Menetänkö työpaikkani äitiysloman takia?
Olen sijaisena määräaikaisesa työsuhteessa, aloittanut työt viime kesänä. Nykyinen työsopimukseni on voimassa toukokuun loppuun. Jään vähän ennen sopimuksen päättymistä äitiyslomalle. Minun jälkeeni meille on tullut yksi toinen sijainen, joka on aloittanut työt viime syyskuussa.
Kun minun äitiyslomani päättyy, onko työnantaja velvollisuus tarjota minulle töitä vai katsotaanko minun jälkeeni tullut pätevämmäksi tms., kun on ollut pidempän yhtäjaksoisesti töissä. Siis, jos on enää tarvetta yhdelle sijaiselle, kumpi meistä saa jäädä?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Olen hoitoalalla, työsopimusta jatkettu aina viikkoja/pari kk kerrallaan. Ainakin minusta yleinen käytäntö on, että ensin jatketaan kauemmin olleiden sopimuksia jne. Siksi mietin, että voiko minun jälkeeni tullut "syrjäyttää asemani" äitiysloman takia.
-ap
Julkisella? ja sijaisuuksiasi on ketjutettu, paljonkin? Ota oikeasti yhteys luottamusmieheesi ja puhu esimiehesi kanssa. Työnantajalla pitää olla perusteet, muu kuin raskautesi että sijaisuusketju päättyy. En ole hoitoalalla, mutta julkisella ja työkaverini jäi toissa syksynä äitiyslomalle samaan aikaan kun määräaikaisuus päättyi. Loppuvaiheessa raskautta hänen määräaikaisuuttaan jatkettiin vuoden loppuun että hän sai sen kolmisen kuukautta äitiyslomaa palkallisena. Ja hän palasi samaan työhön nyt vuoden alusta. Valitettavasti vieläkin määräaikaisena.
12
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miks sen pitäis jatkaa sun sopimusta kun sä oot äitiyslomalla?
Ei kai äitiysloma saisi olla peruste työsuhteen jatkamattomuudelle? Siis, jos se muuten olisi jatkunut. Aika väärin, jos mun jälkeeni tullut vie tavallaan minunkin työni :(
ap
Ei ne missään firmassa niin tyhmiä ole, että sanovat sopimuksen jatkamattomuuden syyksi äitiysloman. Keksivät kyllä jotain muuta jos eivät meinaa jatkaa sun sopparia.
Toisaalta on niitä hyviäkin firmoja. Esim mulle tehtiin vastaavassa tilanteessa vakkarisoppari just ennen äitiyslomalle jääntiä.
Työsopimuksessani lukee, että "sijaisuus". Lähes puolet osastomme työntekijöistä ovat määräaikaisia. Kukaan tuskin edes tieää, kenen sijaisuutta tekee, koska nekin vaihtelevat. Meillä ei ole vakinaistettu ketään muutamaan vuoteen, joten siitä on turha haaveilla. Lisäksi vakinaistamiset tapahtuvat aikajärjestyksessä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen hoitoalalla, työsopimusta jatkettu aina viikkoja/pari kk kerrallaan. Ainakin minusta yleinen käytäntö on, että ensin jatketaan kauemmin olleiden sopimuksia jne. Siksi mietin, että voiko minun jälkeeni tullut "syrjäyttää asemani" äitiysloman takia.
-ap
Julkisella? ja sijaisuuksiasi on ketjutettu, paljonkin? Ota oikeasti yhteys luottamusmieheesi ja puhu esimiehesi kanssa. Työnantajalla pitää olla perusteet, muu kuin raskautesi että sijaisuusketju päättyy. En ole hoitoalalla, mutta julkisella ja työkaverini jäi toissa syksynä äitiyslomalle samaan aikaan kun määräaikaisuus päättyi. Loppuvaiheessa raskautta hänen määräaikaisuuttaan jatkettiin vuoden loppuun että hän sai sen kolmisen kuukautta äitiyslomaa palkallisena. Ja hän palasi samaan työhön nyt vuoden alusta. Valitettavasti vieläkin määräaikaisena.
12
Julkisella, kyllä. Määräaikaisuus ei sinänsä ole ongelma, jos töitä on. Sitä vaan mietin, että jos äitiyslomani pätyttyä minun jälkeeni tullut työntekijä on vielä töissä, eikö minulla olisi oikeus tulla myös palkatuksi? Vai voiko käydä tosiaan niin, että jälkeeni tullut saa jatkaa ja minä olen se, joka tippuu pois, jos molempia meitä ei enää tarvita?
ap
Julkisella, kyllä. Määräaikaisuus ei sinänsä ole ongelma, jos töitä on. Sitä vaan mietin, että jos äitiyslomani pätyttyä minun jälkeeni tullut työntekijä on vielä töissä, eikö minulla olisi oikeus tulla myös palkatuksi? Vai voiko käydä tosiaan niin, että jälkeeni tullut saa jatkaa ja minä olen se, joka tippuu pois, jos molempia meitä ei enää tarvita?
ap[/quote]
Ei sillä ole merkitystä kumpi on tullut taloon viimeisenä. Jos töitä on vain toiselle, vaikuttaa paikan saantiin muut asiat, kuin työsuhteen pituus/kumpi tullut ensin taloon.
Kyllä meillä jatetaan aina ensin kauemmin olleiden sopimuksia ja ne ovat pidempiäkin. Mutta lasketaanko tuo kokemus siitä ajasta, kun on tullut töihin vai todellisesta työskentelyajasta (esim. aiemin tullut työskennellyt vuoden, mutta myöhemmin tullut kaksi vuotta ensimmäisen äitiysloan takia).
ap
Ilmeisesti teidän työpaikalle on muodostunut erilaisia käytäntöjä ilman, että niille on mitään lakipohjaa. Mitään velvollisuutta työnantajalla ei ole ottaa sinua töihin äitiysloman jälkeen. Tässä tapauksessa tosin arvelisin sinun tulevan palkattua uuteen sijaisuuteen myöhemmin. Itse tosin yrittäisin etsiä paremman työpaikan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä jatetaan aina ensin kauemmin olleiden sopimuksia ja ne ovat pidempiäkin. Mutta lasketaanko tuo kokemus siitä ajasta, kun on tullut töihin vai todellisesta työskentelyajasta (esim. aiemin tullut työskennellyt vuoden, mutta myöhemmin tullut kaksi vuotta ensimmäisen äitiysloan takia).
ap
Mutta lain mukaan näin ei tarvitse olla, jos molemmat teette samaa työtä ja vain yksi paikka vapaana. Tämä on käytäntö joka teillä ollut käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja teitä naisia, tietenkin se on syrjintää raskauden perusteella, jos ap:n sopimusta ei jatketa ja tämän toisen jatketaan. Normitilantteessa työnantajalla ei ole mitään velvollisuuksia määräaikaisen työsopimuksen päätyttyä jatkaa sitä toisella, mutta tilanteessa jos työntekijä on raskaana, on syrjintäolettama selvä. Näistä on lukuisia oikeuden ratkaisuja, jotka työnantaja on pääsääntöisesti hävinnyt.
Älkää olko tyhmiä ja kirjoittako asioista, joista ette kaikesta pääteleen mitään ymmärrä.
Älä nyt puhu palturia. Olisi syrjintää raskauden perusteella, jos määräaikaisuuden päättyessä työntekjä on raskaana JA edelleen mahdollisuus olla töissä. Aloittajan kohdalla hän on työsuhteen päättyessä kuitenkin jo äitiyslomalla. Voi olla, että ei ole tuossa vaiheessa enää raskaanakaan vaan lapsi on jo syntynyt. Sijaisuuteen ei tarvitse palkata henkilöä, joka on estynyt tulemasta töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Mutta lain mukaan näin ei tarvitse olla, jos molemmat teette samaa työtä ja vain yksi paikka vapaana. Tämä on käytäntö joka teillä ollut käytössä.
Myös vakiintuneesta käytännöstä poikkeamista voidaan pitää syrjintänä.
Hoitoalalla onneksi löytyy helposti töitä, kun olet valmis palaamaan töihin.
Toisaalta, myös määräaikaisia työtehtäviä on tarjottava vanhalle työntekijälle, mikäli sama työ jatkuu. Täällä ollut vääriä kommentteja tämän osalta.