Menetänkö työpaikkani äitiysloman takia?
Olen sijaisena määräaikaisesa työsuhteessa, aloittanut työt viime kesänä. Nykyinen työsopimukseni on voimassa toukokuun loppuun. Jään vähän ennen sopimuksen päättymistä äitiyslomalle. Minun jälkeeni meille on tullut yksi toinen sijainen, joka on aloittanut työt viime syyskuussa.
Kun minun äitiyslomani päättyy, onko työnantaja velvollisuus tarjota minulle töitä vai katsotaanko minun jälkeeni tullut pätevämmäksi tms., kun on ollut pidempän yhtäjaksoisesti töissä. Siis, jos on enää tarvetta yhdelle sijaiselle, kumpi meistä saa jäädä?
Kommentit (30)
No mitäpä luulet. Määräaikainen soppari. Työnantajalla ei ole mitään velvollisuutta tarjota sulle sen jälkeen töitä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sillä olis velvollisuus tarjota sulle duunia, kun määräaikaisuus on päättynyt ajat sitten?
Jos se jatkaa mun jälkeen tulleen sopimusta, eikö sen pitäisi jatkaa minunkin sopimustani?
ap
Miks sen pitäis jatkaa sun sopimusta kun sä oot äitiyslomalla?
Eikai niillä mitään velvollisuutta ole tarjota sulle töitä. Miksi olisi? Määräaikainen sopimus päättyy, eihän tässä tilanteessa raskaus sinänsä vaikuta asiaan mitenkään, paitsi tietysti torpedoi suorat jatkomahdollisuudet jos sellaisia olisi ollut.
Asiassa on se hyvä puoli, että voit vanhempainvapaan jälkeen jäädä lapsen kanssa kotiin työttömyystuella (ansiosidonnaisella jos olet siihen oikeutettu), jolloin tulotaso pysyy aika korkeana verrattuna kotihoidontukeen. Näin meillä tehtiin kun vaimolla myös loppui määräaikainen työsuhde raskauden loppumetreillä.
Ei työnantajalla ole velvollisuutta jatkaa teidän kummankaan sopimusta. Voi ottaa seuraavaan sijaisuuteen vaikka ihan uuden ulkopuolisen.
No ei sun työantajan tarvitse tarjota kummallekaan teistä töitä kun teidän sijaisuudet loppuu. Ja sinä jäät äippälomalle joten työnantaja ei halua lomailijaa vaan työntekijän.
Kun sun äitiysloma loppuu niin aloitat työnhaun alusta ja ihan mistä firmasta haluat . Tämän hetkisellä työnantajallasi ei ole mitään valvollisuutta palkata sua uudelleen.
Määräaikaisessa työsuhteessa... Älä turhaan vaivaa päätäsi. Työt ei jatku. Yksikään työnantaja (etenkään pienempi yritys) ei ota takaisin/jatka määräaikaisuutta, joka on käytännössä katsoen kävelevä aikapommi - tässä sinun tapauksessasi kävelevä saikuttaja. Koska lapset sairastelee. Ja koska määräaikaisuus, ei ole velvoitta selitellä eikä etenkään 'ottaa takaisin'. Määräaikaisuus päättyy ja piste.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai äitiysloma saisi olla peruste työsuhteen jatkamattomuudelle? Siis, jos se muuten olisi jatkunut. Aika väärin, jos mun jälkeeni tullut vie tavallaan minunkin työni :(
ap
Sinun määräaikianen työsopimiksesi päättyy toukokuun lopussa. Sen jälkeen työnantajalla ei ole mitään velvollisuuksia sinua kohtaan.
Jatko riippuu perusteista miksi työsi on alunperinkin määräaikainen. On laillisia ja laittomia määräaikaisuuksia.
Onko sinulle kerrottu miksi työsi on määräaikainen ja onko myöhemmin tullut työtoveri myös määräaikainen vai vakituinen. Syyn pitäisi lukea myös työsopimuksessasi.
Tuo oletuksesi että viimeisenä tullut lähtee ensimmäisenä on hyvin harvassa alakohtaisessa TESsissä. Eli minkä alan sopimukseen työsopimuksesi perustuu?
Luottamusmies on paras apu näissä asioissa.
Takaisinottovelvoite on vain, jos sut on irtisanottu. Ja silloinkin muistaakseni vain 6 kk irtisanomisen jälkeen. Sulla on määräaikainen työsopimus, joten sua ei irtisanota vaan sopimuksen määräaika vain umpeutuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai äitiysloma saisi olla peruste työsuhteen jatkamattomuudelle? Siis, jos se muuten olisi jatkunut. Aika väärin, jos mun jälkeeni tullut vie tavallaan minunkin työni :(
ap
Ap, sinä et tunnu tajuavan, mitä määräaikainen työsopimus tarkoittaa. Tässä rautalangasta: määräaikainen työsopimus päättyy toukokuun lopussa, sen jälkeen et ole enää työnantajan palveluksessa eikä ole mitään velvollisuutta tarjota sinulle työtä. Et menetä työpaikkaasi äitiysloman takia, vaan siksi, että määräaikainen sopimus päättyy.
Olen hoitoalalla, työsopimusta jatkettu aina viikkoja/pari kk kerrallaan. Ainakin minusta yleinen käytäntö on, että ensin jatketaan kauemmin olleiden sopimuksia jne. Siksi mietin, että voiko minun jälkeeni tullut "syrjäyttää asemani" äitiysloman takia.
-ap
Voi luoja teitä naisia, tietenkin se on syrjintää raskauden perusteella, jos ap:n sopimusta ei jatketa ja tämän toisen jatketaan. Normitilantteessa työnantajalla ei ole mitään velvollisuuksia määräaikaisen työsopimuksen päätyttyä jatkaa sitä toisella, mutta tilanteessa jos työntekijä on raskaana, on syrjintäolettama selvä. Näistä on lukuisia oikeuden ratkaisuja, jotka työnantaja on pääsääntöisesti hävinnyt.
Älkää olko tyhmiä ja kirjoittako asioista, joista ette kaikesta pääteleen mitään ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Olen hoitoalalla, työsopimusta jatkettu aina viikkoja/pari kk kerrallaan. Ainakin minusta yleinen käytäntö on, että ensin jatketaan kauemmin olleiden sopimuksia jne. Siksi mietin, että voiko minun jälkeeni tullut "syrjäyttää asemani" äitiysloman takia.
-ap
Mikä työsopimiksessa on kirjattu määräaikaisuuden syyksi?
Vierailija kirjoitti:
-ap
Juuri näin siinä käy. Ei tarvita mitään syytä siihen miksei sinulle tehdä uutta sopimusta. Tietenkään kukaan ei sano ääneen että syy on äitiysloma.
Vierailija kirjoitti:
-ap
Tuossa tapauksessa sinun kannattaa tarkistaa, onko määräaikaisuudelle ylipäätään perustetta. Jos sinulla on useita, peräkkäisiä määräaikaisia työsopimuksia, joille ei löydy lain mukaista määräaikaisuuden perustetta, työsopimuksesi pitäisi tulla tulkituksi toistaiseksi voimassa olevaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ei ne missään firmassa niin tyhmiä ole, että sanovat sopimuksen jatkamattomuuden syyksi äitiysloman. Keksivät kyllä jotain muuta jos eivät meinaa jatkaa sun sopparia.
Toisaalta on niitä hyviäkin firmoja. Esim mulle tehtiin vastaavassa tilanteessa vakkarisoppari just ennen äitiyslomalle jääntiä.
Miksi sillä olis velvollisuus tarjota sulle duunia, kun määräaikaisuus on päättynyt ajat sitten?