Kuka vielä kehtaa väittää Suomen hyvinvointivaltioksi? KELA voi pakottaa lukiolaisen ottamaan opintolainan.
Perhe ei saa toimeentulotukea ellei lukiolaistytär ota opintolainaa.
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/aiti-kauhistui-kelan-paatos…
Missä muussa länsimaassa lukiotasoinen koulutus pitää maksaa velkarahalla?
Ja tästäkään tuskin pukahdetaan. Tuokaan toimittaja ei saanut aikaiseksi soittaa jollekin Kelan päättävälle taholle tai vaikka ministeriöön. Plussaa kuitenkin kun ylipäänsä tekivät jutun aiheesta.
Kommentit (56)
Oon yh ja ostin pojalle uudet lukion kirjat ja kävi vielä autokoulunkin. Siihen ei tarvittu opintolainaa eikä isänsä rahoja.
Missä muussa maassa on Kela joka lappaa rahaa jokaiselle käsi ojossa vaativalle?
Vierailija kirjoitti:
-_____- vali vali
En malta odottaa että pilkka osuu omaan nilkkaan
No oot oikeassa. Monessa Euroopan maassa lapsilisää saa melkein 200 euroa/lapsi kuussa, myös yli 18 v. eli ainakin koko lukioajan. Eikä kirjoja tartte itse ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Missä muussa maassa on Kela joka lappaa rahaa jokaiselle käsi ojossa vaativalle?
Kaikissa teollistuneissa maissa, joissa ei ole helppoa löytää ilta- tai viikonloppuduuneja eikä edullisia kämppiä. Kuvitteletko oikeasti, että lukiokoulutus on jotain luksusta nykyaikana?
Vierailija kirjoitti:
No aika monessa, vaikka ei sen nimi siellä Kela olekaan :)
Vierailija kirjoitti:
No oot oikeassa. Monessa Euroopan maassa lapsilisää saa melkein 200 euroa/lapsi kuussa, myös yli 18 v. eli ainakin koko lukioajan. Eikä kirjoja tartte itse ostaa.
Miksi tälle alapeukku? Suomessa ei vain ole monet asiat niin hyvin kuin monessa muussa Euroopan maassa. Mutta sekös kismittää. Tämänhän piti olla maailman paras...
No muuttakaa ihan vapaasti sinne sivistysmaihin jossa yli 18-vuotiaasta maksetaan lapsilisää.
Mun mielestäni tänne muualta kutsumatta tulleille (ainakin niille, jotka jäävät tänne) laskea aiheuttamansa kulut yhteiskunnallemme sekä muuttaa se lainaksi, jonka hoitavat itse tulevan työpaikkansa palkasta pikkuhiljaa.
Vai miksi he saavat kaiken ilmaiseksi. Ilmaisia palveluksia yksinkertaisesti ei ole, vaan joku ne aina maksaa.
Missä kansalaisten tasa-arvo?
Vierailija kirjoitti:
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/aiti-kauhistui-kelan-paatos…Missä muussa länsimaassa lukiotasoinen koulutus pitää maksaa velkarahalla?
Ja tästäkään tuskin pukahdetaan. Tuokaan toimittaja ei saanut aikaiseksi soittaa jollekin Kelan päättävälle taholle tai vaikka ministeriöön. Plussaa kuitenkin kun ylipäänsä tekivät jutun aiheesta.
Luitko edes sitä uutista? Etkä vain otsikon tai uutistoimittajan puheiden perusteella tehnyt johtopäätöksiä. Perhe sai toimeentulotukea, mutta koska lapsi jo täysi-ikäinen, tulee hänen hakea erikseen ja päätös kielteinen koska pitäisi ottaa laina. Mutta tähän lukiolaisten lainanottovaatimukseen on tulossa muutos, tosin ei ole vielä julkistettu mitä se tarkoittaa. Tässä Kelan pääjohtaja lupaa muutoksen: http://areena.yle.fi/1-3760240
Vierailija kirjoitti:
No muuttakaa ihan vapaasti sinne sivistysmaihin jossa yli 18-vuotiaasta maksetaan lapsilisää.
Ei minun tarvitse koska minulla on hyvä työ. Se ei ole kuitenkaan tehnyt minusta tuollaista ylimielistä k******tä.
Aikuinen ihminen. Joko maksaa itse tai perhe maksaa sen elämisen. Jos ei ome rahaa, opiskelijan ensisijainen tukimuoto on opintolaina.
Vanhempien velvollisuus on elättää lukiolaisensa, ei Kelan. Lisäksi korjaus; perhe saa kyylä tuen vaikka lukiolainen ei nosta lainaa, täysi-ikäinen katsotaan itsenäiseksi hakijaksi. Sinusta siis Kelan tulee maksaa kaikille lukiolaisille n. 300e/kk tukea vanhempien tulotasosta riippumatta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/aiti-kauhistui-kelan-paatos…Missä muussa länsimaassa lukiotasoinen koulutus pitää maksaa velkarahalla?
Luitko edes sitä uutista? Etkä vain otsikon tai uutistoimittajan puheiden perusteella tehnyt johtopäätöksiä. Perhe sai toimeentulotukea, mutta koska lapsi jo täysi-ikäinen, tulee hänen hakea erikseen ja päätös kielteinen koska pitäisi ottaa laina. Mutta tähän lukiolaisten lainanottovaatimukseen on tulossa muutos, tosin ei ole vielä julkistettu mitä se tarkoittaa. Tässä Kelan pääjohtaja lupaa muutoksen: http://areena.yle.fi/1-3760240
Mistä nyt olemme eri mieltä? Kyseinen lukiolainen joutuu ottamaan opintolainan voidakseen jatkaa lukiossa, eikö? Tai vaihtoehtoisesti voi muuttaa sillan alle ja alkaa hakea ruuat leipäjonosta.
Lupauksia tässä maailmassa riittää. Ja miksi ylipäänsä tilanne on ikinä päästetty tällaiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Ja ne maat ovat?
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien velvollisuus on elättää lukiolaisensa, ei Kelan. Lisäksi korjaus; perhe saa kyylä tuen vaikka lukiolainen ei nosta lainaa, täysi-ikäinen katsotaan itsenäiseksi hakijaksi. Sinusta siis Kelan tulee maksaa kaikille lukiolaisille n. 300e/kk tukea vanhempien tulotasosta riippumatta?
Okei, se on sinun mielipiteesi ja sinulla on oikeus siihen. Mutta vähän pelkään että samaan aikaan ylpeilet joka suuntaan miten hieno hyvinvointivaltio Suomi on, vaikka tällainen lainarahalla maksettava lukiokoulutus muistuttaa enemmän jotain kehitysmaata.
Ottavathan muutkin toisen tai kolmannen asteen opiskelijat opintolainaa? En tiedä tarkemmin toimeentulotuesta, mutta ilmeisesti täysi-ikäistä ei huomioida perhekokoon toimeentulotuessa eli hänen tulee hakea tuet itselleen? Jos äidin ja isän ei ole taloudellisesti mahdollista elättää täysi-ikäistä lasta, sitten on valitettavasti lapsen muutettava omaan kämppään tai mentävä töihin. On muuten aika epäreilua jos tämä muuttuu siten, että lukiolaiset saa toimeentulotukea ilman opintolainaa, mutta vastaavassa tilanteessa olevat amikset ei. Amiksella voi ihan yhtä lailla olla jatkokoulutussuunnitelmia. Kyllä mulla ainakin kaverit otti toista astetta varten opintolainaa jos oli köyhät vanhemmat ja mieskin meni töihin jo 15v koulun ohella kun ei ollut äidillä rahaa elättää.
Vierailija kirjoitti:
Oon yh ja ostin pojalle uudet lukion kirjat ja kävi vielä autokoulunkin. Siihen ei tarvittu opintolainaa eikä isänsä rahoja.
Yh ei tarkoita samaa kuin vähävarainen.
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Itse tiputtaisikin tylysti kaikkia sosiaalitukia reippaasti. Velttoilijat joutuisvat ihan oikeasti töihin ja loppuisi se paskaduuneista valitus.
-_____- vali vali