Opiskelijat, jotka olette muuttaaneet toiselle paikkakunnalle
Onko teidän tarvinnut ottaa opintolainaa, vai miten olette sen vuokran maksaneet?
Kommentit (5)
Ei tarvinnut. Sain Hoasin solun ja myöhemmin yksiön, kävin töissä kesät ja myöhemmin vähän opintojen ohellakin. Lisäksi minulla oli lukioajan kesätöistä ihan hyvät säästöt, joita käyttää opintojen alkuvaiheessa.
Opintotuen päälle kesä- ja joulutöistä kertyneistä säästöistä riittää n. 200 e / opiskelukuukausi. Siltikin olen joutunut nostamaan välillä opintolainaa. Asumiseen menee 430 e, laskuihin n. 50 e ja ruokaan n. 200 e. Siihen vielä päälle satunnaiset kulut kuten junaliput kotipaikkakunnalle, vaatteet, hygieniatuotteet... Yritän elää säästeliäästi, mutta haluan silti käydä edes joskus leffassa, kahvilla, keikalla tai baarissa.
Vierailija kirjoitti:
Opintotuen päälle kesä- ja joulutöistä kertyneistä säästöistä riittää n. 200 e / opiskelukuukausi. Siltikin olen joutunut nostamaan välillä opintolainaa. Asumiseen menee 430 e, laskuihin n. 50 e ja ruokaan n. 200 e. Siihen vielä päälle satunnaiset kulut kuten junaliput kotipaikkakunnalle, vaatteet, hygieniatuotteet... Yritän elää säästeliäästi, mutta haluan silti käydä edes joskus leffassa, kahvilla, keikalla tai baarissa.
Asuminen on näemmä kallistunut paljon tai sitten nuo Hoasin kämpät on todella halpoja. Kun kymmenen vuotta sitten aloitin opiskelut, solun vuokrani oli 193 euroa (kattohuoneisto merinäköalalla, heh) ja yksiönkin sain 360 eurolla.
Kakkonen
Niin hyvin olivat asiani, että en maksanut asumisesta kuin sähkölaskun. Isäni osti kaksion itselleen sijoitusasunnoksi, jossa asuin koko opiskeluajan. Sen jälkeen isä myi asunnon ja sai ymmärtääkseni ihan kivan voitonkin.
On tarvinnut ottaa, eikä silti riitä elämiseen rahat.