Kerro, miksi tavallinen maito on pahasta?
Monelta taholta olen kuullut, että tavallinen lehmänmaito ei kuitenkaan olisi hyväksi ja siitä johtuvat monet taudit ja allergiat (siis käsitellystä maidosta). Onko siis niin, että homogenoimattomat (luin tuosta aiemmasta ketjusta tästä asiasta) tuotteet ovat parempia, eli luomumaito ym.? En itse tiedä asiasta paljoakaan, mutta kuulisin mielelläni lisää!
Kommentit (34)
Kiitos tästä viestiketjusta!
Olen ollut " maitovastainen" jo 13-vuotiaasta asti, jolloin lopetin maidon juonnin (tätä ennen meillä oli kotona lehmiä, joten join " ihan oikeaa maitoa" ). En ole vaan ymmärtänyt, mikä siinä maidon kittaamisessa on ideana. Ihan ihmeissäni olen, kun käyn kylässä, jossa maitoa juodaan litratolkulla - aivan outo tuote.
Olinkin pari vuotta sitten tutustunut noihin maitotautisivuihin ja muokannut ruokavalion niiden mukaiseksi, mutta nyt olen jo lipsunut hieman ruodusta. Mukava, että tuli kerrattua. Varsinkin tuo lasten maidon juonnin ja kalsiumin saannin välinen yhteys oli mielenkiintoinen, kun meillä alkaa tuo vauva olla kohta vuoden ikäinen ja olen jo miettinyt, miten hoidan hänen kohdallaan " maitoasiat" , kun meistä vanhemmista ei kumpikaan käytä maitoa (minä sentään hapanmaitovalmisteita ja juustoa ja mies vain lähinnä juustoa).
Oikein hyvä ketju, jatkoa vaan...
niistä kyllä vouhkataan aivan liikaa
lisäaineitahan on ihan marjoissa ja hedelmissä ja kaikessa eikä se suinkaan aina ole mikään teollinen tuote
esim. aromivahvenne yksi syy lasten ylivilkkauteen!!!
Ja harvassa on ne E-koodit jotka on luonnollisia (esim puolukan happo), suurin osa niistä EI ole todellakaan luonnollisia eikä hyväksi jokapäiväisessä ruokavaliossa.
Mikäli haluaa olla varma mitä lisäaineet ovat niin kannattaa hankkia E-koodi avain kauppakassiin.....
ettei sen turhempaa (lisäaineiden lisäksi) löydy. Ei lehmän tarvitse ihmistä imettää missään elämän vaiheessa. Ei ole meidän minkään ravintoaineen saanti kiinni lehmistä! Sairauksia sen maidon juominen kyllä mukanaan tuo...
jos aakun linjoilla mennään niin ihmiset ei voi kyllä syödä mitään..porkkanahan on ravintoa kasvin seuraavaa kautta varten, lihasta ja kala luonnollisestikin murhaa..siemenet ja muut kasvien tulevia sukupolvia..
en mä menis kkyllä rinnastamaan maitoa noihin kemiallisiin lisäaineisiin..vaikka eihän sitä kenenkään ole pakko juoda jos ei tahdo..
Ensinnäkin Suomen suuret osteoporoosiluvut johtunevat meidän talvesta ja siten liian vähäisestä D-vitamiinin saannista. Toki on varmasti niin, että kalkin osuutta on etenkin aikaisemmin korostettu liikaa ja D-vitamiini vähän unohdettu...mutta en millään usko, että pelkkä liikunta luita turvaa (nykyinen osteoporoosisukupolvi liikkui nuoruudessaan myös meitä enempi).
Maidon homogenointi on prosessi jolla varmastikin VOI olla terveysvaikutuksia. Muttei se nyt sentään kaikkia allergioita, korvakierteitä jne selitä (niin yksinkertainen yhteys oltaisiin kyllä huomattu jo ajat sitten :-)), meilläkin on tuttavaperheissä pahasti allergisia & korvakierteisiä maitotilojen lapsia, jotka juovat vain oman tilan homogenoimatonta maitoa.
Lisäksi homogenoinnin vaikutus on varmaankin aika pieni rasvatonta maitoa juovilla, kun se pilkottu rasva poistetaan kumminkin lähes 100%:sti (no ei toki ihan mutta melkein).
Itse juuri tästä aiheesta keskustelin neuvolassa ja korviketta saaneilla vauvoilla on kohonnut diabetes riski ja sydän- ja verisuonitautien riski, joskin myöhemmät elintavat vaikuttavat myös. Olen kuullut myös liikalihavuuden ja korvikkeen yhteydestä.
Mareila+Poika 11kk
Annin aikaisempaan viestiin vastaus
Nestori06:
on todettu, että lehmänmaidolla ja 1.tyypin diabeteksella saattaa olla toisiinsa kytköksiä. Asiaa tutkitaan tällä hetkellä tarkemmin.
Suomessahan 1.tyypin diabetesta on enemmän kuin missään muualla ja myös maitoa taidamme käyttää enemmän kuin missään muualla.
Minun käsittääkseni tosin on kyse varhaisesta altistumisesta eli korvikkeiden juottamisesta äidinmaidon sijasta.
Ja tuolla edellä mainitusta soijajutusta olen myös lukenut: yhden tutkimuksen mukaan pienten lasten ei ole suositeltavaa syödä soijaa päivittäin, ja nimenomaan tuon estrogeenin takia.
vain omia ja muilta kuultuja kokemuksia....
en tiedä MIKÄ on se varsinainen asia miksi maito ei ole hyväksi mutta jotain juttuja:
Maito aiheuttaa kokoajan paljon limaa suolistoon....
Homogenoimaton maito parempaa jos nyt ylipäänsä sitä käyttäää mutta susittelisin, että jättää maidon juonnin kokonaan väliin.....
Hapanmaitotuotteita voi hieman paremmalla mielellä suositella....
Tee testi: ole 2 viikkoa TOTAALISELLA maitotuotedietillä (ei juustoa, ei MITÄÄN) ja sitten juo lasillinen maitoa niin näät millaiseksi olo muuttuu....
Mä tein näin äidin suosituksesta 10 v sitten jua sen jälkeen en ole maitoa juonut/käyttänyt missään ruuanlaitossa...... käytän kyllä hapanmaitotuotteita (mielellään luomu-) ja juustoja
Meidän edistyksellinnen neuvolantäti ihmettelee tätä suomalaisten maitovouhotusta ja sanoo, että ilmankin tulee loistavasti toimen..... pisteet meidän neuvolaan =) Hän myös vihjailee korvatulehduskierteiden ja korvikkeen/maidon yhteyttä.....
Jossain uutisohjelmassa tuli muutama vuosi sitten uutinen jossa sanottiin, että yhdessä suomen kunnassa oli tehty kokeilu, että KAIKKI odottavat äidit ja sitten syntyneet lapset olivat juoneet vain homogenoimatonta maitoa (esim. luomu. ja yö-) eikä siinä kunnassa oltu kolmeen vuoteen lähetetty AINOATAKAAN näistä lapsista MIHINKÄÄN allergiatutkimukseen........
Ihmettelen ettei uutinen aiheuttanut MITÄÄN kohua.....
Maidon ansio luustonkasvattajana on myös horjunut kun on tutkittu että tärähtävä liikunta kasvuiässä on paras tae luuston vahvuudelle EI maito. (No missään muualla maailmassa ei maitoa litkitä janoon kuten meillä, mutta tuleepahan vaan muistakin maista olymppiavoittajia, kas kunnei ennen ole huomattu =)
Tässä tutkimus:
http://www.terve.com/uutiset/News_Item.2005-04-22.5334
Tässä sivusto jossa paljon tietoa nimenomaan homogenoidun maidon aiheuttamista ongelmista: http://www.maitotauti.net/
Mutta meillä ei siis anneta edes lapsille (toistaiseksi 1, toinen tulossa) tavallista maitoa missään muussa muodossa kuin juustona ja luomujogurttina......
Kaikissa ruuanvalmistuksissa voi korvata maidon esi. soija- ja kauramaidolla eikä eroa lopputuloksessa todellakaan huomaa
Meillä käytetään vielä (luomu)maitoa, mutta tosissani mietin sen tarpeellisuutta. korvatulehduskierteitä meillä ei ole, mutta jatkuvasti tuntuu olevan pienillä (ja itsellä) limaa rööreissä... liekö syy nyt maidossa vai missä, mutta voisimme kyllä kokeilla maidotonta pariviikkoista.
Oma äitini kertoi, kun olin pieni ja olin sairastanut about 10 korvatulehdusta ja oltiin laittamassa putkia korviin, että hän kokeili jonkun antroposofisen lääketieteen asiantuntijan neuvosta täysin maidotonta ja sokeritonta kuukautta kohdallani... ja kappas vaan, oli korvalääkäri seuraavalla käynnillä ihmeissään, kun ei putkitukselle enää ollutkaan tarvetta.
Olen myös kuullut vegekaveriltani, että esim. Japanissa, missä maitotuotteita käytetään todella vähän, on pienimmät osteoporoosiluvut maailmassa. Suomessa taasen, jossa maito on nostettu jollekin ihme jalustalle, ja on sellainen fiilis, että ilman sitä eivät pienet lapset varsinkaan VOI pärjätä, ovat osteoporoosiluvut maailman suurimmat. Hmmmm ?!
Samainen kaveri kertoi myös, että aikoinaan, kun joku hesarin toimittaja oli kirjoittanut pitkän jutun maidon haitoista ja tarpeettomuudesta, sai toimittaja yllättäen potkut.
Maito on siis Suomessa arka aihe puuttua, vähän niin kuin rokotuksetkin.
meillä juodaan paljon maitoa (sitä tavallistakin sinistä) ja syödään maustamattonia jugurtteja+rahkaa, juustoja, ym.maitotuotteita paljon (tosin hylaa boikotoin kyllä kokonaan) ja mitään ongelmia ei ole ollut..itse olen terve, samoin mies, lapsella (2v) ei ole mitään allergioita eikä korvatulehduksia, eikä ole muutenkaan flunssainen tms..talven aikana on sairastanut 2 lievää nuhaa.imetin 1 v 2 kk ja 10 kk:n iästä sai tavallista maitoa rintamaidon lisäksi, tuttelia en antanut koskaan enkä mitään muitakaan korvikkeita..
toi meidän 2 v juo päivässä varmaan vajaan litran maitoa, syö jugurttia, juustoa, raejuustoa..aamupuuronkin keitän leseineen maitoon..
vatsavaivoja en ole hänellä huomannut, hyvin tuntuu säännöllisesti vatsa toimivan ja koostumuskin on aina sellaista sopivaa..
eli ehkäpä on niinkin että toisille sopii ja toisille ei?
itse olen hiukan epäileväinen ton soijan suhteen pienille lapsille, siinä kun on kasviestrogeenia aika paljon..ja olen lukenut joistain tutkimuksista että pienille pojille suuret soijamäärät ei olisi niin hyväksi ravinnossa..
käytän toki soijaa (rouheena) ruuanlaitossakin....mutta itse en menisi maitoa sillä korvaamaan (ellei sitten olisi jotain pahoja allergioita tms..)
maidon puolesta ;) anni 35+
Minulle homeopaatti kertoi, että vain käsitellyillä maidoilla on tuo vika, että tekee limaa. Jos siis saat maitoa suoraan tilalta, niin siinä ei sellaista ominaisuutta ole. Ja luomumaitohan ei ole niin käsiteltyä kuin muut..
Ruokavalionmuutoksella (millaisella tahansa) ei tuloksia tule niin nopeasti kuin lääkärin pillerillä....... mutta lopputulos onkin sitten parempi koska lääkärien pillerit vain hoitavat sairauden oiretta ei sen syytä.....
Ruokavaliomuutos taas hoitaa koko kroppaa joka hoitaa itse itsensä kuntoon kun sitä hoitaa hyvin ja hartaasti =)
Kahdessa viikossa ei välttämättä tule muuta merkittävää kuin, että huomaa maitoa juodessaan että millainen olo siitä loppujen lopuksi tulle, mutta siitä on hyvä lähteä liikkeelle ja aloittaa pikkuhiljaa ruokaremonrttia koko perheessä =))
Minä olen sitä ruokaremonttia nyt pikkuhiljaa tehnyt miehelle 3 vuoden yhdessäolon aikana ja tuloksia tulee pikuhiljaa koko ajan =)
Esim. maitotuotteet pois (vain kahvissa luomumaitoa) hapanmaitotuotteita ja juustoja käytämme.
Lisäaineet pois aika pitkälti...... ei nyt liian ankaria sen suhteen, mutta ettei niitä olisi ainakaan niissä tuotteissa joita käytämme joka päivä (margariineissa ja kaikenmaailman ruokakremeissä kauheesti E-koodeja ) Marinoimattomia lihatuotteita. Makeutusaineet olen jättänyt kokonaan pois ja tavallisen sokerin käyttöä rajoitetaan, ettei aina tungeta sitä kaksinkertaista määrää siihen missä sitä käytämme.
Lihaliemivalmisteet ym. olen jättänyt kokonaan..... ja kaskumma kun ei kaikki ruoka enää maistukkaan samalta ;)
Jauho/ryynikaapissa vehnäjauhojen tilalla käytän aina graham tai täysjyväjauhoja tarpeen mukaan..... Ja lisäilen leseitä leipomuksiin.
Mannaryynit on vaihtunut tummiin mannaryyneihin (eroa ei edes huomaa) Makaronit kauramakaroneihin...... Riisit tummaan riisiin......
Sen minkä nyt makaronia tai riisiä käytämme kun mieluummin jotain muuta.......
Ei varmasti tarvitse ihan hirveän tarkka olla sen suhteen saako lapset kuitenkin jotain maitoperäistä vähäisissä määrissä....... aika varmasti näyttää teille mikä on hyvä ¿maitolinja¿ teidän perheelle.....
Toivottavasti korvatulehdus paranee pikaisesti ja saat edes jotain vinkkiä tästä keskustelusta........
Aihetta saa kyllä minusta jatkaa ja saa rönsyilläkkin kun kaikki kuitenkin liittyy yhteen nämä ruokavalinnat ja terveys =)