Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Julkinen terveydenhuolto ei katso potilasta kokonaisuutena - ÄRSYTTÄVÄÄ!

Vierailija
03.03.2017 |

Ärsyttävää!!

Minulla on ollut lukuisia suun terveyteen ongelmia, joihin olen saanut akuuttia apua mm. päivystysluontoisesti.

Oireet hoidetaan asiallisesti, ei siinä mitään, mutta oireiden taustalla oleva ongelma ei näytä kiinnostavan ketään. Kaikki oireet johtuvat tästä yhdestä vaivasta, jonka hoitamiseen en saa pyynnöistä huolimatta apua!!!

Mitä ihmettä?! Ei ihme, että julkinen terveydenhuolto ei toimi. Oireita hoidetaan, vaan ei niiden aiheuttajaa. Mikä järki tässä on? Ja onko näin kaikkialla, vai ainoastaan minun kotikunnassani?

Tulen juoksemaan lääkärissä vaivojen vuoksi koko loppuelämäni, ellei vaivojen taustalla olevaa syytä hoideta. Olen sanonut tästä hoitohenkilökunnalle, jotka eivät korvaansa lotkauta. En tiedä mitä tehdä. Olen pulassa ja väsynyt tilanteeseen.

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Akuutissa tilanteessa hoidetaan se akuutti vaiva, ei silloin aleta selvittämään syntyjä syviä. Varaa lääkärille aika tästä sinun perusvaivastasi silloin kun ei ole akuutti tilanne päällä. Jos se on oikea syy, niin kyllä siihenkin hoitoa saa. Vaikea näin keskustelupalsta perusteella antaa enempää ohjeita kun ei yhtään tiedä mikä tuo sinun varsinainen ongelmasi on.

Sepä se, varsinainen ongelma on sellainen, mitä useat lääkärit ovat "vähätelleet": öinen hampaiden narskuttaminen. En tiedä kehen asiassa pitäisi ottaa yhteyttä. Olen kolunnut läpi lääkärit eri erikoisaloilta, eikä kukaan tunnu osaavan auttaa. Hammaslääkäriltä sain kiskot, niistä ei ole ollut apua. Jumppaohjeet purentalihaksille auttavat särkyynz ää, mutteivät poista varsinaista ongelmaa. Psyk. puoli on ok, tämäkin on tutkittu. Ei stressiä eikä vastaavaa. Kyseessä on niin pinttynyt ja tiedostamaton lapsuudessa opittu tapa, että siitä eroon pääseminen ei taida olla minun käsissäni.

Minulta on poistettu 3 hammasta, koska olen narskuttanut ne kuolioon. Juurihoidettujen hampaiden määrää en enää edes muista. Kieli ja posket ovat jatkuvasti verillä. Kärsin jatkuvista niska- ja päänsäryistä. Uni on aivan luokatonta, koska narskuttaminen estää syvän ja levollisen unen. Kumppanini heräilee keskellä yötä narskuttamiseen, ääni on hirveä. Joskus herään siihen itsekin.

ap

Oletko käynyt myös neurologilla?

Vierailija
22/71 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt sä ap sorrut liioitteluun. Tuolla avauksessa väitit ensin, että et ole saanut hoitoa, mutta sitten selviää, että sua on hoidettu monella eri tavalla, olet saanut purentakiskoja, jumppaohjeita ja päätäkin on tutkittu. Ei tuo kyllä mitään heitteillejättöä ole, vaan olet saanut julkisella rahalla hyvinkin monipuolista hoitoa. Aina vaan ei kaikkiin ongelmiin löydy ratkaisua.

Itse olen kamppaillut selkävaivojen kanssa vastaavasti. Lohduttava selitys tuli eräältä fysioterapeutilta, joka sanoi, että koska selkävaivat eivät johda kuolemaan tai niitä ei voi hoitaa kalliilla lääkkeillä, niin niiden tutkiminen ei kiinnosta lääkäreitä ja lääkefirmoja. Siksi syöpään on hyvät hoidot, mutta ei selkävaivoihin. Tuo sun tilanne kuulostaa samalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisänä vielä jos/kun narskuttelu stressiperäistä unissasi ja tiedostamatta tekemääsi - järjestä itsellesi päiväaikaan oma murehtimistuokio, jossa kirjoitat ulos itseäsi vaivaavat ja stressaavat asiat. Murehdi oikein täydellä tietoisuudella. Älä kuitenkaan tee tätä illalla, jonka varaat ja rauhoitat stressin purkamiseen.

Vierailija
24/71 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Akuutissa tilanteessa hoidetaan se akuutti vaiva, ei silloin aleta selvittämään syntyjä syviä. Varaa lääkärille aika tästä sinun perusvaivastasi silloin kun ei ole akuutti tilanne päällä. Jos se on oikea syy, niin kyllä siihenkin hoitoa saa. Vaikea näin keskustelupalsta perusteella antaa enempää ohjeita kun ei yhtään tiedä mikä tuo sinun varsinainen ongelmasi on.

Sepä se, varsinainen ongelma on sellainen, mitä useat lääkärit ovat "vähätelleet": öinen hampaiden narskuttaminen. En tiedä kehen asiassa pitäisi ottaa yhteyttä. Olen kolunnut läpi lääkärit eri erikoisaloilta, eikä kukaan tunnu osaavan auttaa. Hammaslääkäriltä sain kiskot, niistä ei ole ollut apua. Jumppaohjeet purentalihaksille auttavat särkyynz ää, mutteivät poista varsinaista ongelmaa. Psyk. puoli on ok, tämäkin on tutkittu. Ei stressiä eikä vastaavaa. Kyseessä on niin pinttynyt ja tiedostamaton lapsuudessa opittu tapa, että siitä eroon pääseminen ei taida olla minun käsissäni.

Minulta on poistettu 3 hammasta, koska olen narskuttanut ne kuolioon. Juurihoidettujen hampaiden määrää en enää edes muista. Kieli ja posket ovat jatkuvasti verillä. Kärsin jatkuvista niska- ja päänsäryistä. Uni on aivan luokatonta, koska narskuttaminen estää syvän ja levollisen unen. Kumppanini heräilee keskellä yötä narskuttamiseen, ääni on hirveä. Joskus herään siihen itsekin.

ap

En. Miten neurologi voisi auttaa?

ap

Vierailija
25/71 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, kannattaisi varmaan asioida siellä omalääkärillä terv.asemalla. Päivystyksessä juokseminen ei hyödytä mitään ja siellä ei ole tarkoituskaan hoitaa kuin se sen hetkinen akuutti ongelma ( sellainen mikä ei voi odottaa seuraavaan päivään). Samat lääkärit on yksityiselläkin puolella. Se on jännää miten sitä muuttuu heti paremmaksi lääkäriksi kun menee tekemään iltavastaanottoa yksityiselle :)

Vierailija
26/71 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sun psyykkistä tilannetta on tutkittu?

Asia on tutkittu ja hoidossa. Stressiä on toki joskus ollut, mutta stressikauden päättymisen jälkeen narskutus jatkui entiseen tapaansa. Aivan kuten ennenkin sitä.

Narskutus alkoi siis jo pienenä lapsena, ja on jatkunut siitä lähtien.

ap

Vierailija
27/71 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa näistä terveyspalvelujen suurkuluttajista hakeutuu viimeiseksi sinne oikealle lääkärille eli psykiatrille. Kaikki muut kalliit tutkimukset kun on tehty, niin aletaan miettiä, että voisiko vika olla korvien välissä. Ja siellähän se usein on.

Vierailija
28/71 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

Bruksismi kuuluu unihäiriöhin ja neurologit tutkivat ja hoitavat unihäiriöitä. 

Vierailija
29/71 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en käsitä mitä tämä haukkuminen on. Olen itse ollut erikoissairaanhoidon puolella leikkauksessa sekä hormoniongelmien vuoksi ja äiti oli siellä muutama vuosi sitten syövän vuoksi (nykyään täysin terve). Ihan älyttömän hyvät kokemukset, todellakin otettiin nimenomaan KOKONAISUUTENA huomioon ja aivan ihania lääkäreitä ja hoitajia ja loistavat hoitotulokset. Jos teillä on huonoja kokemuksia niin älkää silti yleistäkö! Mulla ei ole julkisesta terveydenhuollosta mitään pahaa sanottavaa! Olen saanut myös terveyskeskuksessa aina hyvää palvelua.

Vierailija
30/71 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Sinun pitää työstää nyt tätä asiaa omassa päässäsi. Tulet taas pettymään jos menet uudelle lääkärille. Lakkaa lapsenomaisesti ajattelemasta että joku valkolakki antaa sinulle hokkuspokkus pillerin ja ongelma ratkeaa. Työstä omaa ahdistustasi ja hyväksy se, että tulet narskuttamaan todennäköisesti aina. Käytä purentakiskoa. Miehelle korvatulpat.

Vierailija
31/71 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän päivystyksessä nyt aleta mitään muuta tutkimaan kun hoidetaan se akuutti asia? mitä ihmettä? Ihan oikein on toimittu ap sinun kohdallasi mikäli tosiaan olet päivystyksessä aina ollut.

Vierailija
32/71 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap väittää että hänellä ei ole psyykkisiä pulmia. Kuitenkin viesteistään hän kuvaa tyytymättömyyttä, huolia, stressin tunnetta, taloudellisia vaikeuksia ja aiempaa taipumusta ahdistukselle. Epäedullisia strategioita kuten purnaaminen, yleistäminen (koko julkinen terveydenhuolto on huonoa), uhriutuminen.. Kyllä hyvin äkkiä tulee mieleen että tässä vaiheessa vikaa on enää korvien välissä..

Vierailija
33/71 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sua nyt vaan ei voida auttaa enempää.

Vierailija
34/71 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt sä ap sorrut liioitteluun. Tuolla avauksessa väitit ensin, että et ole saanut hoitoa, mutta sitten selviää, että sua on hoidettu monella eri tavalla, olet saanut purentakiskoja, jumppaohjeita ja päätäkin on tutkittu. Ei tuo kyllä mitään heitteillejättöä ole, vaan olet saanut julkisella rahalla hyvinkin monipuolista hoitoa. Aina vaan ei kaikkiin ongelmiin löydy ratkaisua.

Itse olen kamppaillut selkävaivojen kanssa vastaavasti. Lohduttava selitys tuli eräältä fysioterapeutilta, joka sanoi, että koska selkävaivat eivät johda kuolemaan tai niitä ei voi hoitaa kalliilla lääkkeillä, niin niiden tutkiminen ei kiinnosta lääkäreitä ja lääkefirmoja. Siksi syöpään on hyvät hoidot, mutta ei selkävaivoihin. Tuo sun tilanne kuulostaa samalta.

Tämä sama taitaa päteä myös ruoansulatusongelmiin. Vatsanseuttuni on kuvattu ja syynätty. Verikokeitakin otettiin, ja kun todettiin anemia, käskettiin mennä kotiin syömään rautaa. Ei se vatsakipu sillä lähtenyt. Itse on pitänyt konstit keksiä ja ruokavalio säätää sellaiseksi, että pääsee aamulla ylös sängystä. Nyt olen löytänyt luontaistuotekaupasta ruoansulatusentsyymit avuksi, ja jaksan taas astetta paremmin ja enemmän.

Vierailija
35/71 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa hoidoista on saatu yksityisellä puolella vuosia sitten (työterveys). Sittemmin olen alkanut opiskelemaan ja käynyt julkisella hoidattamassa asioitani.

Minusta ilmeisesti saa sen käsityksen, että juoksen lääkärillä solkenaan valittamassa milloin mistäkin vaivasta. Näin ei suinkaan ole. Menen lääkäriin vasta, kun "pää on kainalossa", eli siinä vaiheessa, kun kuolioon mennyt hammas on aiheuttanut tulehduksen, nostanut 39 kuumeen ja turvottanut posken hamsterin naamaksi. Muita vaivoja minulla ei ole. Kaikki liittyvät tähän raivostuttavaan bruksismiin.

Purentakiskot sain vasta pari vuotta sitten. Osa hampaista oli tuolloin jo menetettyjä tapauksia. Montako käyntikertaa tarvittiin siihenkin, että kiskoja alettiin edes tekemään. Implantteja ei ole ollut järkevää laittaa, koska purisin ne lääkärin mukaan rikki, kuten omatkin hampaani. Lisäksi minulla ei ole nyt varaa sellaisiin.

Ehkä valitan turhasta, en tiedä. Alan vain olla lopen kyllästynyt tähän tilanteeseen. Hampaat hajoavat yksi toisensa jälkeen, eikä minulla ole kohta enää hampaita joilla purra :( En tiedä miksi kisko ei auta, otan sen unissani pois?

ap

Vierailija
36/71 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on pääosin hyviä kokemuksia julkisesta terveydenhuollosta, yksi aika traaginen ja kohtalokas tapaus tulee mieleen lähipiiristä valitettavasti ja siis perusterveydenhuollossa.... erikoissairaanhoito toimii mielestäni todella hyvin.

Vierailija
37/71 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap väittää että hänellä ei ole psyykkisiä pulmia. Kuitenkin viesteistään hän kuvaa tyytymättömyyttä, huolia, stressin tunnetta, taloudellisia vaikeuksia ja aiempaa taipumusta ahdistukselle. Epäedullisia strategioita kuten purnaaminen, yleistäminen (koko julkinen terveydenhuolto on huonoa), uhriutuminen.. Kyllä hyvin äkkiä tulee mieleen että tässä vaiheessa vikaa on enää korvien välissä..

Aivan varmasti on vikaa korvienkin välissä. Mä kärsin 20 vuotta jatkuvista kivuista. Ja ihan turhaan. Voin sanoa, että kyllä siinä oli psyyke aika kovilla, kun lääkärit vaan kerta toisensa jälkeen toteavat, että no sulla on tollaset perussairaudet, joihin kipu kuuluu, joten koita kestää. Kunnes ihan sattumalta tapasin lääkärin, joka tuumasi, että hoidetaanpa kivut pois. Nyt mulla ei ole kipuja, mutta vieläkin sapettaa, miten moni asia elämässäni jäi tekemättä kipujen vuoksi. Ymmärrän siis aloittajaa paremmin kuin hyvin.

Vierailija
38/71 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

Kiitos vinkistä! Joku aiemmin mainitsi, että eräät tutkimukset ovat osoittaneet bruksismin johtuvan uniapneasta. Tätä vaihtoehtoa kukaan lääkäri ei ole väläyttänyt tai tutkinut.

ap

Vierailija
39/71 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa hoidoista on saatu yksityisellä puolella vuosia sitten (työterveys). Sittemmin olen alkanut opiskelemaan ja käynyt julkisella hoidattamassa asioitani.

Minusta ilmeisesti saa sen käsityksen, että juoksen lääkärillä solkenaan valittamassa milloin mistäkin vaivasta. Näin ei suinkaan ole. Menen lääkäriin vasta, kun "pää on kainalossa", eli siinä vaiheessa, kun kuolioon mennyt hammas on aiheuttanut tulehduksen, nostanut 39 kuumeen ja turvottanut posken hamsterin naamaksi. Muita vaivoja minulla ei ole. Kaikki liittyvät tähän raivostuttavaan bruksismiin.

Purentakiskot sain vasta pari vuotta sitten. Osa hampaista oli tuolloin jo menetettyjä tapauksia. Montako käyntikertaa tarvittiin siihenkin, että kiskoja alettiin edes tekemään. Implantteja ei ole ollut järkevää laittaa, koska purisin ne lääkärin mukaan rikki, kuten omatkin hampaani. Lisäksi minulla ei ole nyt varaa sellaisiin.

Ehkä valitan turhasta, en tiedä. Alan vain olla lopen kyllästynyt tähän tilanteeseen. Hampaat hajoavat yksi toisensa jälkeen, eikä minulla ole kohta enää hampaita joilla purra :( En tiedä miksi kisko ei auta, otan sen unissani pois?

ap

Onko sinun mielestäsi hyvä stategia viivyttää lääkäriin menoa aina viimeiseen asti jolloin lääkäri ei voi enää millään sinua auttaa muuten kuin vetämällä hampaan pois

Vierailija
40/71 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

Kiitos vinkistä! Joku aiemmin mainitsi, että eräät tutkimukset ovat osoittaneet bruksismin johtuvan uniapneasta. Tätä vaihtoehtoa kukaan lääkäri ei ole väläyttänyt tai tutkinut.

ap

Ole hyvä :) Olen aiemmin ollut sairaanhoitajana neurologian poliklinikalla, jossa hoidettiin myös unihäiriöpotilaita.