Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Julkinen terveydenhuolto ei katso potilasta kokonaisuutena - ÄRSYTTÄVÄÄ!

Vierailija
03.03.2017 |

Ärsyttävää!!

Minulla on ollut lukuisia suun terveyteen ongelmia, joihin olen saanut akuuttia apua mm. päivystysluontoisesti.

Oireet hoidetaan asiallisesti, ei siinä mitään, mutta oireiden taustalla oleva ongelma ei näytä kiinnostavan ketään. Kaikki oireet johtuvat tästä yhdestä vaivasta, jonka hoitamiseen en saa pyynnöistä huolimatta apua!!!

Mitä ihmettä?! Ei ihme, että julkinen terveydenhuolto ei toimi. Oireita hoidetaan, vaan ei niiden aiheuttajaa. Mikä järki tässä on? Ja onko näin kaikkialla, vai ainoastaan minun kotikunnassani?

Tulen juoksemaan lääkärissä vaivojen vuoksi koko loppuelämäni, ellei vaivojen taustalla olevaa syytä hoideta. Olen sanonut tästä hoitohenkilökunnalle, jotka eivät korvaansa lotkauta. En tiedä mitä tehdä. Olen pulassa ja väsynyt tilanteeseen.

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä uskot vaivojesi syynä olevan? Mikä osa on jäänyt lääkäreiltä katsomatta?

Purentaa ei ole tutkittu yhtään. Siis että onko purenta tasapainossa, missä kunnossa leukanivelet on jne. Luin, että joskus virheellinen purenta voi aiheuttaa näitä ongelmia.

Samoin unihäiriöt on tutkimatta, kuten varmaan on jo tullut selväksi.

Koska kyseessä on lapsena opittu tiedostamaton tapa, epäilen, että siihen tulisi kiinnittää huomiota. En yleisesti tiedä, että mistä lapsena alkanut bruksismi voi johtua, mutta olisiko taustalla jotain sellaista mitä voisi hoitaa? Esim fysioterapialla tai muulla terapialla?

Unohdin mainita, että toinen korvani on ollut kroonisesti lukossa (ja ajoittain kipeä) jo vuosikausia. Tulehdusta tai vastaavaa ei ole löytynyt, eli eiköhän syy siihenkin ole narskutus.

ap

Fysioterapiaa käytetään joissain tapauksissa bruksismin hoitoon.

Millainen apu fysioterapiasta voisi olla? Liittyykö bruksismi esim asentovirheisiin? Joskus mietin, että millainen vaikutus nukkuma-asennolla mahtaa olla.

t. toinen bruksismista kärsivä

Vierailija
62/71 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saithan kiskot sekä ylä- että alaleukaan? Onko kiskojen materiaali kova vai pehmeä? Onko hiottu niin että purentavoima jakautuu tasaisesti? Sitä yöllistä pureskelua on lähes mahdotonta lopettaa, koska se tapahtuu unessa, eli sitä ei voi lopettaa vaikka haluaisi. Kunnallisella mulle ei puhuttu purentakiskosta koskaan, eikä myöskään siitä että purenta oli jo madaltunut ja eroosiota ympäri suuta. Niitä ei valitettavasti oikesti kiinnosta, vaan kaikki tutkimustyö on tehtävä itse. Mun hampaat on lähes mennyttä, vaikka olen alle 40 ja käynyt hammaslääkärin tarkastuksissa lähes vuosittain.

Laitettiinko sulle implantteja? Miten purennan madaltuminen ja eroosio hoidettiin? Vai hoidettiinko?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt sä ap sorrut liioitteluun. Tuolla avauksessa väitit ensin, että et ole saanut hoitoa, mutta sitten selviää, että sua on hoidettu monella eri tavalla, olet saanut purentakiskoja, jumppaohjeita ja päätäkin on tutkittu. Ei tuo kyllä mitään heitteillejättöä ole, vaan olet saanut julkisella rahalla hyvinkin monipuolista hoitoa. Aina vaan ei kaikkiin ongelmiin löydy ratkaisua.

Itse olen kamppaillut selkävaivojen kanssa vastaavasti. Lohduttava selitys tuli eräältä fysioterapeutilta, joka sanoi, että koska selkävaivat eivät johda kuolemaan tai niitä ei voi hoitaa kalliilla lääkkeillä, niin niiden tutkiminen ei kiinnosta lääkäreitä ja lääkefirmoja. Siksi syöpään on hyvät hoidot, mutta ei selkävaivoihin. Tuo sun tilanne kuulostaa samalta.

Ero selkävaivojen ja hammastulehdusten välillä on se, että hammastulehduksiin voi kuolla.

Vierailija
64/71 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eihän päivystyksessä nyt aleta mitään muuta tutkimaan kun hoidetaan se akuutti asia? mitä ihmettä? Ihan oikein on toimittu ap sinun kohdallasi mikäli tosiaan olet päivystyksessä aina ollut.

Päivystyksestäkin voidaan laittaa jatkoaikaa, mikäli katsotaan tarpeelliseksi.

Ap:n tilanteessa jatkotutkimukset eivät ole olleet tarpeellisia, tai sitten tilanteessa tapahtui jonkin asteista laiminlyöntiä.

Vierailija
65/71 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän päivystyksessä nyt aleta mitään muuta tutkimaan kun hoidetaan se akuutti asia? mitä ihmettä? Ihan oikein on toimittu ap sinun kohdallasi mikäli tosiaan olet päivystyksessä aina ollut.

Päivystyksestäkin voidaan laittaa jatkoaikaa, mikäli katsotaan tarpeelliseksi.

Ap:n tilanteessa jatkotutkimukset eivät ole olleet tarpeellisia, tai sitten tilanteessa tapahtui jonkin asteista laiminlyöntiä.

Vierailija
66/71 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuvasti ilmenevän ja voimakkaan bruksismin kohdalla on aina hyvä kääntyä lähiviikkojen kuluessa hammaslääkärin puoleen. Hoidossa on käytetty yön aikana purentakiskoja sekä hampaiden purennan korjaamista hionnalla. Oireita on hoidettu vaihtelevalla menestyksellä tulehduskipulääkkeillä ja lihasjännitystä vähentävillä lääkkeillä. Pitkäaikaisessa kivun hoidossa käytetään pieniä annoksia trisyklisiä masennuslääkkeitä. Joillakin vaikea-asteisesta bruksismista kärsivillä hammasten narskutusta on hoidettu hyvin tuloksin botulinustoksiinilla (Botox). Botox-hoitoon liittyy kuitenkin nielemisvaikeuksia tai suun seudun liikkeiden epäsymmetrisyyttä.

Rentoutusmenetelmät, vertaisryhmät ja muut stressiä vähentävät keinot voivat joskus vähentää bruksismia

Vierailija
67/71 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon vaivaan auttaa botox pistokset leukoihin muutaman kuukauden välein. Hammaslääkärille kannattaa puhua että laittaisi lähetteen erikoislääkärille joka osa hoitaa. Kainuun kokoisessakin paikassa saa kajaanissa kyseistä hoitoa.

Vierailija
68/71 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt sä ap sorrut liioitteluun. Tuolla avauksessa väitit ensin, että et ole saanut hoitoa, mutta sitten selviää, että sua on hoidettu monella eri tavalla, olet saanut purentakiskoja, jumppaohjeita ja päätäkin on tutkittu. Ei tuo kyllä mitään heitteillejättöä ole, vaan olet saanut julkisella rahalla hyvinkin monipuolista hoitoa. Aina vaan ei kaikkiin ongelmiin löydy ratkaisua.

Itse olen kamppaillut selkävaivojen kanssa vastaavasti. Lohduttava selitys tuli eräältä fysioterapeutilta, joka sanoi, että koska selkävaivat eivät johda kuolemaan tai niitä ei voi hoitaa kalliilla lääkkeillä, niin niiden tutkiminen ei kiinnosta lääkäreitä ja lääkefirmoja. Siksi syöpään on hyvät hoidot, mutta ei selkävaivoihin. Tuo sun tilanne kuulostaa samalta.

Osa hoidoista on saatu yksityisellä puolella vuosia sitten (työterveys). Sittemmin olen alkanut opiskelemaan ja käynyt julkisella hoidattamassa asioitani.

Minusta ilmeisesti saa sen käsityksen, että juoksen lääkärillä solkenaan valittamassa milloin mistäkin vaivasta. Näin ei suinkaan ole. Menen lääkäriin vasta, kun "pää on kainalossa", eli siinä vaiheessa, kun kuolioon mennyt hammas on aiheuttanut tulehduksen, nostanut 39 kuumeen ja turvottanut posken hamsterin naamaksi. Muita vaivoja minulla ei ole. Kaikki liittyvät tähän raivostuttavaan bruksismiin.

Purentakiskot sain vasta pari vuotta sitten. Osa hampaista oli tuolloin jo menetettyjä tapauksia. Montako käyntikertaa tarvittiin siihenkin, että kiskoja alettiin edes tekemään. Implantteja ei ole ollut järkevää laittaa, koska purisin ne lääkärin mukaan rikki, kuten omatkin hampaani. Lisäksi minulla ei ole nyt varaa sellaisiin.

Ehkä valitan turhasta, en tiedä. Alan vain olla lopen kyllästynyt tähän tilanteeseen. Hampaat hajoavat yksi toisensa jälkeen, eikä minulla ole kohta enää hampaita joilla purra :( En tiedä miksi kisko ei auta, otan sen unissani pois?

ap

Onko sinun mielestäsi hyvä stategia viivyttää lääkäriin menoa aina viimeiseen asti jolloin lääkäri ei voi enää millään sinua auttaa muuten kuin vetämällä hampaan pois

Oi voi, et taida tietää hammastraumoista mitään. Homma menee niin, että illalla laitat nukkumaan ja kaikki on ok. Aamulla tai aamuyöllä heräät poski turvonneena, kuumeisena ja hirveässä kivussa. Kun hammas menee kuolioon, se ei ala oirehtia vähitellen ja tunnustellen. Se iskee äkillisesti päälle niinkuin oksennustauti. Näin ainakin kaikissa minun tapauksissani.

ap

Anteeksi nyt vaan mutta ei se tulehdus siellä sinun hampaassa maagisesti synny yhdessä yössä. Menee jopa vuosia että hammas pitää esim juurihoitaa.

Vierailija
69/71 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa hoidoista on saatu yksityisellä puolella vuosia sitten (työterveys). Sittemmin olen alkanut opiskelemaan ja käynyt julkisella hoidattamassa asioitani.

Minusta ilmeisesti saa sen käsityksen, että juoksen lääkärillä solkenaan valittamassa milloin mistäkin vaivasta. Näin ei suinkaan ole. Menen lääkäriin vasta, kun "pää on kainalossa", eli siinä vaiheessa, kun kuolioon mennyt hammas on aiheuttanut tulehduksen, nostanut 39 kuumeen ja turvottanut posken hamsterin naamaksi. Muita vaivoja minulla ei ole. Kaikki liittyvät tähän raivostuttavaan bruksismiin.

Purentakiskot sain vasta pari vuotta sitten. Osa hampaista oli tuolloin jo menetettyjä tapauksia. Montako käyntikertaa tarvittiin siihenkin, että kiskoja alettiin edes tekemään. Implantteja ei ole ollut järkevää laittaa, koska purisin ne lääkärin mukaan rikki, kuten omatkin hampaani. Lisäksi minulla ei ole nyt varaa sellaisiin.

Ehkä valitan turhasta, en tiedä. Alan vain olla lopen kyllästynyt tähän tilanteeseen. Hampaat hajoavat yksi toisensa jälkeen, eikä minulla ole kohta enää hampaita joilla purra :( En tiedä miksi kisko ei auta, otan sen unissani pois?

ap

Onko sinun mielestäsi hyvä stategia viivyttää lääkäriin menoa aina viimeiseen asti jolloin lääkäri ei voi enää millään sinua auttaa muuten kuin vetämällä hampaan pois

Oi voi, et taida tietää hammastraumoista mitään. Homma menee niin, että illalla laitat nukkumaan ja kaikki on ok. Aamulla tai aamuyöllä heräät poski turvonneena, kuumeisena ja hirveässä kivussa. Kun hammas menee kuolioon, se ei ala oirehtia vähitellen ja tunnustellen. Se iskee äkillisesti päälle niinkuin oksennustauti. Näin ainakin kaikissa minun tapauksissani.

ap

Anteeksi nyt vaan mutta ei se tulehdus siellä sinun hampaassa maagisesti synny yhdessä yössä. Menee jopa vuosia että hammas pitää esim juurihoitaa.

Kyse taisi olla siitä, että hammas murtuu juuresta purennan voimasta.

Vierailija
70/71 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavani sanoi että kun kävi fysioterapiassa ja siellä hierottiin alaselän ja lonkkien lukkoja auki, helpotti myös leukojen jännitys ja narskuttelu helpottui.

Vierailija
71/71 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkuvasti ilmenevän ja voimakkaan bruksismin kohdalla on aina hyvä kääntyä lähiviikkojen kuluessa hammaslääkärin puoleen. Hoidossa on käytetty yön aikana purentakiskoja sekä hampaiden purennan korjaamista hionnalla. Oireita on hoidettu vaihtelevalla menestyksellä tulehduskipulääkkeillä ja lihasjännitystä vähentävillä lääkkeillä. Pitkäaikaisessa kivun hoidossa käytetään pieniä annoksia trisyklisiä masennuslääkkeitä. Joillakin vaikea-asteisesta bruksismista kärsivillä hammasten narskutusta on hoidettu hyvin tuloksin botulinustoksiinilla (Botox). Botox-hoitoon liittyy kuitenkin nielemisvaikeuksia tai suun seudun liikkeiden epäsymmetrisyyttä.

Rentoutusmenetelmät, vertaisryhmät ja muut stressiä vähentävät keinot voivat joskus vähentää bruksismia

Lähiviikkojen? Entä jos vaiva on kestänyt jo vuosia kenenkään puuttumatta siihen?