Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Julkinen terveydenhuolto ei katso potilasta kokonaisuutena - ÄRSYTTÄVÄÄ!

Vierailija
03.03.2017 |

Ärsyttävää!!

Minulla on ollut lukuisia suun terveyteen ongelmia, joihin olen saanut akuuttia apua mm. päivystysluontoisesti.

Oireet hoidetaan asiallisesti, ei siinä mitään, mutta oireiden taustalla oleva ongelma ei näytä kiinnostavan ketään. Kaikki oireet johtuvat tästä yhdestä vaivasta, jonka hoitamiseen en saa pyynnöistä huolimatta apua!!!

Mitä ihmettä?! Ei ihme, että julkinen terveydenhuolto ei toimi. Oireita hoidetaan, vaan ei niiden aiheuttajaa. Mikä järki tässä on? Ja onko näin kaikkialla, vai ainoastaan minun kotikunnassani?

Tulen juoksemaan lääkärissä vaivojen vuoksi koko loppuelämäni, ellei vaivojen taustalla olevaa syytä hoideta. Olen sanonut tästä hoitohenkilökunnalle, jotka eivät korvaansa lotkauta. En tiedä mitä tehdä. Olen pulassa ja väsynyt tilanteeseen.

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä uskot vaivojesi syynä olevan? Mikä osa on jäänyt lääkäreiltä katsomatta?

Vierailija
42/71 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja millaista hoitoa luulet tarvitsevasi? Ajatteletko että on jokin tabletti joka auttaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt sä ap sorrut liioitteluun. Tuolla avauksessa väitit ensin, että et ole saanut hoitoa, mutta sitten selviää, että sua on hoidettu monella eri tavalla, olet saanut purentakiskoja, jumppaohjeita ja päätäkin on tutkittu. Ei tuo kyllä mitään heitteillejättöä ole, vaan olet saanut julkisella rahalla hyvinkin monipuolista hoitoa. Aina vaan ei kaikkiin ongelmiin löydy ratkaisua.

Itse olen kamppaillut selkävaivojen kanssa vastaavasti. Lohduttava selitys tuli eräältä fysioterapeutilta, joka sanoi, että koska selkävaivat eivät johda kuolemaan tai niitä ei voi hoitaa kalliilla lääkkeillä, niin niiden tutkiminen ei kiinnosta lääkäreitä ja lääkefirmoja. Siksi syöpään on hyvät hoidot, mutta ei selkävaivoihin. Tuo sun tilanne kuulostaa samalta.

Osa hoidoista on saatu yksityisellä puolella vuosia sitten (työterveys). Sittemmin olen alkanut opiskelemaan ja käynyt julkisella hoidattamassa asioitani.

Minusta ilmeisesti saa sen käsityksen, että juoksen lääkärillä solkenaan valittamassa milloin mistäkin vaivasta. Näin ei suinkaan ole. Menen lääkäriin vasta, kun "pää on kainalossa", eli siinä vaiheessa, kun kuolioon mennyt hammas on aiheuttanut tulehduksen, nostanut 39 kuumeen ja turvottanut posken hamsterin naamaksi. Muita vaivoja minulla ei ole. Kaikki liittyvät tähän raivostuttavaan bruksismiin.

Purentakiskot sain vasta pari vuotta sitten. Osa hampaista oli tuolloin jo menetettyjä tapauksia. Montako käyntikertaa tarvittiin siihenkin, että kiskoja alettiin edes tekemään. Implantteja ei ole ollut järkevää laittaa, koska purisin ne lääkärin mukaan rikki, kuten omatkin hampaani. Lisäksi minulla ei ole nyt varaa sellaisiin.

Ehkä valitan turhasta, en tiedä. Alan vain olla lopen kyllästynyt tähän tilanteeseen. Hampaat hajoavat yksi toisensa jälkeen, eikä minulla ole kohta enää hampaita joilla purra :( En tiedä miksi kisko ei auta, otan sen unissani pois?

ap

Onko sinun mielestäsi hyvä stategia viivyttää lääkäriin menoa aina viimeiseen asti jolloin lääkäri ei voi enää millään sinua auttaa muuten kuin vetämällä hampaan pois

Oi voi, et taida tietää hammastraumoista mitään. Homma menee niin, että illalla laitat nukkumaan ja kaikki on ok. Aamulla tai aamuyöllä heräät poski turvonneena, kuumeisena ja hirveässä kivussa. Kun hammas menee kuolioon, se ei ala oirehtia vähitellen ja tunnustellen. Se iskee äkillisesti päälle niinkuin oksennustauti. Näin ainakin kaikissa minun tapauksissani.

ap

Vierailija
44/71 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Akuutissa tilanteessa hoidetaan se akuutti vaiva, ei silloin aleta selvittämään syntyjä syviä. Varaa lääkärille aika tästä sinun perusvaivastasi silloin kun ei ole akuutti tilanne päällä. Jos se on oikea syy, niin kyllä siihenkin hoitoa saa. Vaikea näin keskustelupalsta perusteella antaa enempää ohjeita kun ei yhtään tiedä mikä tuo sinun varsinainen ongelmasi on.

Sepä se, varsinainen ongelma on sellainen, mitä useat lääkärit ovat "vähätelleet": öinen hampaiden narskuttaminen. En tiedä kehen asiassa pitäisi ottaa yhteyttä. Olen kolunnut läpi lääkärit eri erikoisaloilta, eikä kukaan tunnu osaavan auttaa. Hammaslääkäriltä sain kiskot, niistä ei ole ollut apua. Jumppaohjeet purentalihaksille auttavat särkyynz ää, mutteivät poista varsinaista ongelmaa. Psyk. puoli on ok, tämäkin on tutkittu. Ei stressiä eikä vastaavaa. Kyseessä on niin pinttynyt ja tiedostamaton lapsuudessa opittu tapa, että siitä eroon pääseminen ei taida olla minun käsissäni.

Minulta on poistettu 3 hammasta, koska olen narskuttanut ne kuolioon. Juurihoidettujen hampaiden määrää en enää edes muista. Kieli ja posket ovat jatkuvasti verillä. Kärsin jatkuvista niska- ja päänsäryistä. Uni on aivan luokatonta, koska narskuttaminen estää syvän ja levollisen unen. Kumppanini heräilee keskellä yötä narskuttamiseen, ääni on hirveä. Joskus herään siihen itsekin.

ap

Oletko käynyt myös neurologilla?

En. Miten neurologi voisi auttaa?

ap

Bruksismi kuuluu unihäiriöhin ja neurologit tutkivat ja hoitavat unihäiriöitä. 

Kiitos vinkistä! Joku aiemmin mainitsi, että eräät tutkimukset ovat osoittaneet bruksismin johtuvan uniapneasta. Tätä vaihtoehtoa kukaan lääkäri ei ole väläyttänyt tai tutkinut.

ap

Ole hyvä :) Olen aiemmin ollut sairaanhoitajana neurologian poliklinikalla, jossa hoidettiin myös unihäiriöpotilaita. 

Satutko tietämään, onko tavanomaista, että bruksismin taustalla olisi unihäiriö?

ap

Vierailija
45/71 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt sä ap sorrut liioitteluun. Tuolla avauksessa väitit ensin, että et ole saanut hoitoa, mutta sitten selviää, että sua on hoidettu monella eri tavalla, olet saanut purentakiskoja, jumppaohjeita ja päätäkin on tutkittu. Ei tuo kyllä mitään heitteillejättöä ole, vaan olet saanut julkisella rahalla hyvinkin monipuolista hoitoa. Aina vaan ei kaikkiin ongelmiin löydy ratkaisua.

Itse olen kamppaillut selkävaivojen kanssa vastaavasti. Lohduttava selitys tuli eräältä fysioterapeutilta, joka sanoi, että koska selkävaivat eivät johda kuolemaan tai niitä ei voi hoitaa kalliilla lääkkeillä, niin niiden tutkiminen ei kiinnosta lääkäreitä ja lääkefirmoja. Siksi syöpään on hyvät hoidot, mutta ei selkävaivoihin. Tuo sun tilanne kuulostaa samalta.

Osa hoidoista on saatu yksityisellä puolella vuosia sitten (työterveys). Sittemmin olen alkanut opiskelemaan ja käynyt julkisella hoidattamassa asioitani.

Minusta ilmeisesti saa sen käsityksen, että juoksen lääkärillä solkenaan valittamassa milloin mistäkin vaivasta. Näin ei suinkaan ole. Menen lääkäriin vasta, kun "pää on kainalossa", eli siinä vaiheessa, kun kuolioon mennyt hammas on aiheuttanut tulehduksen, nostanut 39 kuumeen ja turvottanut posken hamsterin naamaksi. Muita vaivoja minulla ei ole. Kaikki liittyvät tähän raivostuttavaan bruksismiin.

Purentakiskot sain vasta pari vuotta sitten. Osa hampaista oli tuolloin jo menetettyjä tapauksia. Montako käyntikertaa tarvittiin siihenkin, että kiskoja alettiin edes tekemään. Implantteja ei ole ollut järkevää laittaa, koska purisin ne lääkärin mukaan rikki, kuten omatkin hampaani. Lisäksi minulla ei ole nyt varaa sellaisiin.

Ehkä valitan turhasta, en tiedä. Alan vain olla lopen kyllästynyt tähän tilanteeseen. Hampaat hajoavat yksi toisensa jälkeen, eikä minulla ole kohta enää hampaita joilla purra :( En tiedä miksi kisko ei auta, otan sen unissani pois?

ap

Onko sinun mielestäsi hyvä stategia viivyttää lääkäriin menoa aina viimeiseen asti jolloin lääkäri ei voi enää millään sinua auttaa muuten kuin vetämällä hampaan pois

Oi voi, et taida tietää hammastraumoista mitään. Homma menee niin, että illalla laitat nukkumaan ja kaikki on ok. Aamulla tai aamuyöllä heräät poski turvonneena, kuumeisena ja hirveässä kivussa. Kun hammas menee kuolioon, se ei ala oirehtia vähitellen ja tunnustellen. Se iskee äkillisesti päälle niinkuin oksennustauti. Näin ainakin kaikissa minun tapauksissani.

ap

No älä sitten esitä asiaa niin että menet vasta viime hetkellä lääkäriin.

Vierailija
46/71 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttävää!!

Minulla on ollut lukuisia suun terveyteen ongelmia, joihin olen saanut akuuttia apua mm. päivystysluontoisesti.

Oireet hoidetaan asiallisesti, ei siinä mitään, mutta oireiden taustalla oleva ongelma ei näytä kiinnostavan ketään. Kaikki oireet johtuvat tästä yhdestä vaivasta, jonka hoitamiseen en saa pyynnöistä huolimatta apua!!!

Mitä ihmettä?! Ei ihme, että julkinen terveydenhuolto ei toimi. Oireita hoidetaan, vaan ei niiden aiheuttajaa. Mikä järki tässä on? Ja onko näin kaikkialla, vai ainoastaan minun kotikunnassani?

Tulen juoksemaan lääkärissä vaivojen vuoksi koko loppuelämäni, ellei vaivojen taustalla olevaa syytä hoideta. Olen sanonut tästä hoitohenkilökunnalle, jotka eivät korvaansa lotkauta. En tiedä mitä tehdä. Olen pulassa ja väsynyt tilanteeseen.

Tästä syystä en IKINÄ enää käytä julkista hammashuoltoa. Se kohtelee konia ... siis POTILASTA kuin ... no, huonohampaista KONIA. Työterveyshuollon kautta pääsee yksityiselle puolelle jos on ongelmia. Maksaa toki enemmän mutta säästän jossakin muussa tarvittaessa.

Vierailija
47/71 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Akuutissa tilanteessa hoidetaan se akuutti vaiva, ei silloin aleta selvittämään syntyjä syviä. Varaa lääkärille aika tästä sinun perusvaivastasi silloin kun ei ole akuutti tilanne päällä. Jos se on oikea syy, niin kyllä siihenkin hoitoa saa. Vaikea näin keskustelupalsta perusteella antaa enempää ohjeita kun ei yhtään tiedä mikä tuo sinun varsinainen ongelmasi on.

Sepä se, varsinainen ongelma on sellainen, mitä useat lääkärit ovat "vähätelleet": öinen hampaiden narskuttaminen. En tiedä kehen asiassa pitäisi ottaa yhteyttä. Olen kolunnut läpi lääkärit eri erikoisaloilta, eikä kukaan tunnu osaavan auttaa. Hammaslääkäriltä sain kiskot, niistä ei ole ollut apua. Jumppaohjeet purentalihaksille auttavat särkyynz ää, mutteivät poista varsinaista ongelmaa. Psyk. puoli on ok, tämäkin on tutkittu. Ei stressiä eikä vastaavaa. Kyseessä on niin pinttynyt ja tiedostamaton lapsuudessa opittu tapa, että siitä eroon pääseminen ei taida olla minun käsissäni.

Minulta on poistettu 3 hammasta, koska olen narskuttanut ne kuolioon. Juurihoidettujen hampaiden määrää en enää edes muista. Kieli ja posket ovat jatkuvasti verillä. Kärsin jatkuvista niska- ja päänsäryistä. Uni on aivan luokatonta, koska narskuttaminen estää syvän ja levollisen unen. Kumppanini heräilee keskellä yötä narskuttamiseen, ääni on hirveä. Joskus herään siihen itsekin.

ap

Oletko käynyt myös neurologilla?

En. Miten neurologi voisi auttaa?

ap

Bruksismi kuuluu unihäiriöhin ja neurologit tutkivat ja hoitavat unihäiriöitä. 

Kiitos vinkistä! Joku aiemmin mainitsi, että eräät tutkimukset ovat osoittaneet bruksismin johtuvan uniapneasta. Tätä vaihtoehtoa kukaan lääkäri ei ole väläyttänyt tai tutkinut.

ap

Ole hyvä :) Olen aiemmin ollut sairaanhoitajana neurologian poliklinikalla, jossa hoidettiin myös unihäiriöpotilaita. 

Satutko tietämään, onko tavanomaista, että bruksismin taustalla olisi unihäiriö?

ap

Tuohon en valitettavasti osaa vastata. Tästä on jo muutama vuosi, kun vaihdoin työpaikkaa. Ja neurollakin meillä oli tietyt hoitajat, jotka hoitivat unihäiriöpotilaita. Minä en kuulunut heihin vaan hoidin mm Parkinsonin tautia, epilepsiaa yms sairastavia potilaita. Muistan vaan kuulleeni, että burksismi kuuluu unihäiriöihin ja sen vuoksi osasin vinkata sulle asiaa. 

Vierailija
48/71 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Purentaa ei ole tutkittu yhtään. Siis että onko purenta tasapainossa, missä kunnossa leukanivelet on jne. Luin, että joskus virheellinen purenta voi aiheuttaa näitä ongelmia.

Samoin unihäiriöt on tutkimatta, kuten varmaan on jo tullut selväksi.

Koska kyseessä on lapsena opittu tiedostamaton tapa, epäilen, että siihen tulisi kiinnittää huomiota. En yleisesti tiedä, että mistä lapsena alkanut bruksismi voi johtua, mutta olisiko taustalla jotain sellaista mitä voisi hoitaa? Esim fysioterapialla tai muulla terapialla?

Unohdin mainita, että toinen korvani on ollut kroonisesti lukossa (ja ajoittain kipeä) jo vuosikausia. Tulehdusta tai vastaavaa ei ole löytynyt, eli eiköhän syy siihenkin ole narskutus.

ap

Vierailija
49/71 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Purentaa ei ole tutkittu yhtään. Siis että onko purenta tasapainossa, missä kunnossa leukanivelet on jne. Luin, että joskus virheellinen purenta voi aiheuttaa näitä ongelmia.

Samoin unihäiriöt on tutkimatta, kuten varmaan on jo tullut selväksi.

Koska kyseessä on lapsena opittu tiedostamaton tapa, epäilen, että siihen tulisi kiinnittää huomiota. En yleisesti tiedä, että mistä lapsena alkanut bruksismi voi johtua, mutta olisiko taustalla jotain sellaista mitä voisi hoitaa? Esim fysioterapialla tai muulla terapialla?

Unohdin mainita, että toinen korvani on ollut kroonisesti lukossa (ja ajoittain kipeä) jo vuosikausia. Tulehdusta tai vastaavaa ei ole löytynyt, eli eiköhän syy siihenkin ole narskutus.

ap

Fysioterapiaa käytetään joissain tapauksissa bruksismin hoitoon.

Vierailija
50/71 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulle määrätty missään vaiheessa lihasrelaksantteja? Niistäkin voi olla apua.

Vierailija
51/71 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt erään vaivan vuoksi 3 yksityisellä ja 4 julkisen puolen lääkärillä. Ihan yhtä tyhjän kanssa molemmilla puolilla eli et välttämättä menetä mitään. Hoidin sitten lopulta itse itseni netin avulla tai ainakin toistaiseksi vaikuttaisi siltä. 

Vierailija
52/71 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulle määrätty missään vaiheessa lihasrelaksantteja? Niistäkin voi olla apua.

Ei ole. Ainoastaan särkylääkettä ja antibiootteja aina tarpeen mukaan.

ap

Vierailija
53/71 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Täytyy kyllä sanoa, että olet aloituksessasi ihan oikeassa. Sua ei ole tutkittu eikä oikeastaan hoidettukaan. Jos syynä ei ole unihäiriö, niin yksi vaihtoehto on käydä leukakirurgiaan erikoistuneella ortopedilla. Seuraavalla kerralla, kun käyt lääkärissä, pyydä resepti lihasrelaksantteja. Ei poista ongelman syytä, mutta saattaa vähentää oireita. 

t. Se sairaanhoitaja 

Vierailija
54/71 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Täytyy kyllä sanoa, että olet aloituksessasi ihan oikeassa. Sua ei ole tutkittu eikä oikeastaan hoidettukaan. Jos syynä ei ole unihäiriö, niin yksi vaihtoehto on käydä leukakirurgiaan erikoistuneella ortopedilla. Seuraavalla kerralla, kun käyt lääkärissä, pyydä resepti lihasrelaksantteja. Ei poista ongelman syytä, mutta saattaa vähentää oireita. 

t. Se sairaanhoitaja 

Kiitos asiallisesta vastauksesta ja hyvistä neuvoista.

Ensi viikolla onkin seuraava hammaslääkäriaika, eli otan asian siellä puheeksi.

ap

Vierailija
55/71 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

t. Se sairaanhoitaja 

ap

Ota asia siellä puheeksi. Hammaslääkärikin voi kirjoittaa sulle Sirdalud -reseptin. Jos se auttaa, hyvä. Jos ei auta, niin ainakin on kokeiltu. Kun otat puheeksi nuo muut mahdolliset syyt ongelmaasi, niin pyydä lääkäriltä perustelut, jos hän sanoo, että ei voi johtua siitä tai tuosta. Joskus tuo liittyy Parkinsonin tautiin, mutta koska sulla on ollut tuo ongelma jo lapsuudesta lähtien, niin kyse ei ole Parkinsonista. Lääketieteessä on nykyisin niin paljon tietoa ja lääkäreillä vain hyvin vähän aikaa per potilas, joten jos asia ei ole lääkärin omaa erikoisalaa tai hänellä ei ole aiempaa kokemusta tällaisesta potilaasta, jolla alkuperäinen syy on jokin ihan muu, niin helposti hoidetaan vain oiretta. 

Vierailija
56/71 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

t. Se sairaanhoitaja 

ap

Ota asia siellä puheeksi. Hammaslääkärikin voi kirjoittaa sulle Sirdalud -reseptin. Jos se auttaa, hyvä. Jos ei auta, niin ainakin on kokeiltu. Kun otat puheeksi nuo muut mahdolliset syyt ongelmaasi, niin pyydä lääkäriltä perustelut, jos hän sanoo, että ei voi johtua siitä tai tuosta. Joskus tuo liittyy Parkinsonin tautiin, mutta koska sulla on ollut tuo ongelma jo lapsuudesta lähtien, niin kyse ei ole Parkinsonista. Lääketieteessä on nykyisin niin paljon tietoa ja lääkäreillä vain hyvin vähän aikaa per potilas, joten jos asia ei ole lääkärin omaa erikoisalaa tai hänellä ei ole aiempaa kokemusta tällaisesta potilaasta, jolla alkuperäinen syy on jokin ihan muu, niin helposti hoidetaan vain oiretta. 

Niin ja vielä sanon, että tilannettasi ei todellakaan pidä vähätellä. Koska sulla on tulehduksia ja kuolioita, tuossa voi pahimmassa tapauksessa tulla jälkitautina dilatoiva kardiomyopatia ja sen jälkeen oletkin sydänsiirtojonossa. 

Vierailija
57/71 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, oletko jo käynyt voice massagessa? Mene ihmeessä ja kuule, mitä sieltä sinulle kerrotaan ja opettele tietoisesti rentouttamaan leukasi nukkumaan mennessä, jätä hampaiden väliin noin sentin rako, annan alaleuan valua rentona alas. 

Tässä esimerkiksi hyvä hoitaja:

http://www.bodyvoice.fi/fin/Purentahoito.html

Vierailija
58/71 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

t. Se sairaanhoitaja 

ap

Niin ja vielä sanon, että tilannettasi ei todellakaan pidä vähätellä. Koska sulla on tulehduksia ja kuolioita, tuossa voi pahimmassa tapauksessa tulla jälkitautina dilatoiva kardiomyopatia ja sen jälkeen oletkin sydänsiirtojonossa. 

Tätä minäkin pelkään.

Vastikään kävi niin, että hammas meni kuolioon viikonloppuna ja ympäröivään kudokseen iski todella paha tulehdus. Poski oli aivan turvonnut pallo, en saanut suuta kuin vähän raotettua, puhuminen sattui, pureminen ei tullut kuuloonkaan, särkylääkkeet olivat aivan hyödyttömiä ja kipu oli pahinta, mitä olen koskaan kokenut missään tilanteessa.

Maakuntani hammaslääkäripäivtys ei toimi viikonloppuisin kovin hyvin, sillä välimatkat potilaiden ja päivystävien lääkäreiden välillä voivat olla satoja kilometrejä. Soitin  päivystävälle hammaslääkärille, joka ohjeisti varaamaan heti maanantaiaamuna särkypäivystysajan ja kehoitti minua menemään yleissairaanhoidon päivystykseen, mikäli tilanne pahenee.

Tilanne kävi sietämättömäksi ja menin päivystykseen (sairaalan), jossa minulle sanottiin, että EI VOIDA TEHDÄ MITÄÄN. Kuume oli korkea, olin sietämättömissä kivuissa ja tokkurainen. Lääkäri ei edes vilkaissut minua, vaan luukulla ollut hoitaja antoi minulle jonkin kolmiolääkkeen ja käski mennä hammaslääkäriin seuraavana päivänä. Kolmiolääkkeestä ei tietenkään ollut mitään apua. Itkin ja valvoin koko yön.

Näin jälkeenpäin ajateltuna asiallinen hoito olisi varmasti ollut vähintäänkin antibioottitippa ja veriarvojen tsekkaus. Taisivat tehdä jonkin sortin aliarvioinnin vaivani suhteen, vaikka hoitajalle ei voinut jäädä epäselväksi, kuinka sairas olin.

Vaikka hammaspuolen vaivat kuuluvat suun terveydenhuollon puolelle, siinä vaiheessa kun hammastulehdus aiheuttaa tulehduksen sydämeen, on asia myös yleisterveydenhuollon päänvaiva. Aina varotellaan, että hammastulehdus voi levitä muualle kehoon ja tappaa, mutta sitten kun tällaisessa tilanteessa ollaan, niin kukaan ei tee mitään! En voi ymmärtää tätä!

Siksi minua pelottaakin tämä tilanne, missä olen. Hampaat ovat yksi toisensa jälkeen kuolleet, eikä mikään tunnu pysäyttävän tätä. Havahdutaanko bruksismia tutkimaan ja hoitamaan vasta sitten, kun olen todellakin siinä sydänsiirtojonossa??

ap

Vierailija
59/71 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, oletko jo käynyt voice massagessa? Mene ihmeessä ja kuule, mitä sieltä sinulle kerrotaan ja opettele tietoisesti rentouttamaan leukasi nukkumaan mennessä, jätä hampaiden väliin noin sentin rako, annan alaleuan valua rentona alas. 

Tässä esimerkiksi hyvä hoitaja:

http://www.bodyvoice.fi/fin/Purentahoito.html

En valitettavasti ole. Tiedän kyllä tästä hoitomuodosta ja olen harmitellut, kun täällä tuppukylässä ei ole mahdollista saada tuota hoitoa. 

ap

Vierailija
60/71 |
03.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saithan kiskot sekä ylä- että alaleukaan? Onko kiskojen materiaali kova vai pehmeä? Onko hiottu niin että purentavoima jakautuu tasaisesti? Sitä yöllistä pureskelua on lähes mahdotonta lopettaa, koska se tapahtuu unessa, eli sitä ei voi lopettaa vaikka haluaisi. Kunnallisella mulle ei puhuttu purentakiskosta koskaan, eikä myöskään siitä että purenta oli jo madaltunut ja eroosiota ympäri suuta. Niitä ei valitettavasti oikesti kiinnosta, vaan kaikki tutkimustyö on tehtävä itse. Mun hampaat on lähes mennyttä, vaikka olen alle 40 ja käynyt hammaslääkärin tarkastuksissa lähes vuosittain.