Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työvoimapula is back! "diplomi-insinööri Janne lähetti yli 300 työhakemusta – lopputulos vetää vakavaksi"

Vierailija
02.03.2017 |

"Moni suomalainen on saanut huomata, ettei myöskään korkeakoulututkinto takaa työllistymistä.

Vaikka työpaikkoja avautuu, hakijoita on usein valtava määrä. Vaikka satojen hakijoiden joukosta valikoituisi aivan kärkipaikoille, loppujen lopuksi vain kultasijalle päässyt nappaa työpaikan."

http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005110034.html

Kommentit (89)

Vierailija
41/89 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkin verran IT-alan rekrytointia tehneenä on pakko sanoa, että hakijoita on todellakin äärestä laitaan.

Tulee nuoria suoraan koulunpenkiltä 10 000€/kk palkkapyynnöllä, perusteena kun kaveritkin saa yhtä hyvää palkkaa. On täysin epäsosiaalisia ja käytöstapoja vailla olevia yksilöitä joita ei voi asiakkaalle laittaa ikimaailmassa. On todella kokeneita konkareita jotka alihinnoittelevat itsensä huimasti, helposti herättäen ajatuksen mikä tässä on vialla kun ilmaiseksi haluaa töihin.

Sitten joukossa on aina muutama helmi. Nuo helmet eivät välttämättä ole superosaajia kaikessa, mutta ovat kehityskelpoisia. Tietävät mitä osaavat ja vielä tärkeämpänä mitä eivät osaa, osaavat hinnoitella osaamisensa ja aivan erityisesti kykenevät tekemään töitä muiden ihmisten kanssa.

Vierailija
42/89 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://twitter.com/anttiyr/status/836507665228525568

Tässä vielä, kun Valtionvarainministeriö ja EK kertovat, kuinka 35 tuhatta avointa työpaikkaa kertoo työpaikkojen määrän kasvusta, ja pistää sen samalle skaalalle kuin 350 000 työtöntä. Että töitä vaan riittää, miksi ette mene ja ota???????

Mites noi 35 tuhatta paikkaa pitäs jakaa, että riittäs 350 000 työttömän kanssa?

Tuo onkin asia, jossa pelkän peruskoulun käyneillä tuntuu olevan enemmän loogista päättelykykyä kuin korkeakoulututkinnon suorittaneilla. Työpaikkoja nyt vaan yksinkertaisesti on liian vähän ja hyviä hakijoita liian paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/89 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

t. akateeminen pitkäaikaistyötön, äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja, jonka työnkuvaan on kuulunut mm. työhakemusten teon opettaminen.

Tämä juuri on niin "hauskaa", itse olin aikoinaan pitkään lapsia hoitamassa, työ oli sillä välin lähtenyt Meksikoon. Olin siis työtön ja päädyin työnhakukurssille, siellä meitä opetti työtön pätkätyöläinen, joka kadehti minua ja aikaisempaa työhistoriaan. Toisaalta onnistui nostamaan itsetuntoani, toisaalta tuntui että hoiti omaa elämänkurjuuttaan puhumalle minulle hyvinkin henkilökohtaisia asioita yksityiskeskusteluissa.

Eli työttömät opettavat työttömille miten haet töitä, ihan parasta?

Ihan sitten itsenäisesti myöhemmin keksin miten töihin pääsen.

Vierailija
44/89 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

4,5 vuotta pelkkää työnhakua kertoo ihmisestä sen, että ei halua tehdä töitä tai on jotenkin sairas. Kuka haluaa ottaa töihin ihmisen, joka on vaan ollut kotona ja hakenut töitä melkein 5 vuotta. Ei voi olla kovinkaan hyvin muistissa ammattitaito jos ei ole viiteen vuoteen tehnyt edes alaa sivuavaa hommaa.

Kannattaisi jo vaikka katsoa ulkomailta tai ottaa vähemmän koulutusta vaativa suunnilleen samalla alalla oleva työpaikka vastaan ja hakea siitä sitten parempaan paikkaan.

Ei voi olettaa, että saa aina edellistä paremman  tai saman tasoisen työpaikan vaikka olisi ollut kuinka pitkään aiemmin töissä.

Jos asenne on tuo niin eipä ihme että maa on siinä jamassa missä on. Uskomatonta asenteellisuutta. Kuinka ihmeessä voi olla mahdollista että vuonna 2017 joku vielä pitää kiinni siitä ideasta että töihin vain mennään jos halutaan? Sairasta.

Vierailija
45/89 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. akateeminen pitkäaikaistyötön, äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja, jonka työnkuvaan on kuulunut mm. työhakemusten teon opettaminen.

Tämä juuri on niin "hauskaa", itse olin aikoinaan pitkään lapsia hoitamassa, työ oli sillä välin lähtenyt Meksikoon. Olin siis työtön ja päädyin työnhakukurssille, siellä meitä opetti työtön pätkätyöläinen, joka kadehti minua ja aikaisempaa työhistoriaan. Toisaalta onnistui nostamaan itsetuntoani, toisaalta tuntui että hoiti omaa elämänkurjuuttaan puhumalle minulle hyvinkin henkilökohtaisia asioita yksityiskeskusteluissa.
Eli työttömät opettavat työttömille miten haet töitä, ihan parasta?

Ihan sitten itsenäisesti myöhemmin keksin miten töihin pääsen.

:)

"Pitkäaikaistyötön palkattiin TE-toimistoon asiantuntijaksi – haastattelee nyt työttömiä"

http://yle.fi/uutiset/3-9484248

Vierailija
46/89 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuokin kaveri on jo sen verran koulutettu, että osaisi aivan varmasti pistää oman yrityksen pystyyn ja rueta myymään osaamistaan. Jos on niin ammattitaitoinen kaveri kuin väittää, ei varmasti tule olemaan ongelmia taitojensa myymisessä.

Kylläpä vähättelet yrittäjiä. Yrittäjäksi ryhtyminen vaatii aivan omanlaisensa persoonallisuustyypin jos haluaa hommassa pärjätä. Hyvä koodari ei mitenkään välttämättä ole hyvä yrittäjä, itse asiassa erittäin todennäköisesti päinvastoin.

Kaikki osaaminen ei myöskään ole sellaista, että sitä edes pystyisi myymään yksityisyrittäjänä. Ohjelmistosuunittelija jos olisi yrittäjä -no, vaihtoehtoja on kaksi: joko kehittelet kokonaan oman softan mitä yrität myydä (tyyliin Angry Birds) ja erittäin todennäköisesti isoilla ohjelmistotaloilla on tarjota parempaa ja menet konkkaan alta oomin. Tai sitten toimit alihankkijana ja koodaat "peruskoodia", mutta sitäkään ei tehdä kovin paljon alihankintana koska koodatessa täytyy AINA olla kokonaiskuva siitä softasta mitä teet tai tulee bugeja.

Ja ulkomailla taas intialaiset ja kiinalaiset hoitaa homman halvemalla ja paremmin.

Vierailija
47/89 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiks työvoimapula tarkota, et työn tekijöistä on pulaa? Toihan on just päinvastoin.

Pulaa on osaavista Ammattilaisista, eikä mistään huuhaa insinööreistä.

Vierailija
48/89 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuokin kaveri on jo sen verran koulutettu, että osaisi aivan varmasti pistää oman yrityksen pystyyn ja rueta myymään osaamistaan. Jos on niin ammattitaitoinen kaveri kuin väittää, ei varmasti tule olemaan ongelmia taitojensa myymisessä.

Kylläpä vähättelet yrittäjiä. Yrittäjäksi ryhtyminen vaatii aivan omanlaisensa persoonallisuustyypin jos haluaa hommassa pärjätä. Hyvä koodari ei mitenkään välttämättä ole hyvä yrittäjä, itse asiassa erittäin todennäköisesti päinvastoin.

Kaikki osaaminen ei myöskään ole sellaista, että sitä edes pystyisi myymään yksityisyrittäjänä. Ohjelmistosuunittelija jos olisi yrittäjä -no, vaihtoehtoja on kaksi: joko kehittelet kokonaan oman softan mitä yrität myydä (tyyliin Angry Birds) ja erittäin todennäköisesti isoilla ohjelmistotaloilla on tarjota parempaa ja menet konkkaan alta oomin. Tai sitten toimit alihankkijana ja koodaat "peruskoodia", mutta sitäkään ei tehdä kovin paljon alihankintana koska koodatessa täytyy AINA olla kokonaiskuva siitä softasta mitä teet tai tulee bugeja.

Ja ulkomailla taas intialaiset ja kiinalaiset hoitaa homman halvemalla ja paremmin.

Lisäksi suomalaiset ovat hyvin haluttomia ottamaan yrittäjän riskiä. Yrittäjänä ymmärrän tämän ihan hyvin. 

Vierailija
49/89 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellisuus on aina muuta kuin tiedotusvälineissä kerrotaa. Viimeiset vuodet yritysten tulokset on saatu kasvamaan varastoja kasvattamalla ja ihmisiä pois potkimalla. Nyt tullaan siihen hetkeen, että ne joilla on vielä töitä, ovat liian kalliita. Heidätkin pitää potkia pois ja ottaa tilalle 9 euron ihmisiä. Tämä näkyy erinomaisesti laadussa: kaikki on paskaa, tai jos ei ole paskaa, niin vähintään kusta!

Oksalla ylimmällä sahaavat oksaansa ja se katkeaa, todellisuus jysähtää vastapalloon.

Tyhmyys, ahneus, kusetus, alistus,orjuutus,kyykyttäminen. JEE JEE!

Vierailija
50/89 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolison tai työn saaminen on matematiikkaa, olen saanut tämän työn matematiikan avulla (nyt on ruokatunti).

Valitin ystävälle aikanaan ettei töitä saa, ystävä oli myös työtön seuravaan päivänä oltiin molemmat töissä.

Haimme ystävän käskystä 80 paikkaan yhteensä se on terve päivärytmi, millä saletisti natsaa, mitä sitä työttömän oli kun aikaa tähän meni 4-8 tuntia.

Nykyään on ajat varmaan eri, aika muuttuu niin paljon aina muutamassa vuodessa (sarkasmia). 40 Paikkaa päivässä sisältää sähköpostin,soiton ja käymisen se tekee  hakua 14 600 (x3) ja 43 800 kokonaista hakua  vuodessa. Tarinan Janne oli niinkin aktiivinen, että haki siis 0.82 paikkaan per päivä, itse hain 40 paikkaa per päivä. Tällaisia samanlaisia Janneja ja Siirejä on lehdet pullollaan. Tuo olisi ollut kaverin tai vanhempien homma kertoa miten ollaan sinnikkäitä, tosi olen tehnyt myös puhelinmyynti(en saanut yhtään kauppaa) ja siivoushommaa jos Janne haluaa olla vain inssi, niin se on ilman duunia.

Vierailija
51/89 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta, nykyään ihan hirveä työvoimapula. Yrityksissä niin paljon töitä ettei ehditä hakea työntekijöitä eikä kukaan tule kysymään töitä. Tämä on lähes kaikkien tietämieni yritysten suurin ongelma. Talous nousee kohisten, töitä ihan hirveästi muttei tekijöitä.

Vierailija
52/89 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iiina Kontula kirjoitti:

Puolison tai työn saaminen on matematiikkaa, olen saanut tämän työn matematiikan avulla (nyt on ruokatunti).

Valitin ystävälle aikanaan ettei töitä saa, ystävä oli myös työtön seuravaan päivänä oltiin molemmat töissä.

Haimme ystävän käskystä 80 paikkaan yhteensä se on terve päivärytmi, millä saletisti natsaa, mitä sitä työttömän oli kun aikaa tähän meni 4-8 tuntia.

Nykyään on ajat varmaan eri, aika muuttuu niin paljon aina muutamassa vuodessa (sarkasmia). 40 Paikkaa päivässä sisältää sähköpostin,soiton ja käymisen se tekee  hakua 14 600 (x3) ja 43 800 kokonaista hakua  vuodessa. Tarinan Janne oli niinkin aktiivinen, että haki siis 0.82 paikkaan per päivä, itse hain 40 paikkaa per päivä. Tällaisia samanlaisia Janneja ja Siirejä on lehdet pullollaan. Tuo olisi ollut kaverin tai vanhempien homma kertoa miten ollaan sinnikkäitä, tosi olen tehnyt myös puhelinmyynti(en saanut yhtään kauppaa) ja siivoushommaa jos Janne haluaa olla vain inssi, niin se on ilman duunia.

Justiinsa jetsulleen näin!

Töitä on jos oikeasti töitä haluaa. Aivan järjettömästi töitä tekijöille. Puhelin kouraan ja niin kauan soitetaan että pääsee haastatteluun. Puheluita ehtii päivässä soittaa satoja. Ihan nolo koko ap juttu..

Vierailija
53/89 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iiina Kontula kirjoitti:

Töitä on jos oikeasti töitä haluaa. Aivan järjettömästi töitä tekijöille. Puhelin kouraan ja niin kauan soitetaan että pääsee haastatteluun. Puheluita ehtii päivässä soittaa satoja. Ihan nolo koko ap juttu..

Niinpä. Riittää kun katsoo metsään. Siellä metsässähän on valtavasti tekemätöntä työtä.

Vierailija
54/89 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iiina Kontula kirjoitti:

Puhelimessa sanotaan että täytä hakemus netistä, ei ole aikaa puhua puhelimessa. Sama jos menee paikan päälle käymään. Suhteilla tuo voi onnistua.

"Järjettömästi töitä tekijälle. " Millä alalla on.

Milloin olet itse ollut työtä hakemassa viimeksi. Arvaan että ehkä 1985? Tai olet puhelinmyyntialalla.

Vierailija
55/89 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu taas alasta. Koodipuolella tulee jatkuvalla syötöllä uusia innokkaita tapauksia, jotka osaavat enemmän ja tyytyvät pienempään palkkaan. 

Esimerkiksi raksapuolella on samaan aikaan huutava pula pätevistä rakennusmestareista.

Vierailija
56/89 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tuli vastauksia sähköpostiin useampaankin hakemaani paikkaan, yhteenkään en siis päässyt edes haastatteluun. Taloussihteeriksi oli kuulemma hakenut 50 muutakin, minulla tuore tradenomin tutkinto ja vähän työkokemustakin alalta mutta eipä tosiaan edes haastattelukutsua.

Ens viikolla minusta taitaa tulla puhelinmyyjä.

Vierailija
57/89 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ihan normaalia joutua hakemaan satoja työpaikkoja. Useimmista ei saa edes mitään vastausta ja hakijoita on helposti 500/paikka. Useimmat ovat kaiketi hyviä ja päteviä, miten ihmeessä Pertti Perusinsinööri erottuu toisesta?! Haetaanko työhön supertyönhakijaa, joka erottuu satojen, ehkä tuhansien joukosta yhdellä pienellä kirjeellä, jonka sisältö on melko tarkkaan määrätty.

Hyvä työnantaja: millainen hakemuksen ja ihmisen pitää olla, että normaali, asiallinen ja työnsä osaava, pätevä ihminen erottuu esim. 500:sta muusta vastaavanlaisesta?

Kunnanvaltuutettuna voinen vastata. Tässä kunnassa opettajanpaikoille ovat päässeet havaintoni mukaan ihmiset, joilla on joku kontakti paikkakunnan elämään. Ihmiset jotka ovat jo opiskeluaikana osoittaneet kiinnostusta paikkakuntaa kohtaan. Voin kuvitella kun lautakunnassa keskustellaan asioista, että siellä käydään läpi hakijat. Ja jos kaksi hakijaa ovat samalla viivalla, valituksi tulee se joka varmimmin sitoutuu paikkakuntaan. Kaikki lähtee yllätys yllätys, jo opiskeluaikana luoduista suhteista. Tätä ei voi olla tarpeeksi teroittamatta. Ne illanistujaiset j tutustumisreissut on tärkeitä suhdetoiminnan kannalta.

Nimenomaan näin se menee myös akateemisen maailman ulkopuolella yritysmaailmassa. Useimmiten uudella taloon otettavalla tyypillä on kontakti jo talossa. Hyvin vaikea saada työpaikkaa, jos työttömän kaikki kontaktit ovat työttömiä. Hakijoita on niin paljon ja Suomen talous on vielä tyhjäkäynnillä - yritykset eivät ota riskiä palkkaamalla "sikaa säkissä".

Ja valitettavasti palkkapyyntö uuteen firmaan hakiessa pitää olla juniortasoa. Niin paljon kuin se riepookin tyyppiä, joka tehnyt pitkän työuran seniorina.

Vierailija
58/89 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tietotekniikan diplomi-insinööri, vieläpä parhaassa työiässä oleva sellainen, ei saa työpaikkaa 4,5 vuoden hakemisen jälkeenkään, niin on syytä katsoa peiliin. IT-alalla on töitä, useimmilla alan yrityksillä on jatkuva haku päällä ja ne tuskailevat kun osaavaa väkeä ei löydy. Alan kolutuksen omaava diplomi-insinööri on kaikkein halutuin vaihtoehto.

Tässä tilanteessa antaisin seuraavat neuvot: Tarkista ja korjaa cv, kohdista hakemuksesi työpaikkaan, älä lähetä samaa vanhaa pohjaa sellaisenaan joka paikkaan. Olethan linkedinissä? Päivitä osaamisesi. Työttömänä sinulla on rajattomasti aikaa, käytä osa siitä ammattitaitosi ylläpitämiseen. Esimerkiksi Microsoftin Virtual Academyssä on laaja ilmainen kurssitarjona.

Vielä sellainen lisäys, että työhakemuksissa määrä ei aina korvaa laatua. Jos olet tosiaan lähettänyt jo 300 hakemusta, niin olet hakenut jokaiseen merkittävän kokoiseen it-yritykseen Suomessa. Hylätty hakemus ei välttämättä ole plussaa, mikäli yritys muistaa sinut sellaisesta. Kannattaa siis panostaa siihen ensimmäiseen.

Yritys saattaa myös säästää jätetyt hakemukset. Säästä sinäkin lähettämäsi, jotta et sävellä samaan paikkaan ristiriitaista tietoa.

Kova on selitys ja työnatajien puolustelu. Onko sinulla kenties oma lehmä ojassa? Ilmeisesti aivan väen väkisin PITÄÄ löytää työnhakijasta se vika, no matter what. Uskomatonta kuinka juuri it-alalla toitotetaan että voi voi kun ei löydy osaajia, ja sitten kuitenkin kun suvereeni osaaja hakee niitä hommia niin aina löytyy jotain ihme syitä miksi juuri häntä ei taas voi palkata.

Sairasta on.

IT-ala on valtava kenttä. Mitä termi suveneeri osaaja tarkoittaakaan, haetun paikan pitää vastata täysin osaamista. Työnkuvat it-alan sisällä ovat niin erilaisia, ja työnantaja hakee osaajaa, ei henkilöä, joka ollut tekemissä työpaikkailmoituksessa mainitun it-teknologian, tuotteen, ohjelmointikielen tai ohjelmiston kanssa. Suomessa ohjelmistoalan työttömät tulevat teknologiateollisuudesta ja ovat tehneet tuotteen kehitystyötä, nyt IT-ala hakee palvelujen tuottamisen osaajia. Osaaminen on siis vääränlaista kysyntään nähden.

Vierailija
59/89 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin 300 hakemusta laittanut. Onko hän siis osoittanut jokaista näitä yrityksiä kohtaan sellaista kiinnostusta että hänen hakemuksensa erottuu joukosta? Onko hän vain copy paste systeemillä laittanut sähköpostia menemään vai onko hän esimerkiksi tuonut hakemuksen itse paikalle? Miksi minä työnantajana juuri haluaisin hänet, kun 299 muuta työnantajaa on sanonut ei? Tuollainen ennätystehtailija, hänessä on oltava jotain vialla.

Ei tuo ole mitään ennätystehtailua vaan monella alalla ihan arkipäivää jos työpaikan nykyään haluaa.  Itsekin laitoin vastavalmistuneena puolentoista vuoden aikana varmasti yhteensä vähintään puolentuhatta hakemusta, kunnes lopulta pääsin takaoven kautta (kaverin avulla) firmaan jossa olen nykyään vakituisena.  Enkä varmasti ollut huonoimmasta päästä hakija vaan vuosiryhmäni parhaita ja kokemusta, työnäytteitä ja suosittelijatkin hakemusta tukemassa.

Ohjelmistoalalla minäkin. 

Etkö itse huomaa, että noilla sinun sadoilla hakemuksillasi ei ollut mitään tekemistä työn saamisen kanssa? Aivan turhaan ne teit, koska pääsit töihin muuta kautta, vai väitätkö, että sinut otettiin kaverin firmaan siksi, että kerroit hakeneesi jo moneen muuhunkin paikkaan? Pitikö sinun näyttää tekemäsi hakemukset heille vai uskoivatko ilman todisteita, kun kerroit? Eikö samalla tavalla voisi hakea vain yhtä ainutta paikkaa, ja kertoa siinä, että "olen hakenut jo 549:ää työtä, joten nyt on minun vuoroni tulla palkatuksi".

Vierailija
60/89 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiks työvoimapula tarkota, et työn tekijöistä on pulaa? Toihan on just päinvastoin.

Sarkasmia, pahvi?

AP sulla ei oo nyt käsitteet hallussa. Työvoimapula tarkoittaa työmarkkinoiden tilannetta, jossa työvoiman tarjonta ei riitä täyttämään kysyntää jollain alalla eli siis työnantaja ei löydä tarpeaksi työntekijöitä.

Höpö höpö.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän viisi