Kamala couperosa
Mistä apua, kun naama on jatkuvasti paloauton punainen? Haitta on etenkin kosmeettinen, joskus myös hieman kivulias. Oletteko muut samasta ongelmasta kärsivät löytäneet hyviä tuotteita jotka rauhoittaisivat ihoa ja poistaisivat punoitusta? Mitkä kaikki tekijät voivat lisätä punoitusta? Itse olen huomannut ainakin saunan, pakkasen ja stressin lisäävän punoitusta.
Kommentit (69)
Arctic Arbutin ikääntyvälle iholle valkoiset pumpputuubit, seerumi ja voide.
Itelläni selvästi paloautopunoitus, lehahtelut ja työkavereiden kommentit (eivät tahallaan, vaan tyhmyyttään) vähentyneet.
Vierailija kirjoitti:
vituttava tauti itsellä sama plus vitullinen akne joka ei ole lähtenyt vaikka kolme roaccutan kuuria jo vetänyt. Ja miehenä ei voi edes meikata piiloon.
Kokeile huviksesi Joe Blascon punaisuudenneutraloijaa.
Mun insinöörimiehelle tuli yhtenä kesänä hirveät ruskeat pläikät kulmakarvojen keskelle eikä ne oo haalistunu.
Nykyään meidän rutiineihin kuuluu käydä Blascon hyllyllä kauppareissuilla sipaisemassa testeristä ne piiloon ja aina se on yhtä onnessaan "taikuudesta".
Värinappi maksaa sen 45e ja kun se on niin saita, ei raaski ostaa, vaikka tummanruskeat läikät peittyy ilman minkäänlaista vaikutelmaa "meikistä".
Pahentavia tekijöitä ovat itselläni ainakin mausteiset ruuat, kahvi, alkoholi, auringon valo ja kuumuus, kova pakkanen, sauna, väärät minulle soveltumattomat kauneudenhoitotuotteet (etenkin hajustetut!), jännitys.. Todella inhottava vaiva, ja apua en ole löytänyt.
Minullakin on couperosa-iho. En haluaisi käyttää meikkiä, mutta couperosan takia on "pakko". Ehostamattomana ihoani kommentoidaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vituttava tauti itsellä sama plus vitullinen akne joka ei ole lähtenyt vaikka kolme roaccutan kuuria jo vetänyt. Ja miehenä ei voi edes meikata piiloon.
Mun insinöörimiehelle tuli yhtenä kesänä hirveät ruskeat pläikät kulmakarvojen keskelle eikä ne oo haalistunu.
Nykyään meidän rutiineihin kuuluu käydä Blascon hyllyllä kauppareissuilla sipaisemassa testeristä ne piiloon ja aina se on yhtä onnessaan "taikuudesta".
Värinappi maksaa sen 45e ja kun se on niin saita, ei raaski ostaa, vaikka tummanruskeat läikät peittyy ilman minkäänlaista vaikutelmaa "meikistä".
Sun miehen tapauksessa ei taida olla kyse couperosasta, vaan hyperpigmentaatiosta. Ongelma lievittyy sillä, että muistaa laittaa tuohon kohtaan aurinkovoidetta joka ikinen päivä, ennen kuin menee ulos. Siis läpi vuoden. Sen lisäksi voi ostaa vaalentavaa voidetta, niitä on monella merkillä. Kosmeettinen peittäminen, kuten Blascot on sitten se viimeinen keino, kun iho on ensin suojattu ja hoidettu.
Laserhoito poistaa ongelman. Maksaa vain aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun miehen tapauksessa ei taida olla kyse couperosasta, vaan hyperpigmentaatiosta. Ongelma lievittyy sillä, että muistaa laittaa tuohon kohtaan aurinkovoidetta joka ikinen päivä, ennen kuin menee ulos. Siis läpi vuoden. Sen lisäksi voi ostaa vaalentavaa voidetta, niitä on monella merkillä. Kosmeettinen peittäminen, kuten Blascot on sitten se viimeinen keino, kun iho on ensin suojattu ja hoidettu.
Ei auta, eivät vaalene tippaakaan talvella. Ne on itse asiassa luokiteltu ihokasvaimiksi. (Ne synty hirvikärpäsen puremista)
Ja me käytämme tuota Special Brown Neutralizeria. Mutta oletan, että koska tuokin nappi toimii niin tolkuttoman hyvin, myös saman valmistajan Red Neutralizer toimii.
No kuulostaapa mainokselta, mutta jos haluaa "meikittömän" vaikutelman ja korjata ihon värivirheet, niin suositella täytyy.
Minulle sanottii, että voiteet missä on A-vitamiinia, pitää jättää pois. Sen jälkeen tilanne ei ole pahentunut. Sitä ennen meni pahemmaksi koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varastatte testikappaleita?
Mä käytän Avenen tuotteita. Ne tuntuvat toimivan hyvin. Tosin kuorintaa en ole Aveneltakaan uskaltanut käyttää. En myös vois kuvitellakaan, että laitan jonkun pyörivän harjan ihoani vasten (Clarisonic). Auts.
Meikkaan myös joka päivä vähintäänkin sen meikkivoiteen ja puuterin verran, koska meikkikin suojaa arkaa ihoa kylmältä. Posket ovat heti ärhäkämmän punaiset ja aristavat, jos viima pääsee suoraan kosketuksiin ihon kanssa. Aurinkoa vältän. Varjo on turvani kesäisin. Ja sisätilat, jos on todella paahteista.
Alkoholia en juo enkä polta. Yksikin lasillinen viiniä tms. saa posket helottamaan ja aristelemaan. Saunassa en käy enää ollenkaan.
Syön kyllä mausteista ruokaa, mutta en tulista. Teetä ja kahvia juon myös, vaikkei niitäkään suositella. Mutta ohessa juon aina viilentävää vettä. Ehkä se "tasoittaa" kuuman juoman vaikutusta.
Jännittämisen, stressin, kuuman, kylmän, alkoholin, auringon jne. lisäksi, olen huomannut, että poskeni reagoivat klooriveteen.
Eikä varasteta. Ainetta kuluu käsittämättömän vähän, se on niin runsaspigmenttistä. Sitäpaitsi testaamme joka kerta eri yhdistelmiä :)
Couperosaan ei ole parantavaa hoitoa. Se johtuu laajentuneista/rikkoutuneista(?) kasvojen pintaverisuonista.
Kaverini sanoi, että hänellä vaiva lieveni kun lopetti maitotuotteet ja sokerin. En tiedä onko tästä mitään tieteellistä näyttöä, mutta ainahan voi kokeilla.
Minullakin iho punottaa pakkasessa oleskelun jälkeen. Kuitenkin olen huomannut, että jonkin ajan päästä ulkoilun jälkeen iho näyttää yllättäen raikkaalta ja hyvältä, kun punoitus on hävinnyt. Sanoisin siis, että ulkoilu raikkaassa ilmassa auttaa. Toki kovalla pakkasella kasvot kannattaa suojata esim. huivilla.
Auringonotto on ihoni pahin vihollinen. En rusketu yhtään vaan punehdun. Siispä en oleile auringossa juuri ollenkaan.
Ap, voisit kokeilla vaikka noita ketjussa suositeltuja Avenen tuotteita tai jotain muita herkän ihon tuotteita. Pääasia on, että tuotteet ovat mahdollisimman hellävaraisia. Rakeisia kuorintoja kannattaa välttää. Jos vesipesu ärsyttää ihoa, vältä sitäkin.
Nykyään monilla meikkimerkeillä on noita vihertäviä punaisuuden neutraloijia. Ostin vastikään Isadoran paletin, jossa on peiteaineita ja vihreää neutraloijaa, hinta noin 15 €. Jos meikkaat, pidä meikki mahdollisimman raikkaana ja ohuena. Paksut meikkikerrokset saavat naaman näyttämään vahanukkemaiselta eivätkä välttämättä edes peitä punoitusta kunnolla. Ammattimeikkaajat sanovatkin, että pieni meikin läpi kuultava punoitus tuo kasvoille hehkua, joten sitä ei pidä yrittää peittää kokonaan. :)
Minulla on couperosaa poskipäissä. Hyvinä päivinä puna tuskin näkyy, mutta pahoina päivinä posket helottavat kirkkaan punaisina ja ovat kuumat ja kipeät. Voisi melkein verrata tuntemusta palovammaan. Jotkut mausteet, sekä liika suola ja sokeri pahentavat tilannetta. Samoin alkoholi. Kerran sain yhdestä punaviinilasillisesta sellaisen poskien helotus- ja turvotuskohtauksen, että oli pakko lähteä kotiin, koska näytin siltä, että olisin juopotellut viikon. Kaikesta alkoholista tulee jonkinlainen reaktio, joten kannattaa vältellä sitä kokonaan, jos couperosa on ongelma.
Ihonhoitoasiat olen ratkaissut niin, että käytän kasvojen muulla iholla eri tuotteita (tehokkaampia, hajustettuja, anti-ageing-tuotteita), mutta couperosa-alueilla lähinnä apteekin herkkäihoisten tuotteita. Painelen Acon kasvovettä alle ja päälle laitan esim. Lieracin anti-redness-voidetta: http://www.lierac.fi/?page_id=996
Tosi tärkeää on myös se, ettei ihoa hankaa edes esim. pumpulilla. Joku ihotautilääkäri juuri sanoi jossain jutussa, ettei ihoa pitäisi hinkata millään, ikinä. Meikkikin pitäisi puhdistaa sellaisilla tuotteilla, joilla se lähtee hankaamatta. Samoin raapivat kuorintavoiteet kannattaa unohtaa. Käytän kosmetologin suosituksesta vain herkkäihoisten kemiallista kuorintavoidetta ja sitäkin harvoin. Couperosa-alueella annan aineen vaikuttaa vain murto-osan ohjeen mukaisesta ajasta. Silloin tällöin tehty kevyt kuorinta kyllä auttaa couperosa-alueitakin, kun kuollut iho poistuu ja hoitovoiteet yms. imeytyvät ihoon paremmin.
Mutta ihan kaikista tärkein on aurinkosuoja, myös nyt talvella! Olin yhtenä päivänä unohtanut aurinkovoiteen, jota käytän siis muuten ympäri vuoden joka aamu ja kävin muutaman minuutin lenkillä ulkona. Kun tulin takaisin sisään, oli poskille noussut kipeä puna, ja ne pysyivät arkoina ja hehkuvina koko päivän. Sen jälkeen olen muistanut voiteen. Hyviä aurinkovoiteita on esim. Dermalogicalla, spf 50 ei ole yhtään liikaa poskille.
Viimeiseksi meikki, jonka pohjustan poskipäiden alueelta vihertävällä pohjustustuotteella. Vaikeus on löytää oikeanlaista koostumusta, koska couperosa-iho on myös kuivuuteen taipuvainen ja meikki jää helposti pyörimään kuivalle pinnalle. Käytän itse mahdollisimman "rasvaisia" ja imeytyviä tuotteita etenkin talvella. Halpisvaihtoehdoista toimiva on myös L'orealin Nude Magique Anti-Redness -meikkivoide (johon itse sekoitan vähän vaaleampaa meikkivoidetta, koska sarjan sävyt ovat liian tummia.). Levitän sitä punakoille alueille, ja muuta meikkivoidetta muualle. Näin illuusio tasaisemman värisestä ihosta korostuu.
Toisaalta joinakin päivinä pitää vain hyväksyä, että couperosa riehaantuu, eikä punaisuutta saa peitettyä millään. Sitten kannattaa kokeilla eri värisiä vaatteita tai huiveja ja katsoa, mikä korostaa punaisuutta vähiten. :-)
Toi on viheliäinen vaiva ja pahimmillaan todella kipeät posket 😓
Mulla on vaivaa helpottanut huomattavasti eikä posket ole enää vuosiin olleet kipeät kun vaihdoin kahvin vihreään teehen, lopetin pari vuotta sitten tupakan polton, vältän liiallista sokeria ja vaaleita jauhoja, syön niitä kohtuudella. 😊
Saunassa en ole käynyt vuosiin, enkä mene.
Naamaa en kuori, rasvana käytän ympäri vuoden puhdasta arganöljyä, meikin pesen savipohjaisella tuotteella pois ja joka päivä laitan apteekista saatavaa vishyn meikkivoidetta, couperosa kohtiin pari ohutta kerrosta, ilman meikkivoidetta pihalle ei voi mennä ilman että sattuu naamaan.
Näillä konsteilla olen saanut vaivan hallintaan ja kivuttomaksi. 😊
Sauna on tosiaan paha! Harmittaa, kun en voi osallistua mihinkään saunailtoihin (tai yleensä käydä saunassa), koska kasvot olisivat kirkkaanpunaiset monta päivää. Monesti ihmiset vielä haluavat, että lähdetään saunan jälkeen baariin. Joo ei sillä kirkuvan punaisella naamalla, mikään määrä meikkiä ei sitä väriä peitä!
Mulla on helpottanut, kun käytän aina ulkoillessa kesällä ja muutenkin auringonpaisteessa hyvää 50 auringon suojaa. Kävin ihan katsomassa ja ei oikeastaan enää punoita lainkaan. En tykkää myöskään saunomisesta muista syistä (nivelvaivat)
Se on niin paskamainen vaiva, kun naama tulee kipeäksi ja turvonneen tuntuiseksi ja näyttää sellaiselta. Ja on tietenkin ihan punainen.
Mun iholle ei käy suunnilleen mikään ihon"hoito"tuote..En oikeastaan edes pese naamaa kuin silloin tällöin, koska tuntuu, että ärhäköityy siitäkin. Humektanilla olen pessyt sen minkä pesen.
Sellaista kosteusvoidetta en ole löytänyt, mikä EI ärsyttäisi.
Mutta on pakko suositella ihotautilääkärin määräämää Mirvaso -geeliä. Se on ihan lääkkeellinen voide, joka supistaa verisuonet pois n kuudeksi tunniksi. Helpottaa kummasti monissa tilanteissa.
Sävyttävistä voiteista (eivät taida olla virallisia peitevoiteita nimeltään) ainoat, mitkä käy mun iholle, on Eila Hellgrenin Tinted care -voiteet. Teen sopivan sävyn sekoittamalla värejä sand ja ivory.
Kaikki maustejutut onkin jo kerrottu. Huomioikaa myös esim mausteiset kahvit; mulla ei normikahvi pahemmin punoita, mutta kardemummakahvista räjähtää.
N55 ikänsä naamansa kanssa tapellut