Kamala couperosa
Mistä apua, kun naama on jatkuvasti paloauton punainen? Haitta on etenkin kosmeettinen, joskus myös hieman kivulias. Oletteko muut samasta ongelmasta kärsivät löytäneet hyviä tuotteita jotka rauhoittaisivat ihoa ja poistaisivat punoitusta? Mitkä kaikki tekijät voivat lisätä punoitusta? Itse olen huomannut ainakin saunan, pakkasen ja stressin lisäävän punoitusta.
Kommentit (69)
Minun couperosaani on selvästi vähentänyt La Roche-Posayn "Rosaliac UV Riche" -voide, jota myydään apteekissa. Se kosteuttaa ihoa ja vähentää punoitusta. Se ei ole ollut mikään hokkuspokkus-aine, joka olisi parissa päivässä ratkaissut ongelman, mutta kun malttaa käyttää useamman viikon, alkaa vaikutuksen huomata.
mul paha couperosa ja näpyt kahvi sauna maustetut ruuat alkoholi kova pakkane mul ainaki oireilee olen 3kk lääkekuuri joutunu ottaa.jos en meikkaa toiset huomaut ihostani kuin punane se on.olen 44v ja kärsin täst hirveesti.oikeat apteeki tuotteet auttavat ongelma ihoa paljo vettä juotava
Mullakin on vähän couperosaa, aknea, ihottumaa, kaikki iho-ongelmat, mitä voi olla, no mulla on ne. Sitten, yhtä hoidetaan yhdellä aineella, mikä pahentaa toista, niin kun, mitä tässä nyt tekisi? :D Ja just toi, että ei sitä vaivaa haluaisi peittää millään punaisuuden neutraloijalla, vaan siitä haluaisi kokonaan eroon. Cliniquella on tuotteita, samoin apteekissa.
Oletko käynyt ihotautilääkärillä? Mulla todettiin ruusufinni, ja sain reseptillä voidetta joka tehoaa uskomattoman hyvin.
Ihotautilääkäri kirjoittaa reseptin sellaselle voiteelle mikä vie sen punaisuuden pois kahdeksaksi tunniksi. En muista voiteen nimeä, mutta ihotautilääkäri sen tietää ja ilman lääkäriä ei sitä voidettakaan tule, eli jos kiinnostaa sinne kyselemään. Sanoi, että ihmiset käyttävät sitä mm työpäivän ajan. Itse ostin voiteen, mutta se esteettinen puoli ei niin kiinnosta, niin käyttämättä jäi. Ajan saatossa olen poltteeseenkin tottunut. Aurinko, sauna, mausteet, jännitys...lisäävät.
Vierailija kirjoitti:
vituttava tauti itsellä sama plus vitullinen akne joka ei ole lähtenyt vaikka kolme roaccutan kuuria jo vetänyt. Ja miehenä ei voi edes meikata piiloon.
Mikset voi? Osta UV-suojaa sisältävää cc-voidetta, joka peittää punaisuutta, rauhoittaa couperosaa ja toimii päivävoiteena. La Roche-Posaylta esimerkiksi löytyy couperosaiholle tuollainen. Kysele apteekista.
Vierailija kirjoitti:
Ihotautilääkäri kirjoittaa reseptin sellaselle voiteelle mikä vie sen punaisuuden pois kahdeksaksi tunniksi. En muista voiteen nimeä, mutta ihotautilääkäri sen tietää ja ilman lääkäriä ei sitä voidettakaan tule, eli jos kiinnostaa sinne kyselemään. Sanoi, että ihmiset käyttävät sitä mm työpäivän ajan. Itse ostin voiteen, mutta se esteettinen puoli ei niin kiinnosta, niin käyttämättä jäi. Ajan saatossa olen poltteeseenkin tottunut. Aurinko, sauna, mausteet, jännitys...lisäävät.
Mua ainakin kiinnostaa, esteettisyys on mulle tosi tärkeetä, hitto maksaisin useita tonneja, että saisin ihoni hyväksi, Esteettisyydestä ihon kunnon perusteella...en tiedä, jos joku tekee musta päinvastaisia olettamuksia.
Vierailija kirjoitti:
Ja jatkan, v*tuttaa, kun nää hoidot on 2 tunnin ajaksi, tai työpäivän ajaksi, kun haluaisin vaan, että ongelma poistuisi.
Nyt on hankala aika couperosasta/rosaceasta kärsiville. Kevätaurinko pahentaa oireita. Mulla on "kytevä" ruusufinni mikä yrittää puskea pintaan aina näin kevättalvella. Iho kannattaa suojata hyvin esim meikkivoiteella. Viime kesänä kun käytin paksua aurinkovoidetta niin iho meni ihan järkyttävään kuntoon..
Ei mulla ainakaan auta mitkään muu, kuin meikkivoide aina ulos lähtiessä. Naama helottaa punaisena pienimmästäkin lämpötilanvaihtelusta, lisäksi punastelen myös ujouttani. Meikkivoide tuntuu myös suojaavan hieman pakkasella ja auringossa, vaikka aurinkoa välttelenkin.
Mulla oli kanssa yli 10 vuotta sitten iho aina punainen, sekä kasvoista että kaulasta, ihoa myös pistely ja poltti ja kaikki tuntui ärsyttävän sitä.
Hyvällä hoidolla olen saanut ihon kuntoon.
Tärkeintä on välttää liian kuumaa saunaa, pakkasta, viimaa, yleensäkin nopeaa siirtymistä kuumasta kylmään ja päinvastoin. Lisäksi vältä alkoholia, liikaa kahvia ja muutta kofeiinia, maustettuja ruokia, yms. Sekää ärsyttävää kosmetiikkaa, vesipesua (etenkin kuumalla vedellä), sekä ihon mekaanista kuorintaa, kemiallinen voi siis käydä.
Yllä joku valitti ettei uskalla kuoria edes Avenen tuotteilla. Kyllä voit kuoria, siinä Avenen tuotteessa on myös kemiallinen kuorinta, eli laita kuorinta-aine kasvoille, älä hankaa vaan anna olla jokunen minuutti kasvoilla ja poista hyvin hellästi.
Kosmetiikassa ja ihonhoidossa on pakko siirtyä hyvin vähään hoitoon ja herkän ihon aineisiin, mm. yritä löytää sopivat tuotteet allergiatunnuksella varustetuista.
Vältä kosmetiikassa etenkin näitä aineita: alkoholi, hajusteet (etenkin ne 26 eniten allergisoivaa), eteeriset öljyt, ärsyttävät kasviuutteet, voimakkaat kemialliset aineet kuten sodium lauryl sulfate, jne.
Tässä on hyvä lista noista ärsyttävistä aineista:
https://www.paulaschoice.com/ingredient-dictionary/sensitizing
Erikseen on vielä hajusteiden lista
https://www.paulaschoice.com/ingredient-dictionary/fragrance-synthetic-…
(ja kun hakee aakkosellisesta luettelosta löytyy yksittäisiä aineita, joissa on arvio 'poor').
Tärkeimmät tuotteet couperosassa ovat
1. Kesällä kun UV-indeksi on yli 3, käytetään aina UV-suojallista päivävoidetta. Sen lisäksi pitää käyttää auringolle enemmän altistuessa kunnon UV-suojaa vähintään sk20, jota lisäillään ahkerasti. Käytän itse herkän ihon takia vain vauvojen tuotteita (fysikaalinen suoja), niistä ei kuitenkaan sk50 ole sopineet, koska ärsyttävät ihoa.
2. Misellivesi puhdistukseen, eli ei vesipesua vaan kevyesti pyyhitään miselliveteen kostutetulla pumpulilla. Parhaiten herkälle iholle sopivat misellivedet (halvimmasta kalleimpaan) ovat LV 3-in-1, Simple, La Roche Posay ja Avene. Myös L300-merkin misellivesi on nyt okei. Mutta Garnierin misellivettä, jossa on haitallinen säilöntäaine (polyaminopropyl biguanide), en suosittele.
(jatkuu...)
3. Kun iho on jatkuvasti paloautonpunainen, käytä joka aamu (ennen kosteusvoidetta) ja ilta jotain couperosan hoitovoidetta. Avenen antiredness FORT, Dermalexin couperosavoide, Favoran Antiredness, tms. Sitä voi joutua käyttämään 3-4 kuukautta yhteenmenoon ennen kuin tuloksia näkyy. Kun ihon saa parempaan kuntoon voi olla ilman hoitovoidetta, mutta kannattaa aloittaa käyttö kuurimaisesti n. 2-3 kk ajaksi syksyn alussa ja taas joulun jälkeen.
4. Kosteusvoidetta aamuin illoin ja aina suihkun yms. jälkeen. Käytän itse edullista Erisanin täyteläistä voidetta talvella ja kesällä Erisanin sk15 voide. Kalliimmissa apteekkimerkeissä kuten Avenen ja La Roche Posay on päivävoiteet couperosaiholle, sekä sekaihon että kuivan ihon voiteet. Itse en ole käyttänyt näitä, vaan käytin jonkun aikaa Avenen Hydrancevoidetta, jossa on myös nuo kaksi vaihtoehtoa, ja niistä sekä UV-suojalla että ilman olevat versiot.
5. Lisätuotteina olen kokenut hyväksi Avenen lähdeveden (kun iho on akuuttisti punoittava ja polttelee), ja Avenen Soothing mask -naamio on hyvä tuote myös. La Roche Posaylla on myös couperosan hoitoon seerumi, samoin Favoralla.
6. Couperosapunoituksen peittämiseen meikeillä on useita vaihtoehtoja, itse en ole kokenut kovinkaan hyväksi niitä vihreitä voiteita. Käytän itse Avenen peitevoidetta, se on kallis mutta paras, ja siihen päälle puuteria. Joku meikkivoide, jos löydät sopivat voi myös ajaa asian. Nämä kasvoille levitettävät tuotteet myös suojaavat ihoa ulkona, joten couperosan kanssa ei kannata vetää naama paljaana kadulla. Muista myös huput, päähineet ja huivit ihon suojana kesät talvet.
7. Lopuksi ruokavalio on tärkeä: alkoholi myös sisäisesti käytettynä pahentaa punoitusta. Myös maitotuotteet ja soija voivat pahentaa oireita. Paras ruokavalio on sellainen jossa on paljon kasviksia sekä hedelmiä.
Mulla on auttanut, kun syön rautatabletteja viikon kuurin menkkojen jälkeen ja ennen talvea kuurin kuparia, sama keväällä. Joka päivä betakaroteenia sisältäviä ruokia. Ennen ruskettavaa kevät- kesäaurinkoa sitäkin kuurimuotoisesti tablettina. Ihon pigmentti on parempi. Sinkki vähentää kuparitasoja. Kupari vaikuttaa pigmenttiin, myös punaisuus peittyy. Talvella suojaan ihoa huivilla.
Mikähän olisi hyvä meikkivoide couperosa-iholle? Tähän asti olen käyttänyt mineraalimeikkipohjaa, siis sellaista irto-. Se ei vaan peitä riittävästi, ja lisäksi olen alkanut epäillä, pahentaako se siveltimellä pyörittely couperosaa. Sivellin on kyllä hyvin pehmeä, mutta silti...
Onko kokemuksia Vichyn dermablendistä? Ihoni on pintakuiva/rasvoittuva enkä tykkää kovin paksuista meikkivoiteista. Lisäksi oman haasteensa tuo laajentuneet ihohuokoset, joihin meikki helposti kerääntyy rumasti.
Itse käyn saunassa muutaman kerran vuodessa, laitan sen jälkeen Avenen "cold mask" tms viilentävä naamiota. Sitä käytän myös kesällä, aika kallista mutta tuntuu hyvältä.
Olin juuri Pariisissa ja siellä oli 30 astetta enkä ollut varautunut noin lämpimään joten en ollut varannut tarpeeksi aurinkovoidetta. Iho oli 3 päivää järkyttävän punainen. Olisi se tosin ilman aurinkovoidettakin ollut.
Aika rajoittava ongelma tämä on. Ei voi koskaan kesällä lähteä reissuun kuin Islantiin tai Itävaltaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on auttanut, kun syön rautatabletteja viikon kuurin menkkojen jälkeen ja ennen talvea kuurin kuparia, sama keväällä. Joka päivä betakaroteenia sisältäviä ruokia. Ennen ruskettavaa kevät- kesäaurinkoa sitäkin kuurimuotoisesti tablettina. Ihon pigmentti on parempi. Sinkki vähentää kuparitasoja. Kupari vaikuttaa pigmenttiin, myös punaisuus peittyy. Talvella suojaan ihoa huivilla.
Itsellä ei huivi talvella auta lainkaan. Tekisi mieli laittaa päähän exän kommandopipo mutta ei kehtaa.
Minua ihotautilääkäri varoitti olemasta kuumassa/helteessä, pitkäjaksoinen oleskelu esim jossain Brasiliassa saattaa kuulemma aiheuttaa couprosa-ihoiselle ruusufinnin. En ole uskaltanut lähteä tämän takia mihinkään Aasian.
Mulla auttoi ktp-laser. Ei poistanut kokonaan couperosaa, mutta väheni huomattavasti. Itsetunto parani ihan sillä,että itse huomaan naamani olevan vähemmän punainen kun aiemmin. Mulla auttaa myös se että kosteutan ihoa ja juon vettä tarpeeksi. Stressi aina pahentaa :(
No ei kyllä poista. Punoitusta voidaan vähentää ja saada iho terveemmän ja normaalimman näköiseksi, mutta on ehdottoman virheellistä väittää, että laserilla pystytään poistamaan ko. vaiva. Edes hoitoja tarjoavat klinikat eivät väitä tuollaista.