Tiedätkö sinä, mitä on äärimmäinen väsymys?
Kommentit (45)
Tiedän. Ei omakohtaista kokemusta, mutta veljeni teki itsemurhan loputtoman väsymyksen takia. Vierestä seuranneena todella raastavaa. Hän ei saanut tarvitsemaansa apua. Kiitos Suomi, kun pidätte huolta omistanne😥 Ikävä on loputon.0
Intissä olimme viikon leirillä ja kapiaiset pitivät huolta, että tuntia enempää ei pystynyt yössä nukkumaan. Sen leirin jälkeen hieman väsytti.
Itselläni on anemia ja suhteellisen paha yleistynyt ahdistuneisuushäiriö. Mielenterveysongelmat ja fyysinen uupumus luovat aika kovan kombon. Tulin jotenkin surulliseksi luettuani tätä ketjua. Jatkuva pahanlaatuinen väsymys on todella kiduttavaa ja on paha mieli kaikkien meidän puolesta, ketkä joutuvat siitä kärsimään. Tuntuu, että kaikki normaaliin elämään kuuluvat vaatimukset ovat liian julmia kroonisesta väsymyksestä kärsivillle. Suuri osa kuitenkin joutuu sinnittelemään esimerkiksi vaativissa työtehtävissä päivästä toiseen, vaikka ei jaksaisi (itse kävin usein vessassa itkemässä väsymystä työpäivän lomassa kun töistä ei meinannut tulla mitään, nyt itku jatkuu mutta hieman harvemmin opintojen parissa). Ei oo elämä reiluu.
Se on vaikkapa sellaista, että tekee mieli itkeä, mutta on siihen aivan liian väsynyt. Tuijottaa vain eteensä lamaantuneena.
Mulla oli vuosia sitten borrelioosi sekä mykoplasma, ehtivät olla kropassani ja tehdä tuhoja pari vuotta ennen diagnooseja. Lopulta olin niin väsynyt, että toivoin olevani kuollut, koska en jaksanut tehdä muuta kuin nukkua. Ja valveillaoloajan vain odotin makuulle pääsemistä. Onneksi lopulta tapasin lääkärin, jonka avulla lähti asiat selviämään ja sain asiallista hoitoa, lopulta monien hoitokontaktien jälkeen. Tästä muistona edelleen CFS, jonka takia olen varmaan ikuisesti vajaakuntoinen. Jos jotain tiedän, niin ainakin sen mitä on väsymys!