Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin naisten meikkaamisesta, ihonhoidosta ja hiusten värjäilystä tuli enemmin sääntö kuin poikkeus?

Vierailija
01.03.2017 |

Miettikää kuinka paljon me oikeesti itseämme muokkaamme?

Värjäämme hiuksia, leikkaamme niitä, meikkaamme ihon piiloon, ripset "kuntoon" ripsarilla tai tekoripsillä, kynnet leikataan ja lakataan tai tekokynnet, naamaan rasvat ja kasvovedet, kainaloon deodorantit, karvojen poisto ja nykyaikana yhä ylenevissä määrin myös suihkurusketukset, hampaiden valkaisut, hammaskorut, ihohoidot kosmetologilla, laser karvanpoistot, botoxit, mesolangat kiristämään ihoa, luomileikkaukset, silikonit??

Onko tässä mitään järkeä? Suurilta osinhan yllämainitut asiat tehdään vain estetiikan vuoksi. Jotkut intiaanikansat eivät varmasti tee puolikaan kyseisistä toiminnoista.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

2010-luvulla siitä vasta tuli pakonomaista.

Vierailija
2/21 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2010-luvulla siitä vasta tuli pakonomaista.

Joo viime vuosina tää on mennyt ihan äärimmilleen! Katsokaa vaikka jo yläasteikäisiä teinejä. Yli puolella tytöistä on värjätyt tai blondatut hiukset!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiuksia on jo joskus savupirttien aikaan Suomessa kiharrettu hellankokulla ja huuhdeltu yrttivesillä esim. vaalean värin kirkastamiseksi. Ei todellakaan ole mikään uusi ilmiö. Nykyään on vaan paremmat kemikaalit.

Vierailija
4/21 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiuksia on jo joskus savupirttien aikaan Suomessa kiharrettu hellankokulla ja huuhdeltu yrttivesillä esim. vaalean värin kirkastamiseksi. Ei todellakaan ole mikään uusi ilmiö. Nykyään on vaan paremmat kemikaalit.

Varmaan kerran kymmenes vuodessa tehty noin. Nykyään värjätään vähintään kerran kuussa! Ja tähän lisäksi vielä kaikki muu ehostus.

Vierailija
5/21 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan samaan aikaan kun peilit alkoivat yleistymään.

Vierailija
6/21 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas olen luonnollinen, en ole ikinä tahtonut meikata, se on ärsyttävää ja muutenkin ihoni menee todella huonoon kuntoon. Hiuksien värjäyksen lopetin jo vuosia sitten enkä koskaan ole laittanut tekokynsiä tai -ripsiä tmv. Ei se ole mikään pakko, senkun lopetatte.

Vierailija
7/21 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas olen luonnollinen, en ole ikinä tahtonut meikata, se on ärsyttävää ja muutenkin ihoni menee todella huonoon kuntoon. Hiuksien värjäyksen lopetin jo vuosia sitten enkä koskaan ole laittanut tekokynsiä tai -ripsiä tmv. Ei se ole mikään pakko, senkun lopetatte.

Mutta sitten haukutaan harmaaksi hiirulaiseksi tai pidetään uskovaisena?

Vierailija
8/21 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin isoäitini kävi joka viikko kampaajalla laitattamassa sen ajan tyyliin kiharat. Nyt on jotain muuta, mutta tuskin kukaan tekee kaikkea luettelemaasi.

Vierailija
9/21 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisten (ja miesten) itsensä tällääminen alkoi joskus esihistoriassa ja yleistyi huomattavasti heti kun tavallisella kansallakin oli taloudelliset mahdollisuudet paklaamiseen, kehonmuokkaukseen jne.

"Vain estetiikan takia"? Hei, jos mä tykkään hiuksistani enemmän sinisinä kuin ruskeina ja pesästäni enemmän posliinina kuin karvaisena niin kyseessä on mielekäs toimenpide joka kohentaa elämänlaatuani. Ja jos ei kauneudenhoito huvita niin kukaan ei ole pyssy kourassa komentamassa että nyt tulee naamaan joko puuteria tai luoti. Onko pakko jos ei halua? Ei ole.

Ok, pakonomaisia tapauksia on paljon mutta mä luulen että silloinkin kauneustoimenpiteet ovat vain oire ja oikea ongelma on jossain itsetunnon suunnalla.

Vierailija
10/21 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin isoäitini kävi joka viikko kampaajalla laitattamassa sen ajan tyyliin kiharat. Nyt on jotain muuta, mutta tuskin kukaan tekee kaikkea luettelemaasi.

Kyllä tekee. Kävelisit joskus Helsingin keskustassa, niin näkisit!

Vierailija
11/21 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken voi tehdä kohtuullisesti. Minä en värjää hiuksiani koska päänahkani kärsii siitä aivan liikaa. Hiukseni ovat luonnostaan kauniinväriset ja pitkinä niitä ei tarvitse muotoilla tuotteilla. Joten hiuksiini en tuhlaa mitään.

Kynnet ovat siistit ja lyhyet. Käsiä rasvaan koska kuivuvat. En käytä lakkaa enkä muuta kynsituotteita koska ammattini estää.

Naamaani en meikkaa. Ainoastaan kulmista nypin hajakarvat ja tummennan vähän kynällä. Ripsari riittää ripsiin.

Kainalo-, bikini- ja säärikarvat epiloin kerran kuussa. Dödö ja suihkaus hajuvettä.

Siinä se. Ei tarvitse vetää yli tätäkään asiaa. Miehenikin tykkää kun olen luonnollinen enkä muistuta nukkea :)

Vierailija
12/21 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävelen usein. Hoidoissa käymistä  ei kuitenkaan erota päältä päin. Toki nykynuoret osaavat laittautua paremmin kuin nuoret vaikka 90-luvulla.

Vierailija
13/21 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
14/21 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo kieltämättä aika hullua.

Vierailija
15/21 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävelen usein. Hoidoissa käymistä  ei kuitenkaan erota päältä päin. Toki nykynuoret osaavat laittautua paremmin kuin nuoret vaikka 90-luvulla.

Kyllä luonnottoman pitkät epäluonnollisen väriset hiukset erottaa

Vierailija
16/21 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan kerran kymmenes vuodessa tehty noin. Nykyään värjätään vähintään kerran kuussa! Ja tähän lisäksi vielä kaikki muu ehostus.

Olet väärässä. Kyllä nämä kauneusniksit on olleet hyvinkin jatkuvassa käytössä. Näistä tavoista löytyy esimerkkejä ihan kotimaisesta vanhasta kaunokirjallisuudesta. Ulkonäön eteen on aina nähty vaivaa. Ei se ole mikään uusi juttu. Esim. muinaisesta Egyptistä on säilynyt paljon tietoja kauneudenhoidosta. Ennen vanhaan mm. yrtit ja öljyt olivat tärkeässä roolissa.

Vierailija
17/21 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi.. kauneusjuttuja oli jo satoja vuosia sitten. Matkan varrella on keksitty lisää ja parempia tuotteita.

Vierailija
18/21 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap luettelee: ..."suihkurusketukset, hampaiden valkaisut, hammaskorut, ihohoidot kosmetologilla, laser karvanpoistot, botoxit, mesolangat kiristämään ihoa, luomileikkaukset, silikonit".

Nyt on omasta puolestani sanottava, että kerran elämässäni aika kauan sitten otin suihkurusketuksen ja botoxia laitettiin hiukan suupieliin hiljattain, mutta kaikki tuo muu on tuntematonta minulle.

Meikkaan kyllä, hiuksiani värjätään ja käyn jalkahoidossa, mutta itse hoidan muuten itseni. En asu Suomessa, joten en tiedä suomalaisnaisten hoidoista, mutta ainakin tässä maassa naiset ovat nuoresta lähtien aika naturelleja. Taidan olla outolintu heidän silmissään.

Tosin täkäläiset ovat kaikkea muuta kuin kalpeita suomineitoja, liki kaikilla on paksut tummat hiukset, tummat kulmat ja kadehdittavat ripset. Ihonväri on kauniin päivettynyt luonnostaan. Eli eivät nämä naiset kaipaakaan meikkejä tai värjäyksiä.

Koska se tuli pakolliseksi minun kohdallani? 12-vuotiaana ostin  ekat meikit ja siitä lähtien olen meikannut ja niin kauan aion jatkaa kuin mahdollista. Onhan se kivaa olla jotain muuta kuin harmaavarpunen, joka naturellina olisin.

Vierailija
19/21 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

just

Vierailija
20/21 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiskunnan kulttuuri on varsin ja jopa aivan liian ulkonäkökeskeinen ja sen painotteista.

Olen sitä mieltä, että luonnonkaunis, ilman meikkiä, itsensä muokkaamista ja hiusten värjäämistä on paljon parempi ja kauniimpi, kuin esim. vamppimeikkiin ja mustat hiukset itselleen värjäävä neitokainen.

Se, että joillakin on varaa laittaa rahaa kalliisiin meikkeihin, värjäysaineisiin etc, tavallaan vain saa aikaan ja luo tätä eriarvoisuutta ja pinnallisuutta.

Itse en ole ostanut meikkejä varmaan pariin, kolmeen vuoteen. Edellisestä värjäyksestäkin on aikaa yli puoli vuotta.

Koin meikkaamisen ja muun itsensä huolittelemisen varsin raskaaksi ja aikaa vieväksi.

Elämässä kun on niiin paljon muutakin tekemistä. Että senkin turhuuden harjoittamiseen menevän ajan voi käyttää huomattavasti tärkeämpiinkin asioihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kahdeksan