Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Neuvokaa mille alalle hakeutua, että saa töitä.

Vierailija
01.03.2017 |

Olen 35-vuotias, minulla on jo maisteritutkinto yhteiskuntatieteellisetä. Olen hakenut todella aktiivisesti töitä, mutta ei saa muuta kuin jotain lyhyttä pätkää. Olisin halukas nyt sitten opiskelemaan uuden ammatin, jos se takaisi työpaikan. Mutta minkä ammatin? Olen hyvä "reaaliaineissa", matikassa ja fysiikassa ja kemiassa huono. Olen "älykkö", käytännön käsillätekemisessä aika surkea. Persoonaltani olen sellainen, että en ole mikään superempaattinen lapsirakas, pikemminkin vähän huono ihmisten kanssa. Mutta taitava suunnittelemaan laajoja kokonaisuuksia, hahmottamaan systeemejä, taitava kirjoittamaan ym. Periaatteessa tämä nykyinen ammatti sopii minulle tosi hyvin, mutta kun töitä vaan ei ole. Osaako kukaan neuvoa, mitä alaa voisi harkita? Asumme pk-seudulla, ja miehen työn ja lapsen takia muutto muualle ei ole mahdollinen.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjailija tai tutkija

Vierailija
2/32 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitotyö. Ei muut työllistä eli lähäriksi vaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä pohdin minäkin. Tuntuu, ettei oikein millään alalla ole töitä.

Vierailija
4/32 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta pärjäänkö jos ryhdyn lähäriksi, kun olen teoreetikko  ja ajatustyöläinen mieleltäni? Ja minun on vaikea koskea vieraaseen ihmiseen, en ole kiinnostunut ihmisistä enkä kovin empaattinen? Pelkään että saisin potkut lähärinä... Onko siinä jokin suuntautumisvaihtoehto, jossa ei tarvise koskea asiakkaaseen kättelyä enempää? Ap. 

Vierailija
5/32 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäreillä on aina töitä! Tai sitten esim joku terveyshallintotieteet ja sairaalaan osastonhoitajaksi tms

Vierailija
6/32 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä sai ainakin työvoimatoimistosta asiantuntevaa uraohjausta akateemisetkin. Käy siellä! Jollain pikkupaikkakunnalla asiantuntemusta akateemisista ei välttämättä ole niin hyvin.

Vierailija
7/32 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta pärjäänkö jos ryhdyn lähäriksi, kun olen teoreetikko  ja ajatustyöläinen mieleltäni? Ja minun on vaikea koskea vieraaseen ihmiseen, en ole kiinnostunut ihmisistä enkä kovin empaattinen? Pelkään että saisin potkut lähärinä... Onko siinä jokin suuntautumisvaihtoehto, jossa ei tarvise koskea asiakkaaseen kättelyä enempää? Ap. 

No ei ole moni muukaan hoitsu kovin empaattinen, että hyvin sä sinne sulautuisit.

Vierailija
8/32 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäreillä on aina töitä! Tai sitten esim joku terveyshallintotieteet ja sairaalaan osastonhoitajaksi tms

Lääkärikoulutusta olen harkinnut, koska siinä voisi tehdä myös hallinnollisempaa hommaa.. Mutta sain surkeat arvosanat lukiossa lyhyestä matikasta, kemiasta ja fyssasta. Onko mitään mahdollisuutta päästä lääkikseen, jos ei osaa noita? Ap.

Vierailija
9/32 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikostutkijaksi.

Vierailija
10/32 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykologi. Hammaslääkäri tai hammashoitaja. Hallinnolisia ja yhteiskunnallisia aloja myös opiskellaan monessa AMK:ssa pk-seudulla, joten kysele tuntiopettajan töitä. AMK-opetuksessa kouluttaja voi pitää roolinsa varsin etäisenä, se ei vaadi kovin sosiaalista luonnetta. Olen itsekin työskennellyt niissä hommissa enkä ole kovin sosiaalinen.

Psykologina voit suuntautua sellaisiin töihin, joissa ei tarvitse kohdata lapsia ja nuoria. Ystäväni tekee psykologina soveltuvuustestejä erään ison firman työntekijöille.

Vierailija
11/32 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

koodari

Vierailija
12/32 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaivosala

Vierailija
13/32 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä olisit lähes 45, kun sieltä lääkiksestä valmistuisit. Lähes 10v joutuisit sitä työttömyyttä/rahattomuutta kestämään.

Vierailija
14/32 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkärikoulutusta olen harkinnut, koska siinä voisi tehdä myös hallinnollisempaa hommaa.. Mutta sain surkeat arvosanat lukiossa lyhyestä matikasta, kemiasta ja fyssasta. Onko mitään mahdollisuutta päästä lääkikseen, jos ei osaa noita? Ap.

Et voi, itse olen lukenut pitkän matikan, kemian, fysiikan ja biologian. Vielä en ole lääkikseen päässyt, kaksi kertaa yrittänyt. Kirjoitin edellä mainituista aineista M-L, eli menestyinkin kohtalaisesti.

Vierailija
15/32 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykologi. Hammaslääkäri tai hammashoitaja. Hallinnolisia ja yhteiskunnallisia aloja myös opiskellaan monessa AMK:ssa pk-seudulla, joten kysele tuntiopettajan töitä. AMK-opetuksessa kouluttaja voi pitää roolinsa varsin etäisenä, se ei vaadi kovin sosiaalista luonnetta. Olen itsekin työskennellyt niissä hommissa enkä ole kovin sosiaalinen.

Psykologina voit suuntautua sellaisiin töihin, joissa ei tarvitse kohdata lapsia ja nuoria. Ystäväni tekee psykologina soveltuvuustestejä erään ison firman työntekijöille.

Psykologien työllisyystilanne yliopistopaikkakunnilla on huono tällä hetkellä, vielä pari vuotta sitten tilanne oli paljon valoisampi. Nyt avoimeen paikkaan on 50 hakijaa, eikä avoimia paikkoja todellakaan ole kuin pari.

Vierailija
16/32 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä sitä millään alalla tunnu olevan töitä. Hoitoala nyt on varmaan ainoa, mutta ei sinnekään kaikki sovellu. 

Olenkin ajatellut, että ehkä kuitenkin vain kouluttaudun sille alalle mikä mua kiinnostaa, oli siinä tällä hetkellä töitä tai ei. Mistäs sitä tietää mikä tilanne on sitten, kun valmistun opinnoista. Ja toisakseen, ehkä juuri minä olen se, joka saa sen kilpaillun työpaikan sitten joskus vaikka työllisyystilanne muuten olisi huono. Ei täällä mitään saa, jos ei edes yritä. 

Vierailija
17/32 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

koodari

Otaniemeen en pääse koska ylioppilasarvosanat matikasta ym puuttuu, myöskään tietojenkäsittelytieteeseen  ei pääse samasta syystä. Selvitin noita äskettäin, koska koodaaminen olisi minulle sopivan teoreettista ja yksinäistä hommaa. Ap. 

Vierailija
18/32 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääketeknikko.

Töitä on, mutta palkkaa ei pahemmin makseta.

Vierailija
19/32 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan ota nelikymppistä vasta valmistunutta koodaria. Näin se vaan on. Nuoret jyllää tuolla alalla.

Vierailija
20/32 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna lähtisin rakentamaan jo olemassa olevan tutkinnnon perustalle jotain täydentävää koulutusta.

Tarkemmin on vaikea sanoa, kun et kertonut mitä olet opiskellut ja mitä työkokemusta sulla on.

Tosiasia on kuitenkin se, että jos alasi on enemmän julkisen puolen töitä, niissä on vakituisia virkoja karsittu jo vuosikymmenen ajan. Joka alalla on enimmäkseen pätkätöitä ja osa tekee free lancerina tai jollain tavoin muuten itsensä työllistäen esim. osuuskunnan kautta tai oman toiminimen tms. kautta. Ja tämä on kyllä se mikä vaan lisääntyy tulevaisuudessa. Monilla on osaamista usealta alalta ja tekevät ns. silpputöitä, eli työllistävät itse itsensä tekemällä keikkatöitä, osa-aikatöitä tai myymällä työsuorituksia vuokrafirmojen tai projektien kautta.

Jos etsit sellaista vanhanmallista kivaa vakituista säännöllistä yhtä työtä, josta saisi normaalin palkan ja olsi töissä vain 9-16 -tyyppisesti, niin niitä ei taida monella alalla enää hirveästi olla. Ehkäpä tässä tapauksessa joudut miettimään jotain työtä yksityisellä sektorilla, joka ei vastaa koulutustasi. Mitään takuita ei sielläkään ole työn jatkuvuudesta, koska työelämä nyt vaan on mennyt tälläiseksi kvartaalitaloudessa. Vähän väliä on muutoksia ja yt-neuvotteluja.