Vanhemman sairausloma ja lapsen päivähoito..
Minulla on 3 v lapsi, jonka olen viemässä päiväkotiin (täysiaikseksi, eli 8h pvä). Itse työtön työnhakija ja nyt jouduin pitkälle saikulle.. Päiväkodista alkoivat vittuilemaan että kai menen töihin? En muuten saa kuin 20h viikko pitää lasta.. Meneekö oikein??
Kommentit (9)
Vierailija kirjoitti:
Kuntasi on siis rajannut päivähoito-oikeutta? Eli silloin työtön saa lapselleen sen 20 h/vko. Ja olethan edelleen työtön, vaikka sairauslomalla. Mutta jos sairautesi vaikeuttaa lapsen hoitoa, niin kysy ohjeita hakea kokopäivähoitoa perustelluista syistä. Sellainen vaihtoehto on.
On rajannut juu.. Olen masentunut ja psykoottisia piirteitä. En tiedä. Olen loppu. Ei tukiverkkoa, ei lapsen isää. Pelkästään minä ja lapsi. Ajattelin töihin, mutta lääkärissä sanoi etten ole työkuntoinen..
Ap
Ota yhteys päivähoidon johtavaan tahoon. En tiedä miten homman kuuluu mennä silloin jos sairastaja on työtön. Kaveri oli sydänongelmien takia saikulla ja silloin sai lapset olla päikyssä kokopäiväisesti, kun sen piti pallolaajennuksen jälkeen ottaa iisisti.
Kyllä asiat järjestyy, voimia!
Jos kunta on rajannut sen hoitoajan niin sitten se on puolipäiväisyys.
Ei se mitään vittuilua ole vaan laki.
Jos haluat lapsesi kokopäivähoitoon "sairauteen" vedoten, se pitää sitten tehdä lastensuojelun kautta.
Menee oikein. Jos kunnassa on päätetty rajata hoito-oikeutta nykyisen lainsäädännön mukaan niin sillä ei ole väliä oletko kotona työttömänä, sairaslomalla, hoitovapaalla tai muuten vaan.
Varmistaaksesi laajemman hoito-oikeuden sinun pitää olla yhteydessä päivähoitotoimistoon ja selittää tilannetta, kunnasta riippuen sitten voit saada myönnön joko puheiden perusteella tai yhteistyönä lastensuojelun kanssa. Lastensuojelun asiakkuus lienee muutenkin paikallaan sairautesi vuoksi. Alkuun pääset kysymällä asiaa vaikka päiväkodin johtajalta.
P.S Ne hoitajat siellä eivät muuten "alkaneet vittuilemaan" asiaa kysyessään eivätkä he todellakaan ole niitä jotka hoitoajoista päättävät. Lasta ei noin vaan "viedä" kunnalliselle puolelle kokopäivähoitoon niin halutessaan, yksi vaihtoehto on siirtyä yksityiselle.
Hankit sosiaalitoimesta puollon kokoaikaisuudelle, jos se on teidän tilanteessa se paras ratkaisu. Saat itseäsi parempaan kuntoon. Tuon puollon saa ehkäisevänä tukitoimena, ei vaadi mitään lastensuojeluasiakkuutta.
Vierailija kirjoitti:
Jos kunta on rajannut sen hoitoajan niin sitten se on puolipäiväisyys.
Ei se mitään vittuilua ole vaan laki.
Jos haluat lapsesi kokopäivähoitoon "sairauteen" vedoten, se pitää sitten tehdä lastensuojelun kautta.
Näin. Ota yhteyttä lastensuojeluun, kerrot ettet jaksa hoitaa lasta masennuksen takia. Saat joko heiltä apua tai heidän avullaan kokopäiväisen päivähoitopaikan.
Jep. Voimat ovat vaan masennuksen takia lopussa. En saa hetkeäkään omaa aikaa. Käyn psykiatrilla joka viikko. Riittääkö jos hänelle sanoo asiasta, en saa nimittäin aikaiseksi ottaa yhteyttä eri tahoihin.. :( lasun asiakkuutta eivät nähneet tarpeelliseksi.. Eikä tarvitse.. :)
Ap
Kuntasi on siis rajannut päivähoito-oikeutta? Eli silloin työtön saa lapselleen sen 20 h/vko. Ja olethan edelleen työtön, vaikka sairauslomalla. Mutta jos sairautesi vaikeuttaa lapsen hoitoa, niin kysy ohjeita hakea kokopäivähoitoa perustelluista syistä. Sellainen vaihtoehto on.