Voiko raskaustesti näyttää väärän tuloksen?
Hei tiedän että näitä keskusteluja on paljon mutta mistään en ole saanut selville että onko kellään kokemusta siitä että raskaustesti oisi näyttänyt negatiivistä mutta silti on ollut raskaana? Tein rfsu halvan liuskaraskaustesti. Onko kellään kokemusta siitä testistä että onko se huono. Tein testin koska olen jo pitkään miettinyt että oonko raskaana. On ollut 5 päivää jo aamupahoinvointia ja sen takia ajattelin että pitäisi jo tulla oikea tulos. Haluaisin saada vaan 100% varmuuden ennen kun teen jotain mitä raskaana ollessa ei saisi. Menisittekö jo lääkäriin verikokeisiin? Syön edelleen ehkäsypillereitä voiko se vaikuttaa testin negatiiviseen tulokseen?
Kommentit (13)
Se voi näyttää negaa, jos raskaushormonia ei ole tarpeeksi (e-pillerit eivät vaikuttane). Joillain se näyttää negaa koko raskauden ajan, vaikka raskaus on muutoin normaali.
Testaa muutaman päivän päästä uudestaan. Milloin kuukautisten pitäisi alkaa?
Käy lääkärillä, ap. Jos olet raskaana, ei mun ymmärtääkseni saa syödä e-pillereitä. Soita nyt ainakin terveyskeskukseen ja kysy mitä suosittelevat. Minä en ole asiantuntija.
Positiivinen raskaustestin tulos on AINA positiivinen, vaikka voissa paistaisi.
Negatiivinen voi olla väärä, jos sen tekee liian aikaisin. Toisin sanoen, virtsassa oleva raskaushormonin määrä on niin pieni, ettei testi sitä havaitse.
Ja alkuperäiseen kysymykseen: mulla näytti prehcheck negaa vielä rv4+0, se oli torstai, niin viikonloppuna olin ihan normaalisti. Ei siis mitään räkäbilekännejä, mutta juotiin yks pikkupullo skumppaa miehen kanssa, kun olin just saanut pikkujoululahjaksi pullon. Seuraavana maanantaina, eli rv4+4 apteekin testiin tuli sitten niin vahva plussa, että se plussaviiva tuli siis näkyviin jo ennen kontrolliviivaa, ja ehdin jo ajatella että testi on viallinen. Tosin ultrassa vauva todettiin kyllä kolmisen päivää viikkoja pienemmäksi. Mutta eipä ollut kahdesta skumppalasista varmasti mitään haittaa tossa vaiheessa.
Negatiivinen tulos voi olla väärä, positiivinen ei. Väärän negatiivisen voi saada, jos tekee testin liian aikaisin. Koska kuukautisten olisi pitänyt alkaa? Testin hinnalla ei kyllä pitäisi olla merkitystä.
Raskautta ei todeta verikokeilla eikä sitä totea lääkäri, vaan juuri noilla apteekin testeillä itse todetaan. Ei terveyskeskuksilla ole mitään sen varmempia testejä, ihan itse kotona testataan.
Mulla about rv 6-8 vielä nega (epäsäännöllinen kierto) mutta rv 20 olikin sit jo plussa...
Siis kyllä raskaus voidaan todeta verikokeella. Yleisimmin terkkarit haluaa sen pissanäytteen. Mutta on olemassa sellaisia vakavia sairauksia, joiden takia raskaus pitää todeta heti, niin silloin otetaan verinäyte. Mutta se ei ole siis oletus!
Vierailija kirjoitti:
Negatiivinen tulos voi olla väärä, positiivinen ei. Väärän negatiivisen voi saada, jos tekee testin liian aikaisin. Koska kuukautisten olisi pitänyt alkaa? Testin hinnalla ei kyllä pitäisi olla merkitystä.
Raskautta ei todeta verikokeilla eikä sitä totea lääkäri, vaan juuri noilla apteekin testeillä itse todetaan. Ei terveyskeskuksilla ole mitään sen varmempia testejä, ihan itse kotona testataan.
Mä olen kahdesti käynyt terveyskeskuksessa verikokeessa, ihan raskaustestinä. Mittaa hcg-arvon verestä ja on todellakin tarkempi kuin liuskat....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kahdesti käynyt terveyskeskuksessa verikokeessa, ihan raskaustestinä. Mittaa hcg-arvon verestä ja on todellakin tarkempi kuin liuskat....
On varmasti mahdollista kyllä, mutta ei ilman syytä tänä päivänä tehdä (ainakaan pääkaupunkiseudulla tai Tampereella). Neuvolaan sovitaan aika, kun raskaus on itse todettu eikä neuvolassa raskautta millään testata.
Hookin effekti voi estää raskauden näkymisen liuskatesteissä koko raskauden ajan. Hormoni ei muodasta sellaista "piirakkamuotoa" johon testi reagoi. Googlella englanniksi löytyy tietoa, Hook's effect
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On varmasti mahdollista kyllä, mutta ei ilman syytä tänä päivänä tehdä (ainakaan pääkaupunkiseudulla tai Tampereella). Neuvolaan sovitaan aika, kun raskaus on itse todettu eikä neuvolassa raskautta millään testata.
Ei kukaan ole nytkään ilman syytä verikoetta ehdottamassa..? Tässä oli nimenomaan kyse näistä epäselvistä tapauksista. Mulle määrättiin verikoe vuodon takia ja hyvä niin, kohdunulkopuolinen sieltä sitten löytyi.
Onko sulla menkat myöhässä? Nyrkkisääntö kaiketi on se, että jos testi näyttää negatiivista, voit elää normaalisti.