Autoni lähti luisuun ja pyörähdin vastaantulijoiden kastaille. Ajovirhe vai missä vika?
Ajoin todella hiljaa mutkasta, sillä tiet ovat umpijäässä ja täynnä hirveitä uria. Mutkan jälkeen suoralla yhtä äkkiä perä lähti luisuun (minulla siis takaveto) ja kaasua en painanut ja koitin tehdä korjausliikkeitä, mutta vissiin urien takia en saanut korjattua ja pyörähdyksiä ympäri.
Säikähdin tuota tosi paljon kun olen vasta kortin omistanut alle vuoden. :/ vaihtia minulla oli ehkä 20 mittarissa ja en mielestäni tehnyt jyrkkää käännöstä.. onneksi en törmännyt kenenkään tai mihinkään mutta nyt minua pelottaa ajaa ihan hirveästi!
Minulle ostettiin ja laitettiin uudet talvirenkaat, mutta kerran käynyt myös silleen, että ajaessani peilijäässä olevaan ylämäkeen ei autoni sitä päässytkään..
Varmasti ajotaidoissa on puutetta vielä, mutta mitähän tuossa sitten tapahtui, onko teillekkin käynyt noin? Hävettää koska liikennettä oli jonkun verran..
Kommentit (52)
Sun ois pitäny painaa kaasua ja samalla sitten korjausliikkeitä
Onneksi ei tullut ketään vastaan, mutta jos olisi tullut ja olisitte törmänneet, niin sinä olisit korvaajan roolissa. Niin väärin kuin se onkin, mutta jonkun on maksettava. Eli sanotaan näin, että vika ei aina ole kummassakaan, nämä kelit ovat vain niin vaarallisia, mutta se joka toisen ajoradalle tulee on se "syyllinen" lain silmin.
Takavetoauto pyörähtää tosi helposti, etenkin vanhemmat joissa ei automatiikkaa puuttumassa peliin. Tuo kaasun kanssa korjausliike on sellainen, eetä sitä kantsii käydä vaikka liukasteluradalla harjoittelemassa. Voit myös vaihtaa etuvetoiseen, niin auto antaa enemmän anteeksi.
Johtui varmaan siitä, että osassa renkaita oli pito ja osassa ei. Tällaisessa tapauksessa auto menee ympäri. Uusissa autoissa on ajonvakautin, joka reagoi epätasaiseen pitoon ja vakauttaa ajon tällaisissa tilanteissa. Luin jostain, että ajonvakautin vähentää onnettomuusriskiä 40%.
Mulla kävi tuollaisia alkuvuosina, sitten oppi tilannenopeuden. Joskus kurveihin on pakko mennä kävelyvauhtia ja sitten taas liukkaaseen ylämäkeen täytyy ottaa ylimääräistä vauhtia (silti joskus on pakko peruttaa alas takaisin).
Moni tekee liian suuren korjausliikkeen jolloin lähtee ympäri.
Mutkassa ei kannata märkien, jäisten urien yli paljoa ajella!
Juu minun autoni on vuoden 01 mallia.. ja tämä siis tapahtui kun olin jo tullut mutkasta ja suoralla tiellä.. tilanne tuli kyllä niin puskista, etten muuta kerennyt kun jalan otin kaasulta ja yritin ohjata vastapäiseen suuntaan ku minne perä menossa. Ja tosiaan pienellä kaasulla olin liikenteessä niinkuin mainitsin. Kyllä jännittää kun iltapäivällä pitäisi lähteä uudestaan ajamaan.. :/ ap
Itselläni on takavedossa näin talvisin aina paino peräkontissa (olisiko joku 30 kiloa, en yhtään tiedä mitä traktorin kytkinasetelma painaa), helpottaa liikkeellelähtöjä ja juuri peilijäätiköllä olevien mäkien nousuja. Muuten tuollaiset pyörähdykset suoralla johtuvat yleensä turhan kovasta tilannenopeudesta ja nopeasta pienestä ajoliikkeestä. Toki itsekin olen kerran lähtenyt lähes hallitsemattomaan heiluriliikkeeseen märällä peilijäällä, mutta se johtui mitä ilmeisimmin siitä, että takatukivarsi napsahti juuri sillä hetkellä poikki.
Itse liukkaalla pyrin aina, AINA ennakoimaan todella voimakkaasti tilanteita ja jarrutan moottorilla mahdollisimman paljon. Muista myös, että vaihteita kannattaa vaihtaa erittäin liukkaissa olosuhteissa varovaisesti, koska äkkinäinen nykäys voi aiheuttaa pidon katoamisen.
Muuten on tosi hyvä, että harjoittelet ajoasi takavetoisella. Etenkin liukkaalla sillä todella oppii ajamaan juurikin kokemuksen kautta. Suosittelen kuitenkin, että pistät vähän painoja takakonttiin, ei lähde sitten se perä liukkaissa ja pöhryisissä olosuhteissa ihan niin helposti liitelemään.
Vierailija kirjoitti:
Sun ois pitäny painaa kaasua ja samalla sitten korjausliikkeitä
Takavetoisessa?
http://www.moottori.fi/liikenne/jutut/tiesitko-taman-vetotavoista-ajett…
"Jos luistonesto on kytketty pois tai sitä ei ole lainkaan, takavetoinen vaatii kuskilta jo erikoisosaamista. Varomaton kaasunpainallus saa perän selvään sladiin, joka on oikaistava luiston suuntaan ohjaamalla ja kaasua höllentämällä – tai jos ehtii, vielä parempi keino on polkea kytkin pohjaan."
Takavedossa on sellainen ominaisuus että kun nostat jalan kaasulta moottorijarrutuksella jarruttaa takapyörät,oikein liukkaalla voi mennä renkaat lukkoon ja perä lähtee alta varsinkin jos auto on isolla moottorilla ja vauhtia vähän.
tuossa tilanteessa varmasti käynyt niin että pelkäsit liukkautta ja spooreja,nostit jalan kaasulta takarenkaat alkoivat jarruttamaan ja auto lähti spoorista luistoon.
mikään luistonesto ei myöskään pysty korjaamaan tuollaista tilannetta ja aapeen empivä ylivarovainen ajotyyli pahentaa tilannetta,muista että aina vetopäällä tai sitten liruttelet kytkin pohjassa.
mun vanhalla bemmillä kun leikki ja halusi luistoon,lähti helpoiten niin että terävä kaasun nosto,samalla terävä ohjausliike ja sen jälkeen kaasulla sääti luistokulmaa ja pieniä ohjausliikkeitä vaan mihin halusi mennä,pitää myös olla varautunut jos vauhtia onkin vähän liikaa tai onkin liukkaampaa kuin luuli jolloin joutuu ajamaan jo oikeasti.
nykyinen auto on nelikko ja sillä on ihan helvetin vaikea leikkiä.
Painoit kaasua liian jyrkästi, kun pääsit suoralle? Tasaisempi kaasu.
Takavetoauto ja uusi kortti, kokematon ajaja: muuta ei tarvita niin soppa on valmis. Sulla pitäis olla tavallinen etuvetoauto, jolla opetella ajamaan. Ei se opettelu lopu autokouluun.
Jep. Minulle kävi tuo yksi kerta. Ystävän mies sitten ajoi autoni pois ja kummasteli että kun uudet renkaat autossa mutta auto valuu suoriltaan ja hyvä että hänkin sai auton pois.. ap
Vierailija kirjoitti:
Takavetoauto ja uusi kortti, kokematon ajaja: muuta ei tarvita niin soppa on valmis. Sulla pitäis olla tavallinen etuvetoauto, jolla opetella ajamaan. Ei se opettelu lopu autokouluun.
Eikös ne autokoulujen autotkin ole takavetoisia? Tai oli ainakin siinä autokoulussa, missä itse kävin. Perustelivat takavetoisten autojen käyttöä että jos sillä oppii ajamaan, osaa ajaa millä vain.
Itse en ole takavetoisella ajanut sitten autokoulun.
Ainakin se tästä selvis, että ajotaitoa ei tässä maassa kannanottojen perusteella näytä olevan. T. 2 000 000 km ilman onnettomuuksia autoillut
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on takavedossa näin talvisin aina paino peräkontissa (olisiko joku 30 kiloa, en yhtään tiedä mitä traktorin kytkinasetelma painaa), helpottaa liikkeellelähtöjä ja juuri peilijäätiköllä olevien mäkien nousuja. Muuten tuollaiset pyörähdykset suoralla johtuvat yleensä turhan kovasta tilannenopeudesta ja nopeasta pienestä ajoliikkeestä. Toki itsekin olen kerran lähtenyt lähes hallitsemattomaan heiluriliikkeeseen märällä peilijäällä, mutta se johtui mitä ilmeisimmin siitä, että takatukivarsi napsahti juuri sillä hetkellä poikki.
Itse liukkaalla pyrin aina, AINA ennakoimaan todella voimakkaasti tilanteita ja jarrutan moottorilla mahdollisimman paljon. Muista myös, että vaihteita kannattaa vaihtaa erittäin liukkaissa olosuhteissa varovaisesti, koska äkkinäinen nykäys voi aiheuttaa pidon katoamisen.
Muuten on tosi hyvä, että harjoittelet ajoasi takavetoisella. Etenkin liukkaalla sillä todella oppii ajamaan juurikin kokemuksen kautta. Suosittelen kuitenkin, että pistät vähän painoja takakonttiin, ei lähde sitten se perä liukkaissa ja pöhryisissä olosuhteissa ihan niin helposti liitelemään.
Höpö höpö,kuollutta massaa on turha raahata mukana ja tiedätkö mistä löydät tuon kytkinasetelman kun ajat kolarin tai johonkin päin keula edellä ja autossa on jarrut jarruttamista varten,ei millään moottorijarrulla jarruteta autoa,se on ihan sama kuin käsijarrulla jarruttaisit aina liukkaalla,helvetin hulluja ideoita.
Jos tiessä on todella syvät urat niin auto saattaa kammeta itsensä ylös niistä jolloin se saattaa pyörähtää, siinä vaiheessa ei enää ehdi tehdä mitään. Kannattaa välttää urissa ajamista.
Sutimiset johtuu siitä että auto on takaveto, vetävillä pyörillä ei ole painoa joten se sutii herkästi, voit kokeilla laitaa painoa takakonttiin.
Ihan peruskikka laittaa takavetoisen auton takakonttiin pari isoa säkkiä hiekkaa. Takavetoisen auton takaosa on niin kevyt, ettei renkaat pure tiehen.
Ja toki keskustelijan traktorin kytkinasetelma on asianmukaisesti kiinnitetty kuormaliinoilla?
Tarkasta laahaako joku jarru?