Mitä keholleni tapahtuu?
Olen käynyt punttisalilla nyt muutamia viikkoja, ehkä noin 6 viikkoa. 2-4 kertaa viikossa ja vuorotellen eri kehonosien lihasryhmiä treenaten. Jälleen enemmänkin sitä harrastustoiminnan ja liikunnallisen elämän iloa etsien kuin muuta tavoitellen.
Syöminen on pysynyt ennallaan. Ei vähempää, ei enempää, ei parempaa, ei huonompaa kuin aiemmin. Peruspaskaa ja liikaa karkkia ja sipsiä.
Paino on pysynyt entisellään. Vyötärön ympärystä olen välilllä mittaillut ja sekin on entisellään.
Mutta keho tuntuu aivan eriltä. Olo tuntuu kapeammalta, vaatteet mahtuvat paremmin päälle ja varsinkin jalat tuntuvat kovemmilta.
Kun olen ymmärtänyt, että rasva ei pala, jos ei kuluta enempää kuin syö. Ja että lihas ei kasva, jos syö vain sen mitä kuluttaa. Ja että ei voi yhtä aikaa kasvattaa lihasta ja polttaa rasvaa. Onko nyt sitten mahdollisesti käynyt niin, että kulutuksen kasvaessa rasvaa on palanut? Tämä hyvä, mutta paino ja mitat eivät ole pienentyneet. Lihas toki painaa enemmän kuin rasva, mutta mistä se lihas on sitten saanut sen ravinnon kasvamiseen? Ja vaikka lihas painaa enemmän kuin rasva, niin onko juuri tosi, että se muutos ei sitten näy senteissäkään?
Lihaksen paino rasvaan verrattuna on suuresti liioiteltua, luullaan että normaalilla lihaskuntoharjoittelulla voisi lisätä lihasta useita kiloja, se on aikamoista haavekuvaa. Jos litra läskiä painaa kilon, litra lihasta painaa jotain 900 grammaa. Elimistön nesteen vaihteluista syntyy paljon enemmän painoeroja punnitessa.
Jos olet oikeasti lihava ja haluat painoa pois, pitää lähteä syömisen normaalistamisesta. Liikunta on tietenkin terveellistä, mutta ei ole kovinkaan kummoinen laihdutusmetodi pelkästään sillä tasolla, mitä normaali ihminen sitä pystyy tekemään.