Minkälainen paikka Hämeenlinna on asua?
Kommentit (301)
Vierailija kirjoitti:
Muutin Tampereelta aikoinani Hämeenlinnan naapurikuntaan ja pidän välillä käydä viihteellä ja baareissa..no, sanotaan vaikka näin että jos pidät tärkeänä yöelämää vkonloppuisin niin Hämeenlinnassa sitä ei oikein ole..on ollut pettymys kun ajattelin että olisi jonkinlaista menoa ollut. Aulanko Areenalla tosin on hyviä esiityjiä silloin tällöin.
Oliko sinulle suurikin yllätys, että 70 000 asukkaan talousalueella ei ole yhtä paljon yöelämää, kuin 400 000 asukkaan talousalueella? En usko, että Hämeenlinnan yöelämä suuresti poikkeaa muista vastaavan kokoluokan kaupungeista. Toki sijainnilla on aina merkitystä. Hämeenlinnasta on huomattavasti helpompi lähteä viihteelle isompiin kaupunkeihin, kuin vaikkapa Kotkasta. Tämä tietysti jonkin verran vaikuttaa yöelämän vilkkauteen. Kuitenkin olen edelleen sitä mieltä, että omassa kokoluokassaan Hämeenlinna ei poikkea juurikaan muista vastaavan kokoisista kaupungeista. Ei yöelämän suhteen, eikä muutenkaan. Ei se Kotkankaan yöelämä niin järin vilkasta ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutin Tampereelta aikoinani Hämeenlinnan naapurikuntaan ja pidän välillä käydä viihteellä ja baareissa..no, sanotaan vaikka näin että jos pidät tärkeänä yöelämää vkonloppuisin niin Hämeenlinnassa sitä ei oikein ole..on ollut pettymys kun ajattelin että olisi jonkinlaista menoa ollut. Aulanko Areenalla tosin on hyviä esiityjiä silloin tällöin.
Oliko sinulle suurikin yllätys, että 70 000 asukkaan talousalueella ei ole yhtä paljon yöelämää, kuin 400 000 asukkaan talousalueella? En usko, että Hämeenlinnan yöelämä suuresti poikkeaa muista vastaavan kokoluokan kaupungeista. Toki sijainnilla on aina merkitystä. Hämeenlinnasta on huomattavasti helpompi lähteä viihteelle isompiin kaupunkeihin, kuin vaikkapa Kotkasta. Tämä tietysti jonkin verran vaikuttaa yöelämän vilkkauteen. Kuitenkin olen edelleen sitä mieltä, että omassa kokoluokassaan Hämeenlinna ei poikkea juurikaan muista vastaavan kokoisista kaupungeista. Ei yöelämän suhteen, eikä muutenkaan. Ei se Kotkankaan yöelämä niin järin vilkasta ole.
On hämeenlinna kuitenkin sen kokoinen kaupunki että yöelämä voisi olla vilkas. Mutta kun ei ole niin ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On hämeenlinna kuitenkin sen kokoinen kaupunki että yöelämä voisi olla vilkas. Mutta kun ei ole niin ei ole.
Luetunymmärtämisessä pahojakin puutteita? Kertoisitko ihan omin sanoin, missä Hämeenlinnan kokoisessa kaupungissa yöelämä on huomattavasti vilkkaampaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luetunymmärtämisessä pahojakin puutteita? Kertoisitko ihan omin sanoin, missä Hämeenlinnan kokoisessa kaupungissa yöelämä on huomattavasti vilkkaampaa?
Ei nyt ole tarvetta alkaa omaa mielipidettä sen enempää perusteleen. Mua oikeestaan huvittaa tää aihe vapaa keskustelupalsta kun tänne myös hakeutuu sen tyyliset ihmiset ketkä käärii hihat ja on nyrkit pystössä erillaisista mielipiteistä..pakko tästä hämeenlinnan baarielämästäkin(jota siis ei ole)saada kauhee väittely aikaseks..no joo..
Hämeenlinnan suurin virhe on rakentaa jättiläismäisiä koulu- ja päiväkotikomplekseja. Niitä ei halua kukaan kaupunkilainen, kaikkein vähiten käyttäjät ja työntekijät. Luojan kiitos lukiot päätettiin viime hetkellä jättää pakkoliittämättä.
Seuraava moka on rakentaa lähes 300 mukulan päiväkoti 1500 oppilaan alakoulun kylkeen, Seminaarille. Liivuori on jo osoittautunut karmeaksi eikä sinne saada sijaisiakaan.
Asukkaita voisi joskus kuunnella. Hämeenlinnassa se on jäänyt näennäiseksi.
Usein Hämeenlinnaan muuttava ensin hämmästyy kaupunkilaisten virtuoosimaista sosiaalisuutta ja kielitaitoa (useimmat hämeenlinnalaisethan puhuvat vähintään neljää eri kieltä sujuvasti). Tätä ei kuitenkaan tule pelätä, koska hämeenlinnalaiset pystyvät asettamaan sanansa kuulijan tasolle ja kohtelevat ulkopaikkakuntalaisiakin tasavertaisina ikäänkuin he olisivat tasavertaisia. Useimmat hämeenlinnalaiset elättävät itsensä joko kirjailijoina, runoilijoina, viihteen maailmantähtinä tai sitten maailmanlaajuisten it-yritysten toimitusjohtajina. Hämeenlinnalainen on kuitenkin vaatimaton ja myös kaupungin vilkkaassa yöelämässä viihtyvä, joten sosiaalisuus on juuri se sana, joka on kaikkien huulilla, kun puhutaan hämeenlinnalaisuudesta. Tiedemiehet ovat tutkimuksissaan tullet siihen tulokseeen, että muualta muuttaneesta kehittyy aito hämeenlinnalainen keskimäärin 12,4 vuodessa johtuen vilkaasta vuorovaikutuksesta kanta-hämeenlinnalaisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sieltä puuttuu riittävän kokoinen autokauppa
Mä en tajuu tätä. Siellähän on vaikka kuinka monta autokauppaa? Itse ostin autoni nelipyörästä vaikka asun Espoossa.
Sisäpiirivitsi.
Vierailija kirjoitti:
Hämeenlinnan suurin virhe on rakentaa jättiläismäisiä koulu- ja päiväkotikomplekseja. Niitä ei halua kukaan kaupunkilainen, kaikkein vähiten käyttäjät ja työntekijät. Luojan kiitos lukiot päätettiin viime hetkellä jättää pakkoliittämättä.
Seuraava moka on rakentaa lähes 300 mukulan päiväkoti 1500 oppilaan alakoulun kylkeen, Seminaarille. Liivuori on jo osoittautunut karmeaksi eikä sinne saada sijaisiakaan.
Asukkaita voisi joskus kuunnella. Hämeenlinnassa se on jäänyt näennäiseksi.
Niin. Miksi keskustassa ei asu lapsiperheitä kuten monen muun kaupungin keskustassa? Keskustassa ei kouluja.
Ei kai kukaan odotakaan, että siellä olisi saman verran menoa ja meininkiä kuin isoissa kaupungeissa mutta kun ei siellä ole oikein mitään. Noita kauppakeskuksia keskustan ulkopuolelle on rakennettu lähes joka kaupunkiin mutta ei se silti ole keskustaa tappanut.
Toisaalta kun Hämeenlinnan torilla katselee ympärilleen, yhdellä sivulla on kirkko, toisella raatihuone, kolmannella vanha lääninhallitus. Ei kovin eläväistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä keksit että tämä on vain 70 000 ihmisen talousalue? Ja tampereen seutu 400000 asukkaan. Eiköhön hämeenlinnan talousalueole jotain kumminkin 150000 paikkeilla. Ne ketkä itkee on kyllä murto osa meistä oikeista paikallisista.
Vierailija kirjoitti:
Ollaan perheemme kanssa harkitsemassa muuttoa Hämeenlinnaan. Onko sieltä miten helppo löytää uusia ystäviä? Jutteleeko tuntemattomat äidit ja lapset toisilleen puistoissa? Vai käykö niissä puistoissa edes ketään?
Olen sosiaalinen ja pidän small talkista ja uusiin ihmisiin tutustumisesta. Nykyisellä paikkakunnalla tämä on helppoa ja puistoista löytyy aina seuraa sekä itselle että lapselle. Mitenhän on Hämeenlinnassa?
Emme tunne sieltä ketään, tuleekohan yksinäinen olo?
En saanut suoraa vastausta kysymyksiin mutta nähtävästi alapeukkujen määrä kertoo jotain siitä miten sosiaalisiin ihmisiin Hämeenlinnassa suhtaudutaan. Huoh.
Me olemme kesällä Hämenlinnassa. Meillä on kesäpaikkana vanha tilakeskus. Tykkään kovasti, ihanan vehreätä, aivan puhtaat vedet. Kaunis vanha Hauhon kirkonkylä raitteineen ja toripäivät. Meillä on tosi kivat naapurit. Siellä ainkin on paljon kesätapahtumia. Metsän eläimiä näkee usein. Talvella tietenkin on hiljaista kuten maalla on muuallakin. Onhan minulla siellä paljon pikkuserkkuja ja muita sukulaisia, kun mummin kotitalo on Hauholla. Harvassa paikassa on enää sellaista paratiisia, että lukkoja ei paljon tarvita ja naapuriin voi aina luottaa. Lapset saavat kulkea vapaasti missä vain. Isot kaupungit ajomatkan päässä. Suosittelen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä keksit että tämä on vain 70 000 ihmisen talousalue? Ja tampereen seutu 400000 asukkaan. Eiköhön hämeenlinnan talousalueole jotain kumminkin 150000 paikkeilla. Ne ketkä itkee on kyllä murto osa meistä oikeista paikallisista.
Mistä ihmeestä sinä tuon 150 000 repäisit? 70 000 asukasta on se määrä, joka asustelee sillä alueella, josta asioidaan päivittäin, tai vähintään viikottain Hämeenlinnassa. Eli siis Hämeenlinnan keskustaajaman (50 000 asukasta) lisäksi valtaosa Hattulaa (Parolan seutu), Janakkalasta Turengin seutu, ja osa ehkä Kalvolastakin. Hauholta, Tuuloksesta, tai Lammilta ei todellakaan käydä päivittäin tai edes viikottain Hämeenlinnassa, vaikka siis nykyään Hämeenlinnan kuntaan kuuluvatkin. Osa totta kai käy, eli Hämeenlinnassa työssä käyvät, mutta valtaosa ei.
Tampereen kaupunkiseudulla asui viime vuoden lopulla tilastokeskuksen mukaan 385 000 asukasta ja vuosi kasvu noin viiden tuhannen luokkaa, eli tällä hetkellä ollaan jo noin 390 000. Muuta kysyttävää?
Vierailija kirjoitti:
Me olemme kesällä Hämenlinnassa. Meillä on kesäpaikkana vanha tilakeskus. Tykkään kovasti, ihanan vehreätä, aivan puhtaat vedet. Kaunis vanha Hauhon kirkonkylä raitteineen ja toripäivät. Meillä on tosi kivat naapurit. Siellä ainkin on paljon kesätapahtumia. Metsän eläimiä näkee usein. Talvella tietenkin on hiljaista kuten maalla on muuallakin. Onhan minulla siellä paljon pikkuserkkuja ja muita sukulaisia, kun mummin kotitalo on Hauholla. Harvassa paikassa on enää sellaista paratiisia, että lukkoja ei paljon tarvita ja naapuriin voi aina luottaa. Lapset saavat kulkea vapaasti missä vain. Isot kaupungit ajomatkan päässä. Suosittelen.
Taisit nyt kuitenkin puhua vain Hauhosta, etkä Hämeenlinnan keskustaajamasta. Nämä nykyiset kuntaliitokset hieman harhauttavat ja hämärtävät kokonaiskuvaa.
Kun puhutaan Lammista, Tuuloksesta, tai Hauhosta, niin silloin olisi hyvä puhua niistä kyseisten paikkojen nimillä, vaikka siis isossa kuvassa nykyään Hämeenlinnaan kuuluvatkin. Ovat kuitenkin niin erillään kymmenien kilometrien päässä Hämeenlinnan keskustaajamasta, että ovat ihan oma maailmansa. Hämeenlinnan keskustaajaman alueella tuskin kannattaa ovia lukitsematta jättää, en ainakaan suosittele.
Jatkan vielä , olen 154 se mökkiläinen. Minulla ei ole Hämeenlinnan keskustasta omaa asumiskokemusta, mutta kauppapaikkana sieltä ei puutu mitään. Kyläilypaikkana ihan kuten muutkin kaupungit. Tunnen sieltäkin vain mukavia ihmisiä , suurin osa on jo lapsuudesta tuttuja. Jos kuitenkin pitäisi jonnekkin Helsingistä muuttaa niin paras paikka olisi Hämeenlinna. Mieheni on siitä aivan läheltä kotoisin. Saan kai sanoa että viihdyn siellä ja olen kyllä itse sellainen yltiösosiaalinen.
Paluumuuttajana Hämeenlinnassa ja tykkään kovasti lapsiperheen asuinpaikkana. Kaunis kaupunki, harrastusmahdollisuudet hyvät niin itselle kuin lapsille. Meidän perheessä harrastetaan voimistelua, lätkää, musiikkia, moottoriurheilua ja kieliä. Kaikki löytyy. Rantareitti ehkä Suomen kaunein juoksu/kävelylenkki, hieno rempattu uimahalli, Ahveniston liikuntapuisto tarjoaa upeat uinti- ja ulkoilumahdollisuudet, samoin Aulanko. Kaikkea löytyy kyllä. Olen ollut tyytyväinen myös päiväkoteihin ja terveydenhuoltoon. Tunnissa ajaa Helsinkiin ja puolessa Tampereelle. Junayhteyksiä on kritisoitu, mutta en itse käytä, niin en tiedä.
Verkatehtaan kulttuuritarjonta tosi hyvää. Myös paljon muita tapahtumia riittää.
Miinusta tulee kuolleesta kaupunkikeskustasta mutta plussaa kauppakeskus Goodmanista.
Nuorena sanoin etten ikinä enää muuta tänne takaisin, mutta just nyt täällä on hyvä. Ymmärrän kyllä, että nuoret haluavat muualle, niin halusin itsekin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisit nyt kuitenkin puhua vain Hauhosta, etkä Hämeenlinnan keskustaajamasta. Nämä nykyiset kuntaliitokset hieman harhauttavat ja hämärtävät kokonaiskuvaa.
Kun puhutaan Lammista, Tuuloksesta, tai Hauhosta, niin silloin olisi hyvä puhua niistä kyseisten paikkojen nimillä, vaikka siis isossa kuvassa nykyään Hämeenlinnaan kuuluvatkin. Ovat kuitenkin niin erillään kymmenien kilometrien päässä Hämeenlinnan keskustaajamasta, että ovat ihan oma maailmansa. Hämeenlinnan keskustaajaman alueella tuskin kannattaa ovia lukitsematta jättää, en ainakaan suosittele.
Miksi pitäisi keskustella vain keskustaajamasta? Hämeenlinna on paljon muutakin.
Miesystäväni asuu Hämeenlinnassa ja mietin olenko hullu, jos muutan hänen perässään joku päivä sinne. Vaikuttaisi viikonloppuvierailujen perusteella oikein hyvältä paikalta lapsiperheelle. Ehdottomasti pitäisi viipyä kuitenkin pidempään ennen muuttopäätöstä. En romantisoi mitään pikkukaupungin rauhaa, olen asunut pienemmälläkin paikkakunnalla. Pahin pelkoni on juuri tuo, että onnistuisinko saamaan sieltä koskaan omia kavereita.
Saat kyllä kavereita jos olet vähänkään minun oloiseni. Puhun suoraan ihmisille, ja koen Hämeenlinnan seudun, en kaikkia alueita tunne, erinomaisena.
Kaunis luonto ja vesistöä. Nuoret tarvitsevat omaa aktiviteettia kuten kaikkialla muuallakin tutustuakseen uusiin ihmisiin.
Olen sieltä kotoisin ja aina haluan sinne katsomaan, tosin tuttuja minulla siellä tuskin on, mutta juttelen kaikkien kanssa, jotka saan keskusteluun mukaan.
Asuin melkein vuoden siellä. Onneksi sain töitä Keski-Suomesta ja pääsin pois. Hämäläiset eivät todellakaan juttele uusille ihmisille, ihme jahkailua ja töykeää käytöstä. Ei enää ikinä sinne, vaikka kesällä kaupunki oli kaunis ja harrastusmshdollisuuksiakin oli.
On se poikkeuksellista. Ihmiset siellä on jostain syystä todella hirveitä. Ihmettelen sitä, koska kaupunki on todella kaunis joten tällaista mielenterveyden hellintää on silmien edessä joka päivä, joka puolella, kaikkina vuodenaikoina.
Muuttaisin sinne, jos ihmiset eivät olis niin karseita. Enemmistön hirveys väistämättä vaikuttaa koko pitäjän ilmapiiriin ja sellaiseen henkiseen kulttuuriin ja normeihin.