Onko sun ex uhkaillut/kiristänyt jollain, kun lasten elatusrahasta on päätetty?
Meillä on elatusmaksujen sopiminen vielä kesken. Mies on sitä mieltä, että hänet suurinpiirtein ryöstetään ja viedään viimeisetkin eurot, vaikka itse oon valmis neuvottelemaan niin, että kumpikin ois tyytyväisiä.
Mutta tää on tuonut ihmeellisiä piirteitä hänestä esiin.. Hän rupesi heti valittamaan lasten pitopäivistä, että hänellä on enemmän vkl (mikä on totta, koska hän tekee reissuhommia, eikä pysty lapsia pitämään vk-asiasta sovittu hänen kanssa aikaisemmin). Sanoi, ettei kuljeta lapsia harrastuksiin, uhkasi jopa muuttaa pois paikkakunnalta.
Mää en ymmärrä, mitä peliä tää on?
Kommentit (80)
Kyllä minuakin vituttaisi miehenä se, että en näkisi lapsiani tarpeeksi ja se, että joutuisin vielä maksamaan joitain elareita.
Vierailija kirjoitti:
^Sä koet että se ettei mies halua maksaa, tarkoittaa sitä että mies ei välitä. Perussettiä, mutta valheellista. Ei ole tuulesta temmattu väite että eksvaimo vie tuhkatkin pesästä ;)
Mehän saataisiin lasten meillä asuessa 600 euroa, eikä 320. Lapsilisät nääs ;) Täytyy olla todella tyhmä, jos luulee että kahen tenavan elättämiseen menee tuo yli 900 euroa kuussa, jos yhtään katsoo mitä niille ostaa.
vedit vähän vääriä johtopäätöksiä mun kirjoituksesta. En ala tässä koko settiä avaamaan, mutta raha ei ole se isoin ongelma. Itse asiassa pystyn elättämään lapset täysin ilman isän apua. Tässä tapauksessa isä ei oikeasti mieti lainkaan lasten etuja. Enkä todella vie kenenkään pesästä mitää. Mutta olisi hyvä jos isä osallistuisi lasten elämään ja lastensa elämän kustannuksiin.
Sinun kirjoituksesta paistaa koko ajan kummallinen "lapsilla tienaamisen" ajatus. En vain käsitä sinua lainkaan. En koe että pääsisin mitenkään "tienaamaan" vaikka saan lapsista lapsilisät ja elaritkin välillä. matkustelen ihan omilla rahoillani. maksan lapsenvahdit, ruoat, harrastukset, kaiken mitä lapset kuluttavat. Enkä vain yhdestä ylimääräisestä huoneesta vaan aika paljosta muustakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä että naisille tulee nämä jutut aina yllätyksenä. Ihanko tosiaan kuvittelette, että voitte ottaa eron miehestä ja sitten mies maksaa sinulle hymysuin tietyn summan rahaa joka kuukausi eikä sinun tarvitse mitenkään eritellä mihin sen käytät.
Kumma juttu kun miehet ei tunnu tajuavan, ettei ne lapset elä pyhällä hengellä. Ja kumma juttu kun isukit ei tajua, että elatusvelvollisuus ei lopu avioeroon. Kumma juttu. Ai, niin onhan se aika kummallista, ettei naisen tarvi tilittää rahan käyttöään exälle. Hyvin kummallista, eikö vain. Ajatella, että naisen ei tarvi tehdä tiliä exälle. Kyllä onkin kummallista.
Ehkä siitä iskästä ei olisi kannattanut erota jos ei itsellä ole lapsille tarjota kuin pyhää henkeä. Lapsien parastahan tässä ajatellaan eikä omia mielitekoja, vai mitä?
Onko käynyt mielessä, että ero ei ole aina yksin naisen aloitteesta? Harvoin ne avioliitot ihan pelkästään toisen osapuolen toimesta kaatuu.
Kyllä ketjussa aika selkeästi naiset ovat nostaneet kytkintä. Edelleen jää kuitenkin epäselväksi miksi menivät naimisiin ja hankkivat lapsia niin onnettomien miesten kanssa.
Eron myötä miehestä löytyi aivan uusia piirteitä. En olisi uskonut, että joudun koskaan kinastelemaan rahasta. Tai siitä kenen velvollisuus on kustantaa lasten eläminen. Esimerkiksi matkustelu tai syöminen... Hassua, että elatusvelvollisuus tuntuu päättyneen avioliiton päättymisen myötä...
Vierailija kirjoitti:
Meillä on elatusmaksujen sopiminen vielä kesken. Mies on sitä mieltä, että hänet suurinpiirtein ryöstetään ja viedään viimeisetkin eurot, vaikka itse oon valmis neuvottelemaan niin, että kumpikin ois tyytyväisiä.
Mutta tää on tuonut ihmeellisiä piirteitä hänestä esiin.. Hän rupesi heti valittamaan lasten pitopäivistä, että hänellä on enemmän vkl (mikä on totta, koska hän tekee reissuhommia, eikä pysty lapsia pitämään vk-asiasta sovittu hänen kanssa aikaisemmin). Sanoi, ettei kuljeta lapsia harrastuksiin, uhkasi jopa muuttaa pois paikkakunnalta.Mää en ymmärrä, mitä peliä tää on?
Laskurin mukaan perusduunari-etäisä maksaa yhdestä lapsesta elatusapua noin 420€.
Tällä äiti kustantaa hädintuskin lapsen asumiskulut ja osa ruoasta.
Lisäksi tulevat matkakulut, linja-autokortit, silmälasit, kengät, lääkkeet, luistimet, kännykät, leirimaksut, harrastuskulut, pääsymaksut, kaverisynttärit, polkupyörät, skeittilaudat,
koulureput ja retket, huvipuistot, lelut, lehtitilaukset, hampurilaiset, mopot, bensat, soittimet ja kaiuttimet, tabletit ja laturit,
vuodevaatteet, uudet sängyt ja tv:t, pesukonekorjaukset, kirjat, matkat, jäsenmaksut, täishampoot, koulukuvat, koulupöydät, netti- ja kännykkäliittymät,
tietokoneet, teltat ja makuupussit, tuntivuokrat ja vakuutukset. jne. jne.
Kallista on ihmisen kasvatus.
Rehti mies ja kunnon isä huolehtii mielellään lapsen tarpeista.
Oman lapseni isä saa aika ajoin koliikin, kun pitäisi osallistua lapsen asioihin:
silmälaseihin ei oikein ole varaa (lähiäidin on silti pakko ostaa ne), häntä ei kiinnosta viedä lasta leirille 300 km:n päähän (lähiäidin on järjestettävä lapsen kyyti joka tapauksesss jotenkin),
polkupyörä on "sun asias" (äitihän senkin lapselle ostaa, siitä isän kelpaa nyristä, että ei ole riittävän hieno pyörä, vaikka isä itse ei osta lapselle yhtään mitään pelkkää saituuttaan),
koulupalaverit vie liikaa aikaa isän urheiluharrastuksilta (niin käy äidillekin, mutta hän on sitoutunut lapseen, eikä kitise koko ajan).
Summa summarum - minimielatusapu on siis 420€/ lapsi/ kk. Enkä tarkoita nyt mitään Kelan maksamaa elatusTUKEA, joka lienee 125€/ lapsi.
Isän oma asenne ratkaisee miten asiat sujuvat. Kaikki menee lain mukaan ja rehdisti, kun etäisä maksaa elatusavun ja osallistuu lapsen isoihin hankintoihin,
ja kohtelee asiallisesti lastansa.
Oma exäni mokasi itsensä lapsen silmissä, kun oli solvannut minua lapsellemme.
Lapsi valitti ettei jaksa kun "isä aina pilaa tunnelman" jos lapsi yrittää puhella kotiasioitaan: äyskii lapselle miten turhaa ja huonoa kaikki yrityksemme ja puuhamme ovat.
Lapsi pyytää aina kun tulee isäviikonlopun jälkeen kotiin, että "Ei kai mun oo pakko mennä sinne taas kahden viikon päästä? Mä haluisin olla rauhas kotona. Ei isä oo kiva."
Olenkin jäädyttänyt taas kerran isäviikonloput, tällä kertaa lopullisesti.
Lapsi on kohta 12-vuotias ja saa itse päättää haluaako asustaa isän luona joka toinen viikonloppu. Ei halua.
Luin täältä juuri "eksyttäjämiehistä"
ja exäni puuhat sopivat yllättäen niihin kostohylkääjien touhuihin!
Lapsi kertoi 10-vuotiaana, että isä vei hänet pyöräilemään,
polkivat 5 km:n reittiä uimarannalle. Isä sanoi lapselle, että kohta on raskas ylämäki, polje kovaa. Nurkan takana olikin alamäki, jonka isä posotti täysillä alas, kiilasi lapsen mukaan ensin lapsen eteen niin, että hän kaatui maahan pyörineen.
Isää ei näkynyt missään. Lapsi nousi ylös ja pääsi taas liikkeelle. Kovan polkemisen jälkeen löysi isän, joka nojaili virnistellen pyöräänsä alamäen alla ja sanoi iloisesti:
-Ihan oikein et tollanen törttö kaatuu.
Lapsi loukkaantui ikihyviksi isälleen.
Matkoilla exäni on ollut lasta kohtaan pelottava eksyttäjä, mitä hän ei ollut vielä meidän yhdessäolomme aikana. Muun muassa hiipinyt ulkomailla pois hotellihuoneesta ja paennut 11-v. lasta aina nurkan taakse, koska lapsi kuulemma pilasi hänen kaljanjuontinsa ja treffiyrityksensä.
Hän ei kehdannut juoda kun lapsi oli vieressä ja naiset kiinnittivät huomiota vain lapseen ja miehen isyyteen, mikä rasitti häntä.
Sen koommin lapsi ei ole suostunut ulkomaille isänsä kanssa, ei edes kaukomaiden unelmakohteisiin, vain minuun hän sanoo luottavansa.
Vierailija kirjoitti:
"Tuosta se alkaa. Minä tiedän monta lähi-äitiä jotka eivät ole henkisesti eronneet vaan elämänsisältönä on ex, hänen pahat tekonsa ja "välinpitämättömyys" lapsista. Uhriksi itsensä kokeva äiti kiukuttelee ja on tunnetasolla kiinni exässään. Vaikka vuodet vierivät ja exällä uusi perhe. Suuri osa exänsä väärintekemisiä märehtivä äiti on jäänyt exäänsä kiinni."
Jep. Olen tullut samaan tulokseen. Mun mies maksaa lapsistaan yht. 370 euroa, ja äiti saa vielä sen 230euroa lapsilisiä. Yhteensä siis 600 euroa omakotitalon lainan maksuun ja elämiseen. Jos me miehen kanssa saisimme lapset meille, niin tottakai tuo 600 euroa olisi mahtava lisä. sen sijaan häviämme joka kuu sen 370euroa, ja lisäksi meillä on yksi tyhjä huone joka toinen viikonloppu käytettäväksi, ja muun ajan tyhjillään. Eli mekin joudumme maksamaan omakotitalosta lasten huoneesta lainaa, mutta emme saa sen takia 600 euroa tyhjästä.
Tämä ei äitille riitä, vaan yrittää kinuta kaikkeen mahdolliseen vielä lisärahoitusta, ja haluaa omaa aikaa niin että lasten pitäisi tulla jatkuvasti ylimääräisiksi viikonlopuiksi. Yrittää myös käyttää miestäni lapsenvahtina ja harrastuksiin kuskaajana, eikä ymmärrä millään että mieheni maksaa hänelle 320 euroa kuussa noihin laitettavaksi. Yrittää myös tuoda lapsia minun hoidettavakseni että pääsee uuden onnensa kanssa jatkuvasti reissuun(ilmeisesti mieheni rahoilla), vaikka sanon että en ole hänen lapsenpiikansa.
Olemme kysyneet jos saisimme lapset meille, ja hän maksaisi tuon summan, ja tapaisi lapsiaan joka toinen vkl, mutta ei kuulemma käy koska sitten hän ei saisi rahaa asuntoonsa vaan joutuisi muuttamaan pienempään. No shit sherlock?
Teimme mieheni kanssa periaatepäätöksen että emme ota lapsia kuin silloin kuin on sovittu, eikä penniäkään anneta harrastuskamppeisiin tai uusiin talvikenkiin. Niihin menee joka kuu jo könttäsumma, ja loput rahat tarvitsemme omaan elämiseemme.
Teille lapset on vaan pelinappuloita joilla on kiva näpäyttää ja kostaa exälle. Ja hei, 320€:lla kuukaudessa ei elätetä kahta lasta ja vielä tehdä matkoja. Niin ja makseta asuntolainaa. Jos ihan tosissaan noin väität, niin taidat itse elellä miehes lompakolla ja sen takia sulle ei ole vielä oikein selvinnyt rahan arvo ja se mitä 320€:lla oikeasti pystyy maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Nyyh, ja kyynel. Lapset rakastavat isäänsä ja minua. Se varmaan ärsyttää aika montaa ;)
"No se ex on umpihuono ihminen ja se asia on tullut harvinaisen selväksi. "
Nuo ovat sinun sanojasi, turha laittaa niitä minun suuhuni. Äiti on hyvä äiti lapsilleen, pitää niistä huolen, linkkaa toki kohta jossa sanon äitiä umpihuonoksi ;)
"Jos lapset ovat teille enemmän kuin tervetulleita niin miksi aikaisemmin kirjoitit, että ette ota kuin sen sovitun, ette yhtään enempää. "
Elatustuki/apu, mikä nyt onkaan, on laskettu luonapitämisen mukaan. Mikäli äiti suostuu viikko-viikko systeemiin, niin tokihan silloin ei mitään sitten maksetakaan. Ei niin päin, että pidämme viikko-viikko, ja SILTI isä maksaa tuon hinnan. Me tarvitsemme rahaa myös meidän elämään. Meilläkin on talolainaa jäljellä, eikä taivaalta tipu ilmaista rahaa.
"Mikäli haluatte, että lapset muuttaisivat lopulta teille olisi teidän edun mukaista viettää mahdollisimman paljon aikaa lasten kanssa , jotta teillä olisi näyttöä, että olette läheisiä ja äiti ei huolehdi osuuttaan."
Lapset kyllä antavat näytön läheisyydestä ihan itse, siihen ei tarvita tämän enempää aikaa. Sitä paitsi emme todellakaan lähde riitelemään mihinkään lapsista, jotta se ei vaikuttaisi negagtiivisesti lasten kehitykseen. Lapset voivat myöhemmin esittää halunsa muuttaa meille koko aikaisesti, jos niin haluavat tehdä.
"Kyllä sille eksälle jää kustannuksia jos ette muuten maksa mitään vaatteista ym hankinnoista."Höpsistä. Äitille jää tuosta kuudesta sadasta vielä rahaa humputella uuden onnensa kanssa joka toinen viikonloppu hotelleissa ympäri suomenmaata.
Älä ny vitti enää selitellä, kyllä nuo sun aiemmat laskelmat jo kertoi kaiken. Voithan sä toki väittää, että lapset rakastaa ja blaa blaa, mutta tosiasia on, että kun ne täyttää 12 niin ne ei enää edes sylkäise isäänsä ja sua päin. Mutta siitähän te olette vaan onnellisia, orgasmin te saisitte jos kela vielä suostuis maksamaan elarit.
Ja juu, 600€ maksetaan lasten eläminen, asuntolaina ja vielä humputellaan ympäriinsä joka toinen viikonloppu. Kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies uhkaili, että jos Miteei päästä elatusrahasta sopuun HÄNEN ehdoillaan, hän tekee nykyisen puolisonsa kanssa lapsen. jolloin minun kanssa tehdyn lapsen perintöosuus tulee pienenemään 50%.
ja 41 jatkaa että tilanne on siitä kenkkumainen että ex-miehellä todellakin on omaisuutta, jonka kaiken oltiin ajateltu menevän perintönä lapsellemme joka on meille molemmille ainoa lapsi. Hänellä on omakotitalo, kesämökki hienolla rantatontilla, hyvätasoinen auto ja vähän osakkeita, ja tulee perimään omilta vanhemmiltaan vielä lisää. Olisi todella katala teko hankkia lapsellemme sisar-tai velipuoli jonka kanssa lapsemme joutuisi miehen kuoltua jakamaan kaiken puoliksi.
Harmillisinta on etten itse voi vastaavasti kiristää miestä koska itselläni ei ole juurikaan omaisuutta enkä ole enää lisääntymisiässäkään :( Miehen nykyinen naisystvävä sen sijaan on 31 ja lapseton :(
Miten teidän kohdalla meni ositus kun miehelläsi oli enemmän omaisuutta?
Hohhoijaa, olipas tyhmä lista. Ihan kuin me ei tarvittaisi uusia sänkyjä lapsille, tai vuodevaatteita etc. Meille vaan ei kukaan niitä kustanna ;)
Ja mitä tuohon kitinään tulee että ei ymmärrä miten paljon lapset maksaa, niin kyllä minä ymmärrän, ja paremmin varmasti kuin moni teistä, sillä olen jo omani kasvattanut. Ei todellakaan mene 900 euroa kuussa, kaukana siitä :D Ja lisäksi minun toinen lapseni on kroonisesti sairas, joten hänellä on lisäksi sairaudenhoitokulut. En ole myöskään niin tyhmä että menisin ENÄÄ lisääntymään. Meille on näissä jo olemassa olevissa ihan tarpeeksi rakastettavaa. Tuo on ihan joutavaa itkemistä, että lapset on heittopusseja päläpäläpää, kun ne ei sellaisia ole. Todellakin pidetään kiinni siitä että saadaan olla lasten kanssa se aika joka sopparissa lukee. Ikinä ei venkoilla, ei siirrellä tapaamisia, uhata olla hakematta lapsia kun isellä olisi kiva reissu tiedossa. Emme lykkää lapsia meidän hoitovuorolla mummolaan, emmekä soittele kuskaamisia äidille, kun on meidän vuoro kuskata. Näitä kaikkia äiti tekee vähintään kerran kuukaudessa. Eikä millään opi, aikka kuinka selittäisi. Onneksi lapset ovat fiksuja ja ihania. Elareista ei kitistä(muuta kuin äiti kitisee että pitäisi saada enemmän). Meille sopii tämä summa, mutta thats it, penniäkään enempää ei tipu, ellei jotain megalomaanista satu, esim. sairastuminen tai muu, ja silloinkin me voimme maksaa niitä sairaalalaskuja, ei niin että emme näe niitä laskuja tai kuitteja koskaan, mutta meille vain ilmoitetaan kuinka paljon pitää äidin tilille rahaa siirtää ;)
Ihme kitinää muutenkin, kun kukaan ei ole sanonut missään että 320e riittää kahdelle lapselle. Tuon lisäksi tulee vielä lapsilisät, ja äidin oma elatusvelvollisuussumma, ei ku ainiin joo, eihän äidin tarvitse elättää ollenkaan, kun kaikki raha tulee muilta :D Noista tulee yhteensä kaikista n. 900 euroa/kk. Kyllä, PER KK.
Ja se riittää ihan varmasti ihan kaikkeen. Ja jos on ongelmia saada raha riittämään, niin lapset voivat muuttaa meille kokonaan. Mutta sehän ei käy, koska sitten äiti joutuisi luopumaan isosta omakotitalostaan. Jännä että hän ei voi ajatella lasten parasta, vaan ooma etu menee lasten edelle. Että jos tässä jollain on rahankiilto simissä niin osoite on äidin, ei meidän luona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä että naisille tulee nämä jutut aina yllätyksenä. Ihanko tosiaan kuvittelette, että voitte ottaa eron miehestä ja sitten mies maksaa sinulle hymysuin tietyn summan rahaa joka kuukausi eikä sinun tarvitse mitenkään eritellä mihin sen käytät.
No se nyt vaan on niin että isänkin tulee osallistua lastensa elatukseen eikä lähiäidillä ole minkään lain velvoitetta eritellä mihin elarit menee. Se vain on jokaisen etäisän hyvä tietää että osallistuu lastensa elatukseen aivan mitättömällä summalka. Sitten vielä luulevat raukat että elättävät exäänsä!
Laki onkin tältä osin epäoikeudenmukainen. On hyvin poikkeuksellista, että saa rahaa ilman vastinetta eikä tarvitse eritellä sen käyttöä.
Kuule urpo, se raha menee lasten kuluihin kuten on mennyt jo liiton aikana. Lasten asumiseen, ruokaan, vaatteisiin, harrastuksiin ja koulutarvikkeisiin. Missä kohtaa ei tule rahoille vastinetta? Kuulutko sinä niihin debiileihin joiden mukaan äidin palkka ja lapsilisät käytetään lasten kuluihin ja perheen ruokaan jotta iskällä riittää rahaa omaan mopoon ja sen bensoihin? Olet just sellanen tahvo joka ei tajua minne se 100 000 euroa per lapsi ikävuosien 0-18v välillä katoaa. Ei se elari sen äidin omiin hankintoihin mene.
Ja ei, sen elatusmaksun käyttöä ei tarvitse eritellä etävanhemmalle, oli lähivanhempi kumpaa sukupuolta tahansa. Minä en kysellyt mihin ex elarit käytti ja käytin itse lisärahaa etälapselle tarpeellisiin juttuihin elareiden lisäksi. Mulle ratkaisu toimi- ennen oli mennyt ihan kaikki rahat lapseen ja perheeseen, etänä pystyin käyttämään omaa palkkaani myös hieman itseeni.
Etä-äiti, elarinmaksaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta se alkaa. Minä tiedän monta lähi-äitiä jotka eivät ole henkisesti eronneet vaan elämänsisältönä on ex, hänen pahat tekonsa ja "välinpitämättömyys" lapsista. Uhriksi itsensä kokeva äiti kiukuttelee ja on tunnetasolla kiinni exässään. Vaikka vuodet vierivät ja exällä uusi perhe. Suuri osa exänsä väärintekemisiä märehtivä äiti on jäänyt exäänsä kiinni.
Aamen. Tämän olen nähnyt liiankin läheltä.
Tiedän tuon tilanteen, mutta toisin päin.. Menin uudelleen naimisiin, sain toisen lapsen ja eikö tuo luuseri juoppo muuttunut vain kahta vastenmielisemmäksi ja yritti tunkea entistä enemmän takaisin elämääni. Jotkut eivät vain sitten tajua millään, kun ovi on näytetty, siitä ei tulla / ei todellakaan tarvitse tulla takaisin. Surullista.
- Se, joka joutui hakemaan elarit ulosotosta..
Miksi nää nykyiset sekaantuu asioihin jotka ei edes niille kuulu? kaikki suju hyvin ko lapsen vanhemmat sopii keskenään ilman et nää nykyset mustasukkaisuus päissään sekottaa pakkaa,se tässä nyt on selkeesti tää pointti.Älä mee yhteen miehen kanssa jolla on lapsia ennestään jos et sitä kestä tai sitä että miehellä on elatusvelvollisuus.Luojan lykky että oma sekä miehen nykyinen antaa meidän keskenään sopia asiat ilman päsmäröintiä ja homma toimii
Niinno, meillä ei mies enkä minä kitise elareista. Ne on mitäon. Mutta siitä kyllä sanomme, jos äiti alkaa kitisemään lisää rahaa. EI KÄY. Hän saa jo ihan tarpeeksi elätystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies uhkaili, että jos Miteei päästä elatusrahasta sopuun HÄNEN ehdoillaan, hän tekee nykyisen puolisonsa kanssa lapsen. jolloin minun kanssa tehdyn lapsen perintöosuus tulee pienenemään 50%.
ja 41 jatkaa että tilanne on siitä kenkkumainen että ex-miehellä todellakin on omaisuutta, jonka kaiken oltiin ajateltu menevän perintönä lapsellemme joka on meille molemmille ainoa lapsi. Hänellä on omakotitalo, kesämökki hienolla rantatontilla, hyvätasoinen auto ja vähän osakkeita, ja tulee perimään omilta vanhemmiltaan vielä lisää. Olisi todella katala teko hankkia lapsellemme sisar-tai velipuoli jonka kanssa lapsemme joutuisi miehen kuoltua jakamaan kaiken puoliksi.
Harmillisinta on etten itse voi vastaavasti kiristää miestä koska itselläni ei ole juurikaan omaisuutta enkä ole enää lisääntymisiässäkään :( Miehen nykyinen naisystvävä sen sijaan on 31 ja lapseton :(
Miten teidän kohdalla meni ositus kun miehelläsi oli enemmän omaisuutta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma juttu kun miehet ei tunnu tajuavan, ettei ne lapset elä pyhällä hengellä. Ja kumma juttu kun isukit ei tajua, että elatusvelvollisuus ei lopu avioeroon. Kumma juttu. Ai, niin onhan se aika kummallista, ettei naisen tarvi tilittää rahan käyttöään exälle. Hyvin kummallista, eikö vain. Ajatella, että naisen ei tarvi tehdä tiliä exälle. Kyllä onkin kummallista.
Ehkä siitä iskästä ei olisi kannattanut erota jos ei itsellä ole lapsille tarjota kuin pyhää henkeä. Lapsien parastahan tässä ajatellaan eikä omia mielitekoja, vai mitä?
Ehkä sen isukin olis kannattanut käyttää kondomia kun ei kerran ole varaa niitä lapsia elättää? Avioero ei edelleenkään poista isältä elatusvelvollisuutta. Ei edes silloin kun lasten äiti on miljonääri. Eli elarit maksetaan, tarjosi äiti lapsille mitä tahansa. Joko meni jakeluun?
Ota nyt ihan rauhallisesti, Päivänsäde. Ei kukaan ole kiistänyt elatusvelvollisuutta, kunhan ihmettelin miksi pitää erota jos ei rahkeet riitä olemaan yksinhuoltaja - ja miksi pitää edes mennä naimisiin ja hankkia lapsia noin onnettomien miesten kanssa. Tarkoitus oli kai jättää se sika, ei jäädä roikkumaan sen sian virittämässä löyhässä hirressä vuosikausiksi.
"Päivänsäde", isolla alkukirjaimella vieläpä? Sinä se oot kyllä jotenkin omituinen tapaus :D Älä nyt ota tästä nokkiisi, kunhan vaan ihmettelen :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta tää on tuonut ihmeellisiä piirteitä hänestä esiin.. Hän rupesi heti valittamaan lasten pitopäivistä, että hänellä on enemmän vkl (mikä on totta, koska hän tekee reissuhommia, eikä pysty lapsia pitämään vk-asiasta sovittu hänen kanssa aikaisemmin). Sanoi, ettei kuljeta lapsia harrastuksiin, uhkasi jopa muuttaa pois paikkakunnalta.Mää en ymmärrä, mitä peliä tää on?
Laskurin mukaan perusduunari-etäisä maksaa yhdestä lapsesta elatusapua noin 420€.
Tällä äiti kustantaa hädintuskin lapsen asumiskulut ja osa ruoasta.
Lisäksi tulevat matkakulut, linja-autokortit, silmälasit, kengät, lääkkeet, luistimet, kännykät, leirimaksut, harrastuskulut, pääsymaksut, kaverisynttärit, polkupyörät, skeittilaudat,
koulureput ja retket, huvipuistot, lelut, lehtitilaukset, hampurilaiset, mopot, bensat, soittimet ja kaiuttimet, tabletit ja laturit,
vuodevaatteet, uudet sängyt ja tv:t, pesukonekorjaukset, kirjat, matkat, jäsenmaksut, täishampoot, koulukuvat, koulupöydät, netti- ja kännykkäliittymät,
tietokoneet, teltat ja makuupussit, tuntivuokrat ja vakuutukset. jne. jne.
Kallista on ihmisen kasvatus.
Rehti mies ja kunnon isä huolehtii mielellään lapsen tarpeista.
Oman lapseni isä saa aika ajoin koliikin, kun pitäisi osallistua lapsen asioihin:
silmälaseihin ei oikein ole varaa (lähiäidin on silti pakko ostaa ne), häntä ei kiinnosta viedä lasta leirille 300 km:n päähän (lähiäidin on järjestettävä lapsen kyyti joka tapauksesss jotenkin),
polkupyörä on "sun asias" (äitihän senkin lapselle ostaa, siitä isän kelpaa nyristä, että ei ole riittävän hieno pyörä, vaikka isä itse ei osta lapselle yhtään mitään pelkkää saituuttaan),
koulupalaverit vie liikaa aikaa isän urheiluharrastuksilta (niin käy äidillekin, mutta hän on sitoutunut lapseen, eikä kitise koko ajan).
Summa summarum - minimielatusapu on siis 420€/ lapsi/ kk. Enkä tarkoita nyt mitään Kelan maksamaa elatusTUKEA, joka lienee 125€/ lapsi.
Isän oma asenne ratkaisee miten asiat sujuvat. Kaikki menee lain mukaan ja rehdisti, kun etäisä maksaa elatusavun ja osallistuu lapsen isoihin hankintoihin,
ja kohtelee asiallisesti lastansa.
Oma exäni mokasi itsensä lapsen silmissä, kun oli solvannut minua lapsellemme.
Lapsi valitti ettei jaksa kun "isä aina pilaa tunnelman" jos lapsi yrittää puhella kotiasioitaan: äyskii lapselle miten turhaa ja huonoa kaikki yrityksemme ja puuhamme ovat.
Lapsi pyytää aina kun tulee isäviikonlopun jälkeen kotiin, että "Ei kai mun oo pakko mennä sinne taas kahden viikon päästä? Mä haluisin olla rauhas kotona. Ei isä oo kiva."
Olenkin jäädyttänyt taas kerran isäviikonloput, tällä kertaa lopullisesti.
Lapsi on kohta 12-vuotias ja saa itse päättää haluaako asustaa isän luona joka toinen viikonloppu. Ei halua.
Luin täältä juuri "eksyttäjämiehistä"
ja exäni puuhat sopivat yllättäen niihin kostohylkääjien touhuihin!
Lapsi kertoi 10-vuotiaana, että isä vei hänet pyöräilemään,
polkivat 5 km:n reittiä uimarannalle. Isä sanoi lapselle, että kohta on raskas ylämäki, polje kovaa. Nurkan takana olikin alamäki, jonka isä posotti täysillä alas, kiilasi lapsen mukaan ensin lapsen eteen niin, että hän kaatui maahan pyörineen.
Isää ei näkynyt missään. Lapsi nousi ylös ja pääsi taas liikkeelle. Kovan polkemisen jälkeen löysi isän, joka nojaili virnistellen pyöräänsä alamäen alla ja sanoi iloisesti:
-Ihan oikein et tollanen törttö kaatuu.
Lapsi loukkaantui ikihyviksi isälleen.
Matkoilla exäni on ollut lasta kohtaan pelottava eksyttäjä, mitä hän ei ollut vielä meidän yhdessäolomme aikana. Muun muassa hiipinyt ulkomailla pois hotellihuoneesta ja paennut 11-v. lasta aina nurkan taakse, koska lapsi kuulemma pilasi hänen kaljanjuontinsa ja treffiyrityksensä.
Hän ei kehdannut juoda kun lapsi oli vieressä ja naiset kiinnittivät huomiota vain lapseen ja miehen isyyteen, mikä rasitti häntä.
Sen koommin lapsi ei ole suostunut ulkomaille isänsä kanssa, ei edes kaukomaiden unelmakohteisiin, vain minuun hän sanoo luottavansa.
Ei jumalauta mikä äijä... 😱
En päästäisi itsekään lasta enää tuollaisen luo.
Ei hyväntähen millaisten idioottien kanssa olette menneet lisääntymään :D Teidät pitäisi saattaa vastuuseen omien lastenne pahoinvoinnista. Ei kaikkien miesten kanssa ole pakko haaroja levittää ja lapsia tehdä. Harvinaisen järkevältä kuulostaa tuo yksi alapeukutettu. Kerrankin kun lapselle on valittu vahingossa hyvä isä, niin sekään ei kelpaa, vaan tuhkat pesästä yritetään tosiaankin viedä! Kyllä lapsi elää tuolla mainitulla 900 eurolla kuussa, jopa kaksi lasta, ja menisi kolmaskin, elleivät ole kolmosia.
Menisitte itseenne rahanvonkujat, ja paskan isän lapsillenne valinneet.
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa, olipas tyhmä lista. Ihan kuin me ei tarvittaisi uusia sänkyjä lapsille, tai vuodevaatteita etc. Meille vaan ei kukaan niitä kustanna ;)
Ja mitä tuohon kitinään tulee että ei ymmärrä miten paljon lapset maksaa, niin kyllä minä ymmärrän, ja paremmin varmasti kuin moni teistä, sillä olen jo omani kasvattanut. Ei todellakaan mene 900 euroa kuussa, kaukana siitä :D Ja lisäksi minun toinen lapseni on kroonisesti sairas, joten hänellä on lisäksi sairaudenhoitokulut. En ole myöskään niin tyhmä että menisin ENÄÄ lisääntymään. Meille on näissä jo olemassa olevissa ihan tarpeeksi rakastettavaa. Tuo on ihan joutavaa itkemistä, että lapset on heittopusseja päläpäläpää, kun ne ei sellaisia ole. Todellakin pidetään kiinni siitä että saadaan olla lasten kanssa se aika joka sopparissa lukee. Ikinä ei venkoilla, ei siirrellä tapaamisia, uhata olla hakematta lapsia kun isellä olisi kiva reissu tiedossa. Emme lykkää lapsia meidän hoitovuorolla mummolaan, emmekä soittele kuskaamisia äidille, kun on meidän vuoro kuskata. Näitä kaikkia äiti tekee vähintään kerran kuukaudessa. Eikä millään opi, aikka kuinka selittäisi. Onneksi lapset ovat fiksuja ja ihania. Elareista ei kitistä(muuta kuin äiti kitisee että pitäisi saada enemmän). Meille sopii tämä summa, mutta thats it, penniäkään enempää ei tipu, ellei jotain megalomaanista satu, esim. sairastuminen tai muu, ja silloinkin me voimme maksaa niitä sairaalalaskuja, ei niin että emme näe niitä laskuja tai kuitteja koskaan, mutta meille vain ilmoitetaan kuinka paljon pitää äidin tilille rahaa siirtää ;)
Ihme kitinää muutenkin, kun kukaan ei ole sanonut missään että 320e riittää kahdelle lapselle. Tuon lisäksi tulee vielä lapsilisät, ja äidin oma elatusvelvollisuussumma, ei ku ainiin joo, eihän äidin tarvitse elättää ollenkaan, kun kaikki raha tulee muilta :D Noista tulee yhteensä kaikista n. 900 euroa/kk. Kyllä, PER KK.
Ja se riittää ihan varmasti ihan kaikkeen. Ja jos on ongelmia saada raha riittämään, niin lapset voivat muuttaa meille kokonaan. Mutta sehän ei käy, koska sitten äiti joutuisi luopumaan isosta omakotitalostaan. Jännä että hän ei voi ajatella lasten parasta, vaan ooma etu menee lasten edelle. Että jos tässä jollain on rahankiilto simissä niin osoite on äidin, ei meidän luona.
Mulla on 3 lasta. Saan elarit 450 euroa ja lapsilisän 480 euroa. Eli tienaan viikonloppulomia varten melkein 1000 euroa kuussa! Mihin rahat menee?
*ruokaan 500 euroa kuussa
*päivähoitomaksu 200 euroa
*harrastukset 200 euroa kuussa
*vaatteet 100 euroa kuussa (keskimäärin, jossain kuussa menee 0 ja joskus 300, kenkiä, ulkovaatteita, sukkia, farkkuja...)
*puhelinlaskut 30 euroa kuussa
*koulun retket, kaverisynttärit yms 20 euroa kuussa
*viikkorahat 40 euroa kuussa
*lasten säästötileille 110 euroa kuussa
*vesi 45 euroa kuussa (15*3)
*puhelimet, pleikat, netflix jne...
Lisäksi tulee lasten osuus muista asumismenoista (laskennallinen luku taisi olla joku 400-500). Ihan kun sillai silmäilee tuota listaa niin huomaa, että kyllä mäkin joudun laittamaan rahaa likoon. Enemmän kuin exä. En tienaa lapsilla.
Tuosta reissaamisesta; tajuathan että lasten äidin uusi puoliso ei ole velvollinen elättämään lapsia. Eli jos hän omilla rahoillaan haluaa viedä puolisonsa reissuun, ei sinulla ole siihen nokan koputtamista. Enkä toisekseen ymmärrä että miksi toisten menoja pitää tarkkailla noin, huolehdi omista asioistasi.
Miehellesi on määrätty tietyn suuruiset elatusmaksut ja piste. Jos miehesi tulot huonontuvat, niin asia katsotaan uudelleen.
Olisi helpompaa kestää näiden nyksien valitusta, jos he oikeasti huolehtisivat näistä lapsista miehen kanssa pidemmän aikaa. Saisivat vähän kokemusta siitä, että miten kalliiksi lapset tulevat. Helppo se on kahden aikuisen esimerkiksi sipistellä syömisistä, mutta kulut nousee heti kun on kaksi suuta lisää ruokittavana.
Ja voin sanoa että minun eksäni yllättyi monestakin asiasta, kun joutui niistä lopulta itsekin huolehtimaan. Hän oli tottunut siihen että minä hoidan kaikki. Joka kerta samat hämmästelyt siitä että lapset tarvitsevat sukset kouluun, lääkkeitä, yms. Vastahan heille ostettiin sitä ja tätä.. Luuletteko nyksät että asia muuttuu jotenkin jos te saatte yhteisiä lapsia? Tässä se teidänkin tulevaisuus, ei voi sanoa ettei varoitusmerkkejä olisi ollut.