FINLAYSONIN lakanat kutittaa! Oletteko huomanneet samaa?
Uusin lakanavarastoani ja ostinpa Finlaysonilta aluslakanoita. Ihan niitä tavallisia valkoisia. Jollakin tuoteturvallisuusmerkillä merkittyjä. Vaan annas olla, ei niitä voi käyttää. Pesen uudet lakanat aina parisen kertaa ennen käyttöä, että jos niissä jotakin jäämiä on, että huuhtoutuisivat pois. Vaan nytpä ei autanut.
Raavin ja raavin heti maate mentyäni ja ihmettelin, että onpas mun iho nyt kuivaa vai mikä mua näin hermostuttaa. Keskellä yötäkin heräsin ja heti piti raapia jostakin. Muutaman levottoman yön jälkeen tajusin, että aluslakanoissa se vika on kun heti alkoi kamalasti kutittaa käsivarsia ja yöpaidankin läpi selän ihoa kun yritin ruveta nukkumaan. Lopulta vaihdoin lakanat keskellä yötä ja heti helpotti.
Onko muille tullut tämmöstä vastaan?
Kommentit (83)
Kova ja karhea on halpa kangas eikä sellaisesta kannata maksaa ylihintaa.
Pehmeä ja sileä, aavistuksen viilea kun iholla koskettaa on hyvälaatuinen.
Lakana tai pussilakana joka ei vaadi mankelointia vaan on heti sileä ja pehmeä pesun jälkeen, siinä on laatu kohdallaan.
Jos lakana haisee kemikaalille, petroolille tai polttoainetyyppiselle hajulle, sellaista en suostuisi käyttämään.
Käsittämätöntä, että H&M:n 10-20 e hintaiset alus - ja pussilakanat ovat huomattavasti laadukkaammat ja kestävämmät kuin Finnlaysonit.
Tavallinen pesuohjelma ei riitä, niiden kemikaalien liukeneminen vaatii kunnolla vettä. Monessa koneessa on painike jolla saa erikseen lisättyä vettä tai sitten on tosiaan niitä lastenvaatteille tarkoitettuja ohjelmia jotka käyttää vettä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Tavallinen pesuohjelma ei riitä, niiden kemikaalien liukeneminen vaatii kunnolla vettä. Monessa koneessa on painike jolla saa erikseen lisättyä vettä tai sitten on tosiaan niitä lastenvaatteille tarkoitettuja ohjelmia jotka käyttää vettä enemmän.
Ei se karhea ja kova pinta vedellä kuitenkaan siliä.
Vierailija kirjoitti:
Pesen uudet lakanat aina parisen kertaa ennen käyttöä, että jos niissä jotakin jäämiä on, että huuhtoutuisivat pois. Vaan nytpä ei autanut.
Miten niin "jäämiä"? Nehän on ihan kyllästetty erilaisilla kemikaaleilla jotta pysyvät sileinä, ettei tuholaiset kiiinnostu jne. Kaksikaan pesukertaa ei välttämättä riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se karhea ja kova pinta vedellä kuitenkaan siliä.
Ei, mutta suurin osa iho-ongelmista johtuu kemikaaleista, eikä mistään mekaanisesta syystä.
Laatuvaatimus pitää olla perkaali vähintään. Muuta ei kannata ostaa
Perkaalilakanat maksaa ulkomailla 10 euroa japussilakanat 10-20
Mulla on vielä käytössä 70 ja 80 luvuilla hankittuja SUOMESSA alusta asti tehtyjä pyyhkeitä ja lakanoita. No, puuvillahan tuli ulkomailta. Finlayson yrittää ratsastaa vanhalla maineellaan, mutta ei onnistu. Kuraa on.
Jep, mulla on uusi ja juurikin valkoinen Finlaysonin lakana ja kutittaa niin pirusti. Pesty on kyllä ennen käyttöä. Löysin tämän keskustelun kun googletin ”lakanat kutittaa” :DD mitähän rotanmyrkkyä tuossa on. En ole edes allerginen tai herkkäihoinen millään tavalla.
Mä en osta enää mitään Finlaysonilta kun muitakin valmistajia on.
Ei ole kutittanut, mutta keräävät pölyä ihan hitokseen. Ihme harvaneuloksista riepua.
En oe enää ostanut.
Vierailija kirjoitti:
Unohdin sanoa, että lakanan pinta on myös kova ja erittäin karhea. Yleensä kuivausrummussa tekstiilit vähän pehmenee mutta nämä ei pehmenneet yhtään. Taidan reklamoida myös Finlaysonille itselleen. ap
Mä kerran yritin, mutta olisivat halunneet, että lähetän ne lakanat sinne, mutta annoin ne miehelle auton puhdistusräteiksi. Ei siis ole niin tasalaatuista, että voisivat ihan tsekata paikan päällä olevia lakanoita.
Ihan vain Tokmannissa myytävät Kotikullan (tms?) lakanat ovat hyviä. Pehmeitä, eivät nukkaannu eivätkä kerää karvaa. Kaikki merkkilakanat ovat karheita ja varsinaisia kissankarvamagneetteja.
Juuri käyttöönotettu Finlaysonin uutuusmuumipussilakana meni vaihtoon yöllä. Ei kyennyt nukkumaan kun jalat ja käsivarret kuin tulessa. Kertaalleen oli pesty 60 asteessa. Sama ongelma aiemmissakin alu- ja pussilakanoissa, jotka Finlaysonilta ostettu. Uudet Muumilakanat olivat niin houkuttelevia, mutta ei mahda mitään. Päätin, että nämä olivat viimeiset Finlaysonin lakanat meidän taloudessa.
Näistä uusista muumilakanoista ei saa pölyä ja nöyhtää irti edes kuivausrummussa. Harmittaa todella paljon jos miettii miten kalliista lakanoista kyse ja tuntuu, että varsinkin näissä Finlaysonin tummissa puuvillasatiinilakanoissa on tämä ongelma ja pesun jälkeen ovat koppuran tuntuisia ja karheita. Ei tunnu näiden olevan puuvillasatiinia nähneetkään.
Tom of Finlandin kikkeli se vain kutittaa :D
Vierailija kirjoitti:
Onko kokemuksia Pentikin lakanoista? Entä Familonin? Univisio?
Mulla on kokemusta Familonin percale-puuvillaisista. Tuntu on hyvä, joskin karkeampi. On niiltä aluslakanoita ja pussilakanasetti.
Halvimpia rytkyjät mitä löytyy.. Esim Jysk, ikea yms. Tulevat varmaan samasta pajasta kuin finsku ja ovat paaaalljon halvempia.
Ennen 2010 tuotetut rytkyt olivat finskun omaa tuotantoa ja olivat laadukkaita, nykyään sisään tulee rättejä mitä hämärimmstä paikoista maailmalta joita jaellaa ulos finskun brändin turvin "laadukkaina"