Mitä syötte normaalisti aamiaisella?
Tuon hotelliaamiainen-keskustelun innoittamana... mitä syötte normaalisti aamupalalla? Itselläni on aina tismalleen sama setti: kahvia, ruisleipää kinkulla tai kalkkunalla, juustoa ja kurkkua. Viikonloppuna ehkä kananmunaa sekä muita vihanneksia päälle.
Monihan syö aamupalaksi siis mitä milloinkin (eli siis vaihtelua aamusta toiseen), mutta ihmettelen itseäni, miten oonkin jämähtänyt aina tuohon samaan... ei edes mielikuvitus riitä mihinkään muuhun.
Puurosta en pidä yhtään, väkisin olen sitä aina välillä yrittänyt opetella syömään, mutta ei....
Kertokaas mitä te muut syötte?
Kommentit (61)
Aina väh puoli litraa vettä ja kuppi teetä. Mieluiten vihreää, saattaa joskus kiireessä jäädä jolloin juon teen vasta töissä.
Syöminen vaihtelee, mutta nämä ovat yleisimmät vaihtoehdot:
- tuorepuuroa marjoilla, soijamaitoon turvotettuna
-mysliä soijamaidolla
-ruisleipää (päällä margariinia, kinkkua ja kurkkua) ja mandariini
-kreikkalaista jugurttia marjoilla tai hillolla
-banaani-soijamaito-mansikkasmoothie
Riippuu mitä olen tehnyt ennen sitä.
Työpäivinä käyn ensin tekemässä töitä 3-4h ja kotiin palattuani juon aamukahvit kermalla terästettynä. Ensimmäistä mukillista siemaillessani lämmittelen joko edellisen päivän tähteitä tai jos niitä ei ole, niin sitten paistelen pannulla jotain seuraavista:
-kasvikuulloke (juureksia ja kaalia raasteena ja voita) jollain proteiinilla höystettynä (munaa, lihaa, jauhelihaa, makkaraa, mitä milloinkin)
-jonkin sortin munakas (pinaatti-, nakki-, nokkos-, juusto-, tai tomaattimunakas)
-lettuja (vhh)
-tai sitten pyöräytän hyvin rasvatun kasvissosekeiton (saattaa löytyä pakkasesta valmiina).
Vapaapäivinä olen laiska syömään ja laittamaan aamiaista, yleensä ei edes maistu. Silloin juon pari mukia voi-kermakahvia.
Näitä listoja kun lukee niin en enää yhtään ihmettele miksi kakkostyypin diabetes alkaa olla vitsaus tässä maassa. Heti aamusta hillittömät määrät hiilihydraatteja ja vain niukasti rasvaa. Sitten on pikkunälkä pitkin päivää ja ruokailukertoja välipaloineen taitaa tulla itse kullakin 5-6 (plus ne kaikki pienet suupalat sieltä täältä tuolta, mitä ei edes muista syöneensä).
Arkiaamuisin kaksi ruisleipää juustolla ja/tai kalkkunalla/kinkulla/meetvurstilla. Päälle tomaattia ja salaattia jos jaksan laittaa. Kahvia ja vettä. Viikonloppuaamuisin vaihtelee, paahtoleipää, munakasta jne..
Pakastemarjoja, jotka laitan piimän sekaan.
Mulla on vuodesta toiseen sama aamiainen.
kuppi kahvia
kaurapuuroa pakastemansikoilla.
Raejuustoa
2 ruisleipää välissä makkaraa tomaattia ja jäävuorisalaattia
Vierailija kirjoitti:
Näitä listoja kun lukee niin en enää yhtään ihmettele miksi kakkostyypin diabetes alkaa olla vitsaus tässä maassa. Heti aamusta hillittömät määrät hiilihydraatteja ja vain niukasti rasvaa. Sitten on pikkunälkä pitkin päivää ja ruokailukertoja välipaloineen taitaa tulla itse kullakin 5-6 (plus ne kaikki pienet suupalat sieltä täältä tuolta, mitä ei edes muista syöneensä).
Huomaan, että et ymmärrä ravintoasioista yhtään mitään. Aamulla hiilarivarastot ovat tyhjänä, joten ne täytetään. Se on aamupalan tarkoitus. Muilla aterioilla panostetaan sitten hyviin rasvoihin, vitamiineihin ja proteiiniin.
Tietenkään mikään ei estä syömästä aamulla myös proteiinia, mutta aika harva viitsii alkaa kovin monipuolista ruokaa tekemään aamulla. Siten keskitytään olennaiseen eli hiilareihin. Proteiinitankkaus aamulla olisi aika typerää ja turhaa.
Minäkin olen jämähtänyt.
Aina muutama kupillinen mustaa kahvia ja
- pari leipää juustolla, margariinilla ja kasviksilla
tai
- puuro raejuustolla ja hedelmillä tai marjoilla
Suurin vaihtelu on siinä, syönkö ruispuuroa, kaurapuuroa vai neljän viljan puuroa.
Haluaisin syödä mysliä, mutta se on aika kallista ja monet mysleistä on hirveitä sokeripommeja.
Puuroa, seassa marjoja tai mehukeittoa ja yleensä vähän jogurttia tai rahkaa. Ja kahvia myös
Yleensä maustamatonta jugurttia, jonka sekaan pilkon banaanin. Välillä lisään mukaan myös pähkinöitä tai vaihdan banaanin mustikoihin.
Jos jugurtti on loppu, niin keitän itselleni kaurapuuroa, johon lisään mustikoita ja hieman sokeria.
Fakkiudun aina johonkin aamupalaan joksikin aikaa, kunnes kyllästyn ja palaan takaisin jugurtin ja banaanin pariin. Yhteen aikaan join smoothieita ja ekoina viikkoina esikoisen kanssa kotona söin löysää kaurapuuroa sokerilla.
Lasi vettä + multivitamiiniporetabletti.
Kuka on keksinyt tuon yrjötyksen eli puuroa ja raejuustoa?? Molemmat hyviä, mutta ei yhdessä!!
Kahvia maidolla, vettä ja 2 palaa leipää (itsetehty kokojyvävehnä ja ruis + siemeniä/pähkinöitä), jonka päällä juustoa ja kurkkua.
Vierailija kirjoitti:
Kuka on keksinyt tuon yrjötyksen eli puuroa ja raejuustoa?? Molemmat hyviä, mutta ei yhdessä!!
Varmaan sama joka syö banaania ja tonnikalaa yhdessä.
Aina sama: jogurttirahkaa, neljän viljan hiutaleita, auringonkukansiemeniä ja sokeritonta mehukeittoa. Eli vähän kuin tuorepuuro. Marjoja sekaan jos on.
Vierailija kirjoitti:
Vaihtelee.
-rasvakahvi
-kasvismunakas
-keitetty kananmuna ja kasviksia
-kreikkalainen jogurtti marjoilla ja kaakaojauholla
-juustoa, makkaraa käärittynä kaalinlehteen
-edellisen päivän ruokaa
Jos joskus haluat aamiaisvieraan, mä voin tulla! :)
Kiitos, näitä on tosi kiva lukea! Lisääkin saa tulla!
Jospa saisi itsekin hieman inspistä vaihdella aaamupalaansa. Haluaisin syödä enemmän "karpaten", mutta en osaa syödä aamulla oikein muuta kuin noita leipiä. Kananmunat keitettynä menevät, mutta paistetusta kananmunasta minulle tulee tosi paha olo.
AP
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu, että kehonrakennuspiireissä saa plussaa siitä mitä ällöttävämpää tavaraa syö, kunhan siinä on paljon proteiinia. Tai näin ainakin silloin kun minä aiheeseen perehdyin HC bodauksen aikaan. Nykyään hipsterilaji.
Aina 2 kuppia kahvia ja tuoremehulasi
+
A) Kaurapuuro, voisilmä ja joku hedelmä
tai
B) Pari juustoleipää ja jotain vihannesta
tai
C) n. 3dl puolukoita ja 2dl jogurttia sekä 2-3rkl vehnäleseitä