Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kerro perheenne taloudesta

Vierailija
26.02.2017 |

Kerro perheenne taloudesta. Paljonko ja millaisia tuloja ja veroja, minkälaiset kulut, säästättekö ja miten ja mihin, oletteko varautuneet vanhempainvapaisiin, lasten opiskeluihin, eläkkeisiin, vakuutukset ym. Vai mennä rallatteletteko ihan huolettomasti tuilla ja julkisilla palveluilla?

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n oma: Olen kohta viisikymppinen nainen, jolla muutaman vuoden vanhempi mies ja kaksi kouluikäistä lasta. En ole työelämässä tällä hetkellä vaan elän vuokra- ja muilla sijoitustuotoilla, mieheni on melko isotuloinen ja perijävarakas. Minä en ole perinyt vielä mitään mutta olen hankkinut ensimmäisen asuntoni hyvin nuorena alle keskituloisena vanhempien varmistuksella että ostavat sen minulta jos en saa maksettua, myynyt sen, sijoittanut varat, ostanut lainalla uuden, maksanut toista asuntolainaa ja se on nyt sijoitusasuntona, lisäksi vanhemmat olivat laittaneet minulle pienen osakesalkun noin kahdentoista ikäisenä, joten jatkoin siihen säästämistä työvuosinani. Pääomatuloni ovat vuodessa n. 70000 euroa ja nostan niistä n. 45000 euroa, loput sijoitan edelleen. Mieheni ansaitsee n. 80000 euroa vuodessa ja hänellä on muutama peritty ja ostettu sijoitusasunto, lisäksi perittyjä osakkeita. Mukavasti menee siis meilläkin sekä omien toimien että edellisten sukupolvien ansiosta.

Pääomatulosi ovat 70 000 e eli omaisuutesi on noin 1.4 milj e ja silloinkin tuotto-odotus on yläkanttiin eli 5 %? Tuohon tarvitaan jotain muutakin kuin muutama sijoitusasunto ja tavisosakkeita. Lasketoko myyntivoitot pääomatuloiksi, vaikka sijoitat edelleen?

Vierailija
42/58 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bruttotulot 3100 ja 4200, nettona yht. n. 5000e. Paitsi tällä hetkellä olen kotihoidontuella, lapsia kolme ja kohta neljä, lapsilisät. Rahastoissa sijoitettuna kummallakin n. 8000e, lisää menee joka kuukausi 100e. Lisäksi yhteisellä säästötilillä 17000e, sinne menee kummaltakin 200e/kk ja sieltä siirretään rahastoihin isompia summia ajoittain. Lasten rahastoihin menee 50e/kk. Asutaan omakotitalossa, josta miehellä vielä jonkin verran velkaa, en tiedä tarkkaan paljonko. Kaksi velatonta autoa. Ei muitakaan velkoja. Mä säästän asp-tilille, että päästään joskus isompaan asuntoon. Mulla oma säästötili, jossa 15000e ja sieltä siirrän aspiin tai käyttötilille, jos nyt hoitovapaalla tulee tarvetta. Kotivakuutus, kaskot, lapsilla sairausvakuutukset, jotka tosin pitäisi lakkauttaa kun ovat niin turhat ja kalliit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kultalusikka tukevasti hanurissa synnytty.  Perittyä omaisuutta on niin paljon että velkaa ei ole koskaan tarvinnut ottaa. Yhteenlasketut tulot perheessä noin 9000€/kk. Shoppaillaan mitä halutaan, ei kuitenkaan kuluttamalla vailla päämäärää vaan ennemmin vähän mutta todellakin mieleistä. Esimerkiksi yhtään "merkki" käsilaukkua minulla ei ole kun en sellaista koe statuksen takia tarvitsevani, mutta jos oikein mieleisen löytäisin niin saattaisin ostaa. Kaksi autoa löytyy, niillä kuljetaan. Rahaa palaa matkusteluun ja harrastuksiin sekä ulkona syömiseen

Säästetään muutamiin kohteisiin, asunto-omaisuutta ja osakkeita löytyy. Lapsille olisi tarkoitus tarjota "helppo" opiskeluaika antamalla tukea siten että saavat keskittyä haluamiinsa opintoihin.

Tämä pisti miettimään, miten erilaisista lähtökohdista ihmiset ponnistavat elämään. Minun isä oli pienipalkkainen duunari valtiolla, äiti osa-aikainen siivooja. Miehen lapsuudenkoti on hyvin köyhä, yhden lehmän pientila, joka ei elättänyt perhettä. Miehen isä teki sekalaisia hanttihommia ja äiti oli lasten kasvettua kaupungilla siivoojana. Kellään ei ollut koulutusta kansakoulua enempää.

Meidän onni on se, että olemme olleet yhdessä nuoresta ja ostimme asunnon jo parikymppisinä. Minulla on ollut rikkonainen työura, joten asunnonvaihto piti unohtaa, mutta nyt ei tarvitse maksaa kuin yhtiövastike. Lapsille säästettiin opiskelurahaa ja nyt autamme sen, minkä voimme. Odotan aikaa, että lapset valmistuvat ja pärjäävät omillaan.

Rahan perään itää koko ajan katsoa, mitään ostoksia ei tehdä hetken mielijohteesta. Kumpikin meistä on saanut säästöön rahaa eläkepäiviä varten. Minun työeläke on vähän oli tonnin ja miehellä vähän enemmän. Onneksi meillä menee ihan hyvin, sillä meillä ei olisi varaa erota.

Vierailija
44/58 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n oma: Olen kohta viisikymppinen nainen, jolla muutaman vuoden vanhempi mies ja kaksi kouluikäistä lasta. En ole työelämässä tällä hetkellä vaan elän vuokra- ja muilla sijoitustuotoilla, mieheni on melko isotuloinen ja perijävarakas. Minä en ole perinyt vielä mitään mutta olen hankkinut ensimmäisen asuntoni hyvin nuorena alle keskituloisena vanhempien varmistuksella että ostavat sen minulta jos en saa maksettua, myynyt sen, sijoittanut varat, ostanut lainalla uuden, maksanut toista asuntolainaa ja se on nyt sijoitusasuntona, lisäksi vanhemmat olivat laittaneet minulle pienen osakesalkun noin kahdentoista ikäisenä, joten jatkoin siihen säästämistä työvuosinani. Pääomatuloni ovat vuodessa n. 70000 euroa ja nostan niistä n. 45000 euroa, loput sijoitan edelleen. Mieheni ansaitsee n. 80000 euroa vuodessa ja hänellä on muutama peritty ja ostettu sijoitusasunto, lisäksi perittyjä osakkeita. Mukavasti menee siis meilläkin sekä omien toimien että edellisten sukupolvien ansiosta.

Pääomatulosi ovat 70 000 e eli omaisuutesi on noin 1.4 milj e ja silloinkin tuotto-odotus on yläkanttiin eli 5 %? Tuohon tarvitaan jotain muutakin kuin muutama sijoitusasunto ja tavisosakkeita. Lasketoko myyntivoitot pääomatuloiksi, vaikka sijoitat edelleen?

En laske. Ostin ensiasuntoni aikoinaan 90-luvun alun laman pohjalla tosi edullisesti ja myydessäni sain siitä yli puolta enemmän kuin olin maksanut. Sijoitin myynnistä saamani rahat osakkeisiin sekä kymppitonnin verran Venäjä-rahastoon kahdeksaksi vuodeksi... Minulla siis on iso salkku ja tuottokin on ihan hyvä. En hoida salkkuani itse vaan meillä on private-varainhoitaja sitä hoitamassa, kauppaa käymme tosi vähän. Omaa ammattitaitoamme käytämme enemmänkin näissä sijoitusasunnoissamme, miehen yrityksessä ja lisäksi meillä on yhteyksiä omistamiimme pörssiyhtiöihin, joista tulee joskus miehen yritykselle toimeksiantoja. Teen keikkaluonteisesti hänelle työtä.

Vierailija
45/58 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kultalusikka tukevasti hanurissa synnytty.  Perittyä omaisuutta on niin paljon että velkaa ei ole koskaan tarvinnut ottaa. Yhteenlasketut tulot perheessä noin 9000€/kk. Shoppaillaan mitä halutaan, ei kuitenkaan kuluttamalla vailla päämäärää vaan ennemmin vähän mutta todellakin mieleistä. Esimerkiksi yhtään "merkki" käsilaukkua minulla ei ole kun en sellaista koe statuksen takia tarvitsevani, mutta jos oikein mieleisen löytäisin niin saattaisin ostaa. Kaksi autoa löytyy, niillä kuljetaan. Rahaa palaa matkusteluun ja harrastuksiin sekä ulkona syömiseen

Säästetään muutamiin kohteisiin, asunto-omaisuutta ja osakkeita löytyy. Lapsille olisi tarkoitus tarjota "helppo" opiskeluaika antamalla tukea siten että saavat keskittyä haluamiinsa opintoihin.

Tämä pisti miettimään, miten erilaisista lähtökohdista ihmiset ponnistavat elämään. Minun isä oli pienipalkkainen duunari valtiolla, äiti osa-aikainen siivooja. Miehen lapsuudenkoti on hyvin köyhä, yhden lehmän pientila, joka ei elättänyt perhettä. Miehen isä teki sekalaisia hanttihommia ja äiti oli lasten kasvettua kaupungilla siivoojana. Kellään ei ollut koulutusta kansakoulua enempää.

Meidän onni on se, että olemme olleet yhdessä nuoresta ja ostimme asunnon jo parikymppisinä. Minulla on ollut rikkonainen työura, joten asunnonvaihto piti unohtaa, mutta nyt ei tarvitse maksaa kuin yhtiövastike. Lapsille säästettiin opiskelurahaa ja nyt autamme sen, minkä voimme. Odotan aikaa, että lapset valmistuvat ja pärjäävät omillaan.

Rahan perään itää koko ajan katsoa, mitään ostoksia ei tehdä hetken mielijohteesta. Kumpikin meistä on saanut säästöön rahaa eläkepäiviä varten. Minun työeläke on vähän oli tonnin ja miehellä vähän enemmän. Onneksi meillä menee ihan hyvin, sillä meillä ei olisi varaa erota.

Nuo nuorena omistusasunnon ostaminen, kumppanin löytäminen, säästäväisyys ja eteenpäin katsominen ovat juuri niitä asioita, millä elämässään taloudellisesti pärjäävät toimivat. Onnea teille ja mukavia jatkoja. T. ap.

Vierailija
46/58 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro perheenne taloudesta. Paljonko ja millaisia tuloja ja veroja, minkälaiset kulut, säästättekö ja miten ja mihin, oletteko varautuneet vanhempainvapaisiin, lasten opiskeluihin, eläkkeisiin, vakuutukset ym. Vai mennä rallatteletteko ihan huolettomasti tuilla ja julkisilla palveluilla?

Minulla brutto n 4000e/kk, ei lapsia. Säästän koko ajan, nyt n 50000e osakkeissa ja 30 000e käteisenä. Vakuutuksia ei ole kuin pakolliset, esim liikennevakuutus.

Mies työttömänä, ei tuloja, mutta on aiemmin työssä ollessaan säästänyt niin paljon, ettei sen välttämättä kai tartte töitä enään tehdäkkään.

Vierailija
47/58 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En laske. Ostin ensiasuntoni aikoinaan 90-luvun alun laman pohjalla tosi edullisesti ja myydessäni sain siitä yli puolta enemmän kuin olin maksanut. Sijoitin myynnistä saamani rahat osakkeisiin sekä kymppitonnin verran Venäjä-rahastoon kahdeksaksi vuodeksi... Minulla siis on iso salkku ja tuottokin on ihan hyvä. En hoida salkkuani itse vaan meillä on private-varainhoitaja sitä hoitamassa, kauppaa käymme tosi vähän. Omaa ammattitaitoamme käytämme enemmänkin näissä sijoitusasunnoissamme, miehen yrityksessä ja lisäksi meillä on yhteyksiä omistamiimme pörssiyhtiöihin, joista tulee joskus miehen yritykselle toimeksiantoja. Teen keikkaluonteisesti hänelle työtä.

Suomennettuna käytät hyväksesi sisäpiiritietoa ja se sattuu olemaan laitonta. Vaikka olisi se varainhoitaja välissä.

Vierailija
48/58 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä saan kokopäivätöissä bruttona keskimäärin 3000 e / kk (palkka vaihtelee kuukausittain.

Avopuoliso opiskelee, opintotuki + asumislisä n. 500 e kuukaudessa ja lisäksi osa-aikatöistä bruttona 500 - 600 euroa kuukaudessa.

Asuminen, ruoka, lemmikkikulut yms. maksetaan puoliksi.

Minulla autolainaa jäljellä vielä noin 10 000 euroa. Maksuaikaa vielä 4 vuotta jäljellä hyvin matalakorkoisella rahoituksella. Pitäisi avata asp-tili tulevaisuutta ajatellen ja lisäksi muutenkin keksiä järkeviä tapoja omaisuutta vaaliakseen.

Vierailija
49/58 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
50/58 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla brutto noin 2800€ (vaihtelee hieman kuukausittain), miehellä 3500€. Säästöjä minulla noin 17 000€ (suurin osa ASP-tilillä, ei osakkeita/rahastoja). Miehellä säästöjä noin 30 000 (ASP ja osakkeet). Olemme 26 ja 27-vuotiaita, hiljattain valmistuneet. Säästöt ovat kummallakin omalla töillä tienatut, olemme kumpikin siis tehneet koko opiskeluajan töitä. Kummallakaan ei ole velkaa, asuntoa olemme katselleet, mutta emme tästä kaupungista viitsi ostaa, koska emme täällä välttämättä ole kovin kauaa. Minulla pakolliset kuukausittaiset kulut noin 700€ (tässä siis asuminen, ruoka, vakuutukset, puhelin, kuukausilippu julkisiin), miehellä hieman enemmän auton vuoksi.

Vierailija
51/58 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulomme ovat yhteensä n. 5500€/kk. Ostimme 250 000€ maksaneen kesämökin muutama vuosi sitten. Palkastamme menee joka kuukausi pari tonnia suoraan lainojen maksuun. Toukokuussa lainat on toiv. maksettu. Meillä on kolme lasta, esikoinen aloitti armeijan tammikuussa ja kaksi muuta ovat lukiossa. Kaikilla tähtäimessä yliopisto ja haluamme tarjota heille taloudellisesti helpon opiskeluajan. Eläkettä olemme säästäneet jo n. 25-vuotiaista lähtien. Asumme omakotitalossa ja meillä on kaksi autoa. Matkustamme ulkomaille pari kertaa vuodessa ja Suomen sisällä matkustamme paljon. Rahapulaa ei ole ikinä ollut.

Vierailija
52/58 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheen netto n. 4800e. Kolme lasta joista yksi opiskelee, maksamme hänen vuokran ja muita kuluja jotta ei joudu ottamaan opintolainaa. Tekee välillä töitä opiskelujen ohessa.

Asuntolainaan menee 1000e, konkurssivelkaan 500e, autolainaan 400e, opiskelijan kuluihin pyöreästi 600e, nämä yhteensä 2500e. Sähkö 150e kuukaudessa, vesi ilmaista. Vakuutukset, en osaa sanoa. Kiinteistövero 500e/vuosi. 

Aika tiukilla eletään, konkurssi söi säästöt, onneksi molemmilla on töitä, muuten menisi kaikki alta. Säästötilillä on rahaa 700e. Opiskelija valmistuu kesäkuussa, sitten elo helpottaa kun jää hänen kulut pois. Nuoremmat lapset on eskarissa ja kolmosella ja heidän opiskeluunsa on vielä aikaa. Asunto on velaton 5 vuoden päästä, konkurssivelkaa maksetaan vielä 8 vuotta. Tulevaisuuden koen taloudellisesti valoisana.

Vierailija
53/58 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheen netto n. 4800e. Kolme lasta joista yksi opiskelee, maksamme hänen vuokran ja muita kuluja jotta ei joudu ottamaan opintolainaa. Tekee välillä töitä opiskelujen ohessa.

Asuntolainaan menee 1000e, konkurssivelkaan 500e, autolainaan 400e, opiskelijan kuluihin pyöreästi 600e, nämä yhteensä 2500e. Sähkö 150e kuukaudessa, vesi ilmaista. Vakuutukset, en osaa sanoa. Kiinteistövero 500e/vuosi. 

Aika tiukilla eletään, konkurssi söi säästöt, onneksi molemmilla on töitä, muuten menisi kaikki alta. Säästötilillä on rahaa 700e. Opiskelija valmistuu kesäkuussa, sitten elo helpottaa kun jää hänen kulut pois. Nuoremmat lapset on eskarissa ja kolmosella ja heidän opiskeluunsa on vielä aikaa. Asunto on velaton 5 vuoden päästä, konkurssivelkaa maksetaan vielä 8 vuotta. Tulevaisuuden koen taloudellisesti valoisana.

Opintovelassa olisi vain muodollinen korko ja pitkä takaisinmaksuaika. Muissa perheen veloissa on paljon isompi korko. Kannattaako opiskelijan taloutta keventää kalliin koron lainalla kun vaihtoehtona olisi pienikorkoinen opintolaina.

Vierailija
54/58 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
55/58 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opintovelassa olisi vain muodollinen korko ja pitkä takaisinmaksuaika. Muissa perheen veloissa on paljon isompi korko. Kannattaako opiskelijan taloutta keventää kalliin koron lainalla kun vaihtoehtona olisi pienikorkoinen opintolaina.

En usko että saisimme lainojamme edullisemmin, asuntolaina korko on 0,5%, konkurssivelan 0,8%. Kummassakaan ei ole muita kuluja. Autolainan korkoa en tiedä, mies hoitaa sen.

Vierailija
56/58 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonolla tolalla. Joka kuukausi pakko siirtää laskuja seuraavalle. Tulee korkoja, ja kierre vaan kasvaa.

Vierailija
57/58 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla brutto 3300 ja miehellä 4000, käteen jää nettona yhteensä n. 5500 sisältäen yhden lapsen lapsilisän. Toinen lapsi 18 v. lukiolainen. Asuntolainaa jäljellä noin 140 000, lyhennämme lainaa 1200 / kk. Säästötilillä muutama tonni, ei muita tuloja eikä velkoja. Hyvin pärjäillään.

Vierailija
58/58 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomennettuna käytät hyväksesi sisäpiiritietoa ja se sattuu olemaan laitonta. Vaikka olisi se varainhoitaja välissä.

Sisäpiiritiedot vähän laajempia asiakokonaisuuksia kuin mitä yksikään yksittäinen työntekijä tai ostopalveluja yritykselle tarjoava pääsee tekemään. ap