Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ammattikoulutus siirtyy työpaikoille -töitä palkatta kolmen vuoden ajan 7 päivänä viikossa

26.02.2017 |

HALLITUKSEN historialliseksi mainostama ammattikoulutuksen uudistus siirtää opintoja ja myös niiden arviointia yhä enemmän työpaikoille.

Nyt ihmetellään, miten yrityksissä selvitään urakasta, jos eri-ikäisiä harjoittelijoita ja koulutussopimusoppilaita tulee vastedes ovista ja ikkunoista.

Nykyinen tutkintoon kuuluva työssäoppiminen on määrä korvata uudella koulutussopimuksella, jota on moitittu epämääräiseksi. Perinteisestä oppisopimuksesta se eroaa ainakin siten, ettei oppilas ole työsuhteessa ­eikä saa palkkaa.

Työ- ja elinkeinoministeriö (TEM) havainnollistaa, että vastedes samalla työpaikalla tekisivät samankaltaisia työtehtäviä rinnakkain oppisopimus­oppilaat, koulutussopimusopiskelijat ja työnantajan omat työntekijät. Heidän oikeutensa ja velvollisuutensa poikkeavat merkittävällä tavalla toisistaan.

Koulutussopimusopiskelija voisi tehdä palkatta työtä työnantajalle jopa kolmen vuoden ajan. Kun häntä eivät koskisi työaikalain säännökset, töitä voitaisiin teettää jopa seitsemänä päivänä viikossa ilman vastiketta eikä omille osa-aikatyön­tekijöille tarvitsisi tarjota ensin töitä, TEM maalaa uhkakuvia.

http://www.hs.fi/talous/art-2000005103777.html?utm_campaign=tf-HS&utm_t…

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän vain pahentaa työttömyyttä jos opiskelijat laitetaan tekemään palkatta ne työt jotka joku nyt työttömänä oleva olisi voinut tehdä palkallisesti!

Vierailija
2/40 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Förevör aloun kirjoitti:

Tämähän vain pahentaa työttömyyttä jos opiskelijat laitetaan tekemään palkatta ne työt jotka joku nyt työttömänä oleva olisi voinut tehdä palkallisesti!

Paitsi että työkkäri olisi laittanut noihin paikkoihin jo sillä 9e/pvä. Mutta nyt firmat saavat uutta puhtia laittaa porukkaa pihalle, hehän tulevat takaisin työkkärin kautta tai  työssäoppijoina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perkele töissä ehdittäisiin omalla väellä paremmin kaikki kun ei olisi noita typeriä harkkareita tiellä.

Vierailija
4/40 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa ongelmaksi koitua myös että työpaikat ei huoli noita "ilmaisia" harjoittelijoita.

Vierailija
5/40 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä käy niin, että opiskelijoita aletaan käyttämään hyväksi. Ei tarvitse palkata työvoimaa. Kiiren takia ei keretä opettaa tai opetetaan vääriä tapoja. Ammattitaidottumuus lisääntyy ja työttömyys. Firmat säästää opiskelijoilla. Työtapaturmat lisääntyy.

Vierailija
6/40 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hullua hommaa. Mutta kaikkiin aloihin tämä ei sovi. Miksi tätä ei tehdä vain niille, jotka ovat jääneet ilman koulutuspaikaa, pitkäaikaistyöttömille, syrjäytyneille?

Vierailija
7/40 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavaa paskaa :DDD

Vierailija
8/40 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli koulussa ei opeteta ja duunipaikkojen pitäisi hoitaa olen hommat

Vierailija
9/40 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulu siirtää duunit työpaikoille ja opetusvastuussa myös

Vierailija
10/40 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nyt ihmetellään, miten yrityksissä selvitään urakasta, jos eri-ikäisiä harjoittelijoita ja koulutussopimusoppilaita tulee vastedes ovista ja ikkunoista."

Ei niitä tule yhtään sen enempää kuin yritykset haluavat ottaa. Yrityksillä ei ole velvollisuutta ottaa yhtäkään. Jos joku yritys haluaa pyörittää toimintaansa lähes vain ammattitaidottomalla henkilökunnalla, niin varmaan tällainen yritys keksii, miten saa hommansa toimimaan.

Vierailija
11/40 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että harkkapaikkakäytänteet muuttuvat, vaikka tässäkin kauniita sanoja pyöritellään. Harjoittelija ei tule oikeasti oppimaan mitään, hän vain käyttää harjoitteluajan kopioimalla papereita, keittämällä kahvia, hyllyttämällä tai siivoamalla - tekemällä rutiinihommaa, joka ei vaadi mitään ja joka on niin alkeellista, että kuka tahansa siitä selviää. Oppisopimus toki on asia erikseen.

Vierailija
12/40 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten jos huomaa että tämä ala ei olekkaan minua varten?

Vierailija
13/40 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä teoria?

Vierailija
14/40 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten jos huomaa että tämä ala ei olekkaan minua varten?

Niin tai työnantaja huomaa, ettei opiskelijasta ole ammattiin ja haluaa opiskelijan pois työpaikalta. Miten sairastelut ja sairaslomat? Onko opiskelijoilla samat säännöt, ku työntekijöillä vai opitaanko töissä saikuttamaan.

Vierailija
15/40 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ala kyllä yhtään noviisia opettamaan. Jos mulle tollanen lykätään koulutettavaks se saa haahuilla missä tykkää kunhan ei tule mun töitä häiritsemään. Olen nopea kun teen töitä yksin, enkä joudu jumittamaan jonkun epäpätevän takia. Jos oppii katsomalla niin asia ok, mutta kädestä pitäen en ala opettamaan. Mä olen työntekijä en opettaja.

Pienillä paikkakunnilla jo nyt on vaikeaa saada kaikille ammatikoululaisille viikonkin työharjoittelupaikkoja, niitä vaan ei riitä isolle porukalle. Miten joku 16v vasta peruskoulusta tullut laitetaan sitten vieraalle paikkakunnalle opettelmaan työntekoa, mistä sille asunto esimerkiksi?

Vierailija
16/40 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuiskoulutuksessahan se jo monella linjalla onkin noin.

Vierailija
17/40 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse olen aopintovapaalla työstäni, ja opiskelen uutta ammattia. Mulla on teoriajaksoja koululla todella vähän, nytkin olen talviloman jälkeen lähdössä harjoitteluun, jooka kestää toukokuuhun, Kesäksi sitten taas takaisin vanhaan duuniiin , josta maksetaan jopa palkkaa. Aikuiskoulutustukea ei saa kesäkuukausilta, joten paluu  vanhoihhin hommiin on välttämätön. Tutkinnot työpaikalla pitää järjestää pääosin oma-aloitteisesti.

Vierailija
18/40 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko, että harkkapaikkakäytänteet muuttuvat, vaikka tässäkin kauniita sanoja pyöritellään. Harjoittelija ei tule oikeasti oppimaan mitään, hän vain käyttää harjoitteluajan kopioimalla papereita, keittämällä kahvia, hyllyttämällä tai siivoamalla - tekemällä rutiinihommaa, joka ei vaadi mitään ja joka on niin alkeellista, että kuka tahansa siitä selviää. Oppisopimus toki on asia erikseen.

Hahahahahaha!

Vierailija
19/40 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No itse olen aopintovapaalla työstäni, ja opiskelen uutta ammattia. Mulla on teoriajaksoja koululla todella vähän, nytkin olen talviloman jälkeen lähdössä harjoitteluun, jooka kestää toukokuuhun, Kesäksi sitten taas takaisin vanhaan duuniiin , josta maksetaan jopa palkkaa. Aikuiskoulutustukea ei saa kesäkuukausilta, joten paluu  vanhoihhin hommiin on välttämätön. Tutkinnot työpaikalla pitää järjestää pääosin oma-aloitteisesti.

Lasketaanko kesäkuukausiksi kesä-heinä ja elokuu?

Vierailija
20/40 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli kaikilla hoitoaloilla puolen vuoden ilmainen pakkotyö sairaaloissa ja siinä kyllä käytäntöä oppi, mutta 3 vuotta on ihan liikaa ja sitä tulee yritykset käyttämään hyväkseen ja johtaa suurtyöttömyyteen tai sii suurpalkattomuuteen ja toimeentuloluukuille lisää väkeä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yksi