Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ammattikoulutus siirtyy työpaikoille -töitä palkatta kolmen vuoden ajan 7 päivänä viikossa

26.02.2017 |

HALLITUKSEN historialliseksi mainostama ammattikoulutuksen uudistus siirtää opintoja ja myös niiden arviointia yhä enemmän työpaikoille.

Nyt ihmetellään, miten yrityksissä selvitään urakasta, jos eri-ikäisiä harjoittelijoita ja koulutussopimusoppilaita tulee vastedes ovista ja ikkunoista.

Nykyinen tutkintoon kuuluva työssäoppiminen on määrä korvata uudella koulutussopimuksella, jota on moitittu epämääräiseksi. Perinteisestä oppisopimuksesta se eroaa ainakin siten, ettei oppilas ole työsuhteessa ­eikä saa palkkaa.

Työ- ja elinkeinoministeriö (TEM) havainnollistaa, että vastedes samalla työpaikalla tekisivät samankaltaisia työtehtäviä rinnakkain oppisopimus­oppilaat, koulutussopimusopiskelijat ja työnantajan omat työntekijät. Heidän oikeutensa ja velvollisuutensa poikkeavat merkittävällä tavalla toisistaan.

Koulutussopimusopiskelija voisi tehdä palkatta työtä työnantajalle jopa kolmen vuoden ajan. Kun häntä eivät koskisi työaikalain säännökset, töitä voitaisiin teettää jopa seitsemänä päivänä viikossa ilman vastiketta eikä omille osa-aikatyön­tekijöille tarvitsisi tarjota ensin töitä, TEM maalaa uhkakuvia.

http://www.hs.fi/talous/art-2000005103777.html?utm_campaign=tf-HS&utm_t…

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutusrahaston sivuilla lukee muuten tuosta aikuiskoulutustuesta näin

"Aikuiskoulutustukea voit saada myös kesäaikana suoritettavia päätoimisia opintoja varten. Mikäli kesäopintojen tarkkaa opintosuunnitelmaa ei ole vielä tiedossa kun haet aikuiskoulutustukea, voit hakea kesäopintoihin tukea myöhemmin jatkohakemuksella, kun kesäopintosuunnitelma tai työharjoittelupaikka on varmistunut. "

Vierailija
22/40 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi työntekijää kiinnostaisi oppiiko opiskelija vai ei? Kaipa sitä juoksutta, mutta muuten hänen tulevaisuus ihan sama joillekkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tutkinnot ovat vertailukelpoisia, kun käytännöt eri työpaikoilla ovat hyvinkin kirjavia? Jollain paikoilla saa oikeaa oppia, toisilla joutuu pyyhkimään hyllyjä.

Vierailija
24/40 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tässä maassa oikein tapahtuu??!! 😮 Itse olen vain tavallinen toimistorotta ja nämä hommat oppii ( jos ei ole mitään pohjaa muuta kuin esim. Yo-tutkinto ) muutamassa kuukaudessa, mutta minä en todellakaan ole mikään opettaja ja olisi todella raskasta ja tuskaisaa opettaa jollekin kädestä pitäen kaikki ohjelmat ja miksi mitäkin tehdään jne. Koulussa on opettajat sitä varten että siellä opetetaan teoria, työpaikalla sitten käytäntö ja SIITÄ MAKSETAAN PALKKAA!

Vierailija
25/40 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä taas näkee selvästi nykyisen hallituksen asenteen koulutusta ja tiedettä kohtaan (vrt. "kaikenmaailman dosentit"). On jotenkin todella järkyttävää, että päättäjät ei arvosta pätkääkään tiedettä, koulutusta, TIETOA vaan kaikki tähtää ainoastaan orjatyöhön. Näiden mielestä ei ole mitään väliä, vaikka et tietäisi mistään mitään, pääasia että SUORITAT työtäsi nopeasti, tehokkaasti ja ajattelematta yhtään mitään. 

Itse olen korkeakoulutettu ja työelämässä, joten todellakin arvostan tietoon ja tieteeseen pohjautuvaa ajattelutapaa ja yhteiskuntaa. En voi käsittää, että hyvinvointivaltio rapauttaa näin totaalisesti koulutusjärjestelmänsä ja yhteiskuntajärjestelmänsä. Tätä menoa tämä maa taantuu jonnekin barbaarien aikakaudelle. 

Työssäoppiminen ja -harjoittelu on tietenkin hyvä asia, mutta niin että se teoriapohja opitaan ensin ammattilaisten ( =opettajien) ohjauksessa ja vasta sen jälkeen lähdetään soveltamaan sitä oppia käytäntöön. En tiedä miten asia oikeasti uudistuksen jälkeen menee, mutta uutisesta saa sen kuvan ettei teoriaopintoja enää tarvita. 

Vierailija
26/40 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä taas näkee selvästi nykyisen hallituksen asenteen koulutusta ja tiedettä kohtaan (vrt. "kaikenmaailman dosentit"). On jotenkin todella järkyttävää, että päättäjät ei arvosta pätkääkään tiedettä, koulutusta, TIETOA vaan kaikki tähtää ainoastaan orjatyöhön. Näiden mielestä ei ole mitään väliä, vaikka et tietäisi mistään mitään, pääasia että SUORITAT työtäsi nopeasti, tehokkaasti ja ajattelematta yhtään mitään. 

Itse olen korkeakoulutettu ja työelämässä, joten todellakin arvostan tietoon ja tieteeseen pohjautuvaa ajattelutapaa ja yhteiskuntaa. En voi käsittää, että hyvinvointivaltio rapauttaa näin totaalisesti koulutusjärjestelmänsä ja yhteiskuntajärjestelmänsä. Tätä menoa tämä maa taantuu jonnekin barbaarien aikakaudelle. 

Työssäoppiminen ja -harjoittelu on tietenkin hyvä asia, mutta niin että se teoriapohja opitaan ensin ammattilaisten ( =opettajien) ohjauksessa ja vasta sen jälkeen lähdetään soveltamaan sitä oppia käytäntöön. En tiedä miten asia oikeasti uudistuksen jälkeen menee, mutta uutisesta saa sen kuvan ettei teoriaopintoja enää tarvita. 

Hyvin sanottu! Unohtamatta sitä, että ellei työ ole välittömästi jotain tuottavaa, niin se on turhaa paskaa. Sairaanhoitajat eivät tuota yhteiskunnalle yhtään mitään, elleivät he työskentele yksityisellä. Humanistiset alat ovat täysin turhia, ellei niistä saatua oppia käytetä jonkin startupin perustamiseen. Ja todennäköisesti humanistiset aineet ovat turhia senkin jälkeen, koska kyllähän sen olisi voinut harrastuspohjaltakin tehdä.

Vierailija
27/40 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tässä maassa oikein tapahtuu??!! 😮 Itse olen vain tavallinen toimistorotta ja nämä hommat oppii ( jos ei ole mitään pohjaa muuta kuin esim. Yo-tutkinto ) muutamassa kuukaudessa, mutta minä en todellakaan ole mikään opettaja ja olisi todella raskasta ja tuskaisaa opettaa jollekin kädestä pitäen kaikki ohjelmat ja miksi mitäkin tehdään jne. Koulussa on opettajat sitä varten että siellä opetetaan teoria, työpaikalla sitten käytäntö ja SIITÄ MAKSETAAN PALKKAA!

Niin ja itsekin olen käynyt sekä AMK:n ja opiskellut vielä Yamk -tutkinnon eli jonkun verran on kouluja lukion jälkeen. En ole akateeminen mutta kyllä tämä vahvasti haiskahtaa sivistyksen ja akateemisuuden alasajolta. 😡

Vierailija
28/40 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkähän meinaavat järjestää noille 16v ikäisille enkut, äikät sun muut teoriat? Ei varmaan firmoja kiinnosta.

Vierailija
29/40 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ainakaan työttömyys ala vähetä tuolla toimenpiteellä. Ei pienillä yrityksillä ole varaa eikä muitakaan resursseja kouluttaa henkilöstöä. Millä taataan että yrityksen kouluttama henkilö pysyy kouluttajansa leivissä? Maksetaanko kouluttajalle jotain kouluttamisesta vai kärsiikö sen ihan omasta pussista jos työntekijä vaihtaa työpaikkaa ennen kuin on alkanut tuottaa mitään?

Vierailija
30/40 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ainakaan työttömyys ala vähetä tuolla toimenpiteellä. Ei pienillä yrityksillä ole varaa eikä muitakaan resursseja kouluttaa henkilöstöä. Millä taataan että yrityksen kouluttama henkilö pysyy kouluttajansa leivissä? Maksetaanko kouluttajalle jotain kouluttamisesta vai kärsiikö sen ihan omasta pussista jos työntekijä vaihtaa työpaikkaa ennen kuin on alkanut tuottaa mitään?

Noihan ovat oppilaitoksen kirjoilla, eivät talon ja ikähaitari 16-5x.

Vierailija
31/40 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ala kyllä yhtään noviisia opettamaan. Jos mulle tollanen lykätään koulutettavaks se saa haahuilla missä tykkää kunhan ei tule mun töitä häiritsemään. Olen nopea kun teen töitä yksin, enkä joudu jumittamaan jonkun epäpätevän takia. Jos oppii katsomalla niin asia ok, mutta kädestä pitäen en ala opettamaan. Mä olen työntekijä en opettaja.

Pienillä paikkakunnilla jo nyt on vaikeaa saada kaikille ammatikoululaisille viikonkin työharjoittelupaikkoja, niitä vaan ei riitä isolle porukalle. Miten joku 16v vasta peruskoulusta tullut laitetaan sitten vieraalle paikkakunnalle opettelmaan työntekoa, mistä sille asunto esimerkiksi?

Koulutus keskitetään 18 paikkakunnalle maakuntauudistuksen myötä ja koska opettajille ei anneta rahaa matkustamiseen edes 20 km päähän, niin kaikki harjoittelupaikat on näissä kaupungeissa. Kyllä, opettaja käy edelleen 2-3 kertaa vuodessa katsomassa, että oppilas on hengissä.

Vierailija
32/40 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä perusteilla tähän uudenlaiseen ammattikouluun otettaisiin sisään? Amiksissahan on iso ongelma se, että suhteellisen iso joukko ei ole kiinnostunut käymään kouluakaan kunnolla.

Jotenkin tuntuu, että vuosikymmenessä ollaan menty ihan sekaisin. Rahaa ja hyvinvointia olisi jakaa enemmän kuin koskaan, mutta vanhat arvot on heitetty romukoppaan ja ihmisiä eriarvoistetaan niin, että työntekijöistäkin tehdään (taas) orjia.

Vierailija
33/40 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä perusteilla tähän uudenlaiseen ammattikouluun otettaisiin sisään? Amiksissahan on iso ongelma se, että suhteellisen iso joukko ei ole kiinnostunut käymään kouluakaan kunnolla.

Jotenkin tuntuu, että vuosikymmenessä ollaan menty ihan sekaisin. Rahaa ja hyvinvointia olisi jakaa enemmän kuin koskaan, mutta vanhat arvot on heitetty romukoppaan ja ihmisiä eriarvoistetaan niin, että työntekijöistäkin tehdään (taas) orjia.

Suurpääoma kätyreineen mielii takaisin 1800-luvulle.

Vierailija
34/40 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka niitä opettaa siellä työpaikalla? Virolaiset rakennusmiehet? Pedantti leipuri?

Vierailija
35/40 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Reformin tavoite on asiakaslähtöisyys, ja sen tulee toteutua myös työpaikalla tapahtuvassa oppimisessa. Yritysten mahdollisuudet tarjota oppimismahdollisuuksia vaihtelevat”, muistuttaa asiantuntija Mirja Hannula Elinkeinoelämän keskusliitosta (EK)."

Eli siis EK sanelee miten ja millaista ilmaistyövoimaa suomalaiset yrittäjät haluavat. Etenkin kaupan alalle tuo tarkoittaa käytännössä massapotkuja koska valtaosan työtehtävistä voi opettaa muutamassa päivässä.

Vierailija
36/40 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työntekijät ilmaisiksi opettajiksi? Jos näin tehdään sen opiskeluajan saisi vähentää kahteen vuoteen. Ensimmäisenä vuonna teoria ja toisena käytäntöön, siitä pikkuhiljaa valmistuen. Jos ei kahdessa vuodessa saa suoritettua, niin sitten jatkaa kolmannelle.

Vierailija
37/40 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa työssä tulen vaatimaan lisää palkkaa jos joudun kolme vuotta ohjaamaan opiskelijaa. 

Vierailija
38/40 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ala kyllä yhtään noviisia opettamaan. Jos mulle tollanen lykätään koulutettavaks se saa haahuilla missä tykkää kunhan ei tule mun töitä häiritsemään. Olen nopea kun teen töitä yksin, enkä joudu jumittamaan jonkun epäpätevän takia. Jos oppii katsomalla niin asia ok, mutta kädestä pitäen en ala opettamaan. Mä olen työntekijä en opettaja.

Pienillä paikkakunnilla jo nyt on vaikeaa saada kaikille ammatikoululaisille viikonkin työharjoittelupaikkoja, niitä vaan ei riitä isolle porukalle. Miten joku 16v vasta peruskoulusta tullut laitetaan sitten vieraalle paikkakunnalle opettelmaan työntekoa, mistä sille asunto esimerkiksi?

Koulutus keskitetään 18 paikkakunnalle maakuntauudistuksen myötä ja koska opettajille ei anneta rahaa matkustamiseen edes 20 km päähän, niin kaikki harjoittelupaikat on näissä kaupungeissa. Kyllä, opettaja käy edelleen 2-3 kertaa vuodessa katsomassa, että oppilas on hengissä.

Jos toi toteutuu niin siinä käy niin että kaikille ei ole opiskelupaikkaa vaikka periaatteessa on kouluun valittu. On aloja joissa on jo nyt pulaa harjoittelupaikoista, firmat ei ota. Tai sitten tulee systeemi jossa firma saa korvauksen opiskelijasta, ei tuo muuten tule toteutumaan.

Vierailija
39/40 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutus ei tule maakuntahallintoon, vaan jää kunnille.

Vierailija
40/40 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ammatillinen opettaja ja meille on kerrottu että tullaan jalkautumaan enemmän työpaikoille. Ollaan mukana ohjaamassa opiskelijoita.

Mielenkiinnolla odotan miten tämä toteutuu. Samassa ryhmässä on kuitenkin 20 opiskelijaa ja he työskentelevät useimmiten kaikki eri työpaikoissa, joskus sama työnantaja voi ottaa 2-3. Mielellään eivät ota useampaa opiskelijaa koska homma menee nuoremmilta leikiksi ja säätämiseksi.

Nykysuuntaus on että lisätään toppijaksoja. Tämän kokee alani opettajat vääränä suuntauksena. Toppia on jo lisätty ja työelämäpalaute on sellaista "ettekö opeta koulussa enää mitään perusasioita". Työpaikkojen taso vaihtelee ja työssäoppimisessa saavutetut taidot vaihtelevat kovasti.

Nykyään ammatillisen koulutuksen jälkeen on kelpoinen hakemaan jatko-opiskelupaikkaa ammattikorkeaan ja yliopistoon, niin tämän seurauksena koulussa on paljon yleissivistäviä aineita ja varsinaiset ammatilliset opinnot jää vähäiseksi. Se on jo nyt tällaista. Alat joissa tarvitaan kädentaitoja  kärsivät tästä. Opiskelijoille ei ehditä tuntikiintiöiden vähentyessä opettaa riittäviä teoria- ja käytännöntaitoja opiskeltavasta alasta oppilaitoksissa.

Opiskelijoiden omalle vastuulle jää opinnoissaan eteneminen, pitää opetella itsekseen aiempaa enemmän.

Oman alani opettajat ovat ylikuormitettuja. Oman ryhmän ollessa topissa opetetaan muita ryhmiä, siinä ohessa pitäisi hoitaa toppiohjaukset, ammattiosaamisen näyttöjen arvioinnit, yhteydet huoltajiin, jne. Jos ryhmässä on paljon HOJKSattuja työtaakka on vieläkin suurempi. Tarvittavaa ja sovittua HOJKS-tukea ei välttämättä opiskelijat saa. Nykyään HOJKSattujen määrä on lisääntynyt, erityistä tukea tarvitsevia on aivan liikaa.

Olen itse aikoinani suorittanut opintoni niin että oppilaitoksessa yksi vuosi jolloin perusasiat, teoriaa sekä käytäntöä. Tämän jälkeen vuodeksi harjoittelupaikkaan, jonka jälkeen vielä vuosi oppilaitoksessa. Tämän parempaa mallia ammatillisiin opintoihin ei ole meidän alalla. Mietin tuota omaa opiskeluaikaa niin ryhmässä saattoi olla 1-2 heikkolahjaista ja nyt niitä saattaa olla jopa puolet ryhmästä.