Saako työantaja kieltää radion kuuntelemisen työaikana?
Kuvitellaan vaikka että koodaan ja olen havainnut keskittyväni paremmin kun kuuntelen youtubesta klassista. Nyt työnantaja haluaa kuitenkin kieltää tämän koska ei saa selvitettyä kuinka paljon oikeasti teen töitäni ja kuinka paljon surffaan netissä. Muuten musiikinkuuntelu ei häiritse työtä.
Mitenköhän on?
Kommentit (27)
Olin pari vuotta sitten töissä tehtaassa jossa työntekijät sai kuunnella musiikkia radiosta, tietsikalta tai kuulokkeilla omasta laitteesta. Osalla oli oma bt-kaiutin jonka kautta kuunteli puhelimesta toistettua musiikkia. Kuulokkeista käytiin jatkuvaa keskustelua turvallisuusnäkökulmasta. Kuulokkeitten käyttö oli kiellettyä tehtaan alueella liikkuessa eli jos menit vaikka vessaan, otit kuulokkeet pois. Läheltä piti -tilanteita sattui ja tuntui olevan vain ajan kysymys koska kuulokkeet kielletään kokonaan. Eniten olisi osunut niihin jotka kuunteli äänikirjoja.
Sitä en ymmärrä ettei tietotyötä tekevä voisi kuunnella musiikkia tms. omalta laitteeltaan omien kuulokkeitten kautta.
voi kieltää muut oheistoiminnot ja syytä olisikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa kieltää. Työaikana olet työnantajan palveluksessa ja noudat hänen määräyksiään kunhan ne eivät riko lakia tai työsopimusta. Tauoilla voit kuunnella radiota.
Miksi sitten jotain keskusradiotyyppistä tai ihan mankkaria saa kuunnella mutta ei netin kautta? En pysty kuuntelemaan mankan kautta kun se häiritsee työkaveria.
Luultavasti saat vastauksen paremmin pomoltasi kuin vauvapalstalta tähän kysymykseen.
Pomo voi vastata mitä haluaa, eikä ole välttämättä lainmukaista.
Vierailija kirjoitti:
Helpointa on hankkia se ulkoinen laite, on se sitten "mankka", radio tai oma puhelin ja siihen luurit, joilta kuuntelee sen musiikin. Pidemmällä aikavälillä sitten voi katsella itselleen työntekijöihinsä inhimillisemmin suhtautuvaa työpaikkaa.
Mutta jos ei saa toista työpaikkaa. Esimerkiksi pieni paikkakunta tai yli 50v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei saa firman koneilla tehdä muuta kuin töitä. Radiota kuuntelen puhelimella. Siitä ei ole tullut mitään sanomista. Radio auttaa myös minua keskittymään, avokonttorissa kun on aina joku höpöttämässä vieressä.
Mitä työtä oikein teet kun on noin huonot olosuhteet?
Miten niin, sehän on normikäytäntö että työvälineillä saa tehdä vain töitä eikä mitään omia projekteja. Tietokoneiden kohdalla ihan jo tietoturvasyistäkin.
Saa kieltää, koodaaja ei kuuntele musiikkia kun ei oikeasti voi. Toinen on että firmojen pitää maksaa Teosto maksut jos joku muu kuulee musiikkia.
"Ei kun ei tämä henkilökohtaisesti vielä ainakaan kosketa minua, meille on tulossa joku tällainen kyttäysautomaatti josta näkee kuinka paljon aikaa on käytetty oikeaan työhön ja kuinka paljon netti on ollut päällä. Mietin vain pomon reaktiota kun mulla on netti ollut päällä koko työvuoron, toki siihen töitäkin mahtuu ihan normaalisti eli minua ei epäillä mistään laiskottelusta ainakaan vielä."
Meillä ei saa striimata tai kuunnella musiikkia / radiota työlaitteilla, joten mulla musiikit soi omasta puhelimesta. Privaattipuhelimesta siis.