Tämä äiti prakasi.
Ei tätä kannattaisi tänne avata, mutta ei tämä olo enää mistään pahene joten ollaan sitten masokisteja evvk.
Ollaan yläkoululaisteni kanssa kanssa kolmisin tämä päivä ja koska vanhemmalla heistä on tarvetta kuontalon siistimiselle niin touhuttiin aamu reippaasti, että ehditään ajoissa kulkevalla bussilla liikenteeseen, kun päivän aikana ehdittävä muutakin tehdä. No, vanhempi muuttuikin tuttuun tapaansa kumman happamaksi ja raadon näköiseksi kun lähtöä tehtiin, oli taas niin nyrpeätä kaikki ja ette voi uskoa millaista negatiivista, kyynistä ja kritisoivaa tekstiä sieltä ulos tuleekaan tasaisin väliajoin. Ulos kun päästiin niin valitti vain uusista kengistään miten ovat samaan aikaan isot ja pienet ja valivalivali, nuorempi päätti ilahduttaa minua repimällä hattua päästä ja valittamalla minusta jotain. Oikeasti, miksei nuo tunnu muuta tekevän kuin valittavan, kritisoivan ja mollaavan, on taas niin rattoisia päiviä takana että oksat pois:´(
Vanhempi alkoi vielä mussuttamaan siitä että vois mennä parturiin yksinkin, asia josta ei ole ikinä ennen sanonut ja toki sais mennäkin jos niikseen on. Harmi ettei lompakossani ollut tarpeeksi käteistä että olisi juossut bussille sitten yksin, pankkikortin saa kyllä myöh tänävuonna. No, tein sitten täyskäännöksen ja lähdin takaisin kotiinpäin todettuani että eihän heidän tehtävänään ole kuin pilata elämät, oikein sammakkojen sammakko ja voisin repiä tukan päästäni, puhkoa silmäni yms mutta myöhäistä se enää on. Vanhempi totesi siihen että samat sanat, vastasin että en minä lähes koko ajan valita, kritisoi ja ole hapan ja vaikka onkin teini jolta sitä käytöstä saa niin ei sitä jaksa pyhimyskään näin usein.
Jep, jäivät ulos ja minä tukehdun itseinhooni ja väsymykseeni täällä kotona, mukavaa la-päivää muillekin :´´(
Kommentit (30)
Kyllä siellä on varmaan jokaisella peiliin katsomista. Sanavalinnatkin vaikuttavat. Jos puhut kotona samaan tyyliin kuin nyt kirjoitat, en ihmettele, että vastaanotto on negatiivista. Esimerkiksi sana kuontalo on jo niin negatiivinen, aivan turhaan. Kun käyttää neutraalia puhetta, ei vastapuoli provosoidu kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
Lapset/Teinit ei kunnioita aikuista joka ei ikinä suutu.
No ihan bullshittiä.
Tässäkin asiassa ennakointi olisi auttanut.
Kuka teini haluaa äidin kanssa parturiin?
Olisit nostanut parturirahat ennakkoon ja nuoret menneet keseknään.
Myöhemmin olisitte tavanneet kaupungilla ja menneet muille asioille.
Oletko 2 ihan tosissasi?? jumalavita sulla on asiat hyvin, jos kuontalo sanana aiheuttaa sinulle syyn kritisoida. Olen sanaton...
ap
Vierailija kirjoitti:
Arvaa mitä?? teinillä oli eilen mahdollisuus hoitaa parturikäyntinsä kun olimme peräti siinä parturin naapurissa muilla asioilla, mutta eipä halunnut!! halusi, että sinne mennään joku muu päivä ja tämä aamupäivä sitten valikoitui ajankohdaksi, jotta asia olisi hoidettuna ennen kuin koulu taas alkaa. Jep, asiat on juuri näin vaikeita kys hran kanssa.
ap
No eihän tuo ollut kuin tavallinen riita, joita joskus saattaa tulla. Sinua tuntuu ahdistavan kovasti negatiivisten tunteiden näyttäminen?
Lapset tietävät kyllä itsekin milloin käyttäytyvät huonosti ja kun aikuinen siinä vieressä sitten hymyilee ja lepertelee niin lapsi ajattelee että onkohan tuo mun äiti vähän vajaa?
Et voi vaikuttaa kuin omaan toimintaasi.
Olet nyt aika kusessa asenteinesi, mutta voisit lähteä hakemaan apua vaikka perheneuvolasta. Jos et itsesi, niin lastesi takia.
Teinien persepäinen käytös on oletusarvoista. On iloinen yllätys jos teini vielä kehittyvine aivoineen käyttäytyy kuin ihminen.
On todella yleistä ja normaalia ottaa negatiiviset kommentit itseensä, mutta ei se silti kerro mistään kovin hyvistä psykologisista voimavaroista ja selvitymiskeinoista.
Ota selvää siitä miten saisit lisää voimavaroja, ja opettele parempia selviytymiskeinoja.
Teinien toimintaa, vaikka se ilkeätä olisikin, ei kannata tulkita ilkeytenä, vaan kehittyvien yksilöitten kyvyttömyytenä toimia ryhmän edun mukaisesti.
Ja miksi minä olen aina se joka näitä "episodeja" yhtään ns katuu saati pahoittelee? miksei kumpikaan tule yhtään ikinä vastaan eikä osoita minkäänlaista harmistusta käytöksestään saati että pyytäisivät anteeksi tmv? Ihan kuin äiti olisi aina se kaiken pahan ja eripuran ainoa ja totaalinen aiheuttaja/syy eikä se nyt kiesus sentään niin voi olla tai mennä!
ap
P.s: älä hoida sitä parturihommaa enää. Jos se sun lapses on niin iso että löytää parturiin itsekin, niin miksi sinä teet siitä asiasta itsellesi suoritettavan työtehtävän?
Vierailija kirjoitti:
Ja miksi minä olen aina se joka näitä "episodeja" yhtään ns katuu saati pahoittelee? miksei kumpikaan tule yhtään ikinä vastaan eikä osoita minkäänlaista harmistusta käytöksestään saati että pyytäisivät anteeksi tmv? Ihan kuin äiti olisi aina se kaiken pahan ja eripuran ainoa ja totaalinen aiheuttaja/syy eikä se nyt kiesus sentään niin voi olla tai mennä!
ap
Niitä ihmisiä ei olisi edes olemassa ilman sinua. Että joo, siinä mielessä kaikki kyllä aina on vanhempien vika.
Mikä se minun asenne sitten on, 9? en tiennytkään, että minulla on nyt tässäkin jokin asenne päällä, kilhati vain kuppi nurin ja se lienee monien osatekijöiden summa eikä pelkästään tämä tämänaamuinen teinishow joita kyllä mielestäni olen viimevuodet aika hyvin kestänyt ja ottanut vastaan, muutenhan he eivät niitä enää edes toisi esille, ainakaan täällä kotona.
ap
Tuo on 12 aivan kestämätön logiikka, muutenkin kuin teiniasioissa eli ei mene läpi.
ap
Vierailija kirjoitti:
ap
Nyt haisee jo marttyyrille. Minäainavainkokoajaneikäkukaanmuukoskaanmitäänyhyy. Pieni vinkki: älä ota lasten ja teinejen puheita koskaan henkilökohtaisesti. Ota ne niin, että tässä puhuu nyt uhmaikäinen tai pieni koululainen tai esimurrosikäinen tai teini, joka kokeilee ja etsii ja hakee reaktiota ja huomiota. Ne ei tarkoita että ne vihaa sua, ne käyttäytyy niin kuin sen ikäryhmän kuuluukin jossain määrin aina käyttäytyä. Niiden tunne-elämä ja itsehillintä on vielä täysin kehittymätöntä, etkä sä voi mennä siihen samaan kehitystasoon niiden tasolle. Saat suuttua ja pistää rajoja, mutta älä loukkaannu ja marttyrisoidu.
Voithan nostaa rahaa ja antaa pojallesi sopivan summan, mene vaikka kahville välillä. Seuraavalla kerralla herra menköön yksin parturiin kun on kerran jo sen ikäinen että ei tarvitse äitiä mukaan.
Vierailija kirjoitti:
No eihän tuo ollut kuin tavallinen riita, joita joskus saattaa tulla. Sinua tuntuu ahdistavan kovasti negatiivisten tunteiden näyttäminen?
no kyllä se toden totta jossain vaiheessa alkaa ahdistaa, kun teini näyttää negatiivisia tunteita 99,5% ja positiivisia sitten loput. Jos näitä tavallisia riitoja olisikin joskus, eli vaikka vaan kerran-pari päivässä, niin eihän siinä mitään. Sulla ei varmaan ole murrosikäistä lasta?
No eipä ollut tarkoitus kuulostaa marttyyriltä vaan ihan ihmettelen aidosti asiaa. Eikös peruskäytöstapoihinkin jo kuulu, se että kykenee pyytämään anteeksi tai jollakin tavoin osoittamaan katumustaan omasta käytöksestään, jos siihen siis aihetta on?! eihän kukaan eripuraile yksinään tai käyttäydy sellaisessa tilanteessa yksin "huonosti". Minusta teiniys ei ole mikään kaikenkattava tai oikeuttava selitys millekään asialle, inhoan myöskin sanontaa "pojat on poikia" tai "eihän tytöt/naiset voi niin tehdä" ja mitä näitä nyt onkaan.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Nyt haisee jo marttyyrille. Minäainavainkokoajaneikäkukaanmuukoskaanmitäänyhyy. Pieni vinkki: älä ota lasten ja teinejen puheita koskaan henkilökohtaisesti. Ota ne niin, että tässä puhuu nyt uhmaikäinen tai pieni koululainen tai esimurrosikäinen tai teini, joka kokeilee ja etsii ja hakee reaktiota ja huomiota. Ne ei tarkoita että ne vihaa sua, ne käyttäytyy niin kuin sen ikäryhmän kuuluukin jossain määrin aina käyttäytyä. Niiden tunne-elämä ja itsehillintä on vielä täysin kehittymätöntä, etkä sä voi mennä siihen samaan kehitystasoon niiden tasolle. Saat suuttua ja pistää rajoja, mutta älä loukkaannu ja marttyrisoidu.
Helppo sanoa, vaikea toteuttaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvaa mitä?? teinillä oli eilen mahdollisuus hoitaa parturikäyntinsä kun olimme peräti siinä parturin naapurissa muilla asioilla, mutta eipä halunnut!! halusi, että sinne mennään joku muu päivä ja tämä aamupäivä sitten valikoitui ajankohdaksi, jotta asia olisi hoidettuna ennen kuin koulu taas alkaa. Jep, asiat on juuri näin vaikeita kys hran kanssa.
ap
Minä sanoisin että anna olla. Käske ilmoittaman sinulle hyvissä ajoin kun meinaa mennä itse parturiin niin annat rahat. Kerro mitä hyvissä ajoin tarkoittaa. Jätä parturointi hänen huoleksi. Kulkekoon turjakkeena siihen saakka
No rajathan ne on aikuisenkin sietokyvyllä ja teinien on hyvä ne nähdä.Lapset/Teinit ei kunnioita aikuista joka ei ikinä suutu.