Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkärin mielestä syön turhaan kilpirauhaslääkkeitä

Vierailija
24.02.2017 |

Kävin normaaleissa kilpirauhasen vajaatoimintaan liittyvissä seurantakokeissa. Minulle täysin vieras lääkäri soitti ja kertoi vastaukset. Hänen mielestään syön turhaan lääkkeitä, eikä hän ymmärrä miksi ne on minulle määrätty, koska TSH arvoni on ollut vain 4, kun se hänen mielestään pitäisi olla yli 6 ennen kuin lääkkeitä voi harkitakaan.

Minä olen puolitoista vuotta syönyt lääkkeitä ja oloni on kohentunut erittäin huomattavasti siitä hirveästi väsymyshitaussuosta, missä ennen lääkkeitä rämmin. Kolesteroliarvo on myös tipahtanut yli seiskasta alle viiteen.

TSH oli nyt mittauksissa 2,16 ja oloni näillä arvoilla on ollut hyvä.

Lääkäri käski lopettamaan lääkkeen käytön, mutta itse emmin, että varaisinko ajan jollekin toiselle lääkärille. En missään tapauksessa halua enää niitä oireita takaisin.

Mitä tekisitte?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ilmeisesti sinulle ei tule fyysisiä oireita. Olin itse niin väsynyt, että olin valmis jäämään työkyvyttömyyseläkkeelle. En jaksanut yhtään mitään, en mitään. Itkin päivät pitkät laiskuuttani, koska siinä sumussa luulin vain olevani jotenkin huonompi kuin muut.

Kas kummaa laiskuuteni katosi vähitellen lääkityksen aloituksen jälkeen. Siinä kohtaa aloin vähitellen tunnistamaan taas oman persoonani, joka ei toden totta ole koskaan ollut laiska eikä saamaton vaan pikeminkin energinen ja positiivinen.

Näiden oireiden takia silloin aikoinaan kokeitakin otettiin depressiohoitajan pyynnöstä, jolle olin hakeutunut kurjan oloni kanssa.

Ei kai korkeat arvot olekaan ongelma sellaisille, jotka eivät niistä oirehdi. 

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti tyroksiinia syövissä on monia, joille lääkitys ei ole tarpeellinen ja se on aloitettu tämän kilpirauhasbuumin takia, mutta sitten on myös niitä, jotka eivät ole saaneet tarvitsemaansa apua. Onko pakko odottaa, että ihminen on todella huonossa kunnossa ja todella sairas, että lääkitys voidaan aloittaa? Tuo tarkoittaa sitä, että toipumiseen ja siihen että ihminen on täysin toimintakykyinen menee myös kauan aikaa. Ihminen, jolla TSH on esimerkiksi välillä 6-10 ja S-T4V viitevälin alarajalla, on yleensä jo oireileva ja sairas. Kyse on vain siitä, että odotetaanko että tilanne pahenee vai puututaanko siihen jo nyt.

Jos TSH arvoja seurattaisiin usein, vaikka viikottain niin uskon, että arvot liikkuvat paljonkin. Itse osallistuin vuosia sitten erääseen tutkimukseen ja siinä otettiin mm TSH arvot ja ne olivat 7,6. Sain kirjeen kotiin, jossa kehotettiin kontrolloimaan arvot tk:ssa. Koe otettiin aika pian ja se oli normaali, jotain 2-3 välillä, eli normaali.

Meni muutama vuosi ja pyysin uudelleen arvon mittausta. Silloin se oli yli 4 ja sain thyroxin lääkityksen, jota olen käyttänyt yli 10v. Olen säädellyt itse annostusta ja otan nykyään noin puolet viikottain alkuperäisestä ohjeesta ja se riittää minulle ja olen kertonut lääkärille annostukseni. Kontrolli TSH on vaihdellut hieman alle yhden ja hieman yli yhden lukemin. Alensin annostusta,kun  aloin tuntemaan liikaa rytmihäiriöitä, mikä kertoo, että  thyroxin annos oli liian korkea.

Tuli vielä käsimurtumakin kun kaaduin ja todettiin tutkimuksissa luuston haurastuminen. Joten haittavaikutukset ovat todellisia. Liikun ja kuntoilen tosi paljon ja minulla on erittäin hyvä lihaskunto ja luustonkin olisi pitänyt pysyä kunnossa. Niin ei ole käynyt, vaan ilmeisesti thyroxin lääkityksellä on suuri osuus luuston haurastumisessa.

Vierailija
22/27 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa lääkärilehden artikkelissa viimeinen kappale:

Salmelan mukaan subkliinisen vajaatoiminnan tyroksiinihoidosta on tekeillä laaja eurooppalainen tutkimus.

– Tulosten saamiseen menee 3–4 vuotta. Jos hoito osoittautuu hyödylliseksi, trendi varmaan jatkuu. Voi myös olla, että jatkossa ollaan kriittisempiä.

Kunpa tuo tutkimus tukisi koelääkitystä ja sen hyötyjä.

Ja mitä nuo kriittiset lääkärit sitten tekisivät niille vuodepotilaille, joiksi hoitamattomat kilpparipotilaat muuttuvat? Jolleivat usko, niin menisivät vaikka kotikäynnille katsomaan mitä se on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksi tuo lääkäri ei haastattelussa sano mitään subkliinisen vajaatoiminnan syystä. Jos syy on autoimmuunisairaus (tpo -kokeella todettavissa), joka tuhoaa kilpirauhasta, niin oireet tulevat vain menemään pahempaan suuntaan ajan myötä. Yksi ratkaisu ongelmaan olisi määrittää kaikilta mahdollisen vajaatoiminnan syy ennen koelääkityksen aloittamista.

Vierailija
24/27 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedättekö, että kilpirauhaslääke haurastuttaa luustoa? Eli voi tulla helpommin osteoporoosia kun käyttää vuosikymmeniä thyroxinia.

Eikö siihen auta, että käyttää kalsium-D-vitamiinikapseleita ympäri vuoden?

Vierailija
25/27 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, onko sinulta otettu ferritiini ja onko se yli 50?

Vierailija
26/27 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, onko sinulta otettu ferritiini ja onko se yli 50?

Ei sano ferritiini mitään. En tiedä onko sellaista otettu ja jos on, mikä arvo on.

Vierailija
27/27 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin kysymässä toisen lääkärin mielipiteen. Hän oli sitä mieltä, että ehdottomasti kannattaa jatkaa lääkkeen syömistä, kun sillä on ollut niin hyvä vaste. Hän myös vakuutti, ettei tyroksiinilla tällaisella annostuksella ole mitään haittavaikutuksia. 

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän seitsemän