Lääkärin mielestä syön turhaan kilpirauhaslääkkeitä
Kävin normaaleissa kilpirauhasen vajaatoimintaan liittyvissä seurantakokeissa. Minulle täysin vieras lääkäri soitti ja kertoi vastaukset. Hänen mielestään syön turhaan lääkkeitä, eikä hän ymmärrä miksi ne on minulle määrätty, koska TSH arvoni on ollut vain 4, kun se hänen mielestään pitäisi olla yli 6 ennen kuin lääkkeitä voi harkitakaan.
Minä olen puolitoista vuotta syönyt lääkkeitä ja oloni on kohentunut erittäin huomattavasti siitä hirveästi väsymyshitaussuosta, missä ennen lääkkeitä rämmin. Kolesteroliarvo on myös tipahtanut yli seiskasta alle viiteen.
TSH oli nyt mittauksissa 2,16 ja oloni näillä arvoilla on ollut hyvä.
Lääkäri käski lopettamaan lääkkeen käytön, mutta itse emmin, että varaisinko ajan jollekin toiselle lääkärille. En missään tapauksessa halua enää niitä oireita takaisin.
Mitä tekisitte?
Kommentit (27)
Tuossa lääkärilehden artikkelissa viimeinen kappale:
Salmelan mukaan subkliinisen vajaatoiminnan tyroksiinihoidosta on tekeillä laaja eurooppalainen tutkimus.
– Tulosten saamiseen menee 3–4 vuotta. Jos hoito osoittautuu hyödylliseksi, trendi varmaan jatkuu. Voi myös olla, että jatkossa ollaan kriittisempiä.
Kunpa tuo tutkimus tukisi koelääkitystä ja sen hyötyjä.
Ja mitä nuo kriittiset lääkärit sitten tekisivät niille vuodepotilaille, joiksi hoitamattomat kilpparipotilaat muuttuvat? Jolleivat usko, niin menisivät vaikka kotikäynnille katsomaan mitä se on.
En ymmärrä, miksi tuo lääkäri ei haastattelussa sano mitään subkliinisen vajaatoiminnan syystä. Jos syy on autoimmuunisairaus (tpo -kokeella todettavissa), joka tuhoaa kilpirauhasta, niin oireet tulevat vain menemään pahempaan suuntaan ajan myötä. Yksi ratkaisu ongelmaan olisi määrittää kaikilta mahdollisen vajaatoiminnan syy ennen koelääkityksen aloittamista.
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö, että kilpirauhaslääke haurastuttaa luustoa? Eli voi tulla helpommin osteoporoosia kun käyttää vuosikymmeniä thyroxinia.
Eikö siihen auta, että käyttää kalsium-D-vitamiinikapseleita ympäri vuoden?
Ap, onko sinulta otettu ferritiini ja onko se yli 50?
Vierailija kirjoitti:
Ap, onko sinulta otettu ferritiini ja onko se yli 50?
Ei sano ferritiini mitään. En tiedä onko sellaista otettu ja jos on, mikä arvo on.
Kävin kysymässä toisen lääkärin mielipiteen. Hän oli sitä mieltä, että ehdottomasti kannattaa jatkaa lääkkeen syömistä, kun sillä on ollut niin hyvä vaste. Hän myös vakuutti, ettei tyroksiinilla tällaisella annostuksella ole mitään haittavaikutuksia.
Ap
Mutta ilmeisesti sinulle ei tule fyysisiä oireita. Olin itse niin väsynyt, että olin valmis jäämään työkyvyttömyyseläkkeelle. En jaksanut yhtään mitään, en mitään. Itkin päivät pitkät laiskuuttani, koska siinä sumussa luulin vain olevani jotenkin huonompi kuin muut.
Kas kummaa laiskuuteni katosi vähitellen lääkityksen aloituksen jälkeen. Siinä kohtaa aloin vähitellen tunnistamaan taas oman persoonani, joka ei toden totta ole koskaan ollut laiska eikä saamaton vaan pikeminkin energinen ja positiivinen.
Näiden oireiden takia silloin aikoinaan kokeitakin otettiin depressiohoitajan pyynnöstä, jolle olin hakeutunut kurjan oloni kanssa.
Ei kai korkeat arvot olekaan ongelma sellaisille, jotka eivät niistä oirehdi.