Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joku sanoo olevansa sosiaalinen, vaikka ei ole sitä ollenkaan?

Vierailija
24.02.2017 |

Enkä nyt tarkoita sitä, että sosiaalisuus olisi hölösuuna olemista. Vaan ihan juurikin sitä, että tulee ihmisten kanssa toimeen, pitää ihmisten seurasta, toteuttaa kirjoittamatonta sosiaalista koodistoa, on ystävällinen toisille, jne.

Ystäväni kuvaa itseään sosiaalisena. Mutta mikään noista yllä mainituista ei näy hänen käytöksessään ulos päin. Varmaan hän sisällään kokee jotain mielihyvää ihmisten seurassa, miksi hän muuten sanoisi olevansa sosiaalinen. Mutta ulos päin hän vetäytyy porukassa syrjään, ei osallistu keskusteluun, antaa tylyn vaikutelman. Kun hänelle laittaa tekstarilla synttärionnittelut, niin hän ei kiitä.

Miksi hän sanoo olevansa sosiaalinen, vaikka ei ole sitä? Onko tuollaisella ihmisellä niin huono käsitys itsestään, ettei itse näe millainen todellisuudessa on? Tai eikö muuten ymmärrä miten hänen käyttäytymisensä vaikuttaa siihen sosiaaliseen kanssakäymiseen? Osaatteko selittää tätä asiaa minulle?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään se on sairaus jos ei ole muka sosiaalinen.

Vierailija
2/19 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työhakemuksiin laitan aina että olen sosiaalinen vaikka oikeasti työnantajakin sanoi viimeksikin että "olet introvertein työntekijä mitä meillä on koskaan ollut" xD

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmat ihmiset näkevät itsensä eri lailla kun heidän ympäristönsä heidät näkee. Todennäköisesti sinäkin,

Vierailija
4/19 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on yhdestä sanasta, jonka te tulkitsette eri tavalla. 

Hienoa, että hänellä on kaltaisesi ystävällinen ja kannustava ihminen elämässään. 

Vierailija
5/19 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ristiriita ihanneminän ja todellisuuden välillä

Vierailija
6/19 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi syy voi olla se, että sosiaalisuus on nykyään muotiominaisuus ja sellainen piirre, jonka vähän jokaisen ihmisen "kuuluu" omaksua. Adjektiivi "sosiaalinen" on siis kärsinyt melkoisen inflaation, kun nykyään lähestulkoon jokainen määrittelee itsensä sellaiseksi, pitipä se todellisuudessa paikkansa tai ei. Tosin ystäväsi kohdalla kyse voi olla huonosta itsetuntemuksesta ja siitä, että hän alitajuisesti toivoisi olevansa sosiaalinen. Oletko koskaan kysynyt häneltä, miten hän määrittelee sosiaalisuuden ja millainen on hänen mielestään sosiaalinen ihminen?

Vierailija
7/19 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa, että hänellä on kaltaisesi ystävällinen ja kannustava ihminen elämässään. 

jälkimmäinen lause :D

Vierailija
8/19 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Irvailkaa vaan :-) Hän on sanonut minulle tuon saman muutaman kerran. Tosin hän tarkoitti sitä aivan tosissaan.

Mutta juu. Olen kysynyt, että mitä hän tarkoittaa sosiaalisuudella. Hänelle se on lähinnä sitä, että tulee kaikkien ihmisten kanssa toimeen. Ja se taas tarkoittaa hänelle sitä, että ei lähde riitelemään toisten kanssa. Tuo on hyvä asia tietenkin. Mutta vaikka hän kokee tulevansa kaikkien kanssa toimeen, niin muut eivät koe tulevansa hänen kanssaan toimeen.

Ja sitä juurikin olen pohtinut, että tuon sosiaalisuuden voi tulkita niin todella monella tavalla ja eri tasoilla. Enkä siksi ole tekemässäkään härkäsestä kärpästä. Kunhan tuli nyt tämä pohdinta mieleen.

Ap

Vierailija
9/19 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein sosiaaliseksi kuvaa itsensä henkilö, joka itse tarvitsee ja vaatii yleisön tai kulissin omalle pajatukselleen ja erinomaisuudelleen.  Tosiasiassa hän ei ole kiinnostunut tippaakaan muista ihmisistä, ja lähettää onnittelutkin vain siinä tarkoituksessa, että saa niistä paljon hyvää palautetta, ei siksi, että saajalle tulisi iloinen mieli.   Introvertti voi loppujen lopuksi olla paljon sosiaalisempi, kuin edelläkerrotun tyyppinen kälättäjä. 

Vierailija
10/19 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalisen vastakohta on epäsosiaalinen. Ystäväsi on mitä todennäköisimmin sosiaalinen, mutta hänellä on huonot sosiaaliset taidot, eikä hän ole ilmeisesti kovin seurallinen vaan vetäytyvä.

Vierailija
11/19 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalisen vastakohta on epäsosiaalinen. Ystäväsi on mitä todennäköisimmin sosiaalinen, mutta hänellä on huonot sosiaaliset taidot, eikä hän ole ilmeisesti kovin seurallinen vaan vetäytyvä.

Hei - nyt kun sanoit, niin tajusin, että minulta unohtui hetkeksi, että sosiaalisuus ja sosiaaliset taidot ovat eri asioita. Laitankin tästä uuden aloituksen jollain toisella kertaa.

Ap

Vierailija
12/19 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kokemusta vasta noin 70 vuotta ja sen pohjalta vaikuttaa siltä, että jokaisella meistä on itsestämme aivan erilainen kuva kuin muilla ihmisillä.

Vierailija
13/19 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työhakemuksiin laitan aina että olen sosiaalinen vaikka oikeasti työnantajakin sanoi viimeksikin että "olet introvertein työntekijä mitä meillä on koskaan ollut" xD

Näinhän se on. Työhakemuksessa, työhaastattelussa ja kaikkialla missä pitää päteä, pitää aina valehdella tai vähintään liioitella omia ominaisuuksiaan. "Olen sosiaalinen, innokas oppimaan uutta, palveluhenkinen, iloinen, ja ahkera", vaikka totuus on, että olen introvertti, uuden opettelu on rasittavaa pakkopullaa, en kovin palveluhenkinen, mieluiten yksin puurran jotain omaa juttua.

Vierailija
14/19 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tavannut monta "introverttiä", jotka suorastaan pelkäävät olla yksin, kaveripiiri on laaja ja he ovat jatkuvasti menossa. Kyse on lopulta näyttänyt olevan siitä, että heitä vähän ujostuttaa vieraiden ihmisten seurassa.

Vierailija
15/19 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen pakosta sosiaalinen työn vuoksi, mutta oikeasti olen erakko :)

Vierailija
16/19 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska jokaisen on pakko olla nykyään sosiaalinen. Itse en ikinä väitä kyllä sellainen olevani. En myöskään tajua, miksi omakin pomo etsii työpaikkailmoituksessa "sosiaalista ja ulospäin suuntautunutta" työntekijää, vaikka on aikoinaan palkannu mutkin töihin, vaikka en sisimmässäni ole kiinnostunut muista ihmisistä ja hän kyllä tietää tämän.

Vierailija
17/19 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalisuus on väärinkäsitetty kokonaan. Lipevä ns pärjääjä voi olla kaikkein epäsosiaalisin . Sosiaalisuus mittautuu moraalilla toimiiko rakentavasti toisiin nähden eikä sillä ole mitään tekemistä minkään sirputtamisten kanssa. Hyvin hiljainen tai välttelevä voi olla sosiaalinen jos häntä ohjaa aito ihmisrakkaus ja kaikki tempperamenttityypistä huolimatta.

Nämä itseään sosiaalisiksi itseään mainostavat eivät sitä ole. He haluavat vain dominoida silläkin muita.

Vierailija
18/19 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen huomannut, että kyllä iso osa suomalaisista on sosiaalisia - mutta se vaatii vain vähän houkuttelua. Itse tykkään rupatella niitä näitä vaikka bussipysäkillä odotellessa vieraiden ihmisten kanssa (jep, olen sellainen kauhistuttava ja epäsuomalainen ekstrovertti - syytän savolaisia sukujuuriani :D ). Säästä tai muusta sellaisesta on hyvä aloittaa jutustelu. Menee aika rattoisammin.

Toistaiseksi kukaan ei ole mulkoillut pahasti, antanut turpiin tai käskenyt olemaan hiljaa. Päin vastoin, monesti on tuntunut siltä että etenkin vanhemmat ihmiset ovat iloisia kun pääsevät vähän rupattelemaan.

Vierailija
19/19 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni kuvittelee olevansa sosiaalinen, kun on kova puhumaan.

Aidosti sosiaalinen kuuntelee myös toista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi