Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten hyvin puhdistat muovipakkaukset ennen muovinkeräykseen viemistä? Miten puhdistat esim tyhjän margariinirasian?

Vierailija
24.02.2017 |

Mun on tullu huuheltua maitotölkit ja viilipurkit vaan vedellä ja kuivattanu tiskialtaassa tai -pöydällä.

Mutta tuo margariinirasia onkin hieman kinkkisempi homma. Se nimittäin jää haisemaan, eikä sitä kaikkea eltaantunutta rasvas saa sieltä muuten pois kuin jollain astianpesuaineella pesemällä. Mutta onko siinäkään enää mitään järkeä, eihän siinä säästä mitään. Oon nykyään sitten vaan pyyhkässy talouspaperilla suurimmat rasvat purkin pohjalta.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huuhtaisen ja leviterasiaa pyyhkäisen talouspaperilla ja kauppareissulla keräyspisteeseen. Jotenkin keräyspistereissut on niin rutiinia, että niitä edes ajattele

"Olen ekologinen ja pelastan luonnon, mutta sitten putsaan roskia paperilla, joka lentää myös kierrätykseen"

Mitä sä kierrätät, senkus viet suoraan sekajätteeseen.

Talouspaperi menee biojätteeseen.

Vierailija
22/43 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huuhtaisen ja leviterasiaa pyyhkäisen talouspaperilla ja kauppareissulla keräyspisteeseen. Jotenkin keräyspistereissut on niin rutiinia, että niitä edes ajattele

"Olen ekologinen ja pelastan luonnon, mutta sitten putsaan roskia paperilla, joka lentää myös kierrätykseen"

Paperi maatuu toisin kuin muovi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkun jäteneuvojan ohje oli, että jos joutuu purkkia ja purnukkaa pesemään, niin se on turhaa tuhlausta. Meillä sekajäte menee polttoon jätteenkäsittelylaitoksessa ja niistä tulee sähköä ja lämpöä kaupunkilaisille.

Vierailija
24/43 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitäkään voi sinne rullatolkulla tunkea. Talouspaperi on käsitelty just niin, ettei se hajoa kunnolla mitenkään päin.

Ennen vanhaa oli varmaan ihan ok heittää talpuspaperia vähän biojätteen joukkoon imemään nestettä. Mutta 15 vuotta sitten ollut talouspaperi on pikkasen erilaista, ku nykypäivän paperi. Ennemmin paperinkeräykseen tai energiajätteen joukkoon.

Vierailija
25/43 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvähän ne muovit on erikseen lajitella, ei tarvitse niin paljon öljyä rahdata muovituotteita varten.

Vierailija
26/43 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuokaan ole nykyään enää itsestäänselvyys. Typerää putsailla ROSKIA. Kun vie päivittäin pois, niin ei mikään ala haisemaan. Typerää ja kierrätys menettää merkityksensä.

Että ihminen voi olla tyhmä!

Vierailija
27/43 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun pesen käsitiskiä, niin huuhtaisen siinä samassa. Vettä ei kulu yhtään enempää kuin muutenkaan. Laitan kuivumaan kuivaustelineeseen ja sieltä sitten kierrätysastiaan. Tyhjennetään kauppareissujen lomassa kierrätysastiat. Kompostori on kotipihalla ja pahvit palavat takassa tai saunanpesässä.

Vierailija
28/43 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paperin valmistukseen, pakkaamiseen ja kuljettamiseen kuluu kuitenkin energiaa.

Vierailija
29/43 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä te säilötte nää kaikki? Meillä kierrätetään paperi ja lasi, pahvi ja satunnaisesti kartonki, mutta tilaa noille purkeille ja tölkeille ei ole. Mihin te laitatte kaikki metallit, muovit, kartongit yms? Vai viettekö joka päivä keräykseen?

Vierailija
30/43 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun keitän teetä, huuhtelen tyhjän margariini purkin loppuvedellä. Kyllä se sulahtaa purkista pois kiehuvalla vedellä. Samoin huuhtaisen vedellä nopeasti jogurttipurkit.

Meidän pikkulapsi rakastaa "tiskaamista", joten keräilen hänelle kaikenlaisia tyhjenneitä purkkeja, joiden kanssa hän saa sitten posket hehkuen lutrata vessassa. Siinäpä tulee huuhdeltua useimmat muovipakkauksetkin.

Vierailija
31/43 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä aika moni pyyhkii margariinirasian talouspaperilla. Minulla ei ole talouspaperia enkä aio sitä varten ruveta ostamaan. Se on kertakäyttötuote joita pyrin välttämään.

Vierailija
32/43 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pese. Oulussa poltetaan kaikki energiajäte lämmöksi. Kun Ruotsia katsotaan varmaan sama tulee yleistymään muuallakin.

Oulussa on nykyään muovinkeräyspisteet

Vierailija
33/43 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitäkään voi sinne rullatolkulla tunkea. Talouspaperi on käsitelty just niin, ettei se hajoa kunnolla mitenkään päin.

Ennen vanhaa oli varmaan ihan ok heittää talpuspaperia vähän biojätteen joukkoon imemään nestettä. Mutta 15 vuotta sitten ollut talouspaperi on pikkasen erilaista, ku nykypäivän paperi. Ennemmin paperinkeräykseen tai energiajätteen joukkoon.

Rullatolkulla? 1 paperinpala viikossa riittää siihen rasian puhdistukseen. Ainakin mulla.

Vierailija
34/43 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eteläkarjalassakin suunnitellaan omakotitalouksillekin pihoille omaa muovinkeräysroska-astiaa niille jotka sitä haluavat. Järkevää mun mielestä.

Vierailija
35/43 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä on maatunut kaikki talouspaperi, mitä on biojätteeseen laitettu. Meillä on oma kompostori pihalla ja kompostia levitetään reilusti isolle kasvimaalle. Kananluita on joutunut poimimaan seasta, eipä muuta.

Vierailija
36/43 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jessus mitä säätämistä?

Minulla on pihalla 200l tynnyri jossa poltan kaiken palvan jätteen. tuhkat ovat hyvää lannoitetta nurmikolle ja auttaa lumen sulatuksessa keväällä.

Metallit sulatan möykyksi, tallissani olevassa ahjossa. Möykyistä tulee hyviä verkonpainoja.

Vierailija
37/43 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkään ei ole kuin bioastia, sekajäte- ja kartonginkeräyslaatikko. En lähde jokaisen leviterasian kanssa juoksemaan pitkin kaupunkia ja etsimään keräyspistettä muoville. Lasit kerään yhteen ja vien keräyspisteeseen, samalla reissulla myös metalliset kannet, edellyttäen että lasia ja metallia on sen verran, että kannattaa lähteä niitä kuskaamaan. Yksittäiset menevät sekajätteeseen. 

Lehtiä kerään aina muutaman kassillisen ja ajan sitten paperinkeräyslaatikolle. Meillä oli pitkään oma paperinkeräyslaatikko, mutta jätefirma väitti, ettei niin pienestä taloyhtiöstä (14 asuntoa) tule niin paljon jätepaperia, että laatikko kannattaisi pitää. Ja kuitenkin lähes aina piti soittaa jätefirmaan, että tyhjentävät laatikon, kun se pursuu yli eikä kansi mene kiinni.

Sekajätteeseen menee minulta kyllä varmasti sellaista jätettä, jonka voisi lajitella johonkin muualle, mutta minäkin kapinoin sitä vastaan, että kaikki jätteet melkein pitäisi ensin tiskata, ennen kuin ne kelpaavat kierrätykseen. Ei pienessä asunnossa ole edes sellaisia tiloja, että kierrätystavaraa voisi säilöä. Ja ajan myötä tiskatutkin jätteet alkavat haista, joten ei kiitos.

Vierailija
38/43 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääkaupunkiseudulla asuvat voivat perehtyä aiheeseen täältä: https://www.hsy.fi/fi/asukkaalle/lajittelujakierratys/lajitteluohjeet/muovi

Ja kaikki yleisten ekopisteiden/ kierrätyspisteiden osalta täältä: http://rinkiin.fi/kotitalouksille/lajitteluohjeet/#pakkausjatteiden-lajittelu

Vierailija
39/43 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi jessus mitä säätämistä?

Minulla on pihalla 200l tynnyri jossa poltan kaiken palvan jätteen. tuhkat ovat hyvää lannoitetta nurmikolle ja auttaa lumen sulatuksessa keväällä.

Metallit sulatan möykyksi, tallissani olevassa ahjossa. Möykyistä tulee hyviä verkonpainoja.

Voisikin vetäistä sellaisen pysyvän tynnyrin tuohon Mannerheimintien varteen. Siitä olisi naapurustolle iloa poliiseja myöten.

Vierailija
40/43 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoraan roskapussiin. Menee välillä vanhentunut rahkakin avaamatta roskiin.