Miten vanhana olette uskaltaneet tulla raskaaksi?
Yritin hiljattain jutella lääkärin kanssa asiasta, mutta lääkäri vain totesi että lapset tulee hankkia nuorena joten keskustelu loppui siihen. Tiedän tietenkin, että riskit lisääntyvät iän myötä ja olisinkin mieluummin tullut äidiksi parikymppisenä jos se olisi silloin ollut mahdollista. Missä iässä itsellänne menee raja, milloin uskaltaisitte vielä hankkia lapsia? Onhan niitä yli 40-vuotiaitakin jotka synnyttävät, mutta itse stressaisin koko raskauden ajan kaikkea mikä voi mennä pieleen sekä lapsen että oman terveyden kanssa tuossa iässä. Missä iässä on mielestänne vielä suhteellisen riskitöntä tulla raskaaksi?
Kommentit (31)
Raskauduin 39v ja lapsi oli down, joka abortoitiin. Uudestaan siten, että synnytin kun olin 41v. Muut 25, 31 ja 33v.
Sain neljnnen lapsen 36-vuotiaana ja viidennen 42-vuotiaana. Hyviä ikiä oli vielä nämä, mutta en enää kuopuksen jälkeen harkinnut uutta lasta. Nyt kuopuskin on jo pian 15-vuotias.
Eiköhän tämä ole henk.koht. asia. Olen 42v ja se juna meni jo. Ensinnäkin lapsiluku on täynnä ja lapset ovat jo reippaasti toisella kymmenellä. En jaksaisi tässä iässä vauvanhoidon sitovuutta ja mahd. yövalvomista vaikka olen terve ja hyväkuntoinen.Enkä halua olla 60v lapsen saavuttaessa täysi-iän.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tämä ole henk.koht. asia. Olen 42v ja se juna meni jo. Ensinnäkin lapsiluku on täynnä ja lapset ovat jo reippaasti toisella kymmenellä. En jaksaisi tässä iässä vauvanhoidon sitovuutta ja mahd. yövalvomista vaikka olen terve ja hyväkuntoinen.Enkä halua olla 60v lapsen saavuttaessa täysi-iän.
Sama, en halua olla noin 60v, kun lapset täysi-ikäisiä. Siinähän on tavallaan yksi sukupolvi jäänyt pois välistä, koska yleensä isovanhemmat ovat noin 70v, kun lapsi on täysi-ikäinen. Aika vähän aikaa saa tuollainen lapsi omia isovanhempiaan tuntea.. Itse olen 29v,äitini 58v ja mummini 85v. Toinen mummi 75v. Kaikki isovanhemmat elossa 30-vuotiaana. Jos saa lapsen 40+; niin siinähän on miesten eliniän puolesta ihan hyvä tilastollinen riski ettei ko. lapsella ole edes isää enää minun ikäisenäni. Tai isä olisi 80v!
Olisin tehnyt lapset kolmekymppisenä, mutta luonto päätti toisin. Ensimmäinen tuli luomuna 35-vuotiaana, toinen hoidoilla 39-vuotiaana. Mitään vikaa tai syytä hedelmättömyydelle ei löytynyt. Arpapeliä mitä vanhemmaksi tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama, en halua olla noin 60v, kun lapset täysi-ikäisiä. Siinähän on tavallaan yksi sukupolvi jäänyt pois välistä, koska yleensä isovanhemmat ovat noin 70v, kun lapsi on täysi-ikäinen. Aika vähän aikaa saa tuollainen lapsi omia isovanhempiaan tuntea.. Itse olen 29v,äitini 58v ja mummini 85v. Toinen mummi 75v. Kaikki isovanhemmat elossa 30-vuotiaana. Jos saa lapsen 40+; niin siinähän on miesten eliniän puolesta ihan hyvä tilastollinen riski ettei ko. lapsella ole edes isää enää minun ikäisenäni. Tai isä olisi 80v!
No hienoa, jos kaikki on pedattuna kaksikymppisenä perheen perustamiselle. Ei mulla vaan ollut. Sain kaksi lasta vähän vanhempana. Elämä yllätti kuitenkin erolla ja epävarmalla työtilanteella. Jos olisin tehnyt lapset nuorempana, voisi heidän elämänsä olla vielä epävakaampaa. Nyt rakastan seesteisempää elämää, olen saanut etäisyyttä koulukiusaamisvuosiin ja arvostan elämää sen monimuotoisuudessaan.
Esikoinen kun olin 24 ja nyt toinen kun olen 34.
35 vuoden jälkeen en enää, eli lapsiluku olkoon nyt täynnä. En halua elää pikkulapsiarkea kovin iäkkäänä ja haluan myös elää sitä itsenäistä elämää mahdollisimman hyväkuntoisena, kun lapset siis isoja.
Mä suhtaudun joka raskauteen aina vaan pelokkaammin, vaikka olenkin nuori. Jos kaikki on mennyt näin monta kertaa hyvin niin tuntuu että kohta sen on vaan pakko kosahtaa. Uskaltaakohan ensimmäisen tehdä herkemmin 40-vuotiaana kuin viimeisen?
Vierailija kirjoitti:
Esikoinen kun olin 24 ja nyt toinen kun olen 34.
35 vuoden jälkeen en enää, eli lapsiluku olkoon nyt täynnä. En halua elää pikkulapsiarkea kovin iäkkäänä ja haluan myös elää sitä itsenäistä elämää mahdollisimman hyväkuntoisena, kun lapset siis isoja.
Mulla samaan tyyliin. Esikoinen kun olin 26 ja toinen ennen 30 vuotta. Tyhmää tehdä lapset vasta 40 tienoilla JOS on mahdollista tehdä aiemmin. 35 ehdoton rajapyykki. En ole niin tyhmä ja itsekäs että vaarantaisin terveyteni JA lapsen terveyden.
ei hemmetti autocorrecti :´)
siis punahukka ja refluksi.