Ei kai kukaan alle 50-vuotias kuvittele saavansa eläkettäkin vielä joskus?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en mä ainakaan kuvittele. Olen 40 ja säästänyt vanhuuden varalle jo viimeiset 10 vuotta.
Miksi kuvittelet, että et saisi aikanasi eläkettä? Suomen eläkesysteemi valittiin maailman toiseksi parhaaksi ja kaikkein vakavaraisimmaksi.
Koska osaan laskea.
Onneksi salkku on sillä mallilla että voin jättää työelämän jo ennen 50v synttäreitä.
En minä ainakaan odota saavani eläkettä. Suuret ikäluokat ovat pian eläkkeellä ja imevät kyllä systeemin kuiviin ja sille ei voi mitään kun heitä on niin paljon ja äänestävät omaa etuaan. Ehkä sitten kun he kuolevat saadaan eläkesysteemi taas kuntoon.
M41v kirjoitti:
Enköhän saa sairas tai työkyvyttömyyseläkettä ,tuskin normaalia eläkettä ikinä.
Et tule saamaan koskaan.
T. sairas ja työkyvytön, eläkevakuutusyhtiön parantama työtön
Tavikset ja köyhät tuskin saa mitään. Rikkaat porskuttaa kuten ennenkin eikä maksa edes veroja mistään...
Vierailija kirjoitti:
Tavikset ja köyhät tuskin saa mitään. Rikkaat porskuttaa kuten ennenkin eikä maksa edes veroja mistään...
Keskituloiset ja rikkaat maksavat kaiken.
Alle 25ke vuodessa tienaavat ovat kaikki nettosaajia.
Vai haluatko perustella kantaasi jotenkin?
Luulen etta systeemia kiristetaan edelleen. Omaelakeika 68v, olen -88 syntynyt. En usko etta paasen ennen 70v elakkeelle.
En usko etta elakkeeet ovat samanlaisia silloin 40v paasta. Osa-aikaelakkeet yleistyy jne. Systeemi on kovilla kun suuret ikaluokat siirtyy aikaisin elakkeelle ja heidan tyoelakkeensaelakkeensa ovat suuria. Talla hetkella tyoelakkeelle siirtyvan suomalaisen miehen elake on keskimaarin 2200€/kk mika on todella paljon.
En asu Suomessa ja minulla on yksityinen elake. En laske senkaan varaan, vaan kerrytan omaisuuttani minka kerkean. Onneksi on hyva palkka.
Jos tyollisyys ei tasta enaa kauheasti putoa niin nykyinen systeemi kylla kestaa tilanteen.
Joskus näen unissani olevani samaan tapaan vireä eläkeläinen kuin isovanhempani 80-luvulla. Sitten herään.
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan odota saavani eläkettä. Suuret ikäluokat ovat pian eläkkeellä ja imevät kyllä systeemin kuiviin ja sille ei voi mitään kun heitä on niin paljon ja äänestävät omaa etuaan. Ehkä sitten kun he kuolevat saadaan eläkesysteemi taas kuntoon.
Suuret ikäluokat eivät ole eläkkeellä pian vaan nyt. Nuorimmat täyttävät tänä vuonna 67 vuotta, vanhimmat 72 vuotta.
Ei sen väliä. Pääasia, että ahne sukupolvi sai hyvän elämän!
Tämä "Et saa koskaan eläkettä" on äärimmäisen suosittu dystopia Suomessa. Sen hokijoilla on varmasti vilpittömän paha tarkoitus saada toisten tulevaisuus näyttämään surkealta, mutta faktapohjaiseen perusteluun eivät tiedot riitä. Heitellään vain löysiä pläjäyksiä siitä, että rahat loppuu milloin mistäkin syystä.
Aina puhuttiin, että tulee eläkepommi, kun suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle. No nyt ne kaikki jäljellä olevat noin 350.000 ovat olleet jo tovin eläkkeellä, eikä pommia tullut.
Olin pitkään vajaakuntoinen työnhakija. Vuosikaudet, joka käynnillä pohdittiin virkailjan kanssa, kun vaihtoehdot oli nolla tuntia tai sitten 40tuntia/vko. Minä ja moni muu olisi ollut valmis osa-aikatyöhön. Mutta se vaan ei ollut mahdollista. Sitten jouduinkin eläkkeelle.
Voisin yhä tehdä osa-aikatyötä, mutta miksi ottaa taloudellinen riski?
Karhuaisivat vielä takaisin sen pienen takuueläkkeenkin.