Ei kai kukaan alle 50-vuotias kuvittele saavansa eläkettäkin vielä joskus?
Kommentit (32)
Toivon saavani, mutta varustaudun siihen että en saa.
Miksi en saisi? Minulla on noin 15 vuotta eläkeikään ja uskon saavani ihan sen eläkkeen, minkä laskelmat osoittavat. Nythän eläkerahastot kehittyvät hienosti ja jos työllisyysaste saadaan nousemaan, niin rahastoon sijoittavia tulee lisää.
Kun olin nuorempi, en jaksanut uskoa saavani eläkettä aikanaan, kun puhuttiin eläkepommista. No, ei sitä pommia tullutkaan.
No en mä ainakaan kuvittele. Olen 40 ja säästänyt vanhuuden varalle jo viimeiset 10 vuotta.
Pitäisi reippaasti parantaa suurperheiden etuuksia, vaikka kunnon verovähennyksillä kolmannesta lapsesta alkaen. Se parantaisi mahdollisuuksia selvästi.
Miten Sipilän hallitus on tähän asti hoitanut perhepolitiikkaa?
Vierailija kirjoitti:
No en mä ainakaan kuvittele. Olen 40 ja säästänyt vanhuuden varalle jo viimeiset 10 vuotta.
Miksi kuvittelet, että et saisi aikanasi eläkettä? Suomen eläkesysteemi valittiin maailman toiseksi parhaaksi ja kaikkein vakavaraisimmaksi.
Minä saan jo.
Työkyvyttömyyseläkettä :(
N45
Vierailija kirjoitti:
Miksi en saisi? Minulla on noin 15 vuotta eläkeikään ja uskon saavani ihan sen eläkkeen, minkä laskelmat osoittavat. Nythän eläkerahastot kehittyvät hienosti ja jos työllisyysaste saadaan nousemaan, niin rahastoon sijoittavia tulee lisää.
Kun olin nuorempi, en jaksanut uskoa saavani eläkettä aikanaan, kun puhuttiin eläkepommista. No, ei sitä pommia tullutkaan.
valtion velan velkojat tyhjentää eläketilit siinä vaiheessa kun tulee maksun aika.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, mistä joku on saanut päähänsä, ettei saisi eläkettä aikanaan. Mikään laskelma tai skenaario ei tue tuollaista pessimismiä.
Vaikka olisikin eläkeikä mahdollista, niin todennäkösesti kuolen työntekoon sitä ennen.
Suomalainen eläkejärjestelmä tulee radikaalisti muuttumaan seuraavien vuosikymmenten aikana. Itse oletan sen loppuvan, kansantalous ei vaan kestä sitä kuormaa eikä veronmaksajia ole tarpeeksi tulevia eläkkeitä kustantamaan. Jokainen pärjätköön omillaan ja varautukoon vanhuuteen jo nuorempana.
Jotenkin huvittavaa, miten monet luulevat "säästävänsä" itselleen eläkettä vanhuutta varten. A) Eläke ei ole säästötyökalu eikä sitä voi ns. säästää (nyt maksettavat eläkemaksut menee nykyisten eläkeläisten elättämiseen), ja B) koko järjestelmä vetelee jo nyt viimeisiään.
Herätkää!
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi reippaasti parantaa suurperheiden etuuksia, vaikka kunnon verovähennyksillä kolmannesta lapsesta alkaen. Se parantaisi mahdollisuuksia selvästi.
Ehhehheh.
Juu ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
valtion velan velkojat tyhjentää eläketilit siinä vaiheessa kun tulee maksun aika.
Eläkerahastot ovat riippumattomia valtiosta. Ei niillä voi maksaa valtion velkoja.
Enköhän saa sairas tai työkyvyttömyyseläkettä ,tuskin normaalia eläkettä ikinä.
Tiedän, että se on todennäköistä. Voin vaikkapa viedä itseltäni hengen ennen sitä, niin sitten ei haittaa.
Mä olen 44 vuotias, enkä ole koko asialle koskaan ajatustakaan antanut. Ehkä nyt.. Se ja sama.
Mulle on yks hailee, jään pois työelämästä siinä vaiheessa kun haluan ja tulen pienellä toimeen. Ihan kuten nyt työelämässäkin. Onneksi mulla on varakas mies ja jos ei ole, niin messevä omaisuus.
Eläkkeitä varmasti maksetaan, mutta järjestelmää kiristetään koko ajan ja eläkkeet pienenevät. Jos jonain päivänä eläkejärjestelmä romahtaa, on kotirouvien varsinkin syytä olla huolissaan elleivät ole rikkaita kotirouvia. Sitten ei makseta edes sitä pientä takuueläkettäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehhehheh.
Juu ei.
Sipilä sompaili tämän asian siten, ettei suomalaisten tarvi hankkia kuin kaksi omaa lasta ja maksaa veroja kolmen lapsen edestä koska kolmas lapsi on se Sipilän kartanolle kiirehtinyt ikuinen 17-vuotias muskelipoika.
Vierailija kirjoitti:
Miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa sinulle siitä, että teet kakaroita? Kukin tekee lapsia oman taloudellisen tilanteensa mukaan.
Määrittele myös ne verovähennykset - miten ne käytännössä toteutetaan, jos teet kolme lasta peräjälkeen olematta välillä töissä - pitäisikö yhteiskunnan maksaa sinulle tonni / lapsi kuukaudessa - verottomana?
Näköjään aika moni av- mamma luulee kun aina "kotirouva" keskusteluissa tähän vedotaan😂