17-vuotias suomalaispoika kuoli Alpeilla
Ihan kamala tapaus, ja taas 17-vuotias. :(
http://m.iltalehti.fi/ulkomaat/201702232200075515_ul.shtml?orig_ref=htt…
(toivon että linkki toimii, olen puhelimella..)
Kommentit (56)
Hirveä uutinen, mutta en ikinä menisi kielletylle alueelle alpeilla. Nuorena lomailtiin alpeilla varmaan 2 tai 3 kertaa. Hiihtolomalla olivat siis varmaan. Itku tulee perheen tilanteen puolesta. Mutta miksi menivät pois turvalliselta rinnealueelta, en käsitä, miten ihmiset ovat toisaalta hirveitä riskinottajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö mennä laskettelemaan kielletelly alueelle. Sillä tuskin tuollaisia kuoppia on virallisilla rinteillä.
He olivat hiihtämässä.
Laskettelemassa olivat ainakin IS:n mukaan.
Minua ärsytti kun siinä IS:n uutisessa ei kerrottu, millaisella alueella onnettomuus tapahtui. Ei siis varmistettu, ettei nyt normaalirinteessä ollut tämä, piti itse olettaa niin.
Voi ei :( älkää ottako turhia riskejä luonnon kanssa, ihmiset, luonto voittaa kyllä niin halutessaan.
Vierailija kirjoitti:
Hirveä uutinen, mutta en ikinä menisi kielletylle alueelle alpeilla. Nuorena lomailtiin alpeilla varmaan 2 tai 3 kertaa. Hiihtolomalla olivat siis varmaan. Itku tulee perheen tilanteen puolesta. Mutta miksi menivät pois turvalliselta rinnealueelta, en käsitä, miten ihmiset ovat toisaalta hirveitä riskinottajia.
Alpeilla hiihtokeskusten rinteillä hissiyhtiöllä on vastuu niiden turvallisuudesta. Muu alue on tavallista luontoa. Kyllä siellä saa liikkua ellei ole luonnonsuojelualuetta tai yksityistä maata. Kesällä patikoiden ja talvella suksilla. Ihan samalla tavalla kuin Suomessakin saa mennä metsään hiihtelemään tai vaeltaa tuntureilla. Luonnossa liikkuessa vastuu on itsellä. On se kumma kun jotkut ihmiset ovat niin laitostuneita etteivät käsitä että meillä on oikeus ja vapaus päättää omista tekemisistämme.
Varakkaiden harrastukset ovat joskus riskialttiita, raha ei takaa turvallisuutta.
Ei edes på svenska.
Ei noudattanut sääntöjä, otti riskin. Taisi olla isukkikin mukana sääntörikkomuksessa. Hirveä tilanne silti, mutta herättäisi enemmän sympatiaa jos ei olisi tarkoituksella uhmannut kohtaloa.
Ihan sama kuin joku menisi heikoille jäille vaikka rannassa on iso kyltti, että älä mene heikoille jäille. Itsemurhahan se on, ehkä tässäkin tapauksessa oli tarkoituksellista?
Vierailija kirjoitti:
Varakkaiden harrastukset ovat joskus riskialttiita, raha ei takaa turvallisuutta.
Ei edes på svenska.
Eikä edes på Thailand.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei edes på svenska.Eikä edes på Thailand.
Lol, tsekkaas mokas!
ei välttämättä ollut kielletyillä alueilla ollenkaan. Jossain Alpeilla voi varmasti railoja revetä ihan missä vaan, ja lumi on ollut siinä päällä paksuna, niin ettei kukaan ole huomannut koskaan mitään.
Parempi pysyäkin suomessa. Iso maa isot riskit, pieni maa pienet riskit. Ei tuossa ole voinut tehdä mitään, paitsi jos olisi itse heittäytyny pojan perään ja saanut kaivettua hänet ylös lumen alta. Mutta sehän ei ollut mahdollista. Ihmettelen silti ettei illalla kaivettu poikaa pois, vaan mentiin nukkumaan...no jaa.
Olikohan matkalla mukana sisaruksia, jos heitä on?
Voimia omaisille.
Ihan hirveää. Voimia perheelle & ystäville <3
Eikös näitä rikkaita kuole joka talvi Alpeilla hiihtolomillaan? Muistan muitakin tapauksia. Ongelma saattaa olla se että rahaa on enemmän kuin kokemusta ja harjoittelua kys. lajissa. Perustreenaaminen on niin tylsää, mutta juuri sillä toistolla saavutetaan sitä varmuutta. Sama koskee sukellusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei edes på svenska.Eikä edes på Thailand.
Lol, tsekkaas mokas!
i Thailand? Hos Khao Lak?
Är du nöjd?
Todella koskettava onnettomuus. Ymmärrän ihmisen uteliaisuudeen onnettomuuksia kohtaan mikä sai minutkin avaamaan tämän ketjun mutta mikä saa ihmisen kommentoimaan ilkeästi tähän ja/tai vertaamalla tsunamiin? Ilmeisesti kateus kun itsellä on vain unelma Alppiretkistä tai Thaimaan rantalomista. Silti käsittämätöntä.
Nuo kuilut lumen alla on oikeesti helvetillisiä. Ne on siellä ja niitä ei näe ja kun astuu väärään paikkaan, romahtaa maa alta. Olin itse Sveitsin alpeilla kun vastaavanlainen onnettomuus tapahtui v. 1999. Silloin menehtyi saksalainen mies.
Isä ja poika olivat ihan omasta halustaan lähteneet rinteiden ulkopuolelle. Varoituksia on paljon tuolla alueella. Olen asunut lähistöllä ja tiedän miten vaarallista tuolla on jos ei tunne reittejä. Ehkä olisi kannattanut miettiä kahdesti.
Mua on ahdistanut koko eilisen illan tämä tapaturma, eikä mies kotona oikein tuntunut tarjoavan empatiaa. Kirjoitan nyt tänne.
En tiedä miksi mä koen niin voimakasta surua tästä tragediasta... Ajattelen itseäni äitinä kaivamassa lastani lumen alta esiin vaikka tiedän, että hän ei ole enää hengissä...
Jossain nettiuutisessa luki eilen, että pojan vanhemmat auttoivat pelastustöissä.
Ja miten on kulunut se löytymistä edeltänyt yö kun vanhemmat tietävät, että oma lapsi oli pakko jättää lumen alle vaikka saattaa olla elossa, koska etsinnät olivat niin vaarallisia.. :(
Ehdottomasti ei pidä syyttää vanhempia, kyseessä oli lähes aikuinen ihminen jolla on jo perusvarovaisuus ja kyseinen kohta olisi ollut mahdotonta ennakoida, paitsi ainoa vaihtoehto olisi ollut menemättä alpeille.
Lumivyöryistä on varoiteltu koko ajan, mutta missään medioissa ei lue, että tällaiset lumen alaiset railot olisivat lisääntyneet..
Kun menettää lapsensa kun lapsi on iässä, jossa lapsuus on ohi ja koko elämä on alkamassa, ei siitä pääse varmasti yli. Ihan jokaisena vuoden päivänä halaan omaa teiniäni ja mietin, että voi kun saisi pitää hänet aina. Lapseni kaveri menehtyi auto-onnettomuudessa pari vuotta sitten, oli 12-vuotias. Siinäkin iässä on jo ottanut lapsen tavallaan itsestäänselvyytenä, ja suunnitellut lapsen tulevaisuutta ja pääsee vanhempanakin vähän helpommalla eikä välttämättä ole enää niin ylihuolehtivainen. Vanhemman pitää ymmärtää irtautua lapsestaan ja päästää irti, ja juuri niin tämän pojan vanhemmat ovat tehneet, ja siitä varmasti se syyllisyys tuleekin."Ei olisi pitänyt mennä sinne", tai "miksi en äitinä ollut mukana". Ei varmasti kulu päivääkään, etteivätkö pojan vanhemmat syyttäisi itseään,etenkin isä.. Voi kun voisi välittää viestin näille vanhemmille, että he eivät olisi mitään voinee tehdä toisin, ja että syyllisyyden tunteetkin kuuluvat läheisen kuoleman käsittelyyn. <3
Noille vapaalasku/-hiihtoreiteille on kyllä hyvästä syystä pääsy vain omalla vastuulla. Toivottavasti se on ollut tiedossa. Reitit valvomattomia ja tarkastamattomia, eli juuri lumivyöryt ja tuollaiset rotkot ovat täysin mahdollisia.
Olen usein lasketellut Italian Alpeilla ja merkityt rinteet/ladut ovat hyväkuntoisia ja turvallisia, pienet lapsetkin sieltä laskevat.