Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiedän, että on typerää olla kateellinen ns. "sossupummille", mutta

Vierailija
23.02.2017 |

kyllä vähän välillä tunnen katkeruutta, kun totaaliyh, joka ei ole päivääkään tehnyt töitä elelee huomattavasti leveämmin, kuin mihin meillä oli pikkulapsiaikana varaa ja kävimme kuitenkin molemmat töissä.

Pikkuvauvan kanssa tarvitsee uuden kolmion, vaikka asuvat kahdestaan. Lisäksi saivat uudet rattaat, turvakaukalon, pinnasängyn ja kotiakin on ollut varaa sisustaa kivan näköiseksi eikä ole huonekaluja tarvinnut ostaa käytettynä. Ilmeisesti tähän vaikuttaa jollain tapaa se, että äiti on itsekin edelleen lastensuojelun jälkihuollon piirissä ja rahaa tunnutaan jakavan erittäinkin avokätisesti. On kuitenkin kertonut, ettei saa apua esimerkiksi omilta vanhemmiltaan/sukulaisiltaan. Kyseinen neiti oli kerran järkyttynyt siitä, että palkastani jää vain vajaa 2000€ käteen verojen jälkeen, kun hän saa tukien muodossa enemmän vaikkei tee mitään. Ehkä eniten suututtaa juurikin tuo leveily, kun on uutta sitä ja tätä, eikä mitään käsitystä siitä kuinka paljon töitä pitäisi tehdä sen eteen, että itse tienaisi samanlaisen summan rahaa...

Toisaalta lohduttaa se, että itse ei tarvitse asua vuokralla ja palkkakin nousee pikkuhiljaa, toisinkuin sosiaalituet. Mutta ei kyllä mene mun jakeluun siltikään, mihin ihmeeseen sitä kolmiota tarvitsee ja miksi ihmeessä yhteiskunnan se täytyy kustantaa?

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sä voit tietää millaisessa pikavippikierteessä hän on tai kuinka hyvätuloinen on lapsen isä. Elä ja anna toisten elää.

Vierailija
2/56 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä sä voit tietää millaisessa pikavippikierteessä hän on tai kuinka hyvätuloinen on lapsen isä. Elä ja anna toisten elää.

Pikavippikierteestä en tiedäkään, mutta lapsen isästä ei taida olla äidillä itselläänkään hajua. Ainakaan ei häneltä penniäkään rahaa saa, kun ei ole missään tekemisissäkään. Ja toisaalta, en kyllä näe syytä, miksi joku väittäisi saavansa tukien muodossa rahaa, jos rahat ovat oikeasti omasta takaa. Tai ehkä jos ne nyt on jostain itsensä myymisestä tmv. niin sitten helpompi sanoa, että sossu kustantaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kuin näen tuon kadehtimasi ihmisen todelliset tulot, en usko tarinaa. Joko sinä värität sitä tai sinulle ei ole kerrottu totuutta tuttavasi tuloista. Sossun rahoilla ei eletä noin leveästi.

Vierailija
4/56 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossupummeja on aivan liikaa ja johtuu vain liian suurista tuista joita saa vaikkei ole niiden rahoittamiseen ikinä osallistunut. 

Sossutuet vastikkeellisiksi niin kaikki voittavat paitsi ammattipummit ja Suomeen loisimaan tulleet mamut.

Vierailija
5/56 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan saanut aikoinani sossusta mitään pienen lapsen yhoona, koska vähensivät siitä elatustuen ja lapsilisät. Sain työmarkkinatuen ja asumistuen kelasta ja nuo. Siinä kaikki. Hyvin kyllä pärjättiin niilläkin, mutta n. 1200€ kk josta maksoin kaikki laskut ja asumiskulut. Eli satuja kerrot.

Vierailija
6/56 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap voit lohduttautua sillä, että vaikket nyt sattunutkaan syntymään kelvottomille vanhemmille, kuten ystäväsi, ehkä saat jonain päivänä potkut, eikä kukaan enää keski-ikäisenä palkkaa sinua. Tai ehkäpä olet niin onnekas, että sairastut syöpään, saat aivoinfarktin, tai joudut johonkin onnettomuuteen, jolloin olet yhteiskunnalle hyödytön. Tällöin pääset sitten sinäkin rahakasan päälle istumaan, kun yhteiskunnan tukia nostat :) Kenenkään ei kannata kuvitella olevansa täysin suojassa tilanteelta, jolloin on yhteiskunnan tukien varassa.

Vierailija
7/56 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kyllä vähän välillä tunnen katkeruutta, kun totaaliyh, joka ei ole päivääkään tehnyt töitä elelee huomattavasti leveämmin, kuin mihin meillä oli pikkulapsiaikana varaa ja kävimme kuitenkin molemmat töissä.

Pikkuvauvan kanssa tarvitsee uuden kolmion, vaikka asuvat kahdestaan. Lisäksi saivat uudet rattaat, turvakaukalon, pinnasängyn ja kotiakin on ollut varaa sisustaa kivan näköiseksi eikä ole huonekaluja tarvinnut ostaa käytettynä. Ilmeisesti tähän vaikuttaa jollain tapaa se, että äiti on itsekin edelleen lastensuojelun jälkihuollon piirissä ja rahaa tunnutaan jakavan erittäinkin avokätisesti. On kuitenkin kertonut, ettei saa apua esimerkiksi omilta vanhemmiltaan/sukulaisiltaan. Kyseinen neiti oli kerran järkyttynyt siitä, että palkastani jää vain vajaa 2000€ käteen verojen jälkeen, kun hän saa tukien muodossa enemmän vaikkei tee mitään. Ehkä eniten suututtaa juurikin tuo leveily, kun on uutta sitä ja tätä, eikä mitään käsitystä siitä kuinka paljon töitä pitäisi tehdä sen eteen, että itse tienaisi samanlaisen summan rahaa...

Toisaalta lohduttaa se, että itse ei tarvitse asua vuokralla ja palkkakin nousee pikkuhiljaa, toisinkuin sosiaalituet. Mutta ei kyllä mene mun jakeluun siltikään, mihin ihmeeseen sitä kolmiota tarvitsee ja miksi ihmeessä yhteiskunnan se täytyy kustantaa?

Miten niin sosiaalituet ei nouse?

Vierailija
8/56 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossupummin elämä on kyllä huoletonta, tosin mitään ei saa itse omistaa. T: Ex-sossupummi.

Vierailija
9/56 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä sitä yh saisi jonkinverran tienata töissäkäyden, että on yksin varaa maksaa kaupungissa kolmion vuokraa. Kolmioiden vuokrat kun taitavat olla +700€ pienemmilläkin paikkakunnilla ja kaupungeissa varmaan vähemmän tarjontaa alle 900€? Ei ainakaan täällä...

Kyllähän noista tuista äkkiä kertyy iso summa rahaa, jos kaikki pakolliset menot maksetaan ja jäljelle täytyy jäädä vielä käyttörahaakin summa x.

Itseäni ärsyttää eniten se, että monesti näillä nuorilla tukien varassa eläjillä ei ole mitään käsitystä rahan arvosta. Ja itse ainakin tiedän yhden jälkihuollon asiakkaan, jota tuetaan nimenomaan taloudellisesti (mitään tukea elämänhallintaan ei saa). Kauhulla odottelen, kun hän täyttää 21(?) ja tuo ylimääräinen taloudellinen panostus loppuu, näinköhän alkaa pikavippikierre vai tyytyykö vain elämään niukemmin (esim ilman kalliita salikortteja ym...)

Vierailija
10/56 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kolmion on voinut saada sen takia että niitä kolmioita ei halua sinkut kun on yleensä liian kalliita. Eli pulaa on juuri pienistä kaksioista ja yksiöistä. Vuokratuen määrähän ei riipu asunnon koosta vaan siitä monta henkilöä siinä asustaa. Esim kahdelle henkilölle kustannetaan 800€ vuokra ja ylimenevä osuus menee omaan piikkiin.

Vierailija
11/56 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain aikoinaan kolmion kahdestaan lapsen kanssa. Itse vielä ottivat puheeksi että nyt sinun on sitten muutettava isompaan asuntoon.

Vierailija
12/56 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain aikoinaan kolmion kahdestaan lapsen kanssa. Itse vielä ottivat puheeksi että nyt sinun on sitten muutettava isompaan asuntoon.

Nykyisin ajatellaan, että lapselle on hyvä olla oma huone.

Vierailija
13/56 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha kadehtia. Tekisin mitä vaan saadakseni työpaikan ja tienatakseni itse rahani (ensi viikolla on vihdoin työhaastattelu ja toivon epätoivoisesti saavani sen paikan). Työttömänä sossupummina on a) tylsää ja pitkäveteistä ja lamaannuttavaa b) kiusallinen/häpeällinen olo siitä kuinka joutuu elämään toisten siivellä ja c) melko tiukkaa kuitenkin rahan suhteen. Tuilla pärjää kyllä, en sinänsä valita, mutta ei ne menevät peruselämiseen eli vuokraan, sähköön, puhelimeen, nettiin, ruokaan, lääkkeisiin jne. Ei niillä pahemmin ylimääräistä ostella tai tehdä mitään ihmeempää. Itse esimerkiksi rakastan matkustelua ja matkustelin aiemmin paljon perheen kanssa yms, mutta tuilla ei pysty. Ei edes niin, että säästäisi pikkuhiljaa matkarahaa, koska säästää ei saa - tai siis jos säästät, se vähennetään sitten tulevista tuista. Erittäin stressaavaa mielestäni ihan muutenkin, tykkäisin siitä, että aina olisi pahan päivän varalle tilillä rahaa edes jokusia satasia.

Lopuksi vielä täytyy todeta, että kertomasi ei kuulosta ihan todelta. Ehkä tuttavasi liioittelee tai valehtelee tai sitten itse kateuksissasi käytit värikynää kertomuksessasi. Itse ainakin tunnen yh-äidin ja autan häntä lastenhoidossa pari kertaa viikossa ja ei, ei elä mitenkään kadehdittavan leveästi todellakaan. Muutenkin nämä tarinat siitä kuinka älyttömän rikasta elämää sossupummit viettävät ovat lähes poikkeuksetta potaskaa ja välillä törmään itsekin siihen, että tutut ihmiset ovat uskoneet näitä juttuja ja kuvittelevat taloudellisen tilanteeni hyväksi vaikkei se ole totta.

Vierailija
14/56 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ollu teinin yh ja asuttiin kaksiossa. Tipuin myös työmarkkinatuelle enkä sossusta saanut kuin muutaman kympin silloin kun oli sähkölasku maksettavana. Huonekaluja ei ollut varaa ostella, eikä myöskään matkusteltu yhtikäs mihinkään. Siinä tilanteessa en todellakaan edes haaveillut kolmiossa asumisesta ja tuskin olisin siihen mitään tukia edes saanut. Kiitollinen silti olin kaikesta tuesta, mitä yhteiskunnnalta sain: ei tarvinnut kärsiä nälkää ja oli katto päänpäällä kunnes pääsin taas jaloilleni.

Ärsyttää suunnattomasti nämä, jotka ovat kateellisia jopa huostaanotetulle teini-äidille.

Vierailija
15/56 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisiko mieluummin miettiä miksi meillä on niin huonot palkat?? Mun mielestä on hyvä että sossu turvaisi kaikkien elämän, mutta tietty palkan pitää sitten olla korkeampi. Meillä vaan sattuu olemaan helvetin surkeat palkat suomessa.

Vierailija
16/56 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska tämä äiti on jälkihuoltonuori, hänelle on  vuosien saatossa kertynyt itsenäistymisvaroja, joilla hän on voinut ostaa esimerkiksi uusia huonekaluja ja vauvalle uudet vaunut, joten kyse ei ole "sossutuesta". Asumiskuluina Kela hyväksyy toimeentulotukilaskelmassa kahdelta hengeltä 708 €/kk. Asumistuessa on erilaiset rajat.

Vierailija
17/56 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se on että paskasta vanhemmuudesta on se etu että kun lapsi tulee täysi-ikäiseksi lastensuojelun jälkihuolto huolehtii että rahat riittää elämiseen ja asunnot ja huonekalut järjestyy heti. Ei tartte vanhempien huolehtia että millä se nuori elää eikä nuoren tarvitse ottaa lainas syödäkseen.

Toista se on silloin kun vanhemmuus on sujunut normaalisti eikä lapsi ole ollut teininä ls asiakas. Tällöin esim nuori 18 vuotta täyttänyt odotetaan elättävän täysin itse itsensä ja mitään apua ei tipu vaikka venhampi itse saisi toimeentulotukea eli ei pysty elättämään yhtään lastaan. Lapsen on otettava heti lainaa ( opintolainaa) jotta saisi edes ruuat ja vaatteet ostettua. Ei sillä 97€ opintorahalla kateta yhden täysi-ikäisen elinkustannuksia. Jos nuori olisi syrjäytynyt luuseri eikä opiskelija niin hän saisi sossusta tuon opintorahan lisäksi 250€ toimeentulotukia.

Vierailija
18/56 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin ajatellaan, että lapselle on hyvä olla oma huone.

Jaa, taitaa käytännöt olla muuttuneet. Muutama vuosi sitten tuki laskettiin neliöiden mukaan ja meillä se riitti nippanappa kaksiossa asumiseen. Itse nukuin olohuoneessa ja lapsella oli oma huone. Nro 14

Vierailija
19/56 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä näitä sossun rahoista kitisijöitä. Mikä estää ap sinua jäämästä tukien varaan? Kuten mainitsit Sinä maksat omasta asunnostasi ITSELLESI ja kerrytät eläkettä ITSELLESI. Mitä kaverillesi jää?

UliuliulimutkunminäuhrijoudunolemaanpakkotöissäjasaankerryttääomaisuuttaULIULI

Vierailija
20/56 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mutta maahan muuttaja yksinhuoltaja sai kaikki mitä pyysi ja ne kannettiin vielä sisälle .Tämä on totta.Tuli uudet huonekalut ,pesukone ym

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yksi