Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tiedän, että on typerää olla kateellinen ns. "sossupummille", mutta

Vierailija
23.02.2017 |

kyllä vähän välillä tunnen katkeruutta, kun totaaliyh, joka ei ole päivääkään tehnyt töitä elelee huomattavasti leveämmin, kuin mihin meillä oli pikkulapsiaikana varaa ja kävimme kuitenkin molemmat töissä.

Pikkuvauvan kanssa tarvitsee uuden kolmion, vaikka asuvat kahdestaan. Lisäksi saivat uudet rattaat, turvakaukalon, pinnasängyn ja kotiakin on ollut varaa sisustaa kivan näköiseksi eikä ole huonekaluja tarvinnut ostaa käytettynä. Ilmeisesti tähän vaikuttaa jollain tapaa se, että äiti on itsekin edelleen lastensuojelun jälkihuollon piirissä ja rahaa tunnutaan jakavan erittäinkin avokätisesti. On kuitenkin kertonut, ettei saa apua esimerkiksi omilta vanhemmiltaan/sukulaisiltaan. Kyseinen neiti oli kerran järkyttynyt siitä, että palkastani jää vain vajaa 2000€ käteen verojen jälkeen, kun hän saa tukien muodossa enemmän vaikkei tee mitään. Ehkä eniten suututtaa juurikin tuo leveily, kun on uutta sitä ja tätä, eikä mitään käsitystä siitä kuinka paljon töitä pitäisi tehdä sen eteen, että itse tienaisi samanlaisen summan rahaa...

Toisaalta lohduttaa se, että itse ei tarvitse asua vuokralla ja palkkakin nousee pikkuhiljaa, toisinkuin sosiaalituet. Mutta ei kyllä mene mun jakeluun siltikään, mihin ihmeeseen sitä kolmiota tarvitsee ja miksi ihmeessä yhteiskunnan se täytyy kustantaa?

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sain aikoinaan kolmion kahdestaan lapsen kanssa. Itse vielä ottivat puheeksi että nyt sinun on sitten muutettava isompaan asuntoon.

Nykyisin ajatellaan, että lapselle on hyvä olla oma huone.

Juu juu, mutta vuokratuet sossusta ja Kelasta riippuu ihan vuokrasta, tuloista ja henkilömäärästä. Esim. kahdelle henkilölle saa vaikka minkäkokoisen jos vuokra on hyväksyttävissä rajoissa. Eikä se kolmio nyt niin hääppönen ole jos vuokra on 800€ ainakaan pääkaupunkiseudulla. Jos vuokra on enemmän ja kyseessä kahden henkilön talous niin ei sitä sossu tue. Ihan hyvä että ne pienemmät asunnot jää niille sinkuille. Esim. sinkku työtön ei voi maksattaa 800€ asuntoa vaan asunto on oltava halvempi ja usein tämän takia myös pienempi kun kolmio.

Vierailija
22/56 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen myös seurannut sivusta vapaaehtoistöissäni työttömien elämää, ja kyllä kauhistuttaa. Aikuisille maksetaan pk-seudulla kallis yksiö ja eläminen, ja laskujen maksamisessa jeesitään. 

Mielestäni meillä pitäisi olla sellainen perustulo, jolla pitää maksaa itse kaikki muu paitsi lääkäri- ja lääkelaskut. Eli että aikuiset tuen tarvitsijat saavat esim. 700 e/kk (pk-seudulla ehkä 800 e), ja sillä rahalla pitää maksaa vuokra, asumisen laskut, ruoka ja muu. Jos ei riitä kalliiseen yksiöön, niin sitten pitää asua kimppakämpässä kavereiden kanssa. Sitten voi etsiä kiva asunnon, kun saa töitä. Perheillä raha tietysti riittäisi ihan kohtuullisen asuntoon, kun jokainen perheenjäsen saisi perustuloa (lapsille jokin pieni oma summa lapsilisän lisäksi).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossupummi kirjoitti:

Turha kadehtia. Tekisin mitä vaan saadakseni työpaikan ja tienatakseni itse rahani (ensi viikolla on vihdoin työhaastattelu ja toivon epätoivoisesti saavani sen paikan). Työttömänä sossupummina on a) tylsää ja pitkäveteistä ja lamaannuttavaa b) kiusallinen/häpeällinen olo siitä kuinka joutuu elämään toisten siivellä ja c) melko tiukkaa kuitenkin rahan suhteen. Tuilla pärjää kyllä, en sinänsä valita, mutta ei ne menevät peruselämiseen eli vuokraan, sähköön, puhelimeen, nettiin, ruokaan, lääkkeisiin jne. Ei niillä pahemmin ylimääräistä ostella tai tehdä mitään ihmeempää. Itse esimerkiksi rakastan matkustelua ja matkustelin aiemmin paljon perheen kanssa yms, mutta tuilla ei pysty. Ei edes niin, että säästäisi pikkuhiljaa matkarahaa, koska säästää ei saa - tai siis jos säästät, se vähennetään sitten tulevista tuista. Erittäin stressaavaa mielestäni ihan muutenkin, tykkäisin siitä, että aina olisi pahan päivän varalle tilillä rahaa edes jokusia satasia.

Lopuksi vielä täytyy todeta, että kertomasi ei kuulosta ihan todelta. Ehkä tuttavasi liioittelee tai valehtelee tai sitten itse kateuksissasi käytit värikynää kertomuksessasi. Itse ainakin tunnen yh-äidin ja autan häntä lastenhoidossa pari kertaa viikossa ja ei, ei elä mitenkään kadehdittavan leveästi todellakaan. Muutenkin nämä tarinat siitä kuinka älyttömän rikasta elämää sossupummit viettävät ovat lähes poikkeuksetta potaskaa ja välillä törmään itsekin siihen, että tutut ihmiset ovat uskoneet näitä juttuja ja kuvittelevat taloudellisen tilanteeni hyväksi vaikkei se ole totta.

Tietenkin voi säästää, rahat pois tililtä ja säästää käteisenä.

Vierailija
24/56 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sain aikoinaan kolmion kahdestaan lapsen kanssa. Itse vielä ottivat puheeksi että nyt sinun on sitten muutettava isompaan asuntoon.

Juu juu, mutta vuokratuet sossusta ja Kelasta riippuu ihan vuokrasta, tuloista ja henkilömäärästä. Esim. kahdelle henkilölle saa vaikka minkäkokoisen jos vuokra on hyväksyttävissä rajoissa. Eikä se kolmio nyt niin hääppönen ole jos vuokra on 800€ ainakaan pääkaupunkiseudulla. Jos vuokra on enemmän ja kyseessä kahden henkilön talous niin ei sitä sossu tue. Ihan hyvä että ne pienemmät asunnot jää niille sinkuille. Esim. sinkku työtön ei voi maksattaa 800€ asuntoa vaan asunto on oltava halvempi ja usein tämän takia myös pienempi kun kolmio.

Hyväksytään myös rajojen yli meneviä vuokria jos ei löydy halvempaa asuntoa. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla on tällainen tilanne monella kun niitä halvempia asuntoja ei riitä kaikille eikä lapsen kanssa oikein voi asua yksiössäkään.

Vierailija
25/56 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sossupummin elämä on kyllä huoletonta, tosin mitään ei saa itse omistaa. T: Ex-sossupummi.

Minusta se on kyllä kaukana huolettomasta! Yhtä hakemusten täyttöä ja perusteluja. Koskaan ettiedä tarkkaan, mitä menoja hyväksytään ja miloin rahat ovat tilillä. Nöyryyttävää olla aikuisena ikään kuin valtion holhouksessa.

Nyt olen onneksi töissä. Vaikka työ onkin raskasta vuorotyötä, on ihanaa, kun tietää tarkkaan etukäteen, milloin palkka tulee tilille. Ei tarvitse toimitella tiliotteita tai anomuksia minnekään ja saa säästääkin ihan miten paljon itse haluaa :)

Vierailija
26/56 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäkää nyt jo ymmärtää, että sossusta ei enää saa perustoimeentulotukea vaan se haetaan Kelasta eli sossutuista puhuminen on menneen talven lumia.

Vierailija
27/56 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs tuttavani on myös lastensuojelun jälkihuollon piirissä. Ennen lasten syntymää kävi töissä, johon ei ollut tarvinnut koulutusta. Kertoi itse saavansa erilaisina tukina saman verran kuin palkkaa aikoinaan. Hän myös itse kertoi, että sossu maksaa kyllä haalarit ja reseptilääkkeet kunhan vain pyytää. En kuitenkaan sanoisi hänen olevan tiukoilla, kun rahaa riittää shoppailuun ja tupakointiin. Myös päivähoito on hänelle ilmaista.

Kieltämättä olen kateellinen, kun itse haaskaan lähes 40 tuntia viikossa paskassa työssä ja maksan aivan kaikki menot omasta pussistani. Kyllä minullekin vapaa-aika kelpaisi, jos vain joku maksaisi edes pakolliset kulut.

Vierailija
28/56 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyväksytään myös rajojen yli meneviä vuokria jos ei löydy halvempaa asuntoa. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla on tällainen tilanne monella kun niitä halvempia asuntoja ei riitä kaikille eikä lapsen kanssa oikein voi asua yksiössäkään.

Siinä saa kyllä vähän tapella ja kehoitetaan muuttamaan halvempaan tai annetaan määräaika johon asti ylisuurta vuokraa hyväksytään. Joskus pitää ihan todistaa että on hakemassa halvempaa kaupungilta. Tosin jos "onni" käy niin voi olla että ei sitä halvempaa tarjota pitkään aikaan. Ja sitten jos mielii joskus saada enemmän käteen kun vaan tuo sossun toimeentulotuki niin ongelmia tulee viimeistään siinä vaiheessa kun oikeus tt tukeen loppuu ja saa vain asumistukea jossa ei oteta huomioon ylisuuria vuokria vaikka itkisit. ( tarkoitan siis tilannetta että saa palkkaa ja ei enää tt tukea)

Vierailija
29/56 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä saa kyllä vähän tapella ja kehoitetaan muuttamaan halvempaan tai annetaan määräaika johon asti ylisuurta vuokraa hyväksytään. Joskus pitää ihan todistaa että on hakemassa halvempaa kaupungilta. Tosin jos "onni" käy niin voi olla että ei sitä halvempaa tarjota pitkään aikaan. Ja sitten jos mielii joskus saada enemmän käteen kun vaan tuo sossun toimeentulotuki niin ongelmia tulee viimeistään siinä vaiheessa kun oikeus tt tukeen loppuu ja saa vain asumistukea jossa ei oteta huomioon ylisuuria vuokria vaikka itkisit. ( tarkoitan siis tilannetta että saa palkkaa ja ei enää tt tukea)

Miten tämä käytännössä toimii? Jos olet ehtinyt asua siinä kalliissa kämpässä kolme viikkoa ja tarjotaankin halvempaa, niin ei muutakun pakkaamaan ja muuttamaan uudestaan? Muuttaminenkin on niin kallista, että aika kurjaa, jos muutenkin sosiaalitukien varassa oleva joutuu vielä tuollaisia ylimääräisiä kustantamaan. Lisäksi on se muuttaminen ylipäätään niin kurjaa, ettei sitä ihan alvariinsa mielellään tee. Tuskin keltään löytyy tuttavapiiristäkään innokasta muuttoapua muutaman viikon välein!

Vierailija
30/56 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin kehottavat etsimään halvempaa asuntoa mutta jos ei halvempaa löydy niin heidän on pakko huomioida asumiskulut täysimääräisenä. Tämä on mainittu ihan toimeentulotukilaissa. Ja tarkoittaa tietysti normaaleja asuntoja, ei mitään liian suurta tai luksusasuntoa aleta maksamaan.

Moni työssäkäyväkin joutuu nykyään hakemaan toimeentulotukea kun asumiskulut on niin suuret.

Vierailija
31/56 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sossupummin elämä on kyllä huoletonta, tosin mitään ei saa itse omistaa. T: Ex-sossupummi.

Aikoinaan kun elin sossupummina niin kyllä minä omistin (omistan edelleen) velattoman asunto-osakkeen.

Vierailija
32/56 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä käytännössä toimii? Jos olet ehtinyt asua siinä kalliissa kämpässä kolme viikkoa ja tarjotaankin halvempaa, niin ei muutakun pakkaamaan ja muuttamaan uudestaan? Muuttaminenkin on niin kallista, että aika kurjaa, jos muutenkin sosiaalitukien varassa oleva joutuu vielä tuollaisia ylimääräisiä kustantamaan. Lisäksi on se muuttaminen ylipäätään niin kurjaa, ettei sitä ihan alvariinsa mielellään tee. Tuskin keltään löytyy tuttavapiiristäkään innokasta muuttoapua muutaman viikon välein!

Toimeentulotukiasiakas voi saada muuttoavustusta eli käytännössä maksetaan muuttoauto kantajineen. Näin tilanteissa, joissa muutto tapahtuu järkevistä syistä eli halvempaan asuntoon yms.

Vierailija
33/56 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannustinloukkuja ei saa kokonaan pois.Työttömien pakottamisessa työpalveluun on taas riski että työnantajat käyttävät ilmaista työvoimaa palkatun sijasta.

Vierailija
34/56 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eiköhän tuo ole aika teoreettista että heti hakemuksen jättämisestä sinulle tarjotaan asuntoa, ainakaan kaupungilta eli harvoin on se vaara että liian nopeasti sen halvemman asunnon saisi. Hitaasti näissä toimitaan ja tämän takia moni voi asua kauankin ylikalliissa ennenkin sossu puutuu ja kehoittaa muuttamaan. Ja riippuu tietenkin kuinka överikallis se vuokra on. Tosin kaupunki (Helsinki) on laittanut ylikalliissa asuvat kiireelliseksi asunnonhakijoiksi ehkä juuri sen takia että valtion ei tarvitsisi kustantaa kenenkään ylisuuria vuokria ja sen takia että palkansaajalle jäisi myös jotain palkasta käteen mitä ei tapahdu jos vuokra on ylisuuri. Kannattaa varoa joutumasta kalliin vuokra-asunnon loukkuun. Eihän se vuokra haittaa jos sen sossu kustantaa mutta jos tosiaan haluaisi nauttia vähän korkeammista tuloista kun tt tuen perusosa niin sillä vuokralla on väliä. Myös kela ottaa vähän kovemmin nämä ylisuuret vuokrat syyniinsä kun entinen sossu jossa paljon sai anteeksi nyyhkytarinoilla. Ehkä se tarkoitus olikin juuri tämäntapainen kun tt tuki siirtyi kelalle. Ei enää säätämistä ja ymmärtämistä vaan tiukat rajat mitä maksetaan jolloin kohtelu olisi paljon tasapuolisempi tulien saajien välillä.

Vierailija
35/56 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä näitä on. Minunkin kaveri, kolmen lapse yh elää kyllä leveästi. Vaihtaa autoa vuosittain, asuu isossa asunnossa, omistaa 3 isoa koiraa. Ex mies ei maksa isoja elareita (fakta). On vara lähteä pohjoiseen talvella ja etelään kesällä, omistaa nykyisin kesämökinkin joka ei toki virallisesti hänen nimissään ole ettei katsota omaisuutta olevan.

Polttaa ja käy viihteellä, vaatteet on kalliita ja asunnossa vaihtuu sisustus tiuhaan tahtiin. Harrastaa ratsastusta ja on oma pt salilla. On hiusten pidennystä, tekoripset ja rakennekynnet. Lapset ei kyllä harrasta että siihenkö ne rahat sitten loppui?

Käy kavereiden kanssa mökkiviikonlopuilla, laivalla, joskus jopa etelässä.

Luottotiedot on häneltä mennyt ja äitinsä on köyhä eläkeläinen. Kukaan muu tuota perhettä ei elätä kuin sossu.

Voin kertoa että kismittää kun töissäkäyvänä ei todellakaan vara tuollaiseen elämään. Meillä ei edes polteta tupakkaa eikä käydä viihteellä.

Sanoi joskus että aikoo opiskella jonkun ammatin ennenkuin tuet loppuu nuorimmaisesta lapsesta koska silloin tuet vähenee radikaalisti. Tottahan tuo on.

En minäkään uskoisi näitä juttuja jos en en itse tuntisi vastaavaa. Minulle tuli myös yllätyksenä että sossu voi miettiä tapauskohtaisesti asioista hyvinkin eri tavalla jos asiaa vain osaa perustella hyvin.

Vierailija
36/56 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta lastensuojelun jälkihuollosta sen verran että kyllä tuo on jo ihan tunnettu juttu nuorten parissa kuinka noilla nuorilla on törsättävää useita satasia . Kyllä se kateutta kieltämättä herättää. Minunkin nuori tuli kerran kertomaan kaveristaan (lastensuojelun asiakas) ja siitä kuinka paljon hänelle sossusta sponsataan rahaa. En yhtään ihmette vaikka joku perhe olisi ihan mielissään että lapsi on ls asiakas ja jälkihuollon piirissä. Muuten kärvistelisivät köyhyydessä kun nuorelle ei tippuisi kun opintoraha 97€.

Vierailija
37/56 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä näitä on. Minunkin kaveri, kolmen lapse yh elää kyllä leveästi. Vaihtaa autoa vuosittain, asuu isossa asunnossa, omistaa 3 isoa koiraa. Ex mies ei maksa isoja elareita (fakta). On vara lähteä pohjoiseen talvella ja etelään kesällä, omistaa nykyisin kesämökinkin joka ei toki virallisesti hänen nimissään ole ettei katsota omaisuutta olevan.

Polttaa ja käy viihteellä, vaatteet on kalliita ja asunnossa vaihtuu sisustus tiuhaan tahtiin. Harrastaa ratsastusta ja on oma pt salilla. On hiusten pidennystä, tekoripset ja rakennekynnet. Lapset ei kyllä harrasta että siihenkö ne rahat sitten loppui?

Käy kavereiden kanssa mökkiviikonlopuilla, laivalla, joskus jopa etelässä.

Luottotiedot on häneltä mennyt ja äitinsä on köyhä eläkeläinen. Kukaan muu tuota perhettä ei elätä kuin sossu.

Voin kertoa että kismittää kun töissäkäyvänä ei todellakaan vara tuollaiseen elämään. Meillä ei edes polteta tupakkaa eikä käydä viihteellä.

Sanoi joskus että aikoo opiskella jonkun ammatin ennenkuin tuet loppuu nuorimmaisesta lapsesta koska silloin tuet vähenee radikaalisti. Tottahan tuo on.

En minäkään uskoisi näitä juttuja jos en en itse tuntisi vastaavaa. Minulle tuli myös yllätyksenä että sossu voi miettiä tapauskohtaisesti asioista hyvinkin eri tavalla jos asiaa vain osaa perustella hyvin.

Ja sitten otin lääkkeet ja pääsin harhoistani eroon.

PS! Kyllä se röökaaminen onkin kallista! Tupakkaan käytetyllä rahalla ei kyllä ostella uusia autoja eikä asuntoja eikä mitään oikeasti kallista, jota työssäkäyvät voi ostaa. Mut joo, kun köyhän pöydällä on vissypullo, niin sehän onkin melkein niskalaukauksen paikka.

Vierailija
38/56 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoletonta sossun rahoilla eläminen? Onko huoletonta laskea jokanen päivä makaroneissa, miettiä tammikuussa saako kesäksi ostettua uudet kengät, kytätä tarjoussukkia. jne.. vittu että vituttaa ihmiset jotka ei tuota paskaa käy läpi, ja kelaa tietävänsä mitä se on ja sit alkaa pätemään.

Vierailija
39/56 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kannattaa kadehtia! Ei voi tosiaankaan tietää, mistä kaverisi varmaksi rahansa ja tavaransa saa ja se ei myöskään kuulu ulkopuoliselle. Voi olla helpompi sanoa, että lapsenhoitovälineet ja ylimääräiset rahat tulee sossusta. Todellisuudessa ne on sponsored by sugar daddy, joka on se naapurissa asuva naimisissa oleva miekkonen. Mainostaisitko itse tällaista järjestelyä kavereillesi? Tai mistä tiedät mitä kaverisi touhuaa iltaisin web cameran edessä? Vaihtoehtoja on vaikka mitä, joistain reseptilääkkeistäkin saa hyvää hintaa katukaupassa ja jos on suhdeverkosto kunnossa vakkariasiakkaan kanssa, niin se tavara ja raha vaihtaa omistajaa vaikka kerran kuussa kahden minuutin aikana siinä kirjaston kulmalla.  Sossunrahojahan ne... Ei kannata tuomita eikä kadehtia, kun ei tiedä totuutta.

Vierailija
40/56 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen kuin näen tuon kadehtimasi ihmisen todelliset tulot, en usko tarinaa. Joko sinä värität sitä tai sinulle ei ole kerrottu totuutta tuttavasi tuloista. Sossun rahoilla ei eletä noin leveästi.

Tuli myös mieleen että Porvoon sossusta jaetaan noin avokätisesti rahaa?