Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tiedän, että on typerää olla kateellinen ns. "sossupummille", mutta

Vierailija
23.02.2017 |

kyllä vähän välillä tunnen katkeruutta, kun totaaliyh, joka ei ole päivääkään tehnyt töitä elelee huomattavasti leveämmin, kuin mihin meillä oli pikkulapsiaikana varaa ja kävimme kuitenkin molemmat töissä.

Pikkuvauvan kanssa tarvitsee uuden kolmion, vaikka asuvat kahdestaan. Lisäksi saivat uudet rattaat, turvakaukalon, pinnasängyn ja kotiakin on ollut varaa sisustaa kivan näköiseksi eikä ole huonekaluja tarvinnut ostaa käytettynä. Ilmeisesti tähän vaikuttaa jollain tapaa se, että äiti on itsekin edelleen lastensuojelun jälkihuollon piirissä ja rahaa tunnutaan jakavan erittäinkin avokätisesti. On kuitenkin kertonut, ettei saa apua esimerkiksi omilta vanhemmiltaan/sukulaisiltaan. Kyseinen neiti oli kerran järkyttynyt siitä, että palkastani jää vain vajaa 2000€ käteen verojen jälkeen, kun hän saa tukien muodossa enemmän vaikkei tee mitään. Ehkä eniten suututtaa juurikin tuo leveily, kun on uutta sitä ja tätä, eikä mitään käsitystä siitä kuinka paljon töitä pitäisi tehdä sen eteen, että itse tienaisi samanlaisen summan rahaa...

Toisaalta lohduttaa se, että itse ei tarvitse asua vuokralla ja palkkakin nousee pikkuhiljaa, toisinkuin sosiaalituet. Mutta ei kyllä mene mun jakeluun siltikään, mihin ihmeeseen sitä kolmiota tarvitsee ja miksi ihmeessä yhteiskunnan se täytyy kustantaa?

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut tuilla elävä yh-äiti eikä niiden rahojen kanssa todellakaan hurrattu. Ainoa "yh-tuki" on ollut se korotus lapsilisään, muuten saanut tasan sen verran rahaa kuin tuilla elävä ydinperhe.

Kaikki ostin itse, pinnasängystä alkaen, en todellakaan saanut sossusta rahaa niihin.

Vierailija
42/56 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sain aikoinaan kolmion kahdestaan lapsen kanssa. Itse vielä ottivat puheeksi että nyt sinun on sitten muutettava isompaan asuntoon.

Nykyisin ajatellaan, että lapselle on hyvä olla oma huone.

Juu juu, mutta vuokratuet sossusta ja Kelasta riippuu ihan vuokrasta, tuloista ja henkilömäärästä. Esim. kahdelle henkilölle saa vaikka minkäkokoisen jos vuokra on hyväksyttävissä rajoissa. Eikä se kolmio nyt niin hääppönen ole jos vuokra on 800€ ainakaan pääkaupunkiseudulla. Jos vuokra on enemmän ja kyseessä kahden henkilön talous niin ei sitä sossu tue. Ihan hyvä että ne pienemmät asunnot jää niille sinkuille. Esim. sinkku työtön ei voi maksattaa 800€ asuntoa vaan asunto on oltava halvempi ja usein tämän takia myös pienempi kun kolmio.

Totta tosiaankin, että tuet riippuvat vuokrasta. Eli ihan sama muutanko kalliimpaan vai halvempaan kämppään, niin minulle jää sama rahamäärä käteen. Tietenkin on vuokran maksimitaso, jonka jälkeen joutuu alkaa maksamaan omista.

Työssä käyvänä voi muuttaa johonkin halpaan loukkoon ja sitten jää rahaa säästöön paljon enemmän. Voi myös ostaa oman, jolloin saa maksaa pientä vastiketta verrattuna kalliiseen  vuokraan. Rahaa voi jäädä jopa lyhennysten jälkeen enemmän kuin vuokran jälkeen. Tällaista vaihtoehtoa ei ole tukien varassa elävällä.

Olen silti sitä mieltä, että tukien varassa elävällä on aika vähän syitä lähteä tekemään matalapalkkaista työtä taloudellisesta näkökulmasta. Siitä ei hyödy juurikaan rahallisesti, eikä tuollaisessa työssä olevana yleensä saa edes asuntolainaa ilman puolisoa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein ymmärrä, miksei sitä voi ääneen myöntää, että 2 tarhaikäisen lapsen yh:n ei juuri kannata alle 3000 euron kuukausitulojen mennä töihin?? Tottakai tilanne muuttuu hiukan, kun molemmat lapsen koulussa (ei tule hyötyä ilmaisesta päivähoidosta).

Jos kahden lapsen yh:n asunto on optimoitu asumistuen kannalta  (sopivan kokoinen ja hintainen), työttömyystuki rullaa, ilmainen päivähoito rullaa ja elatusapu tulee joko ex-mieheltä tai Kelalta, niin oikeasti rahatilanne ei ole erityisen huono. Tähän vielä käteisellä saatava tuki omilta vanhemmilta, niin hyvin menee.

Ikävää tässä on, että kun yh on tyytyväisenä useamman vuoden kotona, niin pian työttömyysjakso on niin pitkä, ettei töitä tahdo saada millään. Ja tässä vaiheessa lapset ovat jo joulussa ja heidän kulunsa nousseet verrattuna pikkulapsiaikaan.

Vierailija
44/56 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäsikö sitä omaisuutta sitten saada työnteollakaan ja miksi ei? Kovallakaan palkalla ei suomessa pärjää mutta saa sentään jotain hankittua verrattuna työttömään. Toki suurten ikäluokkien edut on kohtuuttomat ja rikkaiden edut.

45/56 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule Ap, keskity vaan enemmän omaan elämääsi sen sijaan, että kadehdit tuota ihmistä. Hänen elämässään ei ole oikeasti mitään kadehdittavaa.

Ajattele nyt, hän on jostain elämäm_koulu -perheestä huostaanotettu laitosnuori, jonka omilla lapsilla tulee varmaan olemaan sama edessä. Kaikki menee mitä tulee ja parinkymmenen vuoden päästä ymmärrät kyllä mitä tarkoitan.

Sääliä tuollaista ihmistä pitäisi. 

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
46/56 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sossupummi kirjoitti:

Turha kadehtia. Tekisin mitä vaan saadakseni työpaikan ja tienatakseni itse rahani (ensi viikolla on vihdoin työhaastattelu ja toivon epätoivoisesti saavani sen paikan). Työttömänä sossupummina on a) tylsää ja pitkäveteistä ja lamaannuttavaa b) kiusallinen/häpeällinen olo siitä kuinka joutuu elämään toisten siivellä ja c) melko tiukkaa kuitenkin rahan suhteen. Tuilla pärjää kyllä, en sinänsä valita, mutta ei ne menevät peruselämiseen eli vuokraan, sähköön, puhelimeen, nettiin, ruokaan, lääkkeisiin jne. Ei niillä pahemmin ylimääräistä ostella tai tehdä mitään ihmeempää. Itse esimerkiksi rakastan matkustelua ja matkustelin aiemmin paljon perheen kanssa yms, mutta tuilla ei pysty. Ei edes niin, että säästäisi pikkuhiljaa matkarahaa, koska säästää ei saa - tai siis jos säästät, se vähennetään sitten tulevista tuista. Erittäin stressaavaa mielestäni ihan muutenkin, tykkäisin siitä, että aina olisi pahan päivän varalle tilillä rahaa edes jokusia satasia.

Lopuksi vielä täytyy todeta, että kertomasi ei kuulosta ihan todelta. Ehkä tuttavasi liioittelee tai valehtelee tai sitten itse kateuksissasi käytit värikynää kertomuksessasi. Itse ainakin tunnen yh-äidin ja autan häntä lastenhoidossa pari kertaa viikossa ja ei, ei elä mitenkään kadehdittavan leveästi todellakaan. Muutenkin nämä tarinat siitä kuinka älyttömän rikasta elämää sossupummit viettävät ovat lähes poikkeuksetta potaskaa ja välillä törmään itsekin siihen, että tutut ihmiset ovat uskoneet näitä juttuja ja kuvittelevat taloudellisen tilanteeni hyväksi vaikkei se ole totta.

Tietenkin voi säästää, rahat pois tililtä ja säästää käteisenä.

No toki näin, mutta hyvin pieniä summia, koska kukapa haluaisi kerryttää ja säilyttää käteistä kasapäin, aivan eri asia olisi säästötili. Tosin turha liikaa tätä voivotella, ei tuista kuitenkaan paljoa säästettävää edes jää, mutta...Esimerkiksi veronpalautukset ovat vuosittain sellainen asia, josta jäisi, mutta ne vähennetään tuista myös. Tämä on mielestäni oikeasti jopa väärin, vaikka muuten ymmärrän, että säästöt vaikuttavat.

Vierailija
47/56 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä näitä on. Minunkin kaveri, kolmen lapse yh elää kyllä leveästi. Vaihtaa autoa vuosittain, asuu isossa asunnossa, omistaa 3 isoa koiraa. Ex mies ei maksa isoja elareita (fakta). On vara lähteä pohjoiseen talvella ja etelään kesällä, omistaa nykyisin kesämökinkin joka ei toki virallisesti hänen nimissään ole ettei katsota omaisuutta olevan.

Polttaa ja käy viihteellä, vaatteet on kalliita ja asunnossa vaihtuu sisustus tiuhaan tahtiin. Harrastaa ratsastusta ja on oma pt salilla. On hiusten pidennystä, tekoripset ja rakennekynnet. Lapset ei kyllä harrasta että siihenkö ne rahat sitten loppui?

Käy kavereiden kanssa mökkiviikonlopuilla, laivalla, joskus jopa etelässä.

Luottotiedot on häneltä mennyt ja äitinsä on köyhä eläkeläinen. Kukaan muu tuota perhettä ei elätä kuin sossu.

Voin kertoa että kismittää kun töissäkäyvänä ei todellakaan vara tuollaiseen elämään. Meillä ei edes polteta tupakkaa eikä käydä viihteellä.

Sanoi joskus että aikoo opiskella jonkun ammatin ennenkuin tuet loppuu nuorimmaisesta lapsesta koska silloin tuet vähenee radikaalisti. Tottahan tuo on.

En minäkään uskoisi näitä juttuja jos en en itse tuntisi vastaavaa. Minulle tuli myös yllätyksenä että sossu voi miettiä tapauskohtaisesti asioista hyvinkin eri tavalla jos asiaa vain osaa perustella hyvin.

Tekeekö se pimeästi töitä? Myy itseään?

Vierailija
48/56 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä näitä on. Minunkin kaveri, kolmen lapse yh elää kyllä leveästi. Vaihtaa autoa vuosittain, asuu isossa asunnossa, omistaa 3 isoa koiraa. Ex mies ei maksa isoja elareita (fakta). On vara lähteä pohjoiseen talvella ja etelään kesällä, omistaa nykyisin kesämökinkin joka ei toki virallisesti hänen nimissään ole ettei katsota omaisuutta olevan.

Polttaa ja käy viihteellä, vaatteet on kalliita ja asunnossa vaihtuu sisustus tiuhaan tahtiin. Harrastaa ratsastusta ja on oma pt salilla. On hiusten pidennystä, tekoripset ja rakennekynnet. Lapset ei kyllä harrasta että siihenkö ne rahat sitten loppui?

Luottotiedot on häneltä mennyt ja äitinsä on köyhä eläkeläinen. Kukaan muu tuota perhettä ei elätä kuin sossu.

Voin kertoa että kismittää kun töissäkäyvänä ei todellakaan vara tuollaiseen elämään. Meillä ei edes polteta tupakkaa eikä käydä viihteellä.

Sanoi joskus että aikoo opiskella jonkun ammatin ennenkuin tuet loppuu nuorimmaisesta lapsesta koska silloin tuet vähenee radikaalisti. Tottahan tuo on.

En minäkään uskoisi näitä juttuja jos en en itse tuntisi vastaavaa. Minulle tuli myös yllätyksenä että sossu voi miettiä tapauskohtaisesti asioista hyvinkin eri tavalla jos asiaa vain osaa perustella hyvin.

Ai provohan se olikin.

Vierailija
49/56 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein ymmärrä, miksei sitä voi ääneen myöntää, että 2 tarhaikäisen lapsen yh:n ei juuri kannata alle 3000 euron kuukausitulojen mennä töihin?? Tottakai tilanne muuttuu hiukan, kun molemmat lapsen koulussa (ei tule hyötyä ilmaisesta päivähoidosta).

Jos kahden lapsen yh:n asunto on optimoitu asumistuen kannalta  (sopivan kokoinen ja hintainen), työttömyystuki rullaa, ilmainen päivähoito rullaa ja elatusapu tulee joko ex-mieheltä tai Kelalta, niin oikeasti rahatilanne ei ole erityisen huono. Tähän vielä käteisellä saatava tuki omilta vanhemmilta, niin hyvin menee.

Ikävää tässä on, että kun yh on tyytyväisenä useamman vuoden kotona, niin pian työttömyysjakso on niin pitkä, ettei töitä tahdo saada millään. Ja tässä vaiheessa lapset ovat jo joulussa ja heidän kulunsa nousseet verrattuna pikkulapsiaikaan.

Liioittelet ja pahasti. PIenipalkkainen yh saa kuitenkin palkan päälle lapsilisät yh korotuksilla, asumistukea ja elarit palkan päälle nettona. Ainoa tuki joka pienenee on asumistukea kun työtön yh siirtyy töihin mutta toisaalta palkka on yleensä runsaasti enemmän kun esim. Kelan peruspäiväraha. Eli kyllä takuulla kannattaa kahden lapsen yh mennä töihin alle 3000€ palkalla ja kannattaa vaikka olisi useampikin lapsi.

Vuokratukeakin saa ihan yhtä kalliiseen asuntoon kun työtönkin jos se on niiden normi vuokrarajojen puitteissa. Ainoastaan ne ylikalliit vuokrat tulee ongelmaksi joten ylikallis vuokra voi koitua kannustinloukuksi.

Voi olla niin että esim. ero työssäkäyvän ja työttömän välillä on lopulta n. 500€ nettona kun on otettu huomioon kaikki kulut työssäkäyvältä kuten esim. työmatkakulut ja mahdolliset päivähoitomakust sekä oma osuus vuokrasta ja sähköstä. Jonkun mielestä joku 500€ nettona lisää ei kannata, ja jonkun muun mielestä se tekee suurenkin eron siihen elämän laatuun parempaan suuntaan.

Vierailija
50/56 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai provohan se olikin.

No kun ei ole. Tosin voihan tuollaisia sivubisneksiä ollakin. Nyt kun aloin miettimään, jokin mättää. Kaikki tuo on totta ja kerran sossusta tuli kysely kun siitä oli kanneltu, oli kertonut miesystävän kustantavan hälle kaikki nuo kynnet ja matkat jne. Harva se viikonloppu se miesystävä vaan näyttää eri olevan. Ainakin käräjillä valehteli tulonsa joka sinänsä ihme kun pelkästään tuilla elää, sai hetkellisesti isommat elarit mutta kun hänen ilmoittamat lausunnot tarkastettiin, sieltä löytyi niin törkeitä virheitä että elareita alennettiin rutosti.

Lasten tililtä on törsännt säästöt, ilman toisen vanhemman lupaa. Mutta eipä siitäkään mitään seurannut.

Ex mies vaatettaa lapset ja antaa rahaa elämiseen, äiti on harvoin edes kotona ja lapset käy itse ruokansa kaupasta. Ehkä se raha vaan säästyy itseen kun lapsiin ei käytä. Myy kyllä hyvin vähän käytettyinä lasten vaatteet sitten eteenpäin.

Vierailija
51/56 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäsikö sitä omaisuutta sitten saada työnteollakaan ja miksi ei? Kovallakaan palkalla ei suomessa pärjää mutta saa sentään jotain hankittua verrattuna työttömään. Toki suurten ikäluokkien edut on kohtuuttomat ja rikkaiden edut.

Tosi hyvälläkin palkalla saat liian vähän lainaa pankista että saisit sillä mitään nykyään hankittua. Ongelma ei ole sosiaalituet vaan liian heikko palkkaus(ostovoima) ja liian korkeat kustannukset. Ne luovat kannistinloukun Suomessa. Sitten joku kehtaa väittää ettei suomi lähde nousuun ostovoimaa lisäämällä kun juuri tälla saadaan talous pyörimään. Ongelma on itsekkäissä omia agendoja suomen kustannuksella ajavista muutamista etuoikeutetuista joilla on päätäntävaltaa Suomen talouspolitiikkaan. 

Vierailija
52/56 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai provohan se olikin.

No kun ei ole. Tosin voihan tuollaisia sivubisneksiä ollakin. Nyt kun aloin miettimään, jokin mättää. Kaikki tuo on totta ja kerran sossusta tuli kysely kun siitä oli kanneltu, oli kertonut miesystävän kustantavan hälle kaikki nuo kynnet ja matkat jne. Harva se viikonloppu se miesystävä vaan näyttää eri olevan. Ainakin käräjillä valehteli tulonsa joka sinänsä ihme kun pelkästään tuilla elää, sai hetkellisesti isommat elarit mutta kun hänen ilmoittamat lausunnot tarkastettiin, sieltä löytyi niin törkeitä virheitä että elareita alennettiin rutosti.

Lasten tililtä on törsännt säästöt, ilman toisen vanhemman lupaa. Mutta eipä siitäkään mitään seurannut.

Ex mies vaatettaa lapset ja antaa rahaa elämiseen, äiti on harvoin edes kotona ja lapset käy itse ruokansa kaupasta. Ehkä se raha vaan säästyy itseen kun lapsiin ei käytä. Myy kyllä hyvin vähän käytettyinä lasten vaatteet sitten eteenpäin.

Jos sillä on pimeä tulolähde onhan tuo jotenkin mahdollista.Lainaa saa aika kevyillä ehdoilla.

Vierailija
53/56 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai provohan se olikin.

Varmaan ostelee velaksi.Lainaa saa nykyään aika holtittomilla ehdoilla.

Vierailija
54/56 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai provohan se olikin.

Varmaan ostelee velaksi.Lainaa saa nykyään aika holtittomilla ehdoilla.

Lainaa saa ilman vakuuksia useista firmoista,niitähän nämä viheltäjät innoissaan nostavat.

Vierailija
55/56 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa olla kapitalistin orja tai virkamiespomon alistettavana niin tervemenoa töihin. Työnteko ei ole pakollista ja perustuslaki takaa meille kaikille toimeentulon muutenkin ja se hoidetaan Kelan ja sossun kautta.

Minä en alistu mihinkään johon en halua ja siksi olenkin vapaana omille harrastuksilleni joita kyllä riittää.

Vierailija
56/56 |
23.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos haluaa olla kapitalistin orja tai virkamiespomon alistettavana niin tervemenoa töihin. Työnteko ei ole pakollista ja perustuslaki takaa meille kaikille toimeentulon muutenkin ja se hoidetaan Kelan ja sossun kautta.

Minä en alistu mihinkään johon en halua ja siksi olenkin vapaana omille harrastuksilleni joita kyllä riittää."

Tälle yksi