Islantilaisessa kissakamerassa neljä pentua nukkuu parhaillaan kerrossängyissään <3
Pennut on kiivenneet yläpedeille, nukkuvat kaksi pentua yhdessä pedissä. Aww, en kestä <3
Kommentit (1316)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kissit kovalla lattialla vaikka pehmustetut sängyt olisi vieressä. :O
Onhan siellä kaksi sängyssäkin.
Kyllä ne varmaan myöhemmin yläpedilläkin alkaa enemmän nukkua, luulen mä.
Oho, en huomannut. :O
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kissit kovalla lattialla vaikka pehmustetut sängyt olisi vieressä. :O
Nilllä on omat pehmusteet aina mukana, voivat kupsahtaa mihin vaan.
Ihanaa aamua teille! Sekamelskasta päätellen yö on mennyt kartanossa normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pentujen nukkuessa päivällä yläkerrassa, Vanilla leikki hetken heiluvalla sulkalelulla pihalla. Sillloinkin emo oli yksin, kun yläkerrassa meuhkasi kissanminttulelun kanssa. Mihinkähän kissisminttu on kadonnut?
Meillä on kotona yksi vanha miuku ja kaksi uutta (vajaa vuoden ikäistä). Silloin kun pikku miukut tulivat, vanha miuku ei enää juossut pentujen nähden vaan käveli vain hitaasti ja arvokkaasti. Silloin kun pentuja ei näy esim. pihassa, vanha miuku juoksee ruoalle, jos sitä kutsutaan. :)
Aika mielenkiintoinen havainto. Minkä ikäinen tämä vanha miuku on? Leikkiikö se koskaan nuorempien kanssa?
Onkohan noilla huomenna äitienpäiväjuhla? Vanilla kyllä ansaitsisi jotain pientä hemmottelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka noista on tyttö? Ilmeisesti kaksi pentua on pidempikarvaista sorttia, joilla ei ole valkoisia sukkia. Kolme taasen lyhytkarvaisia, varustettuina eri mittaisilla valkoisilla sukilla, rinnalla/vatsalla ja poskilla (ihanat!). Suosikkini on se jolla eniten valkoista väriä.
Mä opiskelin eilen netissä, mistä erottaa kissan sukupuolen. No, se ei ole niin helppoa vaan asiantuntijatkin voivat erehtyä pienten pentujen kohdalla. Toi "reisisukkainen" on joidenkin mielestä tyttö ja se on mahdollista. Olen itsekin saanut ihan hyvän näkymän sen kriittisiin paikkoihin, mutten siltikään osaisi sanoa.
Minäkin vietin jokunen viikko sitten koko päivän tutkimalla pentujen pehvoja, hidastuksella ja suurennetulla kuvalla... Lopulta päätin että mitä ihmeen väliä sillä on, en ole ajatellut lähteä Islannista kissaa adoptoimaan. Mutta aina oppii jotain uutta, kuten sen että aina ei kasvattajakaan osaa varmasti erottaa tyttö- ja poikapentuja, kiva kotona huomata että meillähän onkin poika nimeltä Päivi :)
Vierailija kirjoitti:
Onkohan noilla huomenna äitienpäiväjuhla? Vanilla kyllä ansaitsisi jotain pientä hemmottelua.
Niinpä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka noista on tyttö? Ilmeisesti kaksi pentua on pidempikarvaista sorttia, joilla ei ole valkoisia sukkia. Kolme taasen lyhytkarvaisia, varustettuina eri mittaisilla valkoisilla sukilla, rinnalla/vatsalla ja poskilla (ihanat!). Suosikkini on se jolla eniten valkoista väriä.
Mä opiskelin eilen netissä, mistä erottaa kissan sukupuolen. No, se ei ole niin helppoa vaan asiantuntijatkin voivat erehtyä pienten pentujen kohdalla. Toi "reisisukkainen" on joidenkin mielestä tyttö ja se on mahdollista. Olen itsekin saanut ihan hyvän näkymän sen kriittisiin paikkoihin, mutten siltikään osaisi sanoa.
Minäkin vietin jokunen viikko sitten koko päivän tutkimalla pentujen pehvoja, hidastuksella ja suurennetulla kuvalla... Lopulta päätin että mitä ihmeen väliä sillä on, en ole ajatellut lähteä Islannista kissaa adoptoimaan. Mutta aina oppii jotain uutta, kuten sen että aina ei kasvattajakaan osaa varmasti erottaa tyttö- ja poikapentuja, kiva kotona huomata että meillähän onkin poika nimeltä Päivi :)
Se on kai jokin ihmisen perustavanlaatuinen tarve tietää kuka on kuka, erottaa otukset toisistaan ja antaa jokaiselle yksilölle nimi. Muuten ne ovat vain lauma.
Kaikissa kulttuureissa nimen antaminen (ihmis)lapselle on erittäin tärkeä tapahtuma, jossain on katsottu että vasta silloin lapsi on "oikeasti" syntynyt. Meilläkin toimitetaan hätäkaste jos pikkuinen on hengenvaarassa. Joskus luin tutkimuksesta jota oli tehty mm sotavangeilla. Sen mukaan ihminen kohtelee toista ihan eri tavalla heti kun tietää tämän nimen - siis nimettömiä laumanjäseniä kohtaan oltiin paljon julmempia.
Kyllä tuo varmaan pitää paikkansa eläintenkin kanssa. Sitä kiintyy paljon enemmän niihin kisuihin jotka tunnistaa, toiset ovat... niitä toisia.
1014 jatkaa. Ehkä sukupuolen tietämisen tärkeys liittyy juuri nimeämiseen. Täällä on käyty arvuuttelua kai eniten sen reisisukkaisen pennun takia: jonkun mielestä on Uppis, toisen Tyttis... Kompromissina se voisi olla Sukkis?
Vierailija kirjoitti:
1014 jatkaa. Ehkä sukupuolen tietämisen tärkeys liittyy juuri nimeämiseen. Täällä on käyty arvuuttelua kai eniten sen reisisukkaisen pennun takia: jonkun mielestä on Uppis, toisen Tyttis... Kompromissina se voisi olla Sukkis?
Voidaanhan me kutsua niitä ihan miksi halutaan. Minusta se Uppis on kiva nimi, siihen liittyi jokin tarina ja voi olla yhtä hyvin tyttö- tai poikakissan nimi.
Kissat sai kunnon viisusisustuksen, mutta ne painuivat nukkumaan, eikä discopallot kiinnosta yhtään.
Onhan näiden islantilaiset nimet täällä olleet jo, mutta laitetaan taas, sieltä esittelystä löytyy. Grettir, Nói, Trítill, Tópas and Nóa, Nóa on kai se tyttö. Polvisukkaisesta olen tähän mennessä erottanut, että on varmasti poika. Nilkkasukkaista välillä epäilin tytöksi, mutta en ole enää varma. Meilläkin oli joskus kissanpentuja, maatiaisia ja meillä oli Sylvesteri-nimimen tyttökissa. Nimi tuli samasta väristä ja vähän myöhemmin vasta selvisi, että väärin katsottu.
Äsken näin itse ensimmäisen kerran yhden hyppäävän toisesta kerroksesta alas. Aika monesti ne siinä katselee ja sitten menevät kuitenkin portaita. Joo, mä katselen noita liikaa ja on addiktio.
Pörrö töräytti hetki sitten kakkipitkot keittiön kaapiston nurkkaan pihan puolelle. Kaikki käyvät sitä peittelemässä, vaan kun ei ole millä peittää. Olisiko hiekkalaatikolla tarpeeksi tavaraa, tai hiekkaa liian vähän, kun sinne ei mennyt. Nauhalta näkyy toimitus, vedä taaksepäin.
Kyllä siellä on melkoinen meno päällä aina kun ovat hereillä. Mammankin kimppuun on koetettu. Mamma on pistänyt käpällä kuriin ja vähän joutunut näykkäisemäänkin, kun eivät muuten usko. Voin oiken kuulla Vanillan sanovan "ookkos siinä", kuten meidän mummo aina villeille lapsille sanoi kun oltiin pieniä.
Joo mäkin näin kun pari riiviötä hyökkäili äitiään päin, äiti on kyllä uskomattoman rauhallinen siihen nähden mitä joutuu kestämään.
Eikö mitenkään voisi saada tietoa siitä, kuka on se tyttö? Uteliaisuus tappaa mut kohta...😉 Mä voisin lyödä vetoa (hyvin pienellä summalla tosin) että se on se kaikkein pörröisin vaalea, siitä tulee yhtä kaunis kun äitinsä.
Ihania ne on kaikki, voi kun voisi adoptoida yhden kun aika koittaa, Vanillakin kelpaisi! 😺
Vanilla on kyllä kaunis. Välillä ilmeisesti käy ihmisiä ovella, osa meistä on nähnyt kun ovi aukeaa, eli se on siellä katsojasta nähden vasemmalla. Kun se istuu ja katsoo sinne ovelle, niin on se upea. Minä nimenomaan ottaisin mieluiten Vanillan ja uskonkin, että koti löytyy noin kaunille ja rauhalliselle kissalle helposti. Yritin etsiä Vanillan tarinaa, mutta en ole löytänyt.
Vanilla on tullut taloon, kun hän oli raskaana. Pennut ovat siis syntyneet kissatalossa.
Facebook-kommenteissa joku väittää Vanillaa ragdolliksi, mutta ei se ole, kun silmien väri ei täsmää. Mutta voisi olla Maine Coonin ja Ragdollin risteytys? Muuten noissa pentujenkin piirteissä on myös ragdolliin sopivia kuvauksia, kuten valkoiset jalat ja leuan seutu. Tuon olen löytänyt, että Vanilla tuli taloon ollessaan raskaana, mutta mistä on tuotu tai löytynyt, se on hämärän peitossa.
Vanilla on kyllä pysynyt uskomattoman rauhallisena, vaikka se on teljetty pentujen kanssa noin pieneen tilaan. Omat kissamme varmasti huutaisivat suoraa huutoa ja raapisivat taukoamatta ovea päästäkseen ulos. Olisi mukava kuulla Vanillan alkuperästä jotakin.
Meillä on kotona yksi vanha miuku ja kaksi uutta (vajaa vuoden ikäistä). Silloin kun pikku miukut tulivat, vanha miuku ei enää juossut pentujen nähden vaan käveli vain hitaasti ja arvokkaasti. Silloin kun pentuja ei näy esim. pihassa, vanha miuku juoksee ruoalle, jos sitä kutsutaan. :)