Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sukulaisten kutsuminen häihin - pitääkö molemmilta puolilta kutsua "samat" henkilöt?

Vierailija
21.02.2017 |

Meillä miehellä on hyvin iso suku ja minulla melko tavanomainen. Koska oma sukuni on pienempi, on koko porukkaan myös pidetty tiiviisti yhteyttä - kaksi tätiä puolisoineen ja kuusi serkkua, joista kolmella mukaan kutsuttava puoliso. Miehellä on jo pelkästään tätejä ja setiä kahdeksan, näistä jokaisella joku puoliso ja serkkuja +20, suurin osa perheellisiä. Mies on selvästi serkkujaan nuorempi eikä ole näiden kanssa pahemmin viettänyt aikaa ikinä.

Mies on itsekin sitä mieltä, ettei voida mitenkään kutsua esim. noita kaikkia serkkuja perheineen, kun siitä tulisi jo yli 50 henkeä. Anopille oli kuitenkin mennyt sanomaan jotakin, että lähetämme ihan itse kutsut eikä anoppi saa ryhtyä ketään kutsumaan, ja sitten oli selvinnyt koko homma... Nyt anoppi kiukuttelee minulle (???), kun minun serkkuni (tarkoittaen puolisoineen yhdeksää henkilöä) saavat tulla mutta poikansa serkut (tarkoittaen puolisoineen ja lapsineen yli 50 henkilöä) eivät kaikki tule. Myös mietittiin vähän miehen kahta setää, jos ei ole ikinä lähettänyt edes synttärikorttia niin onko mitään iloa kutsua häihinkään?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä kutsua samoja. Anopille napakasti tiedoksi ettei kutsuta kohta häntäkään, jos ei pidä näppejään erossa. 

Vierailija
2/10 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te itse päätätte, ketä kutsutte. On reilua, että sinunkin suvustasi on muutamia kymmeniä eikä kaikki vieraat ole miehesi suvusta. Kyllä kai se aiempi läheisyys kutsuttavan kanssa ratkaisee. Itse en kutsuisi henkilöitä, joiden kanssa en ole ollut missään tekemisissä vuosikausiin.

Ennen vanhaan sanottiin että perinnönjaon kannalta serkut ovat ns. nauravia sukulaisia ja he eivät perikään mitään (ellei anneta testamentin kautta perintöä).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ihan hervottoman suuri suku ja päädyin kutsumaan vain ne, joiden kanssa olen pitänyt yhteyttä ja joista tiesin että tulevat mielellään häihimme. Suurin osa jäi siis kutsumatta. Halusimme mieheni kanssa pyytää ennen kaikkea ystäviä häihimme. Menimme häiden juhlapaikalle laivalla, jonne sai ottaa max 65 henkilöä, joten luontavasti saimme tähän vedoten rajattua vierasmäärän tuohon. Ei siitä nyt suurempaa pahaa mieltä tai napinaa ainakaan meidän korviimme kantautunut.

Vierailija
4/10 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei pidä. Mä en oikein edes ymmärrä miksi monet kutsuvat häihinsä jotain serkkuja ja muita joiden kanssa ei olla oltu missään tekemisissä vuosiin. Mä en ainakaan haluaisi häihin käytännössä tuntemattomia ihmisiä vaikka sattuvatkin olemaan sukua.

Vierailija
5/10 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä, jos kerran yhteydenpito on ollut erilaista. Sitten jos miehesi suvussa on ollut tapana kutsua kaikki serkkuja myöten ja miehesikin on siis saanut kutsuja, on tilanne toinen.

Vierailija
6/10 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me mentiin aikuisiällä naimisiin. Tehtiin semmoinen päätös, että kutsutaan ne, joiden häissä oltiin oltu. Näiden lisäksi kutsuttiin isäni ja pari sinkkuystävää. Vieraita oli 44. Moni sukulainen ja työtoveri jäi kutsumatta, mutta heitä sitten kahviteltiin pienimuotoisissa tilaisuuksissa pitkin hääkevättä.

Vierailija
7/10 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän häissä oli toista sataa vierasta, näistä max. 30 oli miehen puolelta. Vanhempani maksoivat häät, joten he olivat kutsujina. Niinpä häissäni oli tyyppejä, joita en ollut koskaan nähnytkään.

Vierailija
8/10 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä, jos kerran yhteydenpito on ollut erilaista. Sitten jos miehesi suvussa on ollut tapana kutsua kaikki serkkuja myöten ja miehesikin on siis saanut kutsuja, on tilanne toinen.

Miten niin tilanne on toinen? Ei se, että on itse saanut kutsun jonkun toisen juhliin, velvoita millään tavalla esittämään vastakutsua.

Vierailija
9/10 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voittehan te myös kuunnella anoppia - tavallaan ja kertoa että vieraita on max 100, 30 kaveria joten 35/suku, valitkoon siihen kenet haluaa kutsuttavaksi heidän puolelta?

Vierailija
10/10 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse. Emme mekään kutsuneet sukulaisista kuin ne joiden kanssa ollaan edes jossain tekemisissä (no okei yksi kummi oli vähän random, mutta olisi ollut outoa kutsua muut kummit ja jättää se yksi pois). Enemmän kutsuimme ystäviämme, jotka oikeasti halusimme juhlimaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yksi