Matkalaukun ja repun kanssa ruuhkabussissa.
Tuli tuosta teini ja reppu -aloituksesta mieleen oma tilanteeni. Matkustan säännöllisesti ison matkalaukun ja täyteen ahdetun repun kanssa paikallisliikenteessä ruuhka-aikaan. Reppu on selässä ja on mielestäni aina tiellä, vaikka seisoisin missä. Iso matkalaukku myös ja jos otan repun eteeni, vien joka tapauksessa paljon tilaa kantamuksineni.
Nousen bussiin päätepysäkiltä ja teenkin usein niin, että istun kahden paikan penkille, laitan repun toiselle penkille ja sen matkalaukun tungen toisen penkin eteen. Bussi tulee ihan täyteen aina, mutta en ole kenenkään tiellä, varsinkaan lastenvaunujen.
Teenkö väärin? Vien kahden paikan tilan. Matkalaukku ei mahdu syliin, eikä jalat mahdu matkalaukun kanssa yhdelle penkille (siis matkalaukun ja penkin väliin). Yritän olla mahdollisimman paljon pois muiden tieltä, koska laukkujen siirtäminen ruuhkabussissa on hankalaa.
Jään lähes toisella päätepysäkillä pois, joten en joudu puikkelehtimaan ihmisten ohi, vaan bussi on tuolloin aika tyhjä.
Kommentit (14)
Toi on varmaan ihan hyvä vaihtoehto. Toisaalta miksi et pidä reppua sylissä, vaan sille pitää olla penkki? Vai onko matkalaukku niin iso, ettei sille toiselle penkille mahtuis kuitenkaan kukaan istumaan, edes jalat puoliksi käytävällä.
Mut aina ei vaan voi mitään, on pakko matkustaa ja johonkin ne tavarat on tungettava.
Itse ehkä kuitenkin seisioisin siinä keskitilassa ja laittaisin matkalaukun lattialle ja repun sen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Toi on varmaan ihan hyvä vaihtoehto. Toisaalta miksi et pidä reppua sylissä, vaan sille pitää olla penkki? Vai onko matkalaukku niin iso, ettei sille toiselle penkille mahtuis kuitenkaan kukaan istumaan, edes jalat puoliksi käytävällä.
Mut aina ei vaan voi mitään, on pakko matkustaa ja johonkin ne tavarat on tungettava.
Itse ehkä kuitenkin seisioisin siinä keskitilassa ja laittaisin matkalaukun lattialle ja repun sen päälle.
Se juuri se ongelma onkin, ettei jalkoja saa matkalaukun taakse (tai edes päälle) mitenkään, eli se vie kokonaan sen jalkatilan toisen penkin edestä. Repun laitan penkille ihan vain siitä syystä, että se on iso ja painava ja kun se toinen penkki on jo joka tapauksessa "käytetty" matkalaukkuun, laitan repun mieluummin siihen kuin syliin.
Jos itse istuisin ikkunan puolelle ja laittaisin matkalaukun käytävän puoleisen penkin eteen, siihen voisi periaatteessa joku istua, mutta jalat heiluisivat käytävällä kaikkien tiellä.
Aina hirveän syyllinen olo istua ja viedä kahden penkin tila. Mutta jos tunkisin itseni johonkin välitilaan, joutuisin lastenvaunujen tieltä ryysimään jonnekin laukkuineni ja ärsyttäisin kaikkia.
ap
Säännöllisesti eli kerran puolessa vuodessa vai kerran päivässä?
Varmasti vituttavaa muille joutua seisomaan jonkun tuntemattoman laukkujen takia mutta toisaalta tavallaan tuo on myös käytännöllistä. Voithan aina antaa oman istumapaikkasi laukkujen vierestä jollekin muulle ja seistä itse jos tulee huono omatunto.
ps. monissa busseissa on renkaiden päällä sellaiset penkittömät korokkeet, joihin voi laittaa matkalaukun tms.
Voisin muuten itse mielellänikin istua jalat käytävällä (varsinkin jos vaihtoehto on seisominen ruuhkabussissa) sen matkalaukun kohdalla. Istun monesti muutenkin ruuhka-aikaan siinä mainitsemallani korokkeella pyörän kohdalla ja käytävälle päin ne jalat silloinkin ovat.
- 4
Se on vain matka julkisessa kulkuneuvossa, älä ylianalysoi. Joskus vauva itkee, tenava riehuu, puli ölisee, keski-ikäinen rouva löyhkää hajuvedeltä, insinööri kailottaa puhelimeen, teini soittaa musiikkia liian kovalla tai venäläiset kiilaa jonossa. Sellaista se on, ruuhkabussissa. Elämää vaan, kyllä sinne mukaan mahtuu. Mahdollisuuksien mukaan kun huomioi muut matkustajat niin se riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se juuri se ongelma onkin, ettei jalkoja saa matkalaukun taakse (tai edes päälle) mitenkään, eli se vie kokonaan sen jalkatilan toisen penkin edestä. Repun laitan penkille ihan vain siitä syystä, että se on iso ja painava ja kun se toinen penkki on jo joka tapauksessa "käytetty" matkalaukkuun, laitan repun mieluummin siihen kuin syliin.
Jos itse istuisin ikkunan puolelle ja laittaisin matkalaukun käytävän puoleisen penkin eteen, siihen voisi periaatteessa joku istua, mutta jalat heiluisivat käytävällä kaikkien tiellä.
Aina hirveän syyllinen olo istua ja viedä kahden penkin tila. Mutta jos tunkisin itseni johonkin välitilaan, joutuisin lastenvaunujen tieltä ryysimään jonnekin laukkuineni ja ärsyttäisin kaikkia.
ap
Ei sun tartte lastenvaunujen tieltä siirtyä yhtään mihinkään. Vaunut tulee kyytiin jos ne mahtuu. Ei se keskitila ole mitenkään pyhitetty yksinoikeudella lastenvaunuille. Muistaakseni meillä on busseissa siinä ihan sellainen kuvakin, jossa on rattaat ja matkalaukku, eli tila on tarkoitettu isomman matkatavaran kuljettamiseen. Kun sä olet bussissa ennen lastenrattaita, ei sun tartte siirtyä siitä laukkuinesi mihinkään. Toki jos matka on pitkä niin ikävähän se on siinä seistä koko matka.
Mä matkustan noin kahden kuukauden välein rinkan kanssa. Bussissa sitä on mahdoton riisua, jos selässä on 40 kg ja itsellä painoa 50 kg, ei sitä saa itse selkään nostettua takaisin ilman kikkailua kaikkien tiellä penkkien kanssa. Painon takia myös seisominen olisi turhan vaarallista kun en niihin ylhäällä oleviin kahvoihinkaan yletä. Saan lähes joka kerta kuittailua siitä onko "repulla" oma paikka. Jos pääsen yhden paikalle, menen aina siihen vähän sivuttain. Joskus kuitenkaan sitä yhden paikkaa ei ole ja on pakko vallata kaksi paikkaa. Rinkka ei mahdu jalkoihin, en voi ottaa sitä pois ja yhdelle istuimelle en mahdu. Nyt raskaana ollessa en varsinkaan uskalla seisoa, olen joskus kaatunut rinkan kanssa ihan tasaisella maalla ja bussissa riski on aivan liian iso. Olen vain kestänyt kuittailut ja yrittänyt lähteä ruuhka-ajan ulkopuolella. Joskus on vaan pakko vallata enemmän tilaa, ikävää mutta elämä on. Ilman rinkkaa seison mielelläni jos jollain on paljon matkatavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Se on vain matka julkisessa kulkuneuvossa, älä ylianalysoi. Joskus vauva itkee, tenava riehuu, puli ölisee, keski-ikäinen rouva löyhkää hajuvedeltä, insinööri kailottaa puhelimeen, teini soittaa musiikkia liian kovalla tai venäläiset kiilaa jonossa. Sellaista se on, ruuhkabussissa. Elämää vaan, kyllä sinne mukaan mahtuu. Mahdollisuuksien mukaan kun huomioi muut matkustajat niin se riittää.
Kiitos tsästä. Kaiken tuon edellä olevan kun aina muistaisi niinä hetkinä kun omaan mieleen tunkee ajatus oman auton hankinnasta. Oma auto olisi monta kertaa näppärä ja kätevä vaihtoehto, mutta toistaiseksi on kuitenkin itselläni enemmän niitä päiviä, jolloin en autoa tarvitse. Ja onneksi auton voi tarvittaessa myös vuokrata ja aika paljon voi ajella taksillakin, että on käyttänyt yhtä paljon rahaa liikkumiseen kuin jos joko riesana tai ilona olisi se oma auto.
En yleistä tiedän että osalle oma auto on välttämättömyys jos tai kun haluaa liikkua omaa kotipihaa kauemmaksi. Eikä tilanne paljoa muuttune, sanoi joku cityvihreä mitä tahansa kaunista joukkoliikenteen mahdollisuuksista.
Samaa matkalaukku + täyteen pakattu reppu -kombinaatiota harrastan kerran-pari kuukaudessa itsekin julkisessa liikenteessä, kun reissaan työpaikkakunnalta viikonlopuksi kotiin ja takaisin. Kun ei sinne pitkänmatkanbussille oikein kävelemälläkään pääse...
Kukaan koskaan takseista kuullut?
Vierailija kirjoitti:
Kukaan koskaan takseista kuullut?
- Paljonkin. Suomessa on hyviä ja laadukkaita taksipalveluita tarjolla. - Se mikä ainaki itselläni rajoittaa merkittävästi niiden käyttöä on, että pirssi kyyti maksaa melko paljon verrattuna bussilippuun (, tai lippuihin). Itse kuljen kimpsuineni ja kampsuineni säännöllisen -epäsäännöllisesti opiskelupaikkakuntani ja -perheeni asuinpaikan väliä. Jos otan taksin kotipihaltani ajaakseni sillä rautatieasemalle, niin matkan hinnaksi tulee noin 20 €, joka on minulle opiskelijana melko iso raha Onneksi sitä ei joka kerta tarvitse koko-omaisuuttaan raahata mukana. Mutta yllättävän paljon kuitenkin kampetta kertyy.
PS: Junalippujen ja joukkoliikenteen matkojen hinnoista en käy valittamaan saanhan niihin mukavat alennukset opiskelijana, mutta hurjasti ne vaikuttavat maksavan, jos ajattelee, että joutuisi maksaan täyden hinnan, eli ei saisi niihin mitään alennuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Mistä ihmeestä tuo käsitys, että lastenvaunujen tieltä joutuisi ryysimään jonnekin muualle? Jos on tilaavieviä tavaroita, eläimiä, fiikus tai bassoviulu ja kuski on kyytiin hyväksynyt, ei tarvitse väistää yhtään ketään vaan olla rauhassa siinä mihin on mahtunut kamoineen.
Vierailija kirjoitti:
Säännöllisesti eli kerran puolessa vuodessa vai kerran päivässä?
Varmasti vituttavaa muille joutua seisomaan jonkun tuntemattoman laukkujen takia mutta toisaalta tavallaan tuo on myös käytännöllistä. Voithan aina antaa oman istumapaikkasi laukkujen vierestä jollekin muulle ja seistä itse jos tulee huono omatunto.
ps. monissa busseissa on renkaiden päällä sellaiset penkittömät korokkeet, joihin voi laittaa matkalaukun tms.
Säännöllisesti kahdesti viikossa.
Joskus bussissa on niin hämärää, ettei tumma matkalaukkuni näy toisen penkin edestä. Silloin tekisi mieli vajota maan alle, kun näyttää helposti siltä, että istun käytävän puolella ja olen laittanut ikkunan puoleiselle penkille repun. Ja muut seisovat vieressä..
ap
Ei sinulla taida olla paljoa muita realsitisa vaihtoehtoja. - Toki jos viet kaksi istuin paikkaa bussissa siksi, että matkatavarasi vie niin paljon tilaa, niin voinee kysyä tulisiko sinun myös ostaa kaksi matkalippuakin. -Vertailun vuoksi joutuu sitä usein maksamaan ylimääräistä, jos ottaa lentonkoneeseen "tavallista aenemmän" matkatavaraa.