Työn hallinta
Nyt pukkaa stressiä! Työskentelen toimistossa jonkin sortin asiantuntijana ja työpäivät ovat niin hektisiä, että päässä takoo vaan kiire, kiire, kiire, tee, tee, tee, nopeammin, nopeammin, nopeammin!
En voi vaikuttaa työtehtäviini, koska ne tulee ulkoapäin annettuna pääsääntöisesti postitse ja sähköpostilla ja työn luonteen vuoksi ne pitää hoitaa asap. Priorisointikaan ei oikein onnistu, koska kaikki tehtävät ovat tärkeitä ja kaikki pitäisi saada eteenpäin saman päivän aikana. Osan tehtävistä saa hoidettua ihan muutamassa minuutissa sen enempiä miettimättä, mutta osa vaatii sitten syvempää paneutumista johon ei olisi aikaa. Kun yhden saa pois, niin on kolme-neljä tullut lisää.
Oikeastaan haluaisin kuulla kokemuksia niiltä ihmisiltä, joiden työ on samankaltaista. Miten te hanskaatte homman ilman, että järki meinaa lähteä? Oletteko keksineet jotain juttuja kaaoksen taltuttamiseksi / hallitsemiksi? Miten te pärjäätte kun tehtäviä tulee ovista ja ikkunoista ja kaikki olisi pitänyt suunnilleen olla jote tehtynä siinä vaiheessa kun sähköpostin lukee?
Kommentit (7)
Kaikkeen tottuu. Minä ainakin kiireen keskellä hoen itselleni, etten voi tehdä kuin yhtä asiaa kerralla ja teen sitten hommia tärkeysjärjestyksessä. Viime kädessä sanon asiasta pomolleni, että saan apua.
Sama täällä. Uskomaton kiire koko ajan ja hommia vaan kasautuu. Mun salainen ase (työkaverit tunnistaa) on to do-listan pyöritys. Kirjoitan kaikki tehtävät ylös ja viivailen ne yli sitä mukaa kun tehty. Kun asioita jää tekemättä, siirtyy ne toisen päivän listalle. Mulla nää listat on oikeesti konkreettisina listoina A4-paperilla, jotka on mun pöydällä.
Kun kiire ja epätoivo iskee, että mitä pitäisi tehdä seuraavaksi ja mitä kaikkea onkaan tekemättä, otan kylmän rauhallisesti listan käteen ja valitsen sieltä tehtävän. Kun olen tehnyt, viivaan yli ja siirryn seuraavaan. Kuulostaa ehkä naurettavalta, mutta tämän avulla saan pidettyä oman palettini kasassa. :) Työpäivät pyrin pitämään kohtuumittaisina vaikka tehtävä siirtyisikin toiselle päivälle.
Kiitos kaikille vastaajille! Huomisesta alkaen pitää yrittää napata tuosta tyylistä kiinni, että kelloa katsomatta edetään rauhallisesti tehtävä kerrallaan ja muistilista on otettava myös käyttöön. Voi tosin olla, että jo aamupäivästä olen unohtanut kaikki vakaat aikomukseni ja tukka pystyssä hakkaan kiivaasti konetta, mutta pitää vaan yrittää sitten palauttaa itsensä ruotuun. Ei tämä näinkään voi kovin pitkään jatkua.
Ap
Tein samaa vuosia, mutta sitten kun mikään keino ei riitä organisointiin ja jokaisesta palaverista alkaa olla myöhässä, niin totesin Arvo Ylpön ohjeen toimivimmaksi: kiireisinkin asia muuttuu kiireettömäksi, kun siihen ei puutu millään tavalla. Tämä ohje toimii hyvin.
Hallinnan tunne on tärkeä, myös työssä.
https://mcs.fi/tyonhallinnalla-tuottavuutta-ja-tyohyvinvointia/
En pystynytkään. Jäin sairaslomalle, kun vain itkin ja tärisin. Sähköposteja tuli satoja päivässä ja menin niin tilttiin, että lakkasin ymmärtämästä mitä niissä sanottiin.
Teen yhden asian kerrallaan miettimättä aikaa tai sitä mitä vielä pitäisi saada aikaan. Lähden töistä 8 tunnin jälkeen riippumatta siitä mitä olen saanut tehtyä. Jos on isompi homma ja näyttää että myöhästyy, varoitan tästä esimiestä ja pyydän lisäresursseja avuksi.
Huolimatta tästä linjastani minua pidetään nopeana ja tehokkaana. Olen ainakin tehokkaampi kuin olin nuorempana hätähousuna, jolloin uskoin etten osaa ja pärjää, ja hätäilin kaikesta kamalasti, ja yritin kotona iltaisinkin paikkailla kesken jääneitä töitäni. Eipä sitä sitten univajeisena, kroonisesti stressaantuneena aivot oikein toimineet joten työteho ei ollut kummoinen.