En enää viitsi maanitella oppilaita opiskelemaan
Opetan yläkoulussa englantia ja ruotsia, ja varsinkin ruotsi on monille kuin tervanjuontia. Nyt olen päättänyt, etten liiemmälti stressaa, opitaanko vai ei. Käsken tunnin alussa ottamaan kirjat esiin ja laittamaan kännykän pois. Osa laittaa, osa ei. Ne, joilla opiskelu sujuu, laittavat sen vitun kännykän pois ja tekevät hommia. Osa on valinnut, että kännykän näprääminen on mielenkiintoisempaa. Minulta tämä ei ole pois, sama palkka on kuitenkin. Kännykkäaddiktien numerot ovat 5-6, mutta vittuakos siitä. Oma valinta. Aiemmin kun kännykät olivat poissa kaikilta, eivät nämä yksinkertaisimpien oppilaiden arvosanat olleet oikeastaan sen parempia. Joten mitä turhaa stressaamaan. Viitosella vittuun peruskoulusta.
Kommentit (12)
Hehe. Ap taitaa olla käärmeissään. Mutta ihan totta, ei ketään voi pakottaa opiskelemaan.
Yritä nyt edes englannin kanssa, se on monelle peruskoulunsa vitosella sen suhteen päättävälle ja myöhemmin korkeakouluopinnoista kiinnostuneelle sitten vittumainen tilanne kun parikymppisenä ei edes itseään välttämättä osaa englanniksi esitellä.
Jollekin saattaa tulla yllätyksenä, että jopa opettaja saattaa kiroilla.
ap
Näinhän se menee. Paitsi että kun otat niitä kännyköitä talteen, vanhemmat valittavat, kun pitäisi saada lapsi kiinni kesken oppitunnin ja kun et välitä, vanhemmat valittavat, kun et osaa opettaa niin, että heidän herranterttunsakin oppisi.
Minusta tosin ongelmana alkaa olla nämä keskitason oppilaatkin. Sitä kännykkää on vilkuiltava eikä keskittymisestä tule mitään. Ohjeita kysytään kymmeniä kertoja ja aina se sama "et ole kertonut vielä MINULLE"-kommentti, kun ei itse viitsi kuunnella ja seurata opetusta. Ja kokeethan on tietysti niin vaikeita, kun tunnilla ei koskaan ole niistä asioista kuullutkaan...
Ihan terve asenne. Sillä eihän ketään pysty pakottamaan oppimaan, jos hän ei itse tee asian eteen mitään. En pysty hypnotisoimaan oppilaita niin, että sormien napsautuksen jälkeen kaikki osaisivat ruotsinsa ilman omaa työtä.
Näin minäkin sanon oppilaille. Että oppimiseen vaadittava työ heidän on tehtävä itse. Minä vain kerron mitä se työ on, mitä he voisivat tehdä edistääkseen oppimistaan.
t. toinen ope
olen sinkku joten ei kosketa minua, mutta kannattaisiko idioottien vanhemmille lähettää viesti, että tietävät mitä on tulossa? mutta tuntuu pahalta jos alle 16 vuotiaalla on vastuu tulevaisuudessa.
Kyllä jokainen oppilas yläkoulussa varmasti tietää, että opiskella pitäisi. Se ei vaan kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
mutta tuntuu pahalta jos alle 16 vuotiaalla on vastuu tulevaisuudessa.
Ei niiltä oppilailta vaadita yhtään enempää vastuuta kuin mitä he pystyvät ottamaan.
Näin se on. Meillä yläasteella yksi opettaja sanoi heti ekalla tunnilla, että häntä ei voisi vähempääkään kiinnostaa kuka kuuntelee tunnilla ja kuka ei. Hän on siellä kiinnostuneita varten. Joten hän ei patista, eikä säti aku ankan lukijoita. Ainoa ehto oli, että mölistä ei saa.
Jostain kumman syystä paria lukuunottamatta kaikkia kiinnosti sen jälkeen kuunnella. Tosin opettaja opetti myös mielenkiintoisella tavalla, häntä oli keskimääräistä mukavampi kuunnella.
Ja meidän ruotsikielenopettaja oli ihan ääreistylsä. Sitä ei jaksanut kuunnella edes kovimmat hikipingot. Tosin hikipingot ei tarvinnu oppitunteja, kun osasivat sisäistää kielen tehtävien kautta.
Tee säännöt selviksi kännykkävilkuilijoille. Että jos ei osaa se onnoma vika.
Vierailija kirjoitti:
Ketä vittu kiinnostaa joku ruotsinkielen numero yläasteelta? Ei helvetti mitä tuubaa taas.
Ei tarviikkaan kiinnostaa. Sehän tässä juuri onkin pointtina.
Aika ammattimaista kieltä käytät. Tulee todella asiantunteva mielikuva sinusta.