Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Listataan laihdutusvinkkejä ja yms!

Vierailija
20.02.2017 |

Olen vihdoin ymmärtänyt kuinka laihdutetaan, ja haluan jakaa omat vinkkini. Tulkaa muutkin kertomaan omanne! :)
Itsellä oli äärettömän stressaava elämäntilanne, josta johtuen söin roskaruokaa ja herkkuja tolkuttomasti. Lihosin kymmenen kiloa lyhyessä ajassa. Luulin että laihdun vain sillä että jätän herkut pois ja hieman liikun, mutta ei se niin toiminut. Eli, minun vinkkini ja ahaa-elämykset jotka on johtaneet siihen että pudotan tuskattomasti kilon painoa viikossa!

-Syö vähemmän kuin kulutat. Tätä luin netistä monta kertaa, mutta en aiemmin käsittänyt sen tärkeyttä (joo :D).
-Aktiivisuusranneke ja My fitness pal -sovellus. Pystyn tällä seuraamaan tarkasti, että pysyn päivittäisessä kaloritavoitteessa.
-Aterioiden suunnittelu. Suunnittelen viikoksi ruokalistat excel taulukkoa apuna käyttäen (se laskee automaattisesti päivän yhteiskalorit). Ruokalistat ei aina pidä paikkaansa, jos tulee vaikka yllättävää menoa, mutta takaa sen että ollaan suunnilleen oikealla tiellä. Lisäksi rahaa on säästynyt kun ei tule yllätysostoksia.
-Vettä säännöllisesti. Tämä pitää näläntunteen loitolla, eikä tule sorruttua naposteluun. Itse aloitin sillä että join joka toinen tunti lasin vettä. Nyt tulee automaattisesti juotua vettä pitkin päivää, ilman että tarvitsee kelloa katsella.
-Välipalat ja säännöllinen ateriarytmi. Tämä pitää myös napostelut loitolla. Välipalaksi hedelmiä. :)
-Karkkipäivä. Tajusin että jopa minä pystyn olemaan syömättä karkkia joka päivä, jos vain päätän niin (aiemmin kun olin kysellyt ihmisiltä kuinka pääsivät makeasta eroon, tämmöinen vastaus ärsytti, koska ajattelin että ei minulla ole tahdonvoimaa siihen). Ensimmäisen "lakko" viikon jälkeen oli voittajafiilis, ja nyt makeanhimo on selätetty. Karkkia ei tarvitse edes syödä karkkipäivänä niin paljoa kun tulee jo ähky. Itselle oli yllätys että pienessä pussillisessa karkkeja saattaa olla kaloreita yhden aterian edestä!
-Keitot. Keitoissa on vähän kasviksia ja ne on täyttäviä, joten teen viikolla useammat annokset keittoja. Pakkaseenkin voi tehdä hätävaraksi, joten ei tule sorruttua noutoruokaan.
-Kasvikset. Aloin korvaamaan pastoja yms lisäkkeitä kasviksilla. Yllätyin miten maukkaita annoksia saa aikaiseksi, ja opin syömään paljon erilaisia kasviksia. Eli ihan elämäntavanmuutos, jatkossa tulen syömään yhtä lailla kasviksia. :) Salaatit ei ole koskaan uponnut minuun, joten tämä on parempi tapa itselle saada väriä lautaselle.
-Sairauden takia en tällä hetkellä pysty harrastamaan rajua liikuntaa, joten teen viikossa pari pitempää kävelylenkkiä. Tunnin reipas kävely polttaa ihan kivasti kaloreita. Lisäksi en käytä hissejä, pyrin jonottaessa seisomaan yms yms hyötyliikuntaa.
-Tein motivaatiotaulun itselleni, jota pyrin katsomaan joka päivä. Siinä on tavoitepaino ja milloin toivon että olen siinä. Pari motivoivaa kuvaa "entisestä minusta" ja kuinka pääsen tavoitteeseeni. Saattaa kuullostaa pöljältä, mutta itseäni auttaa.
-Punnitsen joka päivä. Paino heittelee miten sattuun, mutta kerran viikossa teen "paremman" punnituksen, jonka kirjaan ylös käyrään. Siitä näkee kätevästi, että kyllä se paino menee alaspäin. Lisäksi otan kerran viikossa mitat vyötäröltä ja takamukseta ja kirjaan ylös. Niistä näkee myös konkreettista muutosta.

Toivottavasti näistä on jollekin apua. Varmasti ihan perusasioita, mutta itselle tuli yllätyksenä miten vähällä saan painoa putoamaan.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat vinkkini

- syön harvoin 1-3 kertaa päivässä. Se sopii minulle ja on ihan sopivaa normaalille ihmiselle eli kannattaa kokeilla

- paastopäivä per viikko ja/tai 5 päivän vesipaasto per kuukausi ovat hyviä tapoja "nollata" keho ja käynnistää solujen korjausprosessi. Vaikutukset ovat merkittäviä mm. suoliston kuntoon

- mässypäivät ja karkkipäivät pois kokonaan. Mitä pidempään on syömättä karkkia/pullaa/herkkuja/pitsaa/alkoholia/keksejä/muita sitä helpompaa on olla syömättä. Kokonaan.

- kehoni on temppelini, haluanko tunkea sen täyteen huonoa rasvaa esim. keksien muodossa? EN!

- vihannekset, kasvikset, juurekset saa helposti juotua. Tehosekoittimessa smoothieksi ja hörppää pois. Maullakaan ei niin väliä, koska äkkiähän sen juo

- anemia pysyy poissa syömällä merilevää

Unohdin lisätä sen, että jos ei tykkää punnita/laskea/suunnitella niin "syön vain terveellistä" toimii todella hyvin. Laihdut koko ajan, vaikka söisit vatsan täyteen. Ja huom! Hyviä rasvoja SAA ja PITÄÄ syödä, esim. salaatin päälle lorottaa oliiviöljyä ja vetäistä illalla pähkinöitä parikin kourallista. Ja jos salaatti ei muuten mene, ripauta (laadukasta) suolaa päälle! Ja juo sitten paljon vettä.

Vierailija
22/33 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö höö ja huomenna lisää! Haluatteko tietää lihotusvinkkejä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei!

Mäkin lihoin kesällä semmoset 10kg joita nyt sitten yritän laihduttaa pois huonolla menestyksellä. Aikaisemmin söin pelkkiä herkkuja ja nyt proteiinipitoista ruokaa vältellen hiilareita. Paino on tippunut tammikuusta 2kg ja en ymmärrä miksi näin vähän. Syönkö kenties liian vähän vai sittenkin liikaa kaloreita.

Aion kokeilla tuota fitness palia

Taidat syödä liikaa proteiinia. Vähennä sitä ja lisää rasvaa, kun kerran hiilareita vältät. Maitotuotteet saattavat myös haitata  laihdutusta.

Vierailija
24/33 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei!

Mäkin lihoin kesällä semmoset 10kg joita nyt sitten yritän laihduttaa pois huonolla menestyksellä. Aikaisemmin söin pelkkiä herkkuja ja nyt proteiinipitoista ruokaa vältellen hiilareita. Paino on tippunut tammikuusta 2kg ja en ymmärrä miksi näin vähän. Syönkö kenties liian vähän vai sittenkin liikaa kaloreita.

Aion kokeilla tuota fitness palia

Minullakin aluksi takkusi laihtuminen, kun en osannut ottaa huomioon kaloreita. Mutta 2kg pudotus on mielestäni melko hyvin kuukaudessa. :) Itse sain parilla muutoksella painosta kilon pois, ja sitten se jäi jummaamaan paikalleen. Kun aloin käyttämään My fitness palia, se ehdotti päivittäistä kalorimäärää, jolla pääsen tavoitteeseeni. Ja sitä noudattamalla paino on pudonnut 1kg/vko. En osaa katsoa hiilareita tai proteiineja, vaan lasken ihan raa'asti kaloreita (ja huijaaminen ja napostelu on turhaa, koska se näkyy heti ja sabotoi vaan omaa tavoitetta). Kannattaa kokeilla vaikka viikon verran miltä tuntuisi laskeskella kaloreita ja punnita lopuksi onko se tehonnut paremmin, kuin aikaisempi keino.

Joka tapauksessa olet oikealla tiellä, ja tsemppiä laihdutukseen!

Ap

Vierailija
25/33 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat vinkkini

- syön harvoin 1-3 kertaa päivässä. Se sopii minulle ja on ihan sopivaa normaalille ihmiselle eli kannattaa kokeilla

- paastopäivä per viikko ja/tai 5 päivän vesipaasto per kuukausi ovat hyviä tapoja "nollata" keho ja käynnistää solujen korjausprosessi. Vaikutukset ovat merkittäviä mm. suoliston kuntoon

- mässypäivät ja karkkipäivät pois kokonaan. Mitä pidempään on syömättä karkkia/pullaa/herkkuja/pitsaa/alkoholia/keksejä/muita sitä helpompaa on olla syömättä. Kokonaan.

- kehoni on temppelini, haluanko tunkea sen täyteen huonoa rasvaa esim. keksien muodossa? EN!

- vihannekset, kasvikset, juurekset saa helposti juotua. Tehosekoittimessa smoothieksi ja hörppää pois. Maullakaan ei niin väliä, koska äkkiähän sen juo

- anemia pysyy poissa syömällä merilevää

Hyviä vinkkejä!

Itse syön sen 3-4krt/pvä. Aluksi oli jotenkin hankalaa kun on tottunut napostelemaan, joten "pehmitin" laskua. Aluksi söin aamupalan, välipalan, lounaan, välipalan, päivällisen, ja iltapalan. Ja välipalat ja iltapalat oli hedelmiä, joten kalorimäärät ei olleet liian suuria. Sitten maha alkoi tottua (ja vedenjuonti auttoi näläntunteeseen) ja tiputin välipalat pois. Iltapalankin syön vain jos tuntuu että on oikeasti nälkä.

Itse en osaa olla ilman herkkuja, joten herkkupäivä on sopinut omaan systeemiini.

AP

Vierailija
26/33 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs kun jo juo vain vettä, ei syö ollenkaan pastaa/perunaa/riisiä (niiden tilalla kasviksia ja papuja), ei syö herkkuja, kulkee pyörällä joka paikkaan ja liikuntaa tulee yhteensä 5-10h/vko, annoskoko on jo pieni, leipä on aina itse tehtyä (mallas+ruis+pellavansiemen) ja sitä syön max 2 palaa päivässä, proteiinia tulee tarpeeksi (~1g/kg), rasvaa samoin (~0.5-1g/kg) jne jne. Eli kaikki nuo "helpot vinkit" on olleet käytössä jo iät ja ajat.

Tiedän, elämä ei ole reilua, mutta älkää ihmiset kuvitelko että kaikilla riittää kun "jättää pois mehut ja syö vain yhden pullan"! Itselläni ainoa mikä toimi oli kalorien nipistys noin 1200kcal/päivä (+ liikunta). Sillä tippui noin kilo KUUKAUDESSA, yhteensä 8 kiloa vajaan vuoden aikana (pakko oli välillä pitää isompaa kalorimäärää, kun sitä ainaista kituuttamista ei jaksa kukaan). Jos syön sitä enemmän, paino pysyy samana tai nousee. Kokeiltu ja laskettu on jo parin vuoden ajan, eli turha ehdottaa "syöt liian vähän" kun sitä isompaa määrää (noin 2000kcal) kokeilin noin puoli vuotta, ja takaisin tuli heti melkein 5 kiloa. Noin 1600kcal pitää painon samana, sitäkin olen laskenut jo kohta vuoden.

Ja ei, ei ole mitään vikaa kilpirauhasessa, olen terve ja virkeä ja nukun, mutta BMI on 26 ja ilman kuukausien nälkää se ei siitä tipu. Joillakin vaan elimistö kai kompensoi todella tehokkaasti energiavajetta, ts. normaalisti kuluu se 1600kcal, mutta jos energiaa saa vähemmän, kuluukin vain esim. 1400kcal eikä laihtumista juuri tapahdu. Elimisto ei ole moottori, joka 10 litralla kulkee satasen ja 5 litralla viisikymmentä. Sillä viidellä litralla saattaakin mennä 70km!

Vierailija
27/33 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs kun jo juo vain vettä, ei syö ollenkaan pastaa/perunaa/riisiä (niiden tilalla kasviksia ja papuja), ei syö herkkuja, kulkee pyörällä joka paikkaan ja liikuntaa tulee yhteensä 5-10h/vko, annoskoko on jo pieni, leipä on aina itse tehtyä (mallas+ruis+pellavansiemen) ja sitä syön max 2 palaa päivässä, proteiinia tulee tarpeeksi (~1g/kg), rasvaa samoin (~0.5-1g/kg) jne jne. Eli kaikki nuo "helpot vinkit" on olleet käytössä jo iät ja ajat.

Tiedän, elämä ei ole reilua, mutta älkää ihmiset kuvitelko että kaikilla riittää kun "jättää pois mehut ja syö vain yhden pullan"! Itselläni ainoa mikä toimi oli kalorien nipistys noin 1200kcal/päivä (+ liikunta). Sillä tippui noin kilo KUUKAUDESSA, yhteensä 8 kiloa vajaan vuoden aikana (pakko oli välillä pitää isompaa kalorimäärää, kun sitä ainaista kituuttamista ei jaksa kukaan). Jos syön sitä enemmän, paino pysyy samana tai nousee. Kokeiltu ja laskettu on jo parin vuoden ajan, eli turha ehdottaa "syöt liian vähän" kun sitä isompaa määrää (noin 2000kcal) kokeilin noin puoli vuotta, ja takaisin tuli heti melkein 5 kiloa. Noin 1600kcal pitää painon samana, sitäkin olen laskenut jo kohta vuoden.

Ja ei, ei ole mitään vikaa kilpirauhasessa, olen terve ja virkeä ja nukun, mutta BMI on 26 ja ilman kuukausien nälkää se ei siitä tipu. Joillakin vaan elimistö kai kompensoi todella tehokkaasti energiavajetta, ts. normaalisti kuluu se 1600kcal, mutta jos energiaa saa vähemmän, kuluukin vain esim. 1400kcal eikä laihtumista juuri tapahdu. Elimisto ei ole moottori, joka 10 litralla kulkee satasen ja 5 litralla viisikymmentä. Sillä viidellä litralla saattaakin mennä 70km!

Aika paljon riippuu siitä, mistä ne kalorit saat.

Vierailija
28/33 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön joka päivä pienen herkun kahvin tai teen kanssa ja nautiskelen niistä hitaasti. Esim. kolme palaa tummaa suklaata tai välipalapatukan tai protskupatukan. Eipä tule suuria herkkuhimoja, kun harvase päivä tekee noin. Itse leipomalla voi tehdä herkut niin terveellisiksi kuin itse haluaa.

Niinä päivinä kun käyn salilla saan syödä enemmän. Se menee vaan lihakseksi ;) Jos olen syönytkin esim jätskiä syön sen salin jälkeen. Mitä olen rasvaprosentit mitannut niin näin on käynyt ja rasvaprossat laskenut ja lihasta tullut.

Illalla jos tekisi mieli napostella, joku hyvänmakuinen tee auttaa pysymään ruodussa. Niitä on todella hyvänmakuisia.

Syön tarpeeksi rasvaa. Se maistuu hyvältä ja auttaa nälän säätelyssä. Käytän voita leivän päällä, normaalirasvaista juustoa, oliiviöljyä lorauksen salaatissa, syön pähkinöitä jne... Avainsana on kohtuudella.

En syö paljoa leipää ja pääsääntöisesti syön kauraleipää, jonka olen parhaaksi kohdallani havainnut. Kun lihoin, söin paljon leipää.

Jaan mielessäni päivän ruoka-aikoihin, vaikka olisi vapaapäivä. Syön säännöllisesti suunnilleen niihin aikoihin.

Vierailija
29/33 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

-säännöllinen ateriarytmi! Eli itselleni aamupala, lounas, välipala, illallinen. Muina aikoina ei syödä, eikä sille ole edes tarvetta sillä pysyn kylläisenä ja energiataso on tasainen, eikä näinollen mielitekoja synny.

-jos aikaa liikunnalle ei löydy, niin vähintään kävelen reippaasti joko töihin tai sieltä pois ja heti herättyäni teen edes kerran jokaisen lihasryhmän käyvän jumpan.

-5:2. Tämä oikeasti toimii, mutta myös triggeröi ainakin itseäni pahasti epäterveellisine tavoille.. Nälkä kasvattaa halua repsahduksille ja välipäivinä tekisi vetää ruokaa vaikka millä mitalla. Jos ohjelmassa pysyy ja siihen saa rutiinin, kilot tippuvat nopeasti ilman suurta vaivaa.

N26, normaalipainossa, mutta haluaa vielä pari kiloa pois.

Vierailija
30/33 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä olisi sitten parempi, kuin tällaisen tyypillisen päivän kalorilähteet: aamiainen: itse tehty ruis/kuituleipä, oivariini, muna, kookosöljy, puolukat, 1/3 purkki rahkaa, lounas: pala uuniseitä, papuja, vihanneksia, lasi piimää, ehkä pari palaa hedelmiä, välipala: itse tehty leipä, oivariini, juustosiivu, hedelmä, illallinen: papuja tai kaalta + kanafile / seitä / tonnikalaa / soijaa, sipulia, vihanneksia, pari rkl kastiketta, pari rkl pähkinöitä. 

Eli ruokani sisältää paljon kuituja, tarpeeksi proteiinia+rasvaa, paljon kasviksia, on säännöllinen, jne jne. Ymmärrän tuon "riippuu siitä mistä kalorit saa" jos puhutaan ihmisestä joka syö ne kalorit vaikka vehnäleivästä ja sipseistä, mutta kun sanoin jo, että en moisia paskakkeita syö ollenkaan. Silloin tuollainen kommentti on vain typerä ja alentuva, jos nyt suoraan sanon.

Vierailija
31/33 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on sun pituus /paino/ikä? Eli kalorikulutus/vrk? Esim.ite oon 156cm/43kg ja kulutus n.1300kcal/vrk joten ei sitä kauheita syödä jos ei halua lihoa. Sama juttu liikunnan suhteen, pieni ei kuluta hirveesti. Voihan olla että sun peruskulutus on jotain 1500kcal ja pitäis syödä -500kcal/päivä laihtuakseen.

Vierailija
32/33 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduttaminen on varma tie lihomiseen. Elämäntapamuutos voi auttaa, mutta niissäkin pitkäaikaistulokset on aika huonoja. Mikäli haluaa laihduttaa, kannattaisi lukea pari peruseeposta, Ravitsemustiede ja Lihavuus. Molemmat taisivat olla Duodecimin tuottamia ja löytynee kirjastostakin.

Vierailija
33/33 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä olisi sitten parempi, kuin tällaisen tyypillisen päivän kalorilähteet: aamiainen: itse tehty ruis/kuituleipä, oivariini, muna, kookosöljy, puolukat, 1/3 purkki rahkaa, lounas: pala uuniseitä, papuja, vihanneksia, lasi piimää, ehkä pari palaa hedelmiä, välipala: itse tehty leipä, oivariini, juustosiivu, hedelmä, illallinen: papuja tai kaalta + kanafile / seitä / tonnikalaa / soijaa, sipulia, vihanneksia, pari rkl kastiketta, pari rkl pähkinöitä. 

Eli ruokani sisältää paljon kuituja, tarpeeksi proteiinia+rasvaa, paljon kasviksia, on säännöllinen, jne jne. Ymmärrän tuon "riippuu siitä mistä kalorit saa" jos puhutaan ihmisestä joka syö ne kalorit vaikka vehnäleivästä ja sipseistä, mutta kun sanoin jo, että en moisia paskakkeita syö ollenkaan. Silloin tuollainen kommentti on vain typerä ja alentuva, jos nyt suoraan sanon.

Enhän vastatessani tiennyt syömisistäsi, joten turha sanoa kommenttia typeräksi ja alentuvaksi. Uskallanko edes ehdottaa nyt jotain muutoksia? Enpä taida.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yksi