Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen suullisesti sopinut harjoittelusta syksyksi. Voinko hakea töitä nyt? Mitä jos minut valitaan, enkä voikaan mennä harjoitteluun?

Vierailija
20.02.2017 |

Inhottava tilanne. Tuli eteen täydellinen työpaikka, vakituinenkin vielä.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen harjoittelu on kyseessä? Osa harjoitteluista on sellaisia, jotka voi jättää vaikka ekana päivänä kesken, jos sattuu saamaan palkkatöitä.

Hae ihmeessä paikkaa. Jos saat sen, mietit sitten enemmän.

Vierailija
2/10 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen harjoittelu on kyseessä? Osa harjoitteluista on sellaisia, jotka voi jättää vaikka ekana päivänä kesken, jos sattuu saamaan palkkatöitä.

Palkallinen, opintoihin kuuluva harjoittelu kyseessä. 

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Jos saat tuon haussa olevan työpaikan, miten aiot hoitaa opinnot, johon harjoittelu kuuluu? Kuinka pitkä harjoittelu – olisiko esim. mahdolisuus saada palkatonta vapaata töistä harjoittelun ajaksi?

Jos saat työpaikan voit tietysti aina jättää opinnot kesken, jolloin harjoitteluakaan ei tule (keskeyttäminen on mun mielestä kyllä tyhmää ...). 

Vierailija
4/10 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Hakisin silti tota toista paikkaa. Selvität asiaa sitten, jos saat toisen paikan. Soitat vaikka harjoittelupaikkaan ja kerrot, ettet voi ottaa paikkaa vastaan. Todennäköisesti ei tule mitään ongelmia.

Pahin mahdollisuus on se, että joudut kertomaan uuteen työpaikkaasi (jos siis paikan saisit), että sun on oltava syksy poissa, koska olet lupautunut muualle töihin. Luulen kuitenkin, että oikeasti harjoittelupaikkoja koskevat säännöt ovat toisenlaiset, koska niistä ei makseta täyttä palkkaa. Toisin sanoen kokopalkkainen työpaikka menisi edelle alan sopimuksissa ilman ongelmia. Sitäkin voit kysyä vaikka oppilaitoksesta, jos tilanne vaatii.

Vierailija
5/10 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up. En ole vielä tehnyt harjoittelusopimusta. Jos sanon harjoittelusopimusta allekirjoittaessa, että olen hakenut töitä ennen kuin tiesin harjoittelusta ja ettei niistä ole vielä kuulunut mitään? Jättäisin sitten sen mahdollisuuden, että saisinkin töitä ennen kuin harjoittelun olisi pitänyt edes alkaa.

ap

Vierailija
6/10 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Jos saat tuon haussa olevan työpaikan, miten aiot hoitaa opinnot, johon harjoittelu kuuluu? Kuinka pitkä harjoittelu – olisiko esim. mahdolisuus saada palkatonta vapaata töistä harjoittelun ajaksi?

Jos saat työpaikan voit tietysti aina jättää opinnot kesken, jolloin harjoitteluakaan ei tule (keskeyttäminen on mun mielestä kyllä tyhmää ...). 

Sinähän sen sanoit! Jos ap saa toisen paikan eikä harjoittelupaikan peruminen onnistu puhelinsoitolla, hän ilmoittautuu poissaolevaksi ensi syksyksi, jolloin ei voi ottaa harjoittelupaikkaa vastaan. Problem solved!

-1 & 4

Vierailija
7/10 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Minulta puuttuu opinnoista enää harjoittelu ja harjoittelun voisi tehdä työn ohella. Tottakai harjoittelu voi siis olla omaa palkkatyötä, jos vain on omalla alalla. 

Suullisesti sovistusta työharjoittelusta maksettaisiin 1200€/kk.

ap

Vierailija
8/10 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule, palkkatyö menee aina harjoittelun edelle! Sanot sitten vaan harjoittelupaikkaan heti kun tiedät, että olet pahoillasi mutta sait palkkatyön. Ei se ole sen kunmempaa. Ei kukaan voi velvoittaa harjoitteluun menemään.

Mitä oikein opiskelet jos et edes perus asioita tiedä?

Vierailija
9/10 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Up. En ole vielä tehnyt harjoittelusopimusta. Jos sanon harjoittelusopimusta allekirjoittaessa, että olen hakenut töitä ennen kuin tiesin harjoittelusta ja ettei niistä ole vielä kuulunut mitään? Jättäisin sitten sen mahdollisuuden, että saisinkin töitä ennen kuin harjoittelun olisi pitänyt edes alkaa.

ap

Toi on ihan ok idea. Siinä selviää sitten heti, jos harjoittelupaikassa ovat nihkeilijöitä eivätkä ymmärrä tilannettasi. On vaikea kuvitella, että pakottaisivat tulemaan harjoitteluun tai että edes allekirjoitettu harjoittelusopimus menisi palkkatyön edelle työnantajankaan silmissä.

Riippuu tosin alastakin. Voisit ap vaikka soittaa teidän opintoneuvontaan ja kysyä, onko niillä tähän jotain varmaa vastausta. Voihan olla, että alallasi harjoittelusopimukset kirjoitetaan siten, että harjoittelun saa keskeyttää palkkatyön takia, jolloin mitään ongelmaa ei ole. Toinen juttu on se, jos saat harjoittelun suoritettua siellä toisessa paikassa ennen sopimasi harjoittelun alkua. Silloinhan harjoittelun tarve on poistunut etkä voi suorittaa harjoittelua.

Et todellakaan ole ainoa, jolla on tällaista säätöä välillä. Nykyään kun kaikki työt tuntuu olevan 3 kk pätkää niin jokaiselle työnantajalle joutuu sanomaan, että joo en pysty jatkamaan kesällä kun olen suostunut menemään muualle sori.

Vierailija
10/10 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule, palkkatyö menee aina harjoittelun edelle! Sanot sitten vaan harjoittelupaikkaan heti kun tiedät, että olet pahoillasi mutta sait palkkatyön. Ei se ole sen kunmempaa. Ei kukaan voi velvoittaa harjoitteluun menemään.

Mitä oikein opiskelet jos et edes perus asioita tiedä?

Olen ensimmäistä kertaa tässä tilanteessa, toisin kuin ilmeisesti sinä. En ole koskaan ollut harjoittelussa, enkä palkkatyössä. Olen ollut ainoastaan freelancerina ja yrittäjänä, joten palkkatyöläisyydestä minulla ei ole mitään kokemusta. 

Tiedän kuitenkin sen, että perusasia on yhdyssana ja ettei kummempaa-sanassa ole ännää. Sinä et tiennyt näitä. Eikö olekin kiva, että ollaan erilaisia ja tiedetään eri asioita? Voidaan molemmat kysellä täällä asioista, joista ei tiedetä.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kahdeksan