Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

4 viikon sairasloma- haluan töihin heti!

kevari-eveliina
20.02.2017 |

Minulta leikattiin tähystyksellä torstaina vasen polvi. Kierukka pois, rustoja tasoiteltiin kun oli palanen irronnut. Kirurgi kirjoitti 4 viikkoa sairaslomaa. Olen kärsinyt pe ja keppien kanssa. Eilen jätin kepit pois sisäälä ollessani. Tänään tein koiran kanssa jo 4 km lenkin. Mitä ihmettä teen 4 viikon sairaslomalla, tulen hulluksi?

Nyt tosiaan huomaa kuinka riippuvainen on töistä. Töissä ovat parhaat kaverit, sosiaalinen kanssakäyminen ja minä todellakin rakastan työtäni, poissaolo tuntuu epäreilulta työnantajaa ja asiakkaita kohtaan. Ihan hyvin pystyn istumaan päätteen edessä.

Saanko mennä töihin noinvain vai onko minun "lusittava" kotona 4 viikkoa?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai saat mennä. Ota varovaisesti kuitenkin, ok?

Vierailija
2/17 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töihin vaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat mennä töihin, voit sopia vaikka 4 h/päivä

Vierailija
4/17 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai saat mennä ihan vapaasti töihin. Ei se sairasloma mikään määräys ole, vaan oikeus olla pois se aika jos tarvetta on. 

(Ja jos joku tulee höpisemään siitä että jotkut vakuutukset ei korvaisi töissä sairasloman aikana sattuneita vahinkoja, niin se on myytti jolla ei ole todellisuuspohjaa.)

Vierailija
5/17 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat mennä töihin, mutta toki kannattaa oman paranemisen kannalta miettiä ettei työn luonne ole sellaista että tekee paranemiselleen vahinkoa. Esim. jos istumatyö, niin ihan varmasti voit mennä töihin ilman mitään haittaa. Mutta jos vähänkään ruumiillisempi työ, kannattaa kyllä miettiä ja ehkä kysyä lääkäriltäkin mielipidettä voiko mennä jo töihin.

Vierailija
6/17 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmiten polvileikkauksen jälkeen kirjoitetaan saikkua, jotta voisi liikkuua. 8h istumista päivässä jumittaa polven eikä se pääse paranemaan, joten älä mene heti töihin! Anna aikaa jalalle ja lenkkeilen jaksamisen ja polven kunnon mukaan. Fyssarilta saat varmasti ohjeet muuhun jumppailuun

Vierailija
7/17 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ole samankaltainen tilanne. Sovimme lääkärin ja työnantajan kanssa (kirjallisesti), että saatoin alkaa käydä töissä jo viikon parin päästä leikkauksesta, koska haluja oli ja  se käytännössä oli mahdollista. Sairasloma on suositus, joten se ei ole ehdoton laki. Toki lääkäri on usein se henkilö, joka parhaiten osaa arvioida potilaan kunnon. Kysy lääkäriltäsi ja työntantajaltasi, että sopiiko työhön meno aiemmin, kun itse olet halukas ja jos kuntosi kestää sen ja työn luonne on sellainen, että se ei rasita väärällä lailla kehoa. 

Vierailija
8/17 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mee töihin ihmeessä jos siltä tuntuu, kannattaa nyt kuitenkin vähän varoitella sitä työnantajaa että tulet kokeilemaan ja jos se jalka vielä ärtyy niin voi olla joudut jäämään vielä pois.

Vierailija
9/17 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimmiten polvileikkauksen jälkeen kirjoitetaan saikkua, jotta voisi liikkuua. 8h istumista päivässä jumittaa polven eikä se pääse paranemaan, joten älä mene heti töihin! Anna aikaa jalalle ja lenkkeilen jaksamisen ja polven kunnon mukaan. Fyssarilta saat varmasti ohjeet muuhun jumppailuun

Monikohan liikkuu... Itselleni tuli 3 viikon deekis kun kerran mahdollisuus sairasloman muodossa sellaiseen tarjottiin. Olisi tainnut olla terveydelle parempi olla siellä istumaduunissa ;)

10/17 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain 6 viikkoa sairauslomaa vaikka viikko olisi riittänyt. Ortopedi katsoi mua vähän sillä silmällä että olen järkeni menettänyt kun viikosta puhuin. Ainoa, mitä en pysty tuon polven kanssa tekemään, on työmatkat ulkomaille. Tämä on esimiehelle ok ja etänä teen noita ulkomaan caseja niin paljon kuin mahdollista, muuten olen officella kotimaassa. Sinänsä toi saikku on hyvä olla takataskussa, jos tuleekin takapakkia kuntoutuksen kanssa tai jos joku meinaa pakottaa työmatkoille. Lentokoneessa tän polven kanssa, ei tule onnistumaan ihan vielä.

Vierailija
11/17 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa nämä tyypit, jotka luulevat, että vain koska jalkaa ei särje tms., niin se tarkoittaisi kaiken olevan kunnossa. Ap, näetkö sinne polvesi sisään?

Vierailija
12/17 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prototyyppi kirjoitti:

Mä sain 6 viikkoa sairauslomaa vaikka viikko olisi riittänyt. Ortopedi katsoi mua vähän sillä silmällä että olen järkeni menettänyt kun viikosta puhuin. Ainoa, mitä en pysty tuon polven kanssa tekemään, on työmatkat ulkomaille. Tämä on esimiehelle ok ja etänä teen noita ulkomaan caseja niin paljon kuin mahdollista, muuten olen officella kotimaassa. Sinänsä toi saikku on hyvä olla takataskussa, jos tuleekin takapakkia kuntoutuksen kanssa tai jos joku meinaa pakottaa työmatkoille. Lentokoneessa tän polven kanssa, ei tule onnistumaan ihan vielä.

Suomessa ei ole officelleja, vaan toimistoja.

13/17 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Suomessa ei ole officelleja, vaan toimistoja.

Kiitos tiedosta. Pitää kertoa tämä myös mun työkavereille kv-firmassa, jonka työkieli on englanti ja pääkonttori muualla kuin Suomessa.

Vierailija
14/17 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa nämä tyypit, jotka luulevat, että vain koska jalkaa ei särje tms., niin se tarkoittaisi kaiken olevan kunnossa. Ap, näetkö sinne polvesi sisään?

No mutta sama polvi se on istui sitten kotona tai töissä. Miten se paraneminen hidastuisi vaikka tekisikin töitä vaikka etänä

Vierailija
15/17 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedon pitää mennä myös palkanlaskentaan, jotta työnantaja ei hae Kelalta sairauspäivärahaa.

Vierailija
16/17 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulle palkattu sijainen sairasloman ajaksi? Jos on niin et varmaan ihan noin vaan voi mennä töihin.

Vierailija
17/17 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lepäile tämä viikko kotona, käy kirjastosta hakemassa hyvä kirja. Ota viikon teemaksi "tekevät kädet". Jos olet tekevä ihminen, maalaa vaikka vessan pytty uudella värillä, tyhjennä vaatekaappi ja hae matolääkkeet koirallesi.

Ensi viikolla teemaksi yrittäjyys tai muu tulevaisuuden suunnittelu. Mieti olisiko sinusta yrittäjäksi, oisko nyt 4-5 päivää aikaa laskea oisko haaveista mahdollista tehdä totta, vaikka sivutoimisesti päätyön ohessa. Vai alkaisitko opiskelemaan iltaisin tai etänä?

Kolmas viikko olisi kuntoutusviikko, perinteisen tyylin hiihtoa saa harrastaa, yleensä luistelutyyli ja laskettelu ovat kiellettyjä. Myös kuntosali voisi olla innostava. Uintia ei yleensä saa harrastaa 3-4 viikkoon leikkauksesta. Käy tällä viikolla jonain päivänä työpaikalla ja ehkä työkavereiden kanssa lounaalla.

Viimeinen viikko omista itsellesi. Miten olisi kampaajalla käynti, uusi tatska, hieronta, uudet silmälasit, pieni tuhma "seikkailu" riippuen perhesuhteistasi tai vaikka käynti sukulaisten luona, ehkä pari päivää kylpylässä tekisi hyvää ennen työhön paluuta.

Sittenhän on jo maaliskuun puoliväli ku meet takaisin töihin. Ota ilo irti, talvinen ylläriloma on sun omaa aikaa.