Miten voin oppia järjestelmällisemmäksi! Kaikki tärkeätkin paperit vähän niin ja näin...
Siis kyllä löydän nuo paperit tietystä lipastosta, mutta ne ovat vähän sikin sokin. Yhden tietyn paperin löytämiseksi voin joutua tyhjentämään lähes kaikki lipaston laatikot...huh! Mappeja en halua mutta jotakin järkevää systeemiä.
Kommentit (9)
Vaikea opettaa kun itselle järjestys on itsestäänselvyys. Heti kun joku tärkeä paperi tulee, katson pitääkö se säilyttää. En säilö turhia, pakolliset vain, kansiossa muovitaskuissa. Käyn ne säännöllisesti läpi ja heitän vanhentuneet pois. Kaikki muukin tavara samalla tavalla, tarpeellinen säilytetään omalla paikallaan, muut pois.
Pitäis varmaan osata elää muualla kuin hetkessä.
Jos et mappeja halua, laita vaikka tiettyyn asiaan liittyvät paperit aina samaan lipaston laatikkoon, niin joudut korkeintaan tyhjentämään sen yhden laatikon jotain etsiessäsi. Asumiseen liittyvät paperit yhteen laatikkoon, työpaperit toiseen, pankkipaperit kolmanteen jne..
Kannattaa myös käydä ne paperit aika ajoin läpi ja hävittää sellaiset, jotka eivät ole enää tarpeellisia, "voimassa" tai vaikka päivittyneet uusiin.. Suurin ongelma taitaa usein olla se turhien paperien hilloaminen, jolloin niiden järjestyksessä pitäminen käykin haasteelliseksi. :)
Minulla on ns kotilaatikko kirjahyllyssä ja aina kun on tärkeä paperi, panen siihen. Laatikko on iso, kenkälaatikon mallinen, kansi päällä. Jo tämä auttaa, aina tiedän mistä etsin ja laatikon voi viedä hyvän valon ääreen, kun jotain etsin. Laskuja varten on oma laatikko, jossa ne odottaa maksua. Maksamisen jälkeen eri laatikkoon, jossa siis vain maksettuja laskuja saatekirjeineen. Näillä kolmella laatikolla olen saanut seilaavat paperit pois pöydältä.
Mun laatikot on niin isoja, että A4 kirjekuoren voi vaab nakata sinne, ei tarte järjestellä.
Vierailija kirjoitti:
Siis kyllä löydän nuo paperit tietystä lipastosta, mutta ne ovat vähän sikin sokin. Yhden tietyn paperin löytämiseksi voin joutua tyhjentämään lähes kaikki lipaston laatikot...huh! Mappeja en halua mutta jotakin järkevää systeemiä.
Hanki se mappi kuitenkin. Jatkossa järjestä uudet paperit aina palkkapäivänä kun olet maksanut laskut pois. Palkitse itsesi sitten kupillisella hyvää kahvia tai muulla vastaavalla. Vuodessa opit tavoille.
Mapit ovat minusta kaikkein kätevin tapa säilyttää papereita. Mitä kaikkea sitten tarvitsee säilyttää ja montako mappia tarvitset, riippuu siitä mitä kaikkia papereita sinulla on. Välilehtiä käyttämällä on helppo erotella esim. pankki- ja muut asiat.
Sähköiset palvelut ovat vähentäneet ainakin minulla taltioitavien papereiden määrää niin, että nykyään on käytössä vain yksi mappi eikä sekään ole täynnä. Esim. lähes kaikki laskut tulevat verkkopankkiin. Joku satunnaisempi maksu on enää paperilla.
Sama ongelma täällä. Kerron heti kun keksin ratkaisun...