Tunnetko äitejä, jotka ovat saaneet lapset teininä tai korkeintaan 22-vuotiaana ja ovat silti opiskelleet yliopistotutkinnon?
Tapasin tänään 40-vuotiaan naisen, joka on tohtori. Tuli jostain syystä puhetta lapsista ja hän kertoi 25- ja 23-vuotiaista tyttäristään. Tiesin tohtorin iän etukäteen, koska se luki seminaariohjelmassa, mutta oli kuitenkin pakko kysyä, pitikö se paikkaansa.
Nainen oli edelleen tyttäriensä isän kanssa yhdessä, naimisiin menivät 18 vuotta täytettyään kahden lapsen vanhempina.
Kommentit (64)
Tunnen kolme. Yksi on erikoislääkäri, toinen tutkijatohtori ja kolmas yolehtori.
Tiedän. Uransa hoitanut hyvin lapsia ei niinkään.
En tunne, mutta eiköhän heitäkin ole.
Toki tiedän, useitakin. Siskoni esim. Ja useita opiskelukavereitani sekä muutama tuttu muuten.
Toisaalta tiedän niitäkin, jotka ovat saaneet lapset lähempänä neljäkymmentä.
Sain lapseni 16 vuotiaana, edelleen saman miehen kanssa yhdessä ja opiskelin kutsumusammattiini poliisiksi. Alla lukio ja sh opinnot.
Äitini. Lapset 20- ja 24-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Sain lapseni 16 vuotiaana, edelleen saman miehen kanssa yhdessä ja opiskelin kutsumusammattiini poliisiksi. Alla lukio ja sh opinnot.
Ai onko sh tai poliisi nykyään yliopistotutkinto?
Tunnen yhden, joka sai lapsen 14-vuotiaana ja valmistui myöhemmin diplomi-insinööriksi.
Onhan noita. Yksi luokkakaverini sai ensimmäisen lapsensa lukioaikana. Nykyisin johtaa yhtä yliopistolaitosta.
Omilta opiskeluajoilta muistan monia silloin parikymppisinä raskaina olleita ja lapsia saaneita. Kyllä he maisterinpaperit saivat siinä missä me muutkin.
No.. Olen ollut mieheni kanssa 5 vuotta, meillä on 1- ja 2-vuotiaat lapset. Mies on perus duunari, minä kävin lukion ja tänä keväänä haen yliopistoon. Jos mulla ei olisi tätä perhettä, en ois varmaan löytänyt motivaatiota edes yo-kirjoituksiin asti. Nyt mulla on kova tarve saada vaihteeksi aikaan jotain älyllistä, hyödynnän tätä puhtia :)
Lähipiiristäni löytyy 4 kpl "entisiä" teiniäitejä; heistä 2 on hoitsuja, 1 on opettaja ja yhdellä vielä auki hakeeko töitä vai opiskelemaan.
N22
En yhtäkään vaikka yliopistossa opiskelen. Olen itse nuorin kenen tiedän yliopistoaikana saaneen lapsia ja sain lapseni 25-vuotiaana. Kaikki lukiokaveritkin, jotka tekivät lapsia tuossa iässä, menivät amkkiin tai saivat lapsia amkin aikana. Itse asiassa tiedän todella paljon nuorina lapsia saaneita amk-koulutustaustaisia mutta en tiedä yhtäkään yliopistotaustaista. Omaan tuttavapiiriin ei ole jostain syystä sattunut yhtäkään noin nuorta äitiä, joka olisi käynyt yliopiston.
Kyllä, itseni. Olin 20v kun lapseni syntyi. Valmistun vuoden kuluttua amk:sta. Olen äitikaveriporukkani ainoa, jolla on amistutkintoa korkeampi tutkinto. Mulla siis yo-pohja taustalla.
Jostain syystä tätä hämmästellään kamalasti, vaikka mulle oli ihan itsestäänselvyys hakea korkeakouluun vaikka olinkin äiti. Miksi ihmeessä joku amiksen käyminen olisi yhtäkkiä vaihtoehto, jos se ei ole ennenkään ollut. Päinvastoin tuli lisää motivaatiota opiskella ja pärjätä.
Mä sain lapseni 22-vuotiaana VTK:na, nyt kirjoittelen gradua...
Ja siis tämän jälkeen aion jatkaa di-tutkintoon, jos ei sopivaa työtä heti löydy. -edellinen
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, itseni. Olin 20v kun lapseni syntyi. Valmistun vuoden kuluttua amk:sta. Olen äitikaveriporukkani ainoa, jolla on amistutkintoa korkeampi tutkinto. Mulla siis yo-pohja taustalla.
Jostain syystä tätä hämmästellään kamalasti, vaikka mulle oli ihan itsestäänselvyys hakea korkeakouluun vaikka olinkin äiti. Miksi ihmeessä joku amiksen käyminen olisi yhtäkkiä vaihtoehto, jos se ei ole ennenkään ollut. Päinvastoin tuli lisää motivaatiota opiskella ja pärjätä.
En näköjään osaa enää lukeakaan. Kyse olikin yliopistosta eikä korkeakouluista ylipäätään. No tulipahan kerrottua.
- se, joka aikoo jatkaa dipaksi
Minä. Kävin amkin, sain lapsen ja nyt teen maisteritutkintoa. Miksipä ei?
Vierailija kirjoitti:
Minä itse. :)
Sama :)
En. Tiedän vain koulupudokkaita nuoria äitejä.