Kuinka laittaa tyylikkäästi välit poikki?
Kun toinen osapuoli haukkuu vaikka miksi ja itse en jaksa alkaa vänkäämään vastaan. Alkaa käymään jo terveyden päälle tällainen ihmissuhdedraama joka vain kuluttaa muttei anna minulle mitään muuta kuin pahan mielen kerta toisensa jälkeen. Olen alunperin lähtenyt tukemaan henkisesti huonommassa asemassa olevaa ja nyt kun hän voi lääkärin mukaan hyvin eli on parantunut on alkanut tulemaan tällaista jatkuvaa rähinää.
Laitanko ytimekkäästi tekstarin jossa sanon: "Kiitos yhteisestä ajastamme. Eiköhän tämä ole nyt tässä ja valmiiksi taputeltu."? Vai pitääkö laittaa kortti tai viesti Facebookissa ja ilmaista asia toisin sanoin? Ehdotuksia?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Lähimmäisenrakkaudella ja läheisriippuvuudella on iso ero. Ap kuulostaa vain jälkimmäiselta. Ja tuo puhe köyhyydestä, rakkaudesta ja pyyteettömästa auttamisesta on juurikin itsensä ylentämistä - jokohan kohta vertaa itseään Jeesukseen :D.
Ilmeisesti et ole tavannut sellaisia, jotka käyttävät häikäilemättä hyväkseen toisen halua auttaa. Ilman teologista sanastoakin.
Ap, voimia sulle. Antaa vihaajien vihata.
Voi jumalauta mikä mt-kuntoutuja tänne nyt paukahti tekemään ylitulkintoja ja kitisemään ja uhriutumaan?? Keksii ihan omasta päästään jotakin ihan kummallisia juttuja, joita ainakaan minä en todellakaan ap:n kirjoitusten perusteella todellakaan tunnista. Mistä ihmeen perseestäsoisin noita juttuja vetäistä? Vaikutat niin rasittavalta tyypiltä, että ei ihme että kaverisi ovat sinuun välit poikki pistäneet (sinä joka juuri vauhkoat, kuinka ihmiset eivät näe omia piirteitään)
Vierailija kirjoitti:
Lähimmäisenrakkaudella ja läheisriippuvuudella on iso ero. Ap kuulostaa vain jälkimmäiselta. Ja tuo puhe köyhyydestä, rakkaudesta ja pyyteettömästa auttamisesta on juurikin itsensä ylentämistä - jokohan kohta vertaa itseään Jeesukseen :D.
Pidä nyt jo turpas kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisessa ihmisessä on piirteitä joita he eivät itsessään tunnista. Siitä nyt varmasti on kaikki samaa mieltä.
Voisi olettaa, että alentuvuus on helpostikin melko yleinen sellainen, ja tosi vaikeasti itsessään tunnistettavissa.
Tiedän, koska olen itse joskus sellainen ollut.
Kannattaa ihan tarkistaa asia, josko omalla kohdalla olisi näin.
Ei siinä mitää menetä, vaikka "peilin eteen" menisi.
Ap. kirjoituksista tuo alentuvuus ja oman sivistyksensä korostaminen on niin helposti implikoitavissa, että ihan rupesi naurattamaan.
Anna konkreettisia esimerkkejä, kiitos, tuosta alentuvuudesta ja oman sivistykseni korostamisesta. Teen nyt selväksi vielä kerran ettei kenelläkään ole aihetta kadehtia minua koska en todellakaan ole mitenkään hip enkä cool.
Joo no kun ei ole siitä kyse että sinun pitäisi olla kadehdittava ollaksesi alentuva.
Vierailija kirjoitti:
Voi jumalauta mikä mt-kuntoutuja tänne nyt paukahti tekemään ylitulkintoja ja kitisemään ja uhriutumaan?? Keksii ihan omasta päästään jotakin ihan kummallisia juttuja, joita ainakaan minä en todellakaan ap:n kirjoitusten perusteella todellakaan tunnista. Mistä ihmeen perseestäsoisin noita juttuja vetäistä? Vaikutat niin rasittavalta tyypiltä, että ei ihme että kaverisi ovat sinuun välit poikki pistäneet (sinä joka juuri vauhkoat, kuinka ihmiset eivät näe omia piirteitään)
Sinä tässä ensinnäkin itse vauhkoat, ja toiseksi teet itse ylitulkintoja.
Vauhkoamisen huomaat, kun luet oman räyhäämisvuodatuksesi ja ylitulkinnan teit siinä ainakin kun oletit että minun kaverini on muka minuun välit poikki pistäneet.
En ole uhriutunut.
Miksi sinuun kalahti tämä asia noin pahasti. =D Osuiko kohdalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni en ole kyllä missään vaiheessa sanonut että haistattelen tai haukun ihmisiä. Näytän tunteeni kun sille on aihetta.
Mun mielestä apn ongelma on vähän omituinen.ensin hän on auttanut ihmistä, jotta saa tuntea olevansa ylempänä muita. Sitten kun ihminen on parantunut, hänestä pitää päästä eroon.
Toisten ihmisten haukkuminen on aina väärin. Mutta ihmiset kuitenkin aistivat tuollaisen tekopyhän toiminnan. Joskus se haukkuminen ja haistattelu on on parempi vaihtoehto kuin tuollainen epäaito toiminta.
terv, se masennuksesta parantunut
Kyse ei ollut mistään sädekehän kiilloittamisesta vaan siitä, että lähden noin yleensäkin auttamaan herkästi jos näen kun joku on onneton ja avuton. Ennen vanhaan sitä kutsuttiin kai lähimmäisenrakkaudeksi?
Tiedän yhden tuollaisen "innokkaan" auttajan. Hänelle on tärkeää että hän saa olla toisen auttaja. Kunhan hän kerkeää ensin avata oven toiselle, kunhan hän saa ensimmäisenä rientää suurieleisesti onnettomuuspaikalle, Hän hän hän hän.
Hän ei tajua kuinka tyhmältä se hänen ilmeensä näyttää kun hän ylpeydestä pakahtuen vilkuilee ympärilleen maireana, että näkivätkö nyt kaikki, kun HÄN ekana auttoi. Miten HÄn oli muita parempi.
Hän ei tee sitä rakkaudesta. Hän tekee sen itsekkyydestä.
Sen kyllä aistii ihmisestä jos on tekopyhä.
Sinä voit kokea asiat noin mutta yleensä nuo asiat opetettiin ainakin ennen ihan kotikasvatuksessa köyhissäkin perheissä.
Niin, niistä haukkumisryöpyistä: tuo henkilö kuvittelee ja väittää minulla olevan ominaisuuksia, joita en todellakaan tunnista itsessäni. Sitten kiihtyy vaahtoamaan. Kuvittelee myös minun tehneen vaikka mitä vaikken olisikaan tehnyt mitään muuta kuin odottanut kärsivällisesti hänen yhteydenottoaan koska on todella noloa jos homma ei toimi vastavuoroisesti nyt kun hän on terve. Tavallinen ihminen kysyisi, että olenko tehnyt sitä tai tätä.
Itselleni ainakin jo lukion psykan tunneilla opetettiin, kuinka jokaisella ihmisellä on sellainen osio itsessään, jota hän ei itse tunnista, mutta jonka muut näkevät.
Vaikutat siltä että sinulle on todella tärkeää että sinua pidetään tyylikkäänä, ja että sinä et vaan olisi nolo.
Kuule, armopaloilla eläjäkin voi käyttäytyä tyylikkäästi ja sivistynyneesti eli kauniisti. Se ei ole teeskentelyä koska tottumus on ihmisen toinen luonto. Joillain kaunis käytös opitaan luontevasti kotona ja jotkut ihmiset oppivat sen havainnoimalla, itsetutkiskelulla ja kirjallisuutta lukemalla mikäli siellä kotona ei ole ollut hyviä esimerkkejä tarjolla.
No miksei ap. osaa sitten toisen luontonsa ja tottumuksensa mukaan tyylikkästi, kauniisti ja sivistyneesti pistää välejä poikki? Miksi hän vielä täällä kyselee?
Luulisi tulevan sydämestä ja luonnostaan =D =D =D
Enää ei saa auttaa ja välittää ihmisistä koska se on tekopyhää? Okei, menenpä tästä haukkumaan naapuria mulkuksi. Enhän minä siitä oikeasti voi pitää. Vihataan vaan kaikki kaikkia ja kohdellaan toisia kusipäisesti ja tehdään yhdessä maailmasta parempi paikka elää :)
Todella kummallista sakkia taas vaihteeksi täällä kommentoimassa. Ilmeesti vetivät herneen nenään Ap:n käyttämästä ilmaisusta "tyylikkäästi". Kyllähän se ihan herraskaiselle käytökselle vaikuttaa kun tuommoista sanaa menee käyttämään joten pakko olla ylimielinen henkilö! - vai kuinka oikein ajattelettekaan...?
Tässä keskusteluketjussa on kuitenkin ollut kaksi ihan hyvää pointtia:
1. Ap joka on kyllästynyt auttamaan jotain tuttavaa joka ei osaa käyttäytyä. Näitä on paljon nähty. Joku puolituttava jolla on paska vaihe elämässä. Haluat olla ystävällinen ihmiselle kun ei hänellä ole juuri ketään muutakaan mutta saat vain paskaa niskaasi. Ikuisesti ja enemmän. Loppujen lopuksi tilanne on kääntynyt niin, että "autettava henkilö" on sinulle kateellinen siitä että olet kehdannut häntä auttaa. Ehkä tämä johtuu jostain alemmuudentunteesta tai väärinkohdistuneesta vihasta maailmaa ja yhteiskuntaa vastaan mutta kyllä itseäni ainakin syö tämmöinen. Henkilökohtaisesti en kaipaa näissä tilanteissa mitään kiitoksen sanoja ja vielä vähemmän alentuvaa käytöstä, vaan vastavuoroisuutta. Sitä, että ystävyys voisi jossain vaiheessa muuttua tasapainoiseksi kaveruudeksi jossa kumpikin vuoroillaan tukee toista vaikeuksissa jne. Sitä ainakin itse olen toivonut mutta pari kertaa joutunut pettymään karvaasti.
2. Masentunut henkilö jota ärsyttää parannuttuaan että häntä edelleen kohdellaan alentuvasti ja vähätellen. Tämä ei missään nimessä olekaan ok, ja voi myös tarkoittaa että kaveriporukkaa kannattaisi vähän uusia ja karsia. En kuitenkaan usko että Ap olisi tähän syyllistynyt, kirjoituksistaan ainakaan päätellen. Näkisin ennemminkin että tapauksissa 1. ja 2. kumpikin ovat joutuneet heittopussin asemaan, toinen auttajana ja toinen autettavana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisessa ihmisessä on piirteitä joita he eivät itsessään tunnista. Siitä nyt varmasti on kaikki samaa mieltä.
Voisi olettaa, että alentuvuus on helpostikin melko yleinen sellainen, ja tosi vaikeasti itsessään tunnistettavissa.
Ap. kirjoituksista tuo alentuvuus ja oman sivistyksensä korostaminen on niin helposti implikoitavissa, että ihan rupesi naurattamaan.
Anna konkreettisia esimerkkejä, kiitos, tuosta alentuvuudesta ja oman sivistykseni korostamisesta. Teen nyt selväksi vielä kerran ettei kenelläkään ole aihetta kadehtia minua koska en todellakaan ole mitenkään hip enkä cool.
Joo no kun ei ole siitä kyse että sinun pitäisi olla kadehdittava ollaksesi alentuva.
Nyt minäkin kiinnostuin ja sekaannun asiaan. Kerro nyt KONKREETTISESTI mitä tarkoitat äläkä vihjaile!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni en ole kyllä missään vaiheessa sanonut että haistattelen tai haukun ihmisiä. Näytän tunteeni kun sille on aihetta.
Mun mielestä apn ongelma on vähän omituinen.ensin hän on auttanut ihmistä, jotta saa tuntea olevansa ylempänä muita. Sitten kun ihminen on parantunut, hänestä pitää päästä eroon.
Toisten ihmisten haukkuminen on aina väärin. Mutta ihmiset kuitenkin aistivat tuollaisen tekopyhän toiminnan. Joskus se haukkuminen ja haistattelu on on parempi vaihtoehto kuin tuollainen epäaito toiminta.
Kyse ei ollut mistään sädekehän kiilloittamisesta vaan siitä, että lähden noin yleensäkin auttamaan herkästi jos näen kun joku on onneton ja avuton. Ennen vanhaan sitä kutsuttiin kai lähimmäisenrakkaudeksi?
Tiedän yhden tuollaisen "innokkaan" auttajan. Hänelle on tärkeää että hän saa olla toisen auttaja. Kunhan hän kerkeää ensin avata oven toiselle, kunhan hän saa ensimmäisenä rientää suurieleisesti onnettomuuspaikalle, Hän hän hän hän.
Hän ei tajua kuinka tyhmältä se hänen ilmeensä näyttää kun hän ylpeydestä pakahtuen vilkuilee ympärilleen maireana, että näkivätkö nyt kaikki, kun HÄN ekana auttoi. Miten HÄn oli muita parempi.
Sinä voit kokea asiat noin mutta yleensä nuo asiat opetettiin ainakin ennen ihan kotikasvatuksessa köyhissäkin perheissä.
Niin, niistä haukkumisryöpyistä: tuo henkilö kuvittelee ja väittää minulla olevan ominaisuuksia, joita en todellakaan tunnista itsessäni. Sitten kiihtyy vaahtoamaan. Kuvittelee myös minun tehneen vaikka mitä vaikken olisikaan tehnyt mitään muuta kuin odottanut kärsivällisesti hänen yhteydenottoaan koska on todella noloa jos homma ei toimi vastavuoroisesti nyt kun hän on terve. Tavallinen ihminen kysyisi, että olenko tehnyt sitä tai tätä.
Itselleni ainakin jo lukion psykan tunneilla opetettiin, kuinka jokaisella ihmisellä on sellainen osio itsessään, jota hän ei itse tunnista, mutta jonka muut näkevät.
Vaikutat siltä että sinulle on todella tärkeää että sinua pidetään tyylikkäänä, ja että sinä et vaan olisi nolo.
Kuule, armopaloilla eläjäkin voi käyttäytyä tyylikkäästi ja sivistynyneesti eli kauniisti. Se ei ole teeskentelyä koska tottumus on ihmisen toinen luonto. Joillain kaunis käytös opitaan luontevasti kotona ja jotkut ihmiset oppivat sen havainnoimalla, itsetutkiskelulla ja kirjallisuutta lukemalla mikäli siellä kotona ei ole ollut hyviä esimerkkejä tarjolla.
No miksei ap. osaa sitten toisen luontonsa ja tottumuksensa mukaan tyylikkästi, kauniisti ja sivistyneesti pistää välejä poikki? Miksi hän vielä täällä kyselee?
Kaikille välien katkaisu ei ole tavanomaista toimintaa. Voi olla kyse hyvinkin raskaasta päätöksestä, jonka aiheuttamaa ahdistusta ei kuitenkaan saisi kaataa sen niskaan jonka kanssa välejä ollaan laittamassa poikki.
Vierailija kirjoitti:
Enää ei saa auttaa ja välittää ihmisistä koska se on tekopyhää? Okei, menenpä tästä haukkumaan naapuria mulkuksi. Enhän minä siitä oikeasti voi pitää. Vihataan vaan kaikki kaikkia ja kohdellaan toisia kusipäisesti ja tehdään yhdessä maailmasta parempi paikka elää :)
Ei kukaan niin ole sanonut.
Miksi käänsit asian päälaelleen.
Kukaan ei käskenyt että pitäisi mennä haukkumaan naapuria mulkuksi.
Ei oikeasti toimi tuollaiset ääripää argumentit kuin hölmöihin.
Siis että otetaan joku kohtuutoon ääripää ja väitetään että toinen on sitä tarkoittanut.
Ei toimi.
Huono yritys 0 pistettä.
Vierailija kirjoitti:
Vai lakkaanko tyystin vastaamasta ja poistan hänet FB-kavereistani?
Kuule, siitä se sota vasta syntyykin kun poistat kavereista. Kauhea pommitus miksi miksi miksi ja kälä kälä syyllistäminen vaikka miksi.
En poistaisi mutta estoon laittaisin ettei tarvii edes nähdä mitä postaa. Vaivihkaa takavasemmalle. Lopettaisin yhteydenpidon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikille välien katkaisu ei ole tavanomaista toimintaa. Voi olla kyse hyvinkin raskaasta päätöksestä, jonka aiheuttamaa ahdistusta ei kuitenkaan saisi kaataa sen niskaan jonka kanssa välejä ollaan laittamassa poikki.
Olet oikeasti naurettava.
No minäpä nyt sitten otan vaikka sen ahdistuksen ap:n harteilta.
Aaaargh oijjoi auts oooh. Kärsin. Ahdistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt minäkin kiinnostuin ja sekaannun asiaan. Kerro nyt KONKREETTISESTI mitä tarkoitat äläkä vihjaile!
Se on sieltä implikoitavissa ja joku toinenkin sen taisi jo huomata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa vaihtaisit tuon otsikon sanan tyylikkään saan kiva? Eli: kuinka laittaa välit kivasti poikki? Ei kuulosta varmaan liian sivistyneeltä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Konkretiaa kiitos! Sinä täällä snobbailet tuolla implikoida-verbillä. Annat muiden ymmärtää olevasi sivistynyt kuin muut ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Kun toinen osapuoli haukkuu vaikka miksi ja itse en jaksa alkaa vänkäämään vastaan. Alkaa käymään jo terveyden päälle tällainen ihmissuhdedraama joka vain kuluttaa muttei anna minulle mitään muuta kuin pahan mielen kerta toisensa jälkeen. Olen alunperin lähtenyt tukemaan henkisesti huonommassa asemassa olevaa ja nyt kun hän voi lääkärin mukaan hyvin eli on parantunut on alkanut tulemaan tällaista jatkuvaa rähinää.
Laitanko ytimekkäästi tekstarin jossa sanon: "Kiitos yhteisestä ajastamme. Eiköhän tämä ole nyt tässä ja valmiiksi taputeltu."? Vai pitääkö laittaa kortti tai viesti Facebookissa ja ilmaista asia toisin sanoin? Ehdotuksia?
Noista tummennetuista osioista eniten huokui se alentuva jeesus asenne.
Lisäksi ilmaisut joissa korostaa tyylikkyyden haluaan ja sitä että on sivistynyt, kertovat ylimielisyydestä.
Lisäksi tässä ei ole konkreettisesti kerrottu mistä toinen osapuoli muka räyhää ja haukkuu.
On vain yksipuolinen marttyyri uhriutuminen.
Emme voi tietää asioiden todellista laitaa.
Lisäksi termi lähimmäisenrakkaus on jo niin puistattavan tekopyhä, ulkokultaisesti opeteltu, että siitäkin jo voi päätellä ettei aito välittäminen ole kyseessä, vaan tekopyhä taivaspaikan osteleminen.
Myös oman köyhyytensä esiin tuominen oli jotenkin sellaista nihkeää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Konkretiaa kiitos! Sinä täällä snobbailet tuolla implikoida-verbillä. Annat muiden ymmärtää olevasi sivistynyt kuin muut ihmiset.
En keksinyt tuohon implikoida:n tilalle nyt parempaakaan.
Moni sen kuitenkin tajuaa.
Takerru nyt siihen.
Tuossa edellä on konkretiaa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ei nyt varsinaisesti ollut sinusta kyse.
En ole tuo jolle vastasit, mutta kyllä tuo aloituksesi kertoi minustakin alentuvasta asenteesta tuohon ihmiseen. Sillä taas ei ole mitään tekemistä sen kanssa luuletko olevasi "hip" tai "cool".
Mitä tulee tuohon tilanteeseen, niin oikea tapa hoitaa asia olisi minusta käydä tuon henkilön kanssa vakava keskustelu ja kertoa mitkä asiat sinua häiritsevät, ja sanoa että jos ei tilanne muutu niin sinun on otettava etäisyyttä. En ymmärrä miksi ne välit pitäisi pistää poikki ennenkuin on kuullut toisen osapuolen näkökulman ja antanut mahdollisuuden korjata tilanne. Mutta jos haluat vaan katkaista välit niin sama se mitä teet, siihen ei ole oikeaa tapaa - koska oikea tapa olisi ollut keskustella ongelmista ensin.