Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ottaisin mielummin karenssin kuin menisin työkokeiluun 9e/päivä

Vierailija
19.02.2017 |

Mielummin nukun kotona 10 asti, juon kahvia sohvalla ja katselen telkkaria sillä karenssin 20% pienemmällä päivärahalla kuin herään 5 aamulla työkokeiluun tekemään 9e korvauksella.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tuo 9e/ pvä maksetaan siihen työkkärikorvauksen päälle.  Se on ihan hyvä lisä siihen pieneen rahaan. Pari vuotta sitten mun mies kävi tällaisen jutun läpi. Hän oli ihan tyytyväinen. Ei se nyt  tietenkään mikään oikea työ ollut, eikä siitä mitään hyötyä ollut, mutta hän tykkäsi kun oli ohjelmaa joka päivälle, näki ihmisiä  ja  oli kellonaikoihin  sidottua rutiinia.  Työttömänä tylsistyy ja lamaantuu  tosi nopeasti kun ei ole pakko tehdä mitään.  Itsellä ei ole kokemuksia, mutta miestä seuranneena on havaintoja. Oli paljon päiviä, ettei hän käynyt edes ulkona.

Onneksi löytyi uusi työ hänelle ja kaikki ok. Mutta en ymmärrä miksi tätä työkokeilua vihataan niin paljon. Toisaalta, en ole paljon perehtynyt aiheeseen, olen vain täältä kommentteja lukenut.

Meitä työttömiä on moneksi, ei kaikki ole tuollaista tylsistyvää ja lamautuvaa sorttia. Minä esimerkiksi olen koko ajan opiskellut lisää omaa alaani, ei ole tylsää ollenkaan. Ei todellakaan kiinnostaisi mennä johonkin mukamas kokeilemaan työntekemistä, kun uskon että hyödyllisempää on laajentaa taitoja alalta, jota sentään olen jo 15 vuotta tehnyt.

Vierailija
22/42 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Montako tuntia tuo 9e päivä sisältää töitä? 3 tuntia tai vähemmän niin voisin harkita. Yli 3 tuntia niin en menisi. Alle 3e/tunti on todellakin summa, jolla ei kannata mennä töihin. Kokopäivätyössä oma minimini on 8e/tunti.

Laskepa yhteen kaikki mitä työtön saa: vähimmilläänkin se korotettu työmarkkinatuki/peruspäiväraha + kulukorvaus + asumistuki sekä mahdollisesti vielä toimeentulotuesta jotain päälle. Mulle jää tuolla laskukaavalla "tuntipalkaksi" 9,8 euroa mikä on musta ihan ok. Saan firmalta jopa matka- ja lounasetelit eli vuokranmaksun jälkeen mulle jää about 500 euroa kuukaudessa omaan käyttöön :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon luullut, että karenssi on sitä ettei saa rahaa ollenkaan.

Ei, silloin vain tippuu toimeentulotuelle. Käytännössä rahan määrä ei muutu mihinkään. Sinänsä typerä systeemi. Tosin niin on kuntouttavat sun muutkin orjatouhut typeriä systeemejä. Ymmärrän että vammaisille ja mielenterveysongelmaisille keksitään puuhastelua. Mutta aikuinen, terve ihminen kaipaa oikeita töitä joista saa ihan oikeaa palkkaa. Minäkin olen ennemmin karenssilla, kuin työkokeilija.

Paitsi jos siitä tt-tuestakin otetaan 20 tai 40% pois niin kyllä se tiputus rahan määrässä on aika iso.

No se 20% voi olla jatkuva (käytännössä vain alle 25-vuotiaille kouluttamattomille) ja 40% saa ottaa vain kaksi kertaa vuodessa. Kuitenkin perushommat maksetaan edelleen, sama se on maata himassa, oli rahaa vähän tai vähän vähemmän.

Vierailija
24/42 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tuo 9e/ pvä maksetaan siihen työkkärikorvauksen päälle.  Se on ihan hyvä lisä siihen pieneen rahaan. Pari vuotta sitten mun mies kävi tällaisen jutun läpi. Hän oli ihan tyytyväinen. Ei se nyt  tietenkään mikään oikea työ ollut, eikä siitä mitään hyötyä ollut, mutta hän tykkäsi kun oli ohjelmaa joka päivälle, näki ihmisiä  ja  oli kellonaikoihin  sidottua rutiinia.  Työttömänä tylsistyy ja lamaantuu  tosi nopeasti kun ei ole pakko tehdä mitään.  Itsellä ei ole kokemuksia, mutta miestä seuranneena on havaintoja. Oli paljon päiviä, ettei hän käynyt edes ulkona.

Onneksi löytyi uusi työ hänelle ja kaikki ok. Mutta en ymmärrä miksi tätä työkokeilua vihataan niin paljon. Toisaalta, en ole paljon perehtynyt aiheeseen, olen vain täältä kommentteja lukenut.

Ammattitaitoinen aikuinen mies laitettiin työkokeiluun karenssin uhalla kapiselle kirpputorille lajittelemaan haisevia ja pölyisiä vaatteita, toinen naistyökokeilija (siis samanarvoinen) siinä pomottamassa häntä joka päivä niskassa kimittäen kuinka tulee viikata ... Seurauksena masennus ja työkokeilun keskeytys.

Työkokeilupaikat ovat yleensä tuota tasoa.

Vierailija
25/42 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, silloin vain tippuu toimeentulotuelle. Käytännössä rahan määrä ei muutu mihinkään. Sinänsä typerä systeemi. Tosin niin on kuntouttavat sun muutkin orjatouhut typeriä systeemejä. Ymmärrän että vammaisille ja mielenterveysongelmaisille keksitään puuhastelua. Mutta aikuinen, terve ihminen kaipaa oikeita töitä joista saa ihan oikeaa palkkaa. Minäkin olen ennemmin karenssilla, kuin työkokeilija.

Paitsi jos siitä tt-tuestakin otetaan 20 tai 40% pois niin kyllä se tiputus rahan määrässä on aika iso.

40% leikkauksella toimeentulotuen perusosa on yksinasuvalla 291e/kk. Siihen päälle maksetaan mm. asumiskulut sekä lääkäri- ja reseptilääkekulut. Eli pudotus päivärahaan nähden ei loppujen lopuksi ole kovinkaan suuri edes tuolla suurimmalla leikkauksella. Peruspäiväraha kun on verojen jälkeen keskimäärin 557e/kk. Lääke- ja asumiskulujen jälkeen voi käteenjäävä osuus jäädä jopa pienemmäksi kuin toimeentulotuella. 

Vierailija
26/42 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Meitä työttömiä on moneksi, ei kaikki ole tuollaista tylsistyvää ja lamautuvaa sorttia. Minä esimerkiksi olen koko ajan opiskellut lisää omaa alaani, ei ole tylsää ollenkaan.

Ei todellakaan kiinnostaisi mennä johonkin mukamas kokeilemaan työntekemistä,

kun uskon että hyödyllisempää on laajentaa taitoja alalta, jota sentään olen jo 15 vuotta tehnyt.[/quote]

Olen kanssasi sataprosenttisesti amaa mieltä.

Työkokeilu on koululaisia varten joilla ei ole kokemusta työelämästä.

Työkokeilu ei ole missään nimessä aikuisia, työelämässä olleita varten.

Vierailija
27/42 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

9€ ei riitä korvaamaan kustannuksia tai menetettyä aikaa.

-matkustamisesta työharjoitteluun 40km päähän julkisilla.

-2h tuntia menee työmatkoihin joka päivä.

-lasten päivähoitomaksut.

Vierailija
28/42 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Montako tuntia tuo 9e päivä sisältää töitä? 3 tuntia tai vähemmän niin voisin harkita. Yli 3 tuntia niin en menisi. Alle 3e/tunti on todellakin summa, jolla ei kannata mennä töihin. Kokopäivätyössä oma minimini on 8e/tunti.

Laskepa yhteen kaikki mitä työtön saa: vähimmilläänkin se korotettu työmarkkinatuki/peruspäiväraha + kulukorvaus + asumistuki sekä mahdollisesti vielä toimeentulotuesta jotain päälle. Mulle jää tuolla laskukaavalla "tuntipalkaksi" 9,8 euroa mikä on musta ihan ok. Saan firmalta jopa matka- ja lounasetelit eli vuokranmaksun jälkeen mulle jää about 500 euroa kuukaudessa omaan käyttöön :)

Verottajan mielestä lounasseteliä ei saa antaa työmarkkinatukea saavalle.

Vierailija
29/42 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenellekään ei pidä maksaa työttömyyskorvausta vain siksi että on olemassa. Vastikkeellisuutta tullaan jatkossa lisäämään huomattavasti nykyisestä. Se on erinomainen muutos. Työtä riittää valtion risusavotasta vanhusten auttamiseen ja tieverkoston korjaamiseen. Näitä asioita valmistellaan parhaillaan ministeriössä.

Vierailija
30/42 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse menin ihan vapaaehtoisesti työkokeiluun, kun jäin työttömäksi. Ajattelin, että se on hyödyksi ja mahdollisesti myöhemmin työllistyn kun saan alalta kokemusta. Kyselin, olin aktiivinen ja yritin, mutta ei. Minua kohdeltiin kuin vajaaälyistä, annettiin pelkkiä b-luokan hommia, eikä ketään tuntunut kiinnostavan pätkääkään mitkään tulevaisuuden työllistymiset tai vastuullisemmat hommat. Jaksoin tätä pari kuukautta, mutta sitten lopetin. Ihme ja kumma en saanut karenssia.

Vierailija
31/42 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verottajan mielestä lounasseteliä ei saa antaa työmarkkinatukea saavalle.

Miksi ei? :O Saahan matkaseteleitäkin antaa 300 euron edestä verottomasti, mikä on puolen vuoden pestissä oikein sopiva summa (50 euroa kuukaudessa eli matkakortin hinta).

Vierailija
32/42 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenellekään ei pidä maksaa työttömyyskorvausta vain siksi että on olemassa. Vastikkeellisuutta tullaan jatkossa lisäämään huomattavasti nykyisestä. Se on erinomainen muutos. Työtä riittää valtion risusavotasta vanhusten auttamiseen ja tieverkoston korjaamiseen. Näitä asioita valmistellaan parhaillaan ministeriössä.

Työtä varmasti riittää, palkanmaksuhalukkuutta ei riitä nyt ja tuskimpa tulevaisuudessakaan. Orjaksiko työttömien pitäisi ruveta? Sitähän se ilman palkkaa pakon uhalla tehtävä työ nimittäi on.

Vierailija
33/42 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömyyskorvausta ei saa, mutta toimeentulotukea saa. Toimeentulotukea saa Suomessa jokainen täysi-ikäinen, jolla ei ole tuloja tai varallisuutta. Karenssi voi sitä alentaa 20-40%, mutta täysin ilman rahaa ei jätetä. Siksi monet eivät menekään töihin noilla minipalkoilla. Saa rahaa enemmän olemalla kotona ja raha kuitenkin elämässä aika ratkaiseva asia.

Mutta eikö puolison tulot vaikuta toimeentulotukeen?

Vierailija
34/42 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse oman alan työkokeilussa 3kuukautta, merkkasin sen CV:hen kun ajattelin että ei näytä niin tyhjältä. Muuta oman alan työkokemusta ei ole kun olen valmistunut vasta vuosi sitten, mitä mieltä olisitte rekrytoijana tuosta kokeilusta CV:ssäni?

Vierailija
35/42 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin itse oman alan työkokeilussa 3kuukautta, merkkasin sen CV:hen kun ajattelin että ei näytä niin tyhjältä. Muuta oman alan työkokemusta ei ole kun olen valmistunut vasta vuosi sitten, mitä mieltä olisitte rekrytoijana tuosta kokeilusta CV:ssäni?

Ja jatkaakseni itse aiheeseen niin juu en kyllä enää ole menossa työkokeiluun. Edellisessä kokeilussa sain lähes täyden vastuun itselleni mutta en yhtään palkkaa.

Vierailija
36/42 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömyyskorvausta ei saa, mutta toimeentulotukea saa. Toimeentulotukea saa Suomessa jokainen täysi-ikäinen, jolla ei ole tuloja tai varallisuutta. Karenssi voi sitä alentaa 20-40%, mutta täysin ilman rahaa ei jätetä. Siksi monet eivät menekään töihin noilla minipalkoilla. Saa rahaa enemmän olemalla kotona ja raha kuitenkin elämässä aika ratkaiseva asia.

Vaikuttaa kyllä. Talouden yhteenlasketut tulot ovat Kelan näkemyksen mukaan molempien puolisoiden tuloja.

Vierailija
37/42 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

40% leikkauksella toimeentulotuen perusosa on yksinasuvalla 291e/kk. Siihen päälle maksetaan mm. asumiskulut sekä lääkäri- ja reseptilääkekulut. Eli pudotus päivärahaan nähden ei loppujen lopuksi ole kovinkaan suuri edes tuolla suurimmalla leikkauksella. Peruspäiväraha kun on verojen jälkeen keskimäärin 557e/kk. Lääke- ja asumiskulujen jälkeen voi käteenjäävä osuus jäädä jopa pienemmäksi kuin toimeentulotuella. 

Sehän on suuri ero kun kysymys on noin pienistä tuloista. Siihen päälle vielä kulukorvaus (kaikille ei synny matkakuluja koska kuukausilippu saattaa olla muutenkin) joten ei ihme että moni kokee olevan pakko mennä mihin määrätään. Lääke- ja asumiskuluihin voi saada myös toimeentulotukea vaikka saisi työmarkkinatukea/peruspäivärahaa.

Vierailija
38/42 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa kyllä. Talouden yhteenlasketut tulot ovat Kelan näkemyksen mukaan molempien puolisoiden tuloja.

Eli minä en saisi karenssin aikana euroakaan tuloja. Näin olin asian käsittänytkin.

39/42 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain työ kokeilun kautta.

Vierailija
40/42 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä taas meen mieluummin töihin vaikka ilmaiseksi. Tulee osaamista, ja en tykkää istua persuksillani päiviä rahattomana. Paljon muuta ei sit saakaan kuin sitä kahvia ja ehkä puuron kaveriksi.

Mieluummin pidän itseni toimeliaalla ja toiveikkaana tulevasta

Hyvä sinä! Oikea asenne! Ja mites mahtaa käydä, kun se sohvalla makoileva ja kahvia ryystävä "En mä ainakaan mee mihinkään"-tyyppi ja reipas ja oma-aloitteinen työkokeilussa ollut hakevat samaa paikkaa? (Olettaen tietenkin, että ovat saman arvoisia muuten hakijoina).

Eivät nuo työkokeilut kyllä pahemmin työnhakutilanteessa paina, ei niitä voi laskea kunnolla edes kokemukseksi. Tietenkin eroa on sitten jos toisen CV ammottaa tyhjyyttään kun toinen on jotain yrittänyt tehdä, mutta lähinnä sääliki käy hakijoita joiden ansioluettelo on vain pitkä lista pelkkiä työkokeiluja.

Ja mua säälittää pelkkä valkoinen paperi ja tuo vetelä asenne. Tiedän kyllä, ettei työkokeilu työnhakutilanteessa paljon paina, mutta enemmän kuin makoilijalla. Mutta makoilkoon kuka tykkää.

Itse lähtisin jo oman mielenterveyteni takia jotain tekemään ja aktivoitumaan. Mikään työ ei ole turhaa!!! Ja sieltä voi jopa jotain vinkkiä saada, kun olet itse paikan päällä paras todiste siitä millainen työntekijä olet. Joku pomon/ohjaajan tuttu vaikka hakee työntekijää yritykseensä tms. Tiedän tapauksia yllättävistä onnenpotkuista.

Ja vapaaehtoistyötäkin jotkut fiksut tekevät. Arvostan! Mutta meitä on moneksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi neljä