Kotini on jatkuvassa kaaoksessa, koska tavaraa on liikaa ja kaikelle ei ole järkevää paikkaa
Missä välissä tätä roinaa kertyi näin paljon... Asun siis yksin yksiössä, ja minulla on ainakin kahden ihmisen edestä tavaraa. Vaatteita on niin paljon, että ne eivät mahdu kaappeihin, vaan osa on laatikoissa huoneen nurkassa. Kaikkea muutakin sälää on kertynyt älyttömästi. Olen muuttojen yhteydessä heittänyt tavaraa pois ja viimeksikin vein 12 pussillista vaatteita Uffille, mutta silti kaikkea on ihan liikaa. Ahdistavaa... Missä välissä saisi käytyä kaikki tavarat läpi kunnolla ja tunteettomasti?? Jotenkin aina miettii, että saattaa tarvita myöhemmin.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ongelmana on suuri määrä henkilötietoja sisältävää paperia, eikä esim. polttomahdollisuutta ole, voi hankkia parilla kympillä pienen silppurin, joka asetetaan paperikorin yläpuolelle. Mitään muita "raivausostoksia" kuten mappeja tai säilytysratkaisuja en suosittele. Luultavasti yksi mapillinen virallisia papereita riittää henkilöä kohti.
Ensin selkeät roskat pois, pullot kauppaan jne. Sitten vaatteiden kimppuun.
Näistä säilytysratkaisuista olen kyllä täysin eri mieltä. Toki ne pitää hankkia tarpeen mukaan eikä vain ostamisen ilosta, ja joku hutiostoskin saattaa tulla, mutta kyllä ne silti helpottavat järjestyksen säilymistä.
Joo, vasta sitten kun tavaran määrä on vähennetty sopivalle tasolle. Minulla jäi jopa lipastoja tarpeettomiksi raivauksen yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ensimmäinen asia on se, että lakkaat ostamasta uusia tavaroita. Shoppauslakko, ja heti.
Tutustu projekti 33/3:en, ja rakenna itsellesi 33 vaatteen puvusto. Vaikket pärjäisikään kolmea kuukautta 33 vaatteella, opit hyvin paljon siitä mitä oikeasti tarvitset, ja mitä käytät. Esim. kosmetiikkakaupan myyjällä on pakko olla siisti työpuvusto, kun taas trukkikuskilla ei välttämättä ole käyttöä 25 kukkamekolle ja 100 korkkariparille.
Apua, mulla ei varmaan ole ikinä ollut edes 33 vaatetta jos sukkia ja alusvaatteita ei lasketa mukaan.
Helppo hävityskonsti tietoja sisältäville papereille: vähän repii niitä roskapussiin laitettaessa, päälle haisevaa biojätettä, sitten sekajätteeseen. Kukaan ei varmasti mene tonkimaan eikä tarvitse lähteä ostamaan silppuria.
Älä osta mitään mappeja. Nykyisin ei montaa paperia tarvitse säilyttää. Yhden ihmisen tarpeeseen riittää 2-3 mappia.
Itse en voi suositella Lidlin halpissilppuria. Menee tukkoon kahdesta paperista kerralla, ja rikkoontui nopeasti. Itse teen nykyään näin:
Laitan jonkin elokuvan pyörimään. Tässä menee aikaa, joten voin hyvinkin viihtyä sen ajan. Sitten otan kasan papereita. Käyn jokaisen läpi, ja saksin henkilötiedot irti. En usko että kukaan rikollinen saa mitään irti bonustilini saldosta, mutta asiakasnumeroani en halua kenenkään käsiin.
Paperi menee paperiroskiin, ja irtisaksitut henkilötiedot esim. tyhjään (pestyyn, tietysti) jäätelöpurkkiin. Kun olen saanut saksittua tarpeekseni, ihastelen läpikäymääni paperikasaa, ja kiikutan sen ulos roskikseen.
Sitten seuraavan viikon ajan, joka päivä saksin henkilötietolappusia palasiksi. Ensin riveittäin suikaleiksi, ja sitten suikaleet palasiksi.
Se tavaran karsiminen on kyllä kaiken a ja o.
Itse tykkään käydä silloin tällöin tavaroita läpi ja jokaisen kohdalla mietin että koska viimeksi oikeasti käytin sitä. Vuosi on ollut aika hyvä takaraja, jos en vuoteen ole käyttänyt niin hävitän sen (keinoja on monia.)
Talvivaatteet= Käytinkö viime talvena kertaakaan? Jos en, niin vaatekeräykseen.
Keittiölaitteet ja härpäkkeet= Olenko käyttänyt vohvelirautaa vuoteen? En, joten kirpparille. Tai roskiin jos on huonokuntoinen.
En itse voi sietää mitään siivouslahkoja ja kirjoja, joten käytän vain maalaisjärkeä. En myöskään tunne kiintymystä tavaraan, ainoastaan valokuvat ja muutamat pienet jutut säilytän jolla tunnearvoa. Nuo mahtuvat lipaston yhteen laatikkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian pieni asunto.
Tai epäkäytännöllisesti sisustettu. Tai liikaa tavaraa. Tai kaikkia näitä.
Liian pieni asunto.
Suosittelen Konmari metodia lämpimästi. Viimeisen 14kk aikana olen raivannut kaksion, maksanut luottokorttilaskun ja tuntuu kuin asuisin jonkun muun asunnossa, sen verran tyhjää on. Tänään ja huomenna on vapaata joten aion tuunata vielä ruukkukasvikokoelmani ja keittiön kaapit. Tavaroihin syntyy tosiaan tunnesiteitä mutta turha on turhaa. Vaatteista säilytin peruskuteet jotka toimii vuodesta toiseen ja mukavat kengät.
Tulethan ap sitten kertomaan, miten homma etenee.
Suosittelen lidlissä aina välillä löytyvää halpaa paperisilppuria. Ei tarvitse sen jälkeen käsin yrittää tuhota papereita. Muistaakseni maksaa alle 20 euroa.